Normallading er et ran!

Startet av Alamo, torsdag 30. mai 2024, klokken 11:09

« forrige - neste »

Stig-Arne

Absolutt. Prisen som virkelig er ille, er jo faktisk prisen for å parkere.
kr/kWt isolert sett er ikke ille.
Men, siden man ikke kan lade uten å betale, så ender man opp på en svært høy faktisk kW/t pris.

Gazer75

Her er det to p-hus.
Gamle har 20kr/t maks 60kr og 8 stk ladeplassar til 12kr/t ved lading (maks 3,5kW).
Nye er 30kr/t maks 190kr og 15 stk ladeplassar til 3,5kr/kWh (maks 22kW).

På gateplan så kan ein stå gratis opp til 3 timar når ein ladar på 3 plassar med AC lading. Då betalar ein kun for ladinga. Desse har eg brukt nokre gonger sidan det blir nesten same pris som vanleg parkering når eg set 13A i bilen (4,5kW).

Det er også ein hurtigladestasjon i sentrum der ein kan stå... trur det er 2 eller 3 timar. Men der er det kun to gamle ABB Terra 54 stasjonar som har AC uttak, resten er hurtiglading.

Parkering på gateplan er 18kr/t maks 3 timar dei fleste plassar, men det er også med 8 timar.
Det er også langtidsparkering til 15kr/t med maks 50kr døgnet. Desse er meint for folk som pendlar til arbeid og er litt i utkantane.
2020 e-Golf (2023-)

eisa01

Et annet problem med normallading er at det ofte ikke er skiltet hvor i parkeringshuset ladeplassene befinner seg.

Umulig som turist å vite hvor i et fire plans stort parkeringshus man skal kjøre for å finne et av 6 ladepunkter, skulle tro de ikke ville at de ble brukt :)

Svk

Savner flere sakteladere og bedre pris.foretrekker saktelading om natten når jeg er på tur. Bruker kun hurtiglader når jeg må.
Betalte litt under 5NOK for saktelading i danmark

TJV

Jeg valgte saktelading (22kW)i Tyskland til 0,69€ istedenfor IONITY til 0,39€ pr kWh. Veldig greit å starte dagen med fullt batteri istedenfor halvfullt når man skal utpå motorvei.
Ønsker meg også flere sakteladere rundt om. Skulle jo tro strømnettet likte bedre at biler lader om natten enn "alle" står å hurtiglader bilene på dagtid.
Tenker 2,5kr for 22kW ladere og 3,5 - 4kr for hurtigladere er fornuftig i Norge om sommeren.
Etterhvert burde det vært en fast ledning på halvparten av destinasjonsladere så vi slipper å ta ledning inn og ut av bilene.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Sitat fra: TJV på torsdag 25. juli 2024, klokken 16:13Jeg valgte saktelading (22kW)i Tyskland til 0,69€ istedenfor IONITY til 0,39€ pr kWh. Veldig greit å starte dagen med fullt batteri istedenfor halvfullt når man skal utpå motorvei.
Ønsker meg også flere sakteladere rundt om. Skulle jo tro strømnettet likte bedre at biler lader om natten enn "alle" står å hurtiglader bilene på dagtid.
Tenker 2,5kr for 22kW ladere og 3,5 - 4kr for hurtigladere er fornuftig i Norge om sommeren.
Etterhvert burde det vært en fast ledning på halvparten av destinasjonsladere så vi slipper å ta ledning inn og ut av bilene.

Tommel opp for denne. Forsøkte hurtiglading i tyskland.Fikk ikke startet laderen.
Har ennå ikke passert noen ionity ladere langs veien..

TJV

Sitat fra: Svk på torsdag 25. juli 2024, klokken 16:31
Sitat fra: TJV på torsdag 25. juli 2024, klokken 16:13Jeg valgte saktelading (22kW)i Tyskland til 0,69€ istedenfor IONITY til 0,39€ pr kWh. Veldig greit å starte dagen med fullt batteri istedenfor halvfullt når man skal utpå motorvei.

Tommel opp for denne. Forsøkte hurtiglading i tyskland.Fikk ikke startet laderen.
Har ennå ikke passert noen ionity ladere langs veien..

Vet ikke hva bil du har, men IONITY, We Charge (og Uno-X siden det var så billig tidligere i juli) har fungert veldig greit for oss. Riktignok aktiverte jeg We Charge litt sent, men kunne nok fint klart meg med det. Siden man kan lade på IONITY med We Charge (for 80 øre ekstra i Norge) så klarer man seg fint med kun We Charge.
Vi kjørte Danmark, Tyskland, Luxemburg, Belgia, Frankrike og Nederland.
Hvilket abonnement som virkelig hadde lønnet seg vet jeg ikke.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på torsdag 25. juli 2024, klokken 15:26Savner flere sakteladere og bedre pris.foretrekker saktelading om natten når jeg er på tur. Bruker kun hurtiglader når jeg må.
Betalte litt under 5NOK for saktelading i danmark

Litt av problemet med saktelading er at de blir så usynlige på veien, siden det gjerne er bare 2-4 stk per plass. Men dersom en søker opp på Tesla med Destinasjonslader og Chargefinder, og filtrerer på 11-22 kW, så virker det å være ganske mange. Men enig i at kjøpesentere og andre større parkeringsplasser bør ha sakteladere. Og så bør elbilenes navigasjonssystem kunne filtrere på effekt og finne ladere. Men er jo uansett ganske dyrt de jeg har sett ja, så jeg gidder som regel ikke styre med det. For meg kjører jeg gjerne bare en del mil neste dag, før jeg svipper innom en Tesla Supercharger, og får ganske ok pris + 10% rabatt pga DNB Mastercard.
Tesla Model Y                         2021-

TJV

Jeg får opp i navigasjonen på ID.4 hvor det er sakteladere og mener man får info om det er ledig eller ikke. Kan velge om jeg ønsker parkering på gateplan eller parkeringshus. Får info om hvor mye laderen leverer. Neste tur i Europa skal jeg velge det dyreste mnd abonnementet til We Charge og satse mer på saktelading visst prisen er edruelig. Har vært innom mange byer og serverdigheter i sommer, gjerne bare noen timer. Bilen kan like godt stå å lade istedenfor jeg må innom hurtiglader etterpå. Får dessverre "bare" 11kW på bilen, men noen timer i byen så er jo det samme som en halv time på hurtiglading etterpå. Kjekkere på en restaurant i byen enn mat på hurtigladeplassene langs motorveien.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Idiot

Sitat fra: TJV på fredag 26. juli 2024, klokken 15:38Får dessverre "bare" 11kW på bilen, men noen timer i byen så er jo det samme som en halv time på hurtiglading etterpå. Kjekkere på en restaurant i byen enn mat på hurtigladeplassene langs motorveien.

Hvorfor bare 11kW? Mistenker det samme her på Polestar 2 kan ikke huske å ha fått mer.

Ellers må jeg si dere er flinke til å finne problemer, Kudos. Pass på blodtrykket når dere er ute på tur. Passert 3kkm nå på roadtrip hovedsaklig i DK og må si jeg finner det svært trivielt, savner ikke noe her fra hjemme, tvert i mot det er jo et hav av hurtig og sakte ladere. Tyskland virket også greit. For sakte lading har jeg måtte registrere meg på flere apper, hvordan kan det unngås? Monta, Spirrii og Clever i DK kunne jeg gjerne hatt samlet på en løsning i app men det er på ingen måte avgjørende. 

turfsurf

Ikke så mange biler som har 22kW saktelading, men enig i at det hadde vært kjekt. Er jo fremdeles noen som tar minuttpris for saktelading og da blir det dobbelt så dyrt med 11kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juli 2024, klokken 08:38Ikke så mange biler som har 22kW saktelading, men enig i at det hadde vært kjekt. Er jo fremdeles noen som tar minuttpris for saktelading og da blir det dobbelt så dyrt med 11kW.

Aha. Takk for raskt svar. Minutt pris har jeg enda tilgode å oppleve. Bortsett fra kombinert med Pavgift da..

TJV

Sitat fra: Joccy på tirsdag 30. juli 2024, klokken 08:32
Sitat fra: TJV på fredag 26. juli 2024, klokken 15:38Får dessverre "bare" 11kW på bilen, men noen timer i byen så er jo det samme som en halv time på hurtiglading etterpå. Kjekkere på en restaurant i byen enn mat på hurtigladeplassene langs motorveien.

Hvorfor bare 11kW? Mistenker det samme her på Polestar 2 kan ikke huske å ha fått mer.

Ellers må jeg si dere er flinke til å finne problemer, Kudos. Pass på blodtrykket når dere er ute på tur. Passert 3kkm nå på roadtrip hovedsaklig i DK og må si jeg finner det svært trivielt, savner ikke noe her fra hjemme, tvert i mot det er jo et hav av hurtig og sakte ladere. Tyskland virket også greit. For sakte lading har jeg måtte registrere meg på flere apper, hvordan kan det unngås? Monta, Spirrii og Clever i DK kunne jeg gjerne hatt samlet på en løsning i app men det er på ingen måte avgjørende. 

Når jeg skrev "bare" så var jeg litt utydelig. Det jeg mente var at bilen (ID.4) kan ta i mot 11kW og ikke 22kW. Det er vel forholdsvis få biler som tar i mot 22kW. Audi, Porsche og noen utgaver av Tesla som jeg kommer på. Faktisk så er jo det store biler som har 7,2kW, BYD Tang f.eks visst jeg ikke husker feil. Så 11kW er ganske på snittet. Men, nå må jeg være 6timer på et sted og få ca fullt batteri, med 22kW så halvering.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Kan få Ariya med 22.
Hadde Atto i fjor sommer.11kW
Har nå tang med 7.4kW
Fungerte knall i år også.7kW holder.lader jo om natten når jeg saktelader. Finner alltid en saktelader når man er på tur i danmark.verre i norge

Men er ikke feil ned 11 eller 22

automat

Jeg tipper at 22kW-ladere i biler vil forsvinne. Det er for dyrt sett opp mot nytten. Og DC-lading vil istedet ta over rollen som destinasjonslading der man kun står noen få timer.

Storosenteret har begynt å tilby dette.

https://storostorsenter.no/praktisk-informasjon/destinasjonslading/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA