Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normallading er et ran!

Startet av Alamo, torsdag 30. mai 2024, klokken 11:09

« forrige - neste »

Alamo

Landsdekkende kjeder = landsdekkende priser?

Hva tenker dere om de nokså stive prisene på normallading? Jeg forstår at hurtiglading koster en del pga. infrastruktur, men hva skjer med at normalladingsprisene?

Kople
4,89 kr/kWh (per 30.mai i egen app)

Mer
4,99 kr/kWh (per 30.mai i egen app)

Recharge
4,99 kr/kWh (per 30.mai i egen app)
4,8878 kr/kWh (per 30.mai i Fortum app)
- Vet ikke hva forskjellen er...

"Bilkraft-gruppen" (per 30. mai i Bilkraft-appen minus Plug som er Evinys elbåtlading)
3,99 kr/kWh Lyse (Rogaland)
4,29 kr/kWh Eviny (BKK) (i hele landet, inkludert egne og Lyse-delte stasjoner i Rogaland)
3,99 og 4,99 kr/kWh på noen få Eviny på noen få stasjoner i Norge (hvorfor?)
  • For Elaway er det kun 2 ladepunkter i app, men her er det dynamisk prising. 1,24 kr/kWh (2 ladere i Hønefoss) og 2,64 kr/kWh (1 lader i Oslo).

Gazer75

Heilt einig i at det er for dyrt.
Burde vore type spotpris + 1-2 kr maks.

Var skuffa når eg såg Pers Hotell på Gol hadde fått lading og det var Kople. Kvifor skal eg stå og lade til 4,89 over natta når eg kan hurtiglade for 4,50 ved Rema 1000 hjå Uno-X eller Eviny til 4,49 (4,99 -10% app bonus)?
Må uansett lade på vegen heim så treng ikkje 100%

Er faktisk 2,24 ved Sparebanken oppe i gata via Cloudcharge appen.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. mai 2024, klokken 12:44Heilt einig i at det er for dyrt.
Burde vore type spotpris + 1-2 kr maks.

Var skuffa når eg såg Pers Hotell på Gol hadde fått lading og det var Kople. Kvifor skal eg stå og lade til 4,89 over natta når eg kan hurtiglade for 4,50 ved Rema 1000 hjå Uno-X eller Eviny til 4,49 (4,99 -10% app bonus)?
Må uansett lade på vegen heim så treng ikkje 100%

Er faktisk 2,24 ved Sparebanken oppe i gata via Cloudcharge appen.
Der var prisforskjellen så liten (men fremdeles i feil retning), at jeg nok hadde valgt å lade der likevel pga lettvintheten, og å kunne våkne til bil med 100 % SoC. Ofte er jo hotell-ladeprisene betraktelig værre, fordi de er griske og vet de får solgt tjenesten uansett.

Det eneste som kunne fått meg til å revurdere, er om jeg måtte ha betalt for parkeringsplass i tillegg. Da hadde det kanskje vært både billigere OG bedre å parkere i gata eller f.eks. benytte seg av den ved Sparebanken oppi gata. Den virket dog uansett mer fristende totalt sett!

Andre steder er kanskje hotellparkering verdt kostnaden pga faren for innbrudd/hærverk. I Gøteborg stod jeg f.eks. på en hotellparkering som var godt beskyttet mot disse gjengene som holder det gående. Selv parkeringshus leste jeg var risikabelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Betale for parkering i tillegg?   

på Vestenden av Fylkeshuset i Molde finnes det noen normalladere...
Det koster 24Kr/t, med maks 3 timer å stå der mellom 08 og 17.
For meg med 'litt treg' normallader blir det omtrent samme pris/Kwh som en hurtiglader.   
(3,4KWh lading betyr omtrent 3.7KWh forbruk og det resulterer i 6,48Kr/KWh)   
Mulig Det er 3fas og noen kan få ut 11KW på kontaktene. Da lønner det seg nok. 

Eg har ikkje testa om laderne fungerer på kveld/natt når det er gratis å stå der.   
(Hvem F! vil vel være i Molde om kvelden? ) 

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

goggo

Enig i at AC lading er for dyrt, jeg tror rett og slett at operatørene forsøker å "tvinge" oss over på hurtig/lyn lading for å kunne tjene enda mere penger på oss :)

Ta Sørlandssenteret og hele området rundt som et eksempel; der er det flere ganger så mange hurtig/lyn ladeplugger enn det er AC stolper. Og AC stolpene er aldrig ledige (selv om prisen er høy), mens det alltid er ledige hurtigladere å finne.

Den eneste plassen jeg har funnet AC lading med OK priser er Oslo gatelading, her er min ladeøkt for et par dager siden som ble kr 2,46/kWh. (Prisen er 13 kr/time, max hastighet ca 6 kW)

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Alamo

Lada på parkeringshus i Arendal. Det skulle koste 2.9kr/kWh, men det var gratis (via. Elton for Kople... Kople sin app virket ikke).

Måtte betale 175kr for parkering da  :angel:

eisa01

Største problemet med normallading er biler som blokkerer ladere uten å lade selv

Skjedd 2/2 steder med offentlig tilgjengelig ladere her i Kristiansand, men får heldigvis lade på dagens hotell :)

Også på Pollen i Arendal er det masse elbiler som parkerer på elbilladerne uten å lade når jeg har vært der...

hemi

Mer vant anbudet på hytta (leiligheter)

de tar da 4.99, det er det svir såpass mye at vi enn så lenge bare kjører fossilt dit

Vaduz

Sitat fra: hemi på mandag 08. juli 2024, klokken 08:56Mer vant anbudet på hytta (leiligheter)

de tar da 4.99, det er det svir såpass mye at vi enn så lenge bare kjører fossilt dit

Det er jo 10kr mila for en stor elbil, ikke noe høyere enn fossil, hvorfor svir det så fælt?

Idiot

Sitat fra: Vaduz på mandag 08. juli 2024, klokken 09:59
Sitat fra: hemi på mandag 08. juli 2024, klokken 08:56Mer vant anbudet på hytta (leiligheter)

Det er jo 10kr mila for en stor elbil, ikke noe høyere enn fossil, hvorfor svir det så fælt?

Fordi vi har det for bra i Norge, rett og slett. Når det ikke lenger er like lønnsomt som å lade hjemme så er det jo helt meningsløst å få kjøre en topp moderne elbil må vite. Da er det bedre å spare noen minutter i tidsklemma ved å fylle det gamle dieseldroget. :o . Dette dukker opp støtt og stadig, jeg legger nok ekstra merke til det fordi jeg ikke lader hjemme. Likevel har jeg mange fordeler, inkludert de økonomiske. Det burde være unødvendig å måtte redegjøre for det til stadighet at det fortsatt lønner seg med elbil selvom du ikke lader hjemme, det er barneskolematte.

hemi

Sitat fra: Vaduz på mandag 08. juli 2024, klokken 09:59

elbilen har vesentlig mer verditap/forsikringskost per km enn fossilbilen, det må tas igjen i form av lavere drivstoff kostnad for å få regnestykket til å bli gunstig. elbilen har nesten dobbelt forsikringskostnad per km av fossilbilen vår.

Fossilbilen har også uendelig varm (vinterlokasjon) så da begynner fordelene med å kjøre elektrisk å forsvinne

Stig-Arne

Bergen, utenfor Thon Orion.
Treg type 2 lading, maks 7,2 kW
48 kr timen for å parkere + servicetillegg til Easy Park
3,70 kr/kWt for kun ladingen.

Så for å få inn 7,2 kW/t drøye 10 % på vår Model Y, så ender man opp på en kW pris på 76 kr.

Ganske ille egentlig må sies :(

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 08. juli 2024, klokken 10:42Bergen, utenfor Thon Orion.

Så for å få inn 7,2 kW/t drøye 10 % på vår Model Y, så ender man opp på en kW pris på 76 kr.

Veldig ille ja. Det der er jo helt sykt.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. juli 2024, klokken 21:10
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 08. juli 2024, klokken 10:42Bergen, utenfor Thon Orion.

Veldig ille ja. Det der er jo helt sykt.

Men er ikke forskjellen der at man betaler for ladingen i tillegg? Dvs. at med ice-bil/ikkeladehybrid hadde man uansett betalt 48,- per time + Servicetillegg til Easypark?

Høres ut som de uansett tar grovt betalt for parkeringsplass, og så i tillegg en noe dyr men ikke uanstendig dyr lading?

Dog, de kunne godt satt ned ladeprisen når de uansett tar såpass for ladingen, men når hotellet er griskt i utgangspunktet, så vil de vel falle for fristelsen til å melke kundene.

Her ville jeg nok vurdert å finne meg et annet hotell med mer anstendig prising for parkeringen og ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Idiot

Dette blir jo et veldig merkelig resonnement når du gateparkerer midt i en storby etter norske forhold så må man forholde seg til parkeringsavgifter som alle andre. Det må jeg her i byen også. Tror det er 32,- timen pluss strøm i det kommunale P-huset. Jeg lader utenom tidene for p-avgift og da er det kun 4,- /kWt. For 49,- /mnd har jeg Easypark Go og slipper servicetillegg.
Bergen har også ladepriser etter strømpris.  :D

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/vann-vei-og-trafikk/kjoretoy/elbil/parkering-og-lading-for-elbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA