Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Optimal bruk av varmeapparatet

Startet av elmalo, onsdag 02. januar 2013, klokken 17:51

« forrige - neste »

elmalo

Jeg oppdaget to små batterier da jeg skulle skifte hovedbatteriene. Jeg kan ikke huske å ha sett disse nevnt før. Noen som vet hva disse driver?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Disse har ikke jeg i min bil. Men har sett noen kommentarer i Gwiz forumet angående "auxillary battery". Det kan muligens virke som noen biler har 12 volts batteri i tillegg til DC-DC omformeren mens andre biler ikke har dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Ja, ser det er sannsynligvis to batterier som er ment som en "buffer" eller noe. Egentlig litt dumt, kunne tenke meg å kvitte meg med dem, men så lenge de ikke gjør noen skade så kan de vel stå der noen år til :-)

Ellers er jeg nesten ferdig med konverteringen. Mangler bare å lade opp hver celle enkeltvis, noe som tar uhyggelig lang tid siden jeg bare har en lader som jeg stoler på til formålet. Gleder meg til å gjøre noen erfaringer med rekkevidde på de nye batteriene.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Jeg har en programerbar lader som kan lade lithium. Den er kun opp til 5 ampere. Men du kunne lånt den hvis det hadde vært til hjelp.
Jeg bor på Klepp stasjon.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Takk - godt tilbud (og veldig nær hjemme), men jeg lot bilens lader ta seg av jobben inntil den første cellen meldte at den kom opp i 3,7 volt. Forhåpentligvis er det bare å toppe på hver celle nå, så det bør gå raskere.

Jeg fikk to andre problemer i dag: Ett av modulene til cellene ble ødelagt, så jeg må bestille nytt fra Litauen. I tillegg var ledningene mellom batteriene for korte da jeg skulle sette inn setet (det er en fordypning til to av metallrørene under setet) og dermed må jeg også vente på ny 35mm2 kabel før jeg kan ta første turen (kjørte noen meter uten seter og alt ser ut til å fungere).

Det har vært et greit prosjekt, har vel brukt rundt 20 timer til sammen. Fulgte oppskriften til Costas på Gwiz-forumet, inkludert justering av ladespenningen.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

elektrolux

Legger merke til at cellene dine ikke er stroppet sammen. Ville undersøkt godt om de tåler det. Winston og Thundersky må stroppes, mens Hipower og Amita klarer seg uten.

Skal høre hva jeg finner ut om Sinopoly
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elmalo

Ja, bildet er tatt før jeg hadde endelig plassert dem. Jeg endte opp med 4 x 4. Jeg er også i tvil om det er nok at de støttes opp (festes) eller om de trenger en plate på endene med stropp rundt. Sinopoly er vel en videreføring av Thundersky?

Har forsøkt å finne ut litt mer om det, uten å bli særlig klok. På et amerikansk forum mente de at stroppingen bare var tull og at batteriene bare ville bule ved overlading og at stropping i så fall ikke ville gjøre annet enn å maskere at de var skadet. Fint om du finner ut noe om det. Noen som vet hvor i området man kan få tak i aluminiumsplater på mål?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

elektrolux

Vestpak på forus vannskjærer alt fra pakninger til rustfritt stål.

Om du gir meg målene du trenger kan jeg kanskje hjelpe med laminerte aluminiums plater som du kan skru sammen. Har ikke fått bekreftet at Sinopoly trenger støtte, men det blir ikke feil å bruke det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: edyrli på onsdag 24. april 2013, klokken 10:15
Sitat fra: svingen på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:57
hvor mye kommer ombygging på hvis man skulle få en "forhanlder" til og gjøre den jobben her? det er jo veldig mange billige reva ute om dagen så hvis det ikke  blir så dyrt "tottalt" er det jo greit og kjøpe dårlig batteri på reva og kjøpe nytt :)
Eneste jeg kommer på som kan bygge om er alternativ energi.
http://alternativenergi.mamutweb.com/
(Bly her på forumet)


Fikk veldig raskt svar fra alterativ energi
150Ah-48V inn i en Reva ved å bruke 12V-30Ah batterier med innebygd BMS vil koste 40 tusen, videre skulle dem ha 4000 kr får jobben,hvis dem kjøpte reva og så solgte den til meg ville jeg slippe og betale MVA på batteriene så det syns jeg var veldig bra service :) kom til og ca kunne kjøre 62km på sommer tid

er det stor forskjell på prisen på 150ah og oppover? hvor langt kommer ud på 200ah? drømmen ville vært og kunne kjøre 10 mil (svige foreldre) men kan jo alltid stoppe og lade på veien hvis det ikke blir får lang tid :)

du får holde oss opptatert underveis  elmalo :) artig prosjekt
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elmalo

Det er ikke så mye å si om denne oppdateringen annet enn at jeg er veldig fornøyd. Bilen går i alle fall 100 km, sannsynligvis kunne jeg fått 10-20 km til utav det, men jeg velger å kjøre innen sikre marginer på volt (både laveste og høyeste).

Etter litt frem og tilbake har jeg valgt å koble ut helt bilens egen BMS, da denne uansett ikke gir noen ekstra verdi, kanskje heller tvert i mot. For eksempel er det problematisk at den forsøker å styre ladingen (avbryter). Eneste ulempen med det er at SOC-meteret ikke virker, men det tenker jeg uansett å få den nye BMSen til å styre etterhvert. Jeg må på et eller annet vis få 0-5 volt til å bli 8-16 volt, akkurat nå lar jeg det være og leser av SOC over bluetooth til en gammel mobiltelefon.

Bilen akselererer vesentlig raskere og det er mye lettere å holde 70-80 km/t i litt oppoverbakke, men toppfarten er sannsynligvis den samme.

Batteriene bør nok stroppes, jeg har funnet en løsning på det selv som jeg tror blir bra. Forhåpentligvis er det siste gang jeg trenger kjøpe batteri til Revaen :-)
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Kjekt å høre du har fått det opp og gå. Hvordan avbryter du ladingen når du ikke har EMS tilkoblet?

2 av blokkene mine er også svake, litt skuffende etter kun 1 år og 4 måneder. Så en lithium ombygging hadde vært supert tror jeg.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Jeg har bare kuttet ut den originale BMSen, jeg bruker en BMS fra EMUS. Denne skrur av (og på) ladingen ved å kutte strømmen fra laderen (relé).

Det er skuffende når batteriet ryker, særlig bare etter så kort tid. Men man må jo også vurdere om det er vits i å bruke så mye penger på dette. Jeg gjorde det mest fordi jeg syntes det var en utfordring å se om det gikk/jeg fikk det til.

Bilen er mye mer "lett på fot" enn den var. Bruksmessig er det deilig å slippe å være bekymret for rekkevidde, kunne bruke bilen til flere formål og kunne holde fartsgrensen mange flere steder. Du kan jo stikke innom en dag hvis du vil ta en titt eller prøve hvordan den "føles" etter konvertering, jeg bor på Orstad.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

svingen

#27
Var og prøvde en Reva i dag (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657) og dama likte den veldig godt og kunne fint bli en bil hun kunne pendle i.
Så starta jeg og regne på hvor mye det vil koste og gjøre det her :)

Alterativ energi/elmekken kunne gjøre den jobben her får 4000 kr men batteriene var en del dyrer enn det du har kjøpt.


150ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva
220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva
300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

er alså de her du har kjøpt http://www.ev-power.eu/Sinopoly-40Ah-200Ah/SP-LFP200AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-200Ah.html? hva er fordelen med "innebygd" BMS slik som Alterativ energi bruker?

jeg er ikke spesielt praktisk anlangt så jeg går ut i fra jeg ikke får det her til selv?
Det er mulig jeg kan få elmekken eller noen andre til og kun ta betalt får jobben hvis jeg får en liste over ting jeg trenger vil jeg tro,har du mulighet til og legge ut lenker til alle "komponenten" du har kjøpt? :)
%
Hvordan tror du vintertid blir med den her? vil den få mye redusert lengde? usikker på om jeg skal kjøpe 150ah eller 220ah

det er 3 mil og kjøre (hver vei) og etter 1200 ladninger så er det ca 60% igjen av batteriet?
kan man tenke att man får kjørt 6 mil på sommer med nytt batteri og vintertid ca 4 mil? og etter 4 år (og 1200 ladninger og frem og tilbake på jobb hver dag) er man nede i ca 4 mil på sommertid og 3 mil på vinterstid? har jo i kjent still ikke lyst til og bruke så mye penger...hvis jeg kjøper 150mah blir det ca 55 tusen totalt 220mah 71tusen og 300ah 82 tusen (får jobben batterier og bilen)

skal ikke være lett
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elmalo

Det er en god del å tenke på, ja. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefale "innebygget" BMS, jeg er ikke kjent med løsningen, men går ut fra at du mener at det er innebygget i batteriene selv? Trenger mer informasjon om det, men det er flere ting som kan skape krøll: Bilens egen BMS vil sannsynligvis vise feil % på SOC-meteret med lithium-batterier, strømstyrke og spenning styres ikke av BMSen da osv.

Rekkevidden du oppgir tror jeg er pessimistisk. Mine batterier klarer fint 100 km uten å gå ned til spenninger som er skadelige.

Vintertid er jeg usikker på, jeg har ingen erfaring ennå. Jeg tenkte her å bruke varmeputene/kablene som var montert på de gamle batteriene og la den nye BMSen styre dem ved for lav temperatur. Det vil i alle fall varme opp batteriene når bilen står i garasjen. Foreløpig har jeg dem liggende i garasjen ubrukt.

Jeg skal forsøke å få laget en fullstendig beskrivelse, men det blir nok ikke før jeg tar sommerferie 20. juni. For meg var jobben ganske enkel å utføre, med god hjelp av revaclub.com-forumet (som nå ikke lenger virker).

Det var endel småting som dukket opp underveis som kunne vært unngått hvis jeg selv hadde hatt en bedre beskrivelse.

Når det gjelder rekkevidde etter tid osv. så tror jeg det henger veldig mye sammen med hvor pent man tar vare på batteriene, dvs. hvor langt ned man lader dem ut, hvor langt opp man lader dem, hvor raskt man tar ut effekt osv. Jeg kan ikke si noe om dette heller, det er et eksperiment.

Jeg forstår godt pengespørsmålet her, selv med egenimporterte batterier og egeninnsats er det i beste fall et usikkert regnestykke, men jeg tror kanskje likevel at det blir billigere hvis man skal bruke bilen å konvertere til lithium enn å drive utskifting av blybatterier annethvert år. Og så er opplevelsen mye bedre under kjøring (mindre vekt, mer futt).
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Sånn jeg har forstått det så er Alternativ energi sine blokker utstyrt med intern ballansering og rele som kobler fra ved underspenning eller overspenning. Jeg vil tro dette vil fungere greit men med fare for noe uballanse mellom blokkene over tid. Siden batteriet kobler fra så vil dette ikke bli skadelig i det minste.
Jeg vil også tro de må koble fra EMS siden blokkene er 12v og dette vil skape krøll for EMS en.
Laderen vil jo da mate på helt til en av blokkene bryter kretsen og da avlutter ladingen.
Eneste fordelen med å bruke disse blokkene er jo en mye enklere ombygging, men vil tro en løsning med enkle celler og en avansert BMS vil være bedre.

Revaclub finner du her: http://gwiz.wonko3.myfastforum.org/
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA