Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Muffinman

Selger som bare det er nok å ta i. Elbilmarkedet - og produksjonen - er mikroskopisk sammenlignet med konvensjonelle biler.

boppus

VW selger flere elbiler enn Tesla i Norge, ja?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

JohanH

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 18:27
Trådløs lading er kun nok en egenskap mange potensielle kjøpere vil verdsette.

Riktig, derimot neppe en egenskap mange elbileiere vil ønske seg. Med andre ord, jeg tror at mange som ikke har eller hatt elbil tror at dette er vedlig bra, men egentlig trengs det ikke i det hele tatt og ulempene er nok større enn nytten. Derfor tror BMW og Mercedes også det er bra - de vet ikke mye om elbiler men tenker teoretisk rundt det hele og kommer frem til at det ene eller andre er bra, lurt eller riktig - i teorien.

Amoss

Men se, det selger som bare det allikevel. Folk verdsetter ulike egenskaper.

At folk kjøper hva som er tilgjengelig nå, dersom de ser at de faktisk kan greie seg med disse begrensingene, istedet for å vente på at det skal komme bedre biler en eller annen gang i fremtiden, betyr ikke at det som tilbyes som er hva som etterspørres.

Hadde jeg klart meg med begrensingene så hadde jeg vel kjøpt jeg også - på tross av at jeg hadde verdsatt mer fullverdig rekkevidde og hurtigladning på langtur.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Sitat fra: Amoss på lørdag 29. november 2014, klokken 18:43
Men se, det selger som bare det allikevel. Folk verdsetter ulike egenskaper.

At folk kjøper hva som er tilgjengelig nå, dersom de ser at de faktisk kan greie seg med disse begrensingene, istedet for å vente på at det skal komme bedre biler en eller annen gang i fremtiden, betyr ikke at det som tilbyes som er hva som etterspørres.

Hadde jeg klart meg med begrensingene så hadde jeg vel kjøpt jeg også - på tross av at jeg hadde verdsatt mer fullverdig rekkevidde og hurtigladning på langtur.

Den svært lave andelen kjøpere som ønsket Model S 40 kWh overrasket tom. Tesla men som en veldig omstillingsdyktig og fleksibel aktør tok de konsekvensen og rett og slett kansellerte hele modellen!

Hyperstress

Om en likevel må putte stæsj under bilen og på bakken for å få trådløs lading, så er det vel mer hensiktsmessig å heller lage en fysisk tilkobling. Tilsvarende docking til robotplenklippere etc. Enklere og billigere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JohanH

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 29. november 2014, klokken 18:56
Om en likevel må putte stæsj under bilen og på bakken for å få trådløs lading, så er det vel mer hensiktsmessig å heller lage en fysisk tilkobling. Tilsvarende docking til robotplenklippere etc. Enklere og billigere.

Eksakt. Det er hva Elon og JB mente med at "smart conductive charging will win" når de snakket i Amsterdam.

cyber

Sitat fra: Amoss på lørdag 29. november 2014, klokken 14:11
Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 13:28
Er det noen som kjenner til om Tesla har planer om dette ?

Re : Mercedes og BMW samarbeider om induktiv lading av hybrider og elbiler :

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/88647/mercedes-will-offer-wireless-charging-by-2016

Hmm... Vi vet jo at BMW og Tesla har snakket sammen "om lading av elbiler". Alle har da gått ut i fra at det har vært snakk om å gi BMW tilgang til superladenettverket, men kanskje det er dette BMW har snakket om og prøvd å få Tesla med på?  Stemmer i så fall med den nylige påstanden fra BMW om at Tesla ikke hadde noe de ønsket.

Hvilke samtaler med Elon Musk har hatt med BMW er usikkert, men BMW´s uttalelse om at Tesla ikke har noe teknisk forsprang på noe som helst tyder vel ikke akkurat på at noe samarbeid er på trappene - om noe som helst. :o
Sitat BMW :
" BMW könne derzeit nicht erkennen, wie das Unternehmen von Tesla profitieren könnte, denn der junge Elektroautohersteller habe in keinem Bereich einen technischen Vorsprung. "

Havebigfun

Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 19:15
Sitat BMW :
" BMW könne derzeit nicht erkennen, wie das Unternehmen von Tesla profitieren könnte, denn der junge Elektroautohersteller habe in keinem Bereich einen technischen Vorsprung. "
Dette kan tolkes på forskjellig måte, bla ved at man prøver å snakke Tesla ned fordi man ikke kommer til å komme med en reell konkurrent mtp ytelse og rekkevidde før langt etter 2020.
BMW har en troende tilhengerskare (på linje med Tesla)  som skal betjenes og forsikres om at deres produker er best.
Ikke sikkert det er en bra strategi i lengden 8)

JohanH

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 29. november 2014, klokken 19:34
Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 19:15
Sitat BMW :
Dette kan tolkes på forskjellig måte, bla ved at man prøver å snakke Tesla ned fordi man ikke kommer til å komme med en reell konkurrent mtp ytelse og rekkevidde før langt etter 2020.
BMW har en troende tilhengerskare (på linje med Tesla)  som skal betjenes og forsikres om at deres produker er best.
Ikke sikkert det er en bra strategi i lengden 8)

Jeg sendte akkurat en mail til Martin.Seiwert(at)wiwo.de som skrev artikkelen og spurte om klarhet i vem hos BMW han har sitert og i hvilken setting, d.v.s. har han spurt spørsmål som noen besvart eller er det utsagn som kommet frem i noen annen setting?

jkirkebo

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 18:32

Flere elbiler enn Tesla ja, men (en god del) lavere omsetning pga. mye lavere snittpris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

boppus

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. november 2014, klokken 19:37

Flere elbiler enn Tesla ja, men (en god del) lavere omsetning pga. mye lavere snittpris.

Det er ikke poenget.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

JohanH

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 20:10

Det er ikke poenget.

Det er vel et (godt) poeng?

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 20:16

Det er ikke poenget.

Tja - man kan erstatte 3 fossilbiler med e-Golf for prisen av en Tesla! ;)

Som tidligere påpekt, pris er ikke irrelevant; Tesla Model S er langt utenfor rekkevidden til store deler av den norske befolkningen, for ikke å snakke om befolkningen i mange land i resten av Europa.

Jeg er veldig glad for at Model S eksisterer, men den er helt irrelevant for veldig store deler av befolkningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 20:54
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 20:16

Det er ikke poenget.

Tja - man kan erstatte 3 fossilbiler med e-Golf for prisen av en Tesla! ;)

Som tidligere påpekt, pris er ikke irrelevant; Tesla Model S er langt utenfor rekkevidden til store deler av den norske befolkningen, for ikke å snakke om befolkningen i mange land i resten av Europa.

Jeg er veldig glad for at Model S eksisterer, men den er helt irrelevant for veldig store deler av befolkningen.

Man kan kjøpe 10 gode elsykler til prisen av en e-Golf!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA