Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Optimal bruk av varmeapparatet

Startet av elmalo, onsdag 02. januar 2013, klokken 17:51

« forrige - neste »

elmalo

Jeg tok av setene her en dag for å sjekke om alle batteriene fikk vann. Det nærmer seg bytte av batterier. I min Reva fra 2010 er det noen sorte batterier uten noe tekst, lurer litt på hva slags type det er, det er definitivt ikke Trojanere. Er det noen som vet hvordan man får av koblingen på disse? Koblingen mangler mutter og ledningen går inn i en klump som ser ut som den er helstøpt.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Dette mener jeg er Dynex batterier. Sånn jeg har forstått det så må du ha nye fylletopper og nye kabler hvis du bytter til Trojan/Global batterier.

Har du fått byttet batterier?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Nei, jeg klarer meg foreløpig, selv om jeg nå må lade på jobben, særlig når det er kaldt.

Problemet var at koblingene ser ut som de er helstøpt rundt polene. Det er ingen skruer/mutrer å løsne.

Jeg er veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Ettersom jeg forstår så er Re-El ikke lenger forhandler av Reva, reparerer ikke på garanti osv. Jeg vet ikke om de bytter batteriene. Det jeg har mest lyst å gjøre er å erstatte blybatteriene med lithium, ser at det er en greker på gwiz-forumet som har gjort det med stort hell.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Ja kikket litt på den jobben han hadde gjort. Virket jo gjennomførbart. Hadde jo være bedre med en full BMS og ny lader, men det blir jo mye dyrere.
Jeg kommer også til å vurdere lithium ombygging men det blir bare gjennomført dersom jeg finner en løsning som ikke blir altfor dyr.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Enig, men helt ny lader betyr vel at mye originalt ikke virker, som lademeteret. Jeg ser at han måtte justere parametre som trenger en programmerer - jeg gir beskjed hvis jeg gir meg på prosjektet og får tak i denne, slik at vi ikke trenger kjøpe to av dem.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

elmalo

#5
Sitat fra: edyrli på mandag 18. februar 2013, klokken 09:19
Ja kikket litt på den jobben han hadde gjort. Virket jo gjennomførbart. Hadde jo være bedre med en full BMS og ny lader, men det blir jo mye dyrere.
Jeg kommer også til å vurdere lithium ombygging men det blir bare gjennomført dersom jeg finner en løsning som ikke blir altfor dyr.

Da har jeg bestemt meg. Turen fra Klepp til Ålgård hver dag går nå *såvidt* på en lading, men de kalde dagene har jeg hatt trøbbel den siste kilometeren hjem hvis jeg ikke lader. Siden ladingen på jobb må skje med en skjøteledning ut vinduet fra tredje etasje så kan det ikke gå særlig lenger. Batteriene har nå gått 17500 km og jeg regner med at jeg kan leve med dem maks noen få måneder til.

Så i juni planlegger jeg å bygge om bilen til lithium. Jeg vil ha en egen BMS, men tror det går an å koble fra original ems og bruke den originale laderen. Bilen går visstnok uten EMSen tilkoblet, selv ladingen fungerer. Laderens utspenning kan såvidt jeg ser reguleres med å mate en inngang med 3,12 volt. Etter å ha lest endel har jeg valgt BMS fra Elektromotus, den virker veldig komplett. Jeg er litt usikker på om utgangen for SOC vil virke med det originale instrumentpanelet. Forhåpentligvis er det snakk om et voltmeter som viser restlading i panelet og da skulle det gå.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Jeg tror SOC meteret blir styrt av EMS og kalkulert batteriprosent blir lagt til grunn. Så kobler du fra EMS så er det over og ut med SOC status.
Har du sett noe på hvor du skal bestille celler og hvilke priser vi snakker om?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Sitat fra: edyrli på mandag 18. mars 2013, klokken 10:38
Jeg tror SOC meteret blir styrt av EMS og kalkulert batteriprosent blir lagt til grunn. Så kobler du fra EMS så er det over og ut med SOC status.
Har du sett noe på hvor du skal bestille celler og hvilke priser vi snakker om?
Ja, SOC blir styrt av EMSen, men dersom det er et rimelig standard signal, for eksempel et rent voltmeter, så er det mulig å koble batterimeteret til den nye BMSen.

Jeg har ikke funnet celler ennå, men jeg ser at de finnes (i alle fall i nettbutikken) i Norge hos www.evlithium.net til $248 for en 200Ah-blokk. Jeg tror ikke det er så mye å spare på å bestille direkte fra Kina da. Hvorvidt evlithium har lager på dette aner jeg ikke, kanskje baserer de seg på å bestille fra Kina ved ordre... Noen som vet?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

elmalo

Ok, fant utav det, de bestiller selv fra Kina. Til slutt endte jeg opp med å bestille fra ev-power.eu. Batteriene jeg valgte var SP-LFP200AHA fra Sinopoly (men kunne like gjerne valgt en av de andre på 180 eller 200 Ah. BMS tok litt lenger tid enn forventet fra Litauen, men er nå på vei.

Jeg tror ikke denne konverteringen blir særlig komplisert.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Blir spennede å høre hvordan det blir.
Fikk du handlet uten moms?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Jeg slipper jo å betale moms i Tsjekkia, men regner med å måtte betale norsk moms. De sender det med TNT og da regner jeg med at de også krever inn momsen.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Norsk moms kommer selfølgelig. Men tenkte mest på batteriene siden det er dyreste komponent. Litt dumt å betale 21% VAT og så 25% Moms på toppen av det igjen.

Stod litt om det, men ble ikke helt klok på det siden norge ikke er medlem av EU, men EØS.

7.Do I have to pay tax on my order?
If you are in the European Union and you do not have a valid VAT ID, then we need to add 21% VAT to your order. If you are in the European Union and you have a valid VAT ID, you do not need to pay the 21% VAT tax.
Check your EU VAT ID at the VIES VAT number validation web page.
If you are outside the EU, you will probably have to pay some import tax or customs duties to the government in your country. Please get information about your legal import procedures in your country prior making the order. If you need to process the export documents, please contact us for further help.
See more details at the Information about the payments and the taxes.

Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

hvor mye kommer ombygging på hvis man skulle få en "forhanlder" til og gjøre den jobben her? det er jo veldig mange billige reva ute om dagen så hvis det ikke  blir så dyrt "tottalt" er det jo greit og kjøpe dårlig batteri på reva og kjøpe nytt :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

edyrli

Sitat fra: svingen på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:57
hvor mye kommer ombygging på hvis man skulle få en "forhanlder" til og gjøre den jobben her? det er jo veldig mange billige reva ute om dagen så hvis det ikke  blir så dyrt "tottalt" er det jo greit og kjøpe dårlig batteri på reva og kjøpe nytt :)
Eneste jeg kommer på som kan bygge om er alternativ energi.
http://alternativenergi.mamutweb.com/
(Bly her på forumet)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

#14
Ja, det var litt uklart med momsen. Etter at jeg hadde lagt en profil og logget meg på sidene forsvant momsen på bestillingen. Felles momsregler gjelder bare EU: Man betaler momsen i det landet man handler fra, med mindre man er firma med VAT-nr.

Jeg har bare betalt inn beløpet uten moms. Nå er batteriene på vei med TNT - satser på ta jeg begynner installasjonen av dette neste uke. Utrolig imponerende levering av dem: Jeg betalte på mandag (i norsk bank). På onsdag har de mottatt betalingen og allerede sendt batteriene. Forventet levering 29. april.

Det skal bli spennende å se hvor lang rekkevidde jeg får, men regner med minst 80-100 km, noe som gir bilen et sterkt utvidet bruksområde for min del: Jeg er ofte rundt omkring i området (Forus, Stavanger, Ålgård, Klepp) med jobben og har unngått Revaen de dagene jeg har hatt møter andre steder enn på fast arbeidssted. Nå blir det en endring på dette.

Ellers satser jeg på å dokumentere det jeg gjør og dele erfaringene her.

Ombygging på verksted vet jeg ikke. Det er vel heller tvilsomt at det lar seg gjøre pr. i dag, da jeg forstår at myndighetene ikke ønsker slike ombygginger/krever ny godkjenning, i alle fall i biler. I beste fall er situasjonen uklar.

Pris: Selve batteriene kom nå på 25000 pluss moms, men inkludert frakt. I tillegg har jeg kjøpt en BMS fra elektromotus.lv som kom på 573 EUR med alt (bluetooth-adapter, cellemodul, strømsensor, rele m.v. og frakt). Endelig kjøpte jeg koblinger og ledninger tilsvarende ca. 1000 kroner fra Nederland. Det er sikkert noen av tingene som kunne vært gjort billigere. Nye blybatterier hører jeg ligger i området 17-23000, men da får man langt lavere levetid og selvsagt langt kortere rekkevidde.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA