Hvor ofte trenger man egentlig ta med ladekabel?

Startet av esan, onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

Orbit

Komfortmessig er hjemmelading uslåelig.

Men det er ikke nødvendigvis avgjørende for lønnsomhet. Noen har tilgang på rimelig/gratis lading på jobb. I Oslo er kommunale AC-ladeplasser priset til 13 kr/time på kveld/natt, som gir 1,20 - 1,90 kr/kWh for de fleste (0,60 kr/kWh om en har bil med 22 kW lader og tilgang til slik stolpe). Normal strømpris + nettleie + avskrivning av hjemmeladestasjon ligger ikke langt unna samme kostnad.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gte-bjørn

På mine to bilferier i Norge har jeg hatt med både schuko-lader og Type 2 ladekabel og har hatt nytte av begge. Bl.a. gratis lading på hotellet et par plasser, og for rimeligere lading når jeg har god tid, eller i parkeringshus. Det er ekstra rom under bagasjerommet hvor det til nød er mulig å få plass til Type 2-kabelen men siden jeg var alene i bilen så er det like greit å ha den liggende på gulvet foran baksetet.

Gazer75

Sitat fra: esan på fredag 05. juli 2024, klokken 09:55Det er jo en helt avgjørende faktor for lønnsomhet med elbil.
Absolutt ikkje for min del.
e-Golf 160Wh/km vs gamle Golf TDI 2.0 med 0,6 på mila.
Ved 5kr/kWh kostar 12000km 9600kr. 22kr/L for diesel vil koste 15840kr. Literprisen må ned under 14kr for at dei skal vere like. Og så kjem jo andre kostnader som oljeskift osv.

Siste rundt 3700km med e-Golf'en visar under 130Wh/km.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Og nå med 1kr/kWh så blir diskusjonen uinteressant. I tillegg har Ionity og andre avtaler som gjør at man kan holde prisen under 4 kr/kWh lett ellers også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: esan på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11Har merket meg fokus i tester på om en bilmodell har frunk eller ikke. Det virker som om det å ta med seg ladekabel er svært viktig.

Tror det bare har blitt en standardgreie. Jeg hadde klart meg fint på bilferie uten, men jeg pleier som oftest å ta den med. Kjekt å kunne saktelade når man driver med noe annet, spesielt når man kan kjøre forbi smekkfulle hurtigladere senere.

Men jeg tror faktisk jeg aldri har hatt kabelen i frunken.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på fredag 26. juli 2024, klokken 10:09
Sitat fra: esan på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11Har merket meg fokus i tester på om en bilmodell har frunk eller ikke. Det virker som om det å ta med seg ladekabel er svært viktig.

Tror det bare har blitt en standardgreie. Jeg hadde klart meg fint på bilferie uten, men jeg pleier som oftest å ta den med. Kjekt å kunne saktelade når man driver med noe annet, spesielt når man kan kjøre forbi smekkfulle hurtigladere senere.

Du har kanskje aldri pakket bilen full med camping-gear eller annet? Aldri stoppet et sted der det ville vært naturlig å lade med nødlader eller AC-lader, og derved ikke måtte fiske den frem fra under all annen bagasje, gjerne i sideveis regnvær og med for langt til nærmeste hurtiglader?

Det har jeg vært ute for, og ja, man kan klare seg uten frunk og uten ladekabel i der, men EN eneste gang med den erfaringen, så hadde nok du og satt frunk som en "must have"-greie! ;)

Ja, nå har jeg skaffet meg ettermarkedsfrunk og fått den i bilen, og nå er Type2-kabelen, nødladeren, en skjøtekabel for vanlig strøm, en grenutvider og en skjøtekabel på snelle pent og pyntelig plassert der. Og adaptere for CEE-tilkobling.

Nå slipper jeg å tenke på å pakke detter med meg for hver gang, og vet det er på plass og tilgjengelig! Det er deilig å vite.

Ja, jeg vet jeg ikke burde trenge både skjøtekabel på snelle og vanlig skjøtekabel, men på min forrige campingtur opplevde jeg at strømuttaket var for langt unna til min skjøtekabel, men heldigvis fikk jeg låne fra "naboen" som vel hadde fast vognplass og en slik liggende, så da ble det strøm og varme i teltet likevel!

Nå er jeg forberedt for den situasjonen og, selv om jeg helst vil unngå å skjøte 2 kabler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: OlaM på fredag 26. juli 2024, klokken 10:09Tror det bare har blitt en standardgreie. Jeg hadde klart meg fint på bilferie uten, men jeg pleier som oftest å ta den med. Kjekt å kunne saktelade når man driver med noe annet, spesielt når man kan kjøre forbi smekkfulle hurtigladere senere.

Vi har sakteladet 6 ganger de siste 14 dagene på ferie. Så ladekabelen må med. Men skjønner ikke helt koblingen med frunk, har man frunk er den jo kjekk å bruke til andre ting. Både Teslaen (m/frunk) og i4en (frunkless) har kjekke sidelommer bak å putte type 2 kabelen i.

Nødlader er dog noe jeg sjeldnere gidder ta med, de fleste plasser som tilbyr lading har ladeboks. Skjøteledning ut hotellvinduet er det lenge siden vi sluttet med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. juli 2024, klokken 18:46
Sitat fra: OlaM på fredag 26. juli 2024, klokken 10:09Tror det bare har blitt en standardgreie. Jeg hadde klart meg fint på bilferie uten, men jeg pleier som oftest å ta den med. Kjekt å kunne saktelade når man driver med noe annet, spesielt når man kan kjøre forbi smekkfulle hurtigladere senere.

Vi har sakteladet 6 ganger de siste 14 dagene på ferie. Så ladekabelen må med. Men skjønner ikke helt koblingen med frunk, har man frunk er den jo kjekk å bruke til andre ting. Både Teslaen (m/frunk) og i4en (frunkless) har kjekke sidelommer bak å putte type 2 kabelen i.

Nødlader er dog noe jeg sjeldnere gidder ta med, de fleste plasser som tilbyr lading har ladeboks. Skjøteledning ut hotellvinduet er det lenge siden vi sluttet med.
Aldri foreslått skjøteledning ut noe vindu. 8) 

Men det kan være nødvendig for å få til å dra strøm inn i teltet, rett og slett fordi koblingsstolpen ikke er rett ved der teltet settes opp eller ev. campingvogn parkeres, for de som driver med slikt.

Ikke uvanlig at 4-6 plasser får strøm fra samme søyle, eller en liten klynge med strømsøyler! Og da blir det fort noen meter kabelen må rekke!

Jeg kan til nød, dersom jeg får lov av den ansatte jeg snakker med ved innsjekkinga på campingplassen, koble til nødladeren på laveste effekt.

Men jeg kobler gjerne fra nødladeren midlertidig, om jeg skal bruke noe strømkrevende utstyr som krever mer effekt, da jeg ikke vil risikere å svi anlegget på campingplassen!

F.eks. har jeg skaffet med en dobbeltplate induksjonsplate ment for frittstående bruk, som et alternativ til å dra opp en gass-grill eller kullgrill.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatAldri foreslått skjøteledning ut noe vindu. 8) 
He he ja det er maaaange år siden vi så noe slikt i Oslo

TJV

Type 2 kabel plasserer i venstre side"lomme" i bagasjerommet da det er et bånd/tau til å feste den der på ID.4. Kan taes ut uten å ta ut bagasje da. Nødlander har lagt under bagene i bagasjerommet. Joda, måtte ut med det meste av bagasjen når husverten i Tyskland tilbudte lading, men bagasjen skulle uansett ut.
Hadde ikke sagt nei til frunk, men er ikke dealbreaker for oss. Men, begge ladekabelene vil nok bli med oss på lengre kjøreturer i fremtiden også.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Sitat fra: TJV på lørdag 27. juli 2024, klokken 11:27Type 2 kabel plasserer i venstre side"lomme" i bagasjerommet da det er et bånd/tau til å feste den der på ID.4. Kan taes ut uten å ta ut bagasje da. Nødlander har lagt under bagene i bagasjerommet. Joda, måtte ut med det meste av bagasjen når husverten i Tyskland tilbudte lading, men bagasjen skulle uansett ut.
Hadde ikke sagt nei til frunk, men er ikke dealbreaker for oss. Men, begge ladekabelene vil nok bli med oss på lengre kjøreturer i fremtiden også.

Jepp, det stjeler ikke så mye plass å legge ladekabel i hjulbuen hvor den alltid er lett tilgjengelig. Jeg har bare ett nivå bagasjegulv og bruker den medfølgende posen til å oppbavere ladekabelen i. Posen er festet med karabinkroken på lastefestet. Det er tilstrekkelig plass i rommet under bagasjegulvet også, men bruker det isteden til nødlader, industrikontakt til schuko overganger, vaskesvamper og verktøy.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

elektro

Jeg bruker aldri medbragt ladekabel til daglig ettersom jeg har hjemmelading, men har brukt egen Type2 flere ganger på hoteller og i p-hus både i Italia, Frankrike og Norge i sommer. Det er et must på langtur.

Sjekk at kabelen er med dersom du leier elbil. Sørg også for at du har en app og/eller RFID med bred dekning der du reiser, også til AC lading, sånn at man enkelt får startet lading. Har selv brukt Audi kortet og appen i Norge og Europa med stort hell og til dels navigert etter den for enkelhets skyld. Men av og til må man improvisere litt. PlugShare, Abetterrouteplanner og ChargeFinder er alltid nyttige for å finne ladere, og i Norden er Elton veldig bra, synes jeg. Dekker også Circle K, som jeg støtte på i p-huset til Scandic i Sandefjord. Med fare for å gå litt off topic.

Nødlader (Schuko) er også nyttig å ha med, men ikke helt nødvendig spør du meg. Mange overnattingssteder ol. tilbyr lading selv om det ikke står noe sted. Bare spør. Noen ganger kan fremdeles en enkel stikkontakt utgjøre en stor forskjell..

Settet mitt med overganger fra alskens industrikontakter samler bare støv i garasjen hjemme nå for tiden. Jeg gidder heller ikke lenger å ha med skjøteledninger.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Idiot

Min erfaring fra denne første sommeren med EL er at all lading som ikke er hurtiglading er medbragt typ 2 fra frunken. Så hvis du ikke trenger denne er vel det din egen individuelle begrensning på hva du selv foretar deg. Supert å enkelt kunne lade med overnatting, mindre hurtiglading. Overnattingssteder som ikke har typ 2 vil nok få det fortløpende. Veldig digg å ha bilstash foran og alt annet bak. Ordning och reda.

OlaM

Sitat fra: RJK på fredag 26. juli 2024, klokken 12:03Du har kanskje aldri pakket bilen full med camping-gear eller annet? Aldri stoppet et sted der det ville vært naturlig å lade med nødlader eller AC-lader, og derved ikke måtte fiske den frem fra under all annen bagasje, gjerne i sideveis regnvær og med for langt til nærmeste hurtiglader?

Det har jeg vært ute for, og ja, man kan klare seg uten frunk og uten ladekabel i der, men EN eneste gang med den erfaringen, så hadde nok du og satt frunk som en "must have"-greie! ;)

Har en diger frunk, men har stort sett vært to stk i bilen på ferie med ikke altfor mye bagasje. I tillegg er ofte saktelading på stedene vi stopper en stund, så da er bagasjen ute av bilen uansett. Men kommer sikkert til å pakke den der neste gang, enig med Joccy at det er greit å ha alle biltingene ett sted.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA