Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normallading er et ran!

Startet av Alamo, torsdag 30. mai 2024, klokken 11:09

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 31. juli 2024, klokken 10:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. juli 2024, klokken 10:32På tur de siste ukene har jeg hurtigladet til 100% fire ganger fordi bilen lader hurtigere enn vi spiser lunsj.

Samme her. På langtur i sommer ble bilen ferdig før oss hver eneste gang, og jeg måtte avbryte måltidet/pausen/kaffen/leken for å flytte bilen. Det hadde selvfølgelig løst seg om jeg gadd å bruke en 50kW-lader i stedet for Tesla sine, men da er det plutselig mindre stress å bare flytte bilen når den er full.

Det samme opplever jeg. Bilen lader for raskt.

Det jeg ønsker meg er muligheten til å stille inn at man vil stå f.eks 45-60 minutt, så lader bilen med den effekten som er nødvendig.
men dette fordrer jo selvfølgelig at det er plass på ladestasjonen slik at man ikke lager unødig kø.

RJK

Gode tider for å lade elbil i helga!

Strømprisen er lav, og enkelt-timer må vel og kalles gratis, ihvertfall her i NO1, da enkelttimer er så lavt i minus, at det og dekker den bevegelige delen av nettleia!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 01. august 2024, klokken 18:19Det jeg ønsker meg er muligheten til å stille inn at man vil stå f.eks 45-60 minutt, så lader bilen med den effekten som er nødvendig.
men dette fordrer jo selvfølgelig at det er plass på ladestasjonen slik at man ikke lager unødig kø.
Ja ser poenget ditt men det blir fort tull. Du går bort fra bilen i 45 min og det kommer en for lade og vente på du skal bli ferdig..... Så det der blir jo ikke greit da

Stig-Arne

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 17:07
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 01. august 2024, klokken 18:19Det jeg ønsker meg er muligheten til å stille inn at man vil stå f.eks 45-60 minutt, så lader bilen med den effekten som er nødvendig.
Ja ser poenget ditt men det blir fort tull. Du går bort fra bilen i 45 min og det kommer en for lade og vente på du skal bli ferdig..... Så det der blir jo ikke greit da

Er vel da ikke noe verre enn om man kommer med en e-golf som kun tar 40 kW? Lager jo kø den også. Eller en strupet Model S.
Risiko for kø er det uansett. Og om systemet settes opp slik at ved kødannelse så økes hastigheten til det bilen kan ta i mot, og sjåfør får melding på telefon.

Problematikken er der uansett, hurtiglading går for tregt til å vente ved bilen, og for raskt til å gå å ta seg middag eller lignende. Og akkurat dette er ting som jeg irriterer meg over når jeg må hurtiglade bilen og som kunne gjort opplevelsen bedre

Electric cars in Norway

SitatOg om systemet settes opp slik at ved kødannelse så økes hastigheten til det bilen kan ta i mot, og sjåfør får melding på telefon.
Ja det har du rett i og det tenkte ikke jeg på :o. Sorry 

Alamo

Var på tue med Nissan Ariya i sommer. Litt få 22kW i N/S/DK og like dyrt som fryktet (selv der det var 3,6, 7,2, 11 og 22)... Men hurtiglading fungerte 100%...

Hvorfor kan ikke rimelige AC-ladere være billigere enn dyre DC-ladere?

Både bil og samfunn ville tjent på høyere andel AC-lading. Dette kan jo "enkelt" lastbalanseres både mot antall biler som lader og evt. litt mer avansert gjennom tilgjengelig kraft til eiendom/område.

RJK

Ja, når de forteller at hurtig/lynlading må være så dyrt pga prisen på laderne og effektavgiften, så er det egentlig mildt sagt ubegripelig at AC-lading skal være like dyrt og noen ganger dyrere.

3-4 kroner på lynlader er en helt ok pris å betale, men da burde AC være minst ned mot 2-3 kroner til sammenligning!

Heller ikke argumentet om at man betaler for parkeringen holder vann, dersom de samtidig beregner seg seg fortjeneste på den, for da betaler man jo som elbilist dobbelt opp!

Holder det ikke at vi legger igjen penger i butikkene? De fleste kjøpesenter har jo gratis parkering i 2-3 timer, som fint holder til en god handletur, og lokalene koster jo grisedyrt i leie, som man uansett betaler ved høyere priser på varene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA