Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rønnern på fredag 28. november 2014, klokken 15:02
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. november 2014, klokken 07:11
Selvfølgelig finnes det unntak her, men jeg kjenner ingen familier med 2 barn som har kun en bil og som er elbil i småbilklassen. Noen finnes det sikkert, og det blir vel flere nå som B-klasse har kommet, som ihvertfall dekker plassbehov til en viss grad.

Du kjenner ikke meg, det er sant, men jeg har kone, to barn og Peugeot Ion som eneste bil og det funker såpass greit at vi valgte å takke nei da svigers ville kjøpe en fossilbil til oss. Men vi har dog ingen hytte å reise til ;)

Da er du vel unntaket:) Spørsmålet er jo hva slags behov som skal dekkes, det var vel Rio som satte konteksten med hyttetur her. Brukes bilen bare til lokaltransport så er det jo annerledes. Men jeg tror ikke du tar ionen med familie, barnevogn, ski og pulk 30 mil på høyfjellet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cyber

Er det noen som kjenner til om Tesla har planer om dette ?

Re : Mercedes og BMW samarbeider om induktiv lading av hybrider og elbiler :

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/88647/mercedes-will-offer-wireless-charging-by-2016

JohanH

#2267
Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 13:28
Er det noen som kjenner til om Tesla har planer om dette ?

Re : Mercedes og BMW samarbeider om induktiv lading av hybrider og elbiler :

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/88647/mercedes-will-offer-wireless-charging-by-2016

De tror ikke på det, ineffektivt og meningsløst. De tror på "smart conductive charging" d.v.s. tror jeg at bilen parkerer seg selv og plugger seg selv inn. Nå kommer jo motorisert ladeluke som første trinn.

http://cleantechnica.com/2014/02/08/elon-musk-tesla-cto-jb-straubel-answer-questions-amsterdam-video/

Jag er enig. Prøvde induktiv ladematte til iPhone (iQi). Poengløst, langsommere, ustabilt. Gikk i søppla etter 2 uker.

Amoss

Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 13:28
Er det noen som kjenner til om Tesla har planer om dette ?

Re : Mercedes og BMW samarbeider om induktiv lading av hybrider og elbiler :

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/88647/mercedes-will-offer-wireless-charging-by-2016

Hmm... Vi vet jo at BMW og Tesla har snakket sammen "om lading av elbiler". Alle har da gått ut i fra at det har vært snakk om å gi BMW tilgang til superladenettverket, men kanskje det er dette BMW har snakket om og prøvd å få Tesla med på?  Stemmer i så fall med den nylige påstanden fra BMW om at Tesla ikke hadde noe de ønsket.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

boppus

#2269
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 14:06
Jag er enig. Prøvde induktiv ladematte til iPhone (iQi). Poengløst, langsommere, ustabilt. Gikk i søppla etter 2 uker.

Jeg bruker induktiv lading av Nexus 5.
http://www.google.com/nexus/5/

Poenget er at det er lettvint i bruk, du bare legger mobilen fra deg. I tillegg er det både raskt og dønn stabilt.
En standard for biler med tilsvarende system ville vært gull. Da kan feks offentlige parkeringsplasser ha slike ladepunkt gravd ned i bakken.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

JohanH


Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 15:14
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 14:06
Jag er enig. Prøvde induktiv ladematte til iPhone (iQi). Poengløst, langsommere, ustabilt. Gikk i søppla etter 2 uker.

Jeg bruker induktiv lading av Nexus 5. Poenget er at det er lettvint i bruk, du bare legger mobilen fra deg. I tillegg er det både raskt og dønn stabilt.

Da har vi ulik erfaring. Med en bil vil det alltid være tap av effektivitet og økt varme. Og en viss presisjon kreves ved parkering. Det må veies opp mot besværet å plugge inn. Etter min erfaring med mobil skjønte jeg at siden jeg uansett må legge mobilen på et helt spesifikt sted kan jeg like gjerne plugge inn.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

boppus

#2272
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 15:19

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 15:14
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 14:06
Jag er enig. Prøvde induktiv ladematte til iPhone (iQi). Poengløst, langsommere, ustabilt. Gikk i søppla etter 2 uker.

Jeg bruker induktiv lading av Nexus 5. Poenget er at det er lettvint i bruk, du bare legger mobilen fra deg. I tillegg er det både raskt og dønn stabilt.

Da har vi ulik erfaring. Med en bil vil det alltid være tap av effektivitet og økt varme. Og en viss presisjon kreves ved parkering. Det må veies opp mot besværet å plugge inn. Etter min erfaring med mobil skjønte jeg at siden jeg uansett må legge mobilen på et helt spesifikt sted kan jeg like gjerne plugge inn.

iPhone støtter jo ikke trådløs lading meg kjent, så den løsningen du forsøkte var neppe særlig elegant eller velfungerende.
Jeg ser bare fordeler med dette for biler (også). Det er flott å slippe å plundre med ladekabel i regn, vind og 60 kuldegrader. Én ting mindre å gjøre, og enda en fordel jmf. fossilbil.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

JohanH

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 16:45
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 15:19

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 15:14
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 14:06
Jag er enig. Prøvde induktiv ladematte til iPhone (iQi). Poengløst, langsommere, ustabilt. Gikk i søppla etter 2 uker.

Jeg bruker induktiv lading av Nexus 5. Poenget er at det er lettvint i bruk, du bare legger mobilen fra deg. I tillegg er det både raskt og dønn stabilt.

Da har vi ulik erfaring. Med en bil vil det alltid være tap av effektivitet og økt varme. Og en viss presisjon kreves ved parkering. Det må veies opp mot besværet å plugge inn. Etter min erfaring med mobil skjønte jeg at siden jeg uansett må legge mobilen på et helt spesifikt sted kan jeg like gjerne plugge inn.

iPhone støtter jo ikke trådløs lading meg kjent, så den løsningen du forsøkte var neppe særlig elegant eller velfungerende.
Jeg ser bare fordeler med dette for biler (også). Det er flott å slippe å plundre med ladekabel i regn, vind og 60 kuldegrader. Én ting mindre å gjøre, of enda en fordel jmf. fossilbil.

5-10% varmetap på en elektrisk bilflåte. Det blir en del MWh per år i rent sløseri det.


sn0le

Nå er det stor forskjell på å overføre 5-10 Watt trådløst til en telefon som ligger rett oppå en dings kontra 3.000-120.000 Watt til en bil som står 10-15 cm over ladespolen i bakken.
Det magnetfeltet som trengs for å overføre de energimengdene tror jeg får ikke helt heldige konsekvenser for de i eller nær bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

JohanH

Når vi først snakker induktivt er det to store ulemper slik jeg ser det:

1) Inneffektivitet/varmetap. F. eks. er ladesystemet med de innebyggede laderne c.a. 92% effektivt med kabeln og UMC i en Model S. D.v.s. for å lade fullt (81kWh) trenger du 88kWh ut fra veggen. Legg til induktivt system her så har du ytterligere sannsynlig enda en 90% effektiv løsning d.v.s. 97kWh ut fra veggen. Da ble 220 Wh/km i bilen plutselig 265 Wh/km fra veggen. Ikke svær forskjell, men reell.

2) Du må kjøre rundt med unødvendig vekt i bilen nemlig den induktive spolen. Og skal det være noe særlig effekt i opplegget kommer den definitivt til å veie en del, ingen vei rundt dette rent elektrisk med induksjon. Det drar ned ytterligere på energieffektiviteten til bilen, som allerede i utgangspunktet er for tung grunnet batteriet.

Det kan være at det kommer andre bedre trådløse teknologier for overføring av strøm, f. eks. via pizoeletrisk mekanisme og ultralyd. Se bl.a:
http://peterdiamandis.com/post/101109062083/power-is-coming#

boppus

Det er klare fordeler og ulemper, men det er sjelden Mercedes og BMW er helt på jordet. Blir interessant å se hva de kommer med.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

JohanH


Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 18:01
Det er klare fordeler og ulemper, men det er sjelden Mercedes og BMW er helt på jordet. Blir interessant å se hva de kommer med.

Når de gjelder elbiler virker de foreløpig å være ganske på jordet. Eller jeg ville sagt "ikke i synk med hva konsumentene etterspørrer". Så hvis de går hardt inn for induktiv lading så vet jeg ikke om jeg ville tatt det som et bevis for at det er fremtiden... Like lite som i8, "the thing", i3 ReX, fool cells osv. er fremtiden...

boppus

De bygger svært gode (el)biler, VW også. Det eneste de har "glemt" er god rekkevidde. Men se, det selger som bare det allikevel. Folk verdsetter ulike egenskaper. Trådløs lading er kun nok en egenskap mange potensielle kjøpere vil verdsette.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA