Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

JohanH

Ehmm... Hallo??? Er det noen som tror at Panasonic GIR BORT battericelle til Tesla idag, til kostpris??? Bare der er helt sikkert minimum 20-25% i besparing. Videre er det svært lite som tilsier at Panasonic er så kostnadseffektive i son produksjon og organisering at det ikke er ytterligere å spare der. Rio, ikke lat som at du er dum når det passer din egen argumentasjon.

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:33

Største poenget til Tesla med sin egen batterifabrikk er faktisk ikke kostnadene i seg selv - de ønsker å sikre minst mulig CO2 utslipp i produksjon av batteriene og pakkene.

Når de samtidig har full kontroll på alle elementene i produksjonen så er det mye som tyder på at de kan spare penger i store innkjøp og full kontroll over hele kjeden i produksjonen. Mye av kritikken mot Prius og de andre batteriene har jo vært at modulene har vært laget på forskjellige fabrikker, og så blitt transportert mye frem og tilbake.. Noe som utløser mye unødvendig CO2 utslipp. Dette er fokus til mange andre fabrikker også - som har begynt å innse at "made-in-China" på alt ikke nødvendigvis er den eneste måten å spare penger på..

Greit, men det er ikke slik at det vil ha en signifikant endring i pris på f. eks. en 50 kWh-batteripakke, ei heller i størrelse.

For at man skal få biler med langt bedre rekkevidde i "folkebil"-segmentet trenger man ny batterikjemi, fordi det må være større energitetthet (mindre vekt), og også billigere.

Og jeg tror ikke noen hos Tesla er uenig i det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:40
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:23
Her har du dokumentasjon Rio (ca. 44 min så finner du litt om hvordan batterikjemien kan utvikles):

Ja, batterikjemien utvikles (større energitetthet, billigere, osv.). Det var jo nettopp det jeg sa.

Se videoen du Rio :). Den er litt avansert, men den forklarer ganske godt det du etterspør. De mener at batterikjemien akkurat nå er optimal - men de kan selvsagt endre på det ved behov. Det viktigste er å satse - det å *ikke* satse er en fallittærklaring.

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:43
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:33

Største poenget til Tesla med sin egen batterifabrikk er faktisk ikke kostnadene i seg selv - de ønsker å sikre minst mulig CO2 utslipp i produksjon av batteriene og pakkene.

Når de samtidig har full kontroll på alle elementene i produksjonen så er det mye som tyder på at de kan spare penger i store innkjøp og full kontroll over hele kjeden i produksjonen. Mye av kritikken mot Prius og de andre batteriene har jo vært at modulene har vært laget på forskjellige fabrikker, og så blitt transportert mye frem og tilbake.. Noe som utløser mye unødvendig CO2 utslipp. Dette er fokus til mange andre fabrikker også - som har begynt å innse at "made-in-China" på alt ikke nødvendigvis er den eneste måten å spare penger på..

Greit, men det er ikke slik at det vil ha en signifikant endring i pris på f. eks. en 50 kWh-batteripakke, ei heller i størrelse.

For at man skal få biler med langt bedre rekkevidde i "folkebil"-segmentet trenger man ny batterikjemi, fordi det må være større energitetthet (mindre vekt), og også billigere.

Og jeg tror ikke noen hos Tesla er uenig i det.

Jo, de er uenige. De lager nok Model 3 med batterier ikke særlig annerledes enn de som sitter i S/X.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. november 2014, klokken 12:02
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. november 2014, klokken 01:52
Som forklart, så er alderen er ikke en sterk indikator på hvor mye de bruker på bil. Det er bare å se på Luksusfellen. Flere av de kjører rundt i gamle vrak og klarer å bruke 10.000 kr/mnd på transport.
Nå er vel ikke Luksusfellen så veldig representativt for "folk flest", håper jeg! :D

Men ja, selvsagt er det noen som bruker enorme summer på bil. På et Tesla-forum (hvor folk allerede har brukt over en halv million, stort sett) så er det klart at man ikke ser et gjennomsnittelig utvalg av befolkningen. Det er helt greit, selvsagt. Men man bør dog forstå at man ikke er gjennomsnittelig.
Vel, vi kan bruke meg som eksempel. Den forrige bilen min var en 1998 Honda CR-V, som jeg kjøpte i Juli 2008 for 120.000 kroner og fikk forsikringsoppgjør på 45.000 kroner i August 2014. Når jeg sjekker regnskapet mitt har jeg brukt til sammen 220.000 kroner på bensin, forsikring, bompenger, vedlikehold, dekk, osv i perioden. Og over 6 år kjørte jeg til sammen ca 70.000 km, som er faktisk litt under det nasjonale gjennomsnittet. Jeg vil si at dette bilholdet er ganske representativt for "folk flest". Selv om jeg ikke hadde enormt med bonus i begynnelsen og bilen brukte 0,9-1 l/mil, så har jeg også ikke hatt mer enn 1 dyr verkstedregning, og hatt relativt lavt verditap.

Jeg brukte 49.200 kr/år, 4.100 kr/mnd eller 4,2 kr/km.

Hvordan ville dette sammenligne med en S85D? Her ville tallene være i området 75.600 kr/år, 6.300 kr/mnd eller 4,725 kr/km, om man beholder bilen i 15 år. S85D vil altså trolig være i området 50% dyrere enn en 10-16 år gammel CR-V. Er dette ekstremt dyrt? Jeg vil si nei.

Men hvis du hadde brukt 270k på en e-Golf eller Leaf, så ville svært mange oppnådd det samme for en brøkdel av prisen. Og så måtte man låne/leie bil en gang i mellom, hvis man kjører steder man ikke kan komme med en e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:41
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:33
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:19

Billige elbiler for korte reiser har selvsagt sin misjon! Det er mye bra de tilfører på kort sikt - men det er desverre ikke en langsiktig løsning. Batteriene slites raskere (de må hele tiden topplades - noe som sliter mer på li-ion batteriene) - de er mer utsatt for rekkeviddeendringer som kaldt vær og snø etc. etc.

For de korte turene vil det etterhvert dukke opp autonome transportpodder som vil være mye bedre for å løse disse turene. Og for de lange turene får vi hyperloop :). Sikkerhetsutstyr i de små bilene tar for mye plass - vi må få på plass sikre veier hvor kollisjoner ikke er mulig.

For all del - nyt de små elbilene. De er som du sier bedre enn alternativet - men de er en kortsiktig løsning..

Nuvel, det er nok langt mer sannsynlig at folk vil ha mindre og billigere biler, som de kan parkere lettere (sett i et internasjonalt perspektiv).

At alle må ha stor bil blir som å si at alle må ha villa, for hvis ikke har man ikke plass til konfirmasjonsselskap for ungene. De gangene man har konfirmasjonselskap så leier de fleste et passende lokale.

I fremtiden trenger du ikke egen bil for de korte turene, du bare bestiller transport og så kommer det en liten pod som henter deg når du trenger det. Den lagres på egnet lagersted og alt vedlikehold skjer der.

For lengre turer så er det ofte praktisk med egen bil.

I fremtiden trenger man ikke Tesla, fordi man har en teleportør.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:45Men hvis du hadde brukt 270k på en e-Golf eller Leaf, så ville svært mange oppnådd det samme for en brøkdel av prisen. Og så måtte man låne/leie bil en gang i mellom, hvis man kjører steder man ikke kan komme med en e-Golf.
Jeg vil kunne trekke henger, og ha AWD, og kunne dra på langtur, derfor venter jeg til Model X. Det blir litt dyrere enn CR-Ven, men så er det jo en mye bedre bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:43
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:33

Største poenget til Tesla med sin egen batterifabrikk er faktisk ikke kostnadene i seg selv - de ønsker å sikre minst mulig CO2 utslipp i produksjon av batteriene og pakkene.

Når de samtidig har full kontroll på alle elementene i produksjonen så er det mye som tyder på at de kan spare penger i store innkjøp og full kontroll over hele kjeden i produksjonen. Mye av kritikken mot Prius og de andre batteriene har jo vært at modulene har vært laget på forskjellige fabrikker, og så blitt transportert mye frem og tilbake.. Noe som utløser mye unødvendig CO2 utslipp. Dette er fokus til mange andre fabrikker også - som har begynt å innse at "made-in-China" på alt ikke nødvendigvis er den eneste måten å spare penger på..

Greit, men det er ikke slik at det vil ha en signifikant endring i pris på f. eks. en 50 kWh-batteripakke, ei heller i størrelse.

For at man skal få biler med langt bedre rekkevidde i "folkebil"-segmentet trenger man ny batterikjemi, fordi det må være større energitetthet (mindre vekt), og også billigere.

Og jeg tror ikke noen hos Tesla er uenig i det.

Li-ion kjemien har vi hatt lenge - og den utvikles konstant. Viser forøvrig til tidligere video som viser hvor stor forventet besparelse de venter i fremtiden med optimalisering av eksisterende kjemi. Tesla mener de skal klare å bygge folkebiler til en vesentlig lavere pris enn i dag. Husk Model S har masse unødvendige "fancy" løsninger som fordyrer bilen. Kanskje kan de samarbeide med BMW om å bruke karbonfiber karroseriet som de bruker f.eks.. Det vil bli vesentlig billigere enn alluminium.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 12:41
Ehmm... Hallo??? Er det noen som tror at Panasonic GIR BORT battericelle til Tesla idag, til kostpris??? Bare der er helt sikkert minimum 20-25% i besparing. Videre er det svært lite som tilsier at Panasonic er så kostnadseffektive i son produksjon og organisering at det ikke er ytterligere å spare der. Rio, ikke lat som at du er dum når det passer din egen argumentasjon.

Det er lite som tilsier at Panasonic (som produserer store mengder batterier) ikke vet hvordan de skal gjøre dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:43
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:40
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 12:23
Her har du dokumentasjon Rio (ca. 44 min så finner du litt om hvordan batterikjemien kan utvikles):

Ja, batterikjemien utvikles (større energitetthet, billigere, osv.). Det var jo nettopp det jeg sa.

Se videoen du Rio :). Den er litt avansert, men den forklarer ganske godt det du etterspør. De mener at batterikjemien akkurat nå er optimal - men de kan selvsagt endre på det ved behov. Det viktigste er å satse - det å *ikke* satse er en fallittærklaring.

[Som siv.ing. elektro, synes jeg faktisk ikke at den er så avansert. Jeg har sett en god del på forskjellige batterikjemier pga. jobb.]

Selvsagt bør man satse nå når man lager store biler. VW og Nissan satser jo også nå, men problemet med batterikjemi er mer prekært for mindre og billigere biler. (vekt, osv.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke veldig stort behov for at bilene skal bli lettere. 2,5 tonn aluminium koster ca $5000 eller 34.000 kroner.

Det som er viktig å få redusert er tilvirkningskostnaden, i all hovedsak arbeidstimene. Dette kan gjøres med enda større automatisering.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:48
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 12:41
Ehmm... Hallo??? Er det noen som tror at Panasonic GIR BORT battericelle til Tesla idag, til kostpris??? Bare der er helt sikkert minimum 20-25% i besparing. Videre er det svært lite som tilsier at Panasonic er så kostnadseffektive i son produksjon og organisering at det ikke er ytterligere å spare der. Rio, ikke lat som at du er dum når det passer din egen argumentasjon.

Det er lite som tilsier at Panasonic (som produserer store mengder batterier) ikke vet hvordan de skal gjøre dette.

Hvor mye margin tror du de har i forhold til Tesla? Jeg vil ikke at du svarer noe annet en et tall med prosenttegn etter. Takk.

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 12:48
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 12:41
Ehmm... Hallo??? Er det noen som tror at Panasonic GIR BORT battericelle til Tesla idag, til kostpris??? Bare der er helt sikkert minimum 20-25% i besparing. Videre er det svært lite som tilsier at Panasonic er så kostnadseffektive i son produksjon og organisering at det ikke er ytterligere å spare der. Rio, ikke lat som at du er dum når det passer din egen argumentasjon.

Det er lite som tilsier at Panasonic (som produserer store mengder batterier) ikke vet hvordan de skal gjøre dette.

Panasonic skal fortsatt produsere cellene.. Tesla skal kun bygge cellene inn i batteripakker.. :) Så besparelsen der blir minimal - men stordrift og kontroll av hele verdikjeden i batteriproduksjonen vil de kunne spare store penger på!

Gamle batterier kan lett omdannes til store energilagre for solcelleproduksjon. Når så disse ikke har funksjon lenger så kan de resirkuleres og bygges opp på nytt.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 12:44

Jo, de er uenige. De lager nok Model 3 med batterier ikke særlig annerledes enn de som sitter i S/X.

Fordi de ikke har noe valg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. november 2014, klokken 12:51
Det er ikke veldig stort behov for at bilene skal bli lettere. 2,5 tonn aluminium koster ca $5000 eller 34.000 kroner.

Det som er viktig å få redusert er tilvirkningskostnaden, i all hovedsak arbeidstimene. Dette kan gjøres med enda større automatisering.

Det er behov for å produsere biler som koster mellom 100 000 og 150 000 kr, med en grei rekkevidde, som "folk flest i Europa" kan kjøpe. Dette krever bedre batterikjemi, og billigere batterier.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA