Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor ofte trenger man egentlig ta med ladekabel?

Startet av esan, onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

esan

Har merket meg fokus i tester på om en bilmodell har frunk eller ikke. Det virker som om det å ta med seg ladekabel er svært viktig. Men hvor ofte trenger man egentlig denne kabelen? For min del har dette vært nødvendig kun en eneste gang i løpet av flere års elbilkjøring.
Normalt lader de fleste nesten utelukkende hjemme. Utenom hjemmelading er det hurtiglading på ladestasjoner som er alternativet. Der trenger man jo heller ikke denne løse ladekabelen.

Orbit

Det avhenger nok veldig mye av bruksmønster, så ikke noen fasit her. I Norge er etterhvert såpass utbygd med hurtigladere at en "aldri" trenger AC-lading som backup på transportetapper, en kjører heller til neste fungerende hurtiglader.

Personlig har jeg alltid med ladekabel på tur for å kunne benytte destinasjonslading - spesielt på utenlandsturer. I tillegg er nødladeren med, men blir i praksis ikke brukt (som navnet på den antyder).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

marud

Sitat fra: esan på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11Har merket meg fokus i tester på om en bilmodell har frunk eller ikke. Det virker som om det å ta med seg ladekabel er svært viktig. Men hvor ofte trenger man egentlig denne kabelen? For min del har dette vært nødvendig kun en eneste gang i løpet av flere års elbilkjøring.
Normalt lader de fleste nesten utelukkende hjemme. Utenom hjemmelading er det hurtiglading på ladestasjoner som er alternativet. Der trenger man jo heller ikke denne løse ladekabelen.
For min del er jeg avhengig av den i ferier. I stor grad fordi kjøpesenteret i byen jeg vokste opp og alltid drar på ferie tilbyr gratis level 2 lading om du har med egen kabel. Ofte opplever jeg "destinasjonsladere" (ikke Tesla) på lengre bilturer i forbindelse med overnatting også krever egen kabel og da er den kjekk å ha.

Da vi kjørte langtur med Kona og ikke hadde frunk var det tungvint, da la vi ofte kabelen lett tilgjengelig i baksetet for å kunne maksimere plassen i bagasjerommet og i brønnen bak. Nå med Tesla Model 3 så legger jeg den bare i frunken når vi skal på langtur. Vil likevel ikke si at frunken var en potensiell dealbreaker i valg av ny bil og det lå langt ned på lista over ønsker.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

vartli

Har samme opplevelse som trådstarter, men ser jo at dette er avhengig av bruk. Jeg har med en ladekabel for å lade på hytta, men kunne jo hatt en liggende der i stedet. Har hatt elbil i nesten ti år og aldri brukt ladekabelen noe annet sted enn hjemme og på hytta, men har ikke hatt elbil med nok seter til å kunne få med familien på tur/ferie. Klart den kan være med som en sikkerhet om en skal kjøre tur i ukjente områder. Kan jo berge seg om hurtigladere ikke virker eller har lang kø, men har som sagt aldri hatt behov for den langs veien.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Idiot

Lader ikke hjemme så jeg bruker den hele tiden på kommunale plasser og nå sist på hotell (gratis lading).

Rosstopher

Etter jeg sluttet å lade på jobben, og noen la igjen kabelen sin på hytta så jeg slipper å ha med min egen, trenger jeg nesten aldri kabelen som ligger i bilen. Den får selvfølgelig ligge der likevel, siden den ikke tar noe særlig plass. Den ligger i en av de små rommene på siden av bagasjerommet og deler plass med handlenett.

Frunk er viktig, men ikke for å oppbevare kabel i. Hvis man kun har ladekabel i funken så har man enten en latterlig liten frunk eller sløser veldig med bagasjeplassen. Nei, frunk er viktig fordi det er bagasjeplass. Jeg opplever at Model Y-en vår har bedre bagasjeplass enn større biler, nettopp fordi den har frunk og det store rommet under bagasjerommet. Og så er det fint å ha et bagasjerom som ikke er oppvarmet om vinteren, f.eks. når man handler kjølevarer på vei til hytta.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

cstromme

Vi fikk en ny X for 14 måneder siden, og vi har fortsatt ikke brukt hverken den schuko-overgangen, eller type-2 kabelen som vi fikk med.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

arthur

Har et par kabler liggende foran i frunken på min Polestar som vi hentet ut for 19 måneder siden, men har ikke tatt de ut av plasten enda.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gazer75

Har med både nødladar og Type 2 kabel.
Brukar Type 2 kabelen av og til når eg må parkere i sentrum her. Er p-avgift på vanlege plassar så då kan eg like godt stå gratis ved ein AC ladar og betale for dette i staden for.
Ellers brukar eg den hjå foreldra mine sidan deira kabel er 230V 16A til hybrid som gir meg kun 2-3kW.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Som det sies, det er veldig individuelt. Hjemme så lader jeg på fellesladere i borettslaget, og må der bruke egen kabel. Er ikke et alternativ å henge den opp der.

Ladet nå sist for ettpar dager siden med type-2-kabelen, der det var gratis lading. Ellers så benyttes en sjelden gang nødladeren til å lade når jeg er på besøk hos folk, og det er langt til hurtig/lynladere, og de tilbyr meg å plugge til.

Også kjekt å kunne koble til med adapter for CEE på campingplasser der eierne sier ok til dette, når jeg spør og sier jeg setter den på lavest mulig effekt for å ikke belaste det hardt.

Har alltid med begge, og har nylig skaffa meg en større ettermarkedsfrunk fra frunk.at, der jeg per nå har liggende begge laderne, en skjøtekabel og en forgrenerkabel i tillegg til en flaske med vindusspylervæske.

Adaptere til CEE flyttes over snart, da jeg nå kom på at jeg har glemt å flytte de over. Og jeg legger nok over litt til som kan være kjekt å ha lett tilgjengelig når bagasjerommet ellers fylles opp. F.eks. dekkvask til vinterbruk.

Min ettermarkedsfrunk er dog ikke god nok plass til noe handlenett fra butikken, men frigjør plass i fra bagasjerommet (også under gulvet) og/eller inni kupéen, som har vært lagringssted for disse ellers.

Jeg vil nok ha store aversjoner med å skaffe meg elbil uten frunk, tilnærmet uansett hvor mye plass jeg ellers har til rådighet, da jeg har opplevd å måtte få tak i disse ladekablene, når det var fyllt opp med campingutstyr og annen bagasje, og ladekablene lå under gulvet i bagasjerommet.

Dette skjedde selvsagt en da jeg hadde feilberegnet rekkevidden pga både feilnavigasjon i mørket og med våte veier der regnet stod vannrett, og at det været også førte til merkbart høyere forbruk.

Det var absolutt ikke noen trivelig opplevelse å måtte fiske kablene opp fra gulvet under feriebagasjen, med sidelengs regn av kraftig sort.

At bagasjerommet er lite i utgangspunktet, gjør ikke saken noe bedre, da setter man pris på hver en cm3 med ekstra lagringsplass, og også det at den som sagt gjør at jeg kan ha ting liggende lett tilgjengelig som en bonus.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Kommer litt an på hvor man kjører og hvor lett det er å kjøre til neste lader.

Er ikke så erfaren som mange andre her men kjører i nord hvor det noen steder er 8-10 og opp til 19 mil mellom hurtigladere, så ønsker jeg ikke å kjøre hjemmefra uten. Det er jo nok med en stengt vei eller ett ladested som er nede så får man plutselig behov for både det ene og det andre. Men i praksis blir ladekabelen i bagasjerommet mest brukt på jobb. Og om noen år så blir hurtigladere bygget ut der det i dag er noe langt til alternative ladesteder. Håper vi vil se mer av Ionity på ladekartet. ;)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektrowagen

Sitat fra: esan på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11Har merket meg fokus i tester på om en bilmodell har frunk eller ikke. Det virker som om det å ta med seg ladekabel er svært viktig. Men hvor ofte trenger man egentlig denne kabelen? For min del har dette vært nødvendig kun en eneste gang i løpet av flere års elbilkjøring.

Ca 20% av alle elbileiere har ikke hjemmelading, så en del av oss har alltid med seg ladekabel for AC lading  8) Kan jo ikke hurtiglade hver gang...
BMW i3s - 2019

turfsurf

Har alltid ladekabler i bilen, alt man kan lade på destinasjoner betyr mindre hurtiglading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

esan

Tydelig at det er forhold som bruksmønster, lademuligheter hjemme samt type feriereiser som er avgjørende her. For slike som meg betyr disse kablene ingen ting, for andre derimot en viktig sak der da frunk blir svært praktisk.
Ble overrasket av det "Nomade" skriver at  så mye som 20% av elbileiere ikke har hjemmelading! Det er jo en helt avgjørende faktor for lønnsomhet med elbil.

Rosstopher

Sitat fra: esan på fredag 05. juli 2024, klokken 09:55Tydelig at det er forhold som bruksmønster, lademuligheter hjemme samt type feriereiser som er avgjørende her. For slike som meg betyr disse kablene ingen ting, for andre derimot en viktig sak der da frunk blir svært praktisk.
Ble overrasket av det "Nomade" skriver at  så mye som 20% av elbileiere ikke har hjemmelading! Det er jo en helt avgjørende faktor for lønnsomhet med elbil.

Hjemmelading er avgjørende for hvor lønnsomt det er med elbil. Jeg vil ikke gå så langt som å si at hjemmelading er avgjørende for at det skal være lønnsomt med elbil. Ser de i Oslo betaler 13 kr timen på natta for å lade (minst) 3,6kW i gata. Det er vel ingen fossilbiler som kommer i nærheten av slike drifstoffutgifter?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA