TV2 Broom: Hurtiglading like dyrt som å tanke diesel

Startet av Gazer75, onsdag 17. april 2024, klokken 17:28

« forrige - neste »

Gazer75

https://www.tv2.no/broom/hurtiglading-like-dyrt-som-a-tanke-diesel/16618512/

Ikkje heilt bra den der IMO.
Dei aller fleste kan finne ein stasjon som er godt under prisen dei brukar. Men klart at om ein brukar drop in eller appar ala Elton og Northe på Ionity, eller ladar hjå Mer så blir det dyrt.

For det andre så er reknestykket tullete. Ein tilsvarande fossil bil som ein elbil med 200Wh/km brukar ikkje 0,6 på mila. Er nok snakk om minst 0,7 og sikkert 0,8.
2020 e-Golf (2023-)

Stig-Arne

Synes vinklingen er grei nok.
Man må opp i en pris på 6,50-7,00 kr/kWt for at diesel skal være tilsvarende i rent forbruk.
Og jeg mistenker nok at det er mange som spekulerer i akkurat dette.
Men velger man å handle på de dyreste stasjonene så blir det også dyrt.
Snittprisen hos Tesla uten abonnement er 4,80 og 5,33 kr /kWt. pr. mars 2024. Det er over kronen billigere enn hva Broom har klart å hoste opp. Og det er egentlig ikke veldig mange grunner til å kjøpe strøm hos en dyrere leverandør.
Til motsetning for fossilt drivstoff så er det ikke forskjell i kvaliteten på strømmen man får ut ladepluggen.

Rosstopher

Jeg er mer og mer glad for at jeg har meldt meg ut av NAF, for den artikkelen der var lavmål. Hva er egentlig målet til NAF for tiden?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Idiot

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 17. april 2024, klokken 17:28For det andre så er reknestykket tullete. Ein tilsvarande fossil bil som ein elbil med 200Wh/km brukar ikkje 0,6 på mila. Er nok snakk om minst 0,7 og sikkert 0,8.

Jeg har gitt opp tråden Hurtiglaging er et ran! når alt skal regnes mot 0,5l på mila. Trodde ikke det var sånn retorikk jeg skulle finne på et elbilforum. At det finnes nye biler som går på 0,5l er ikke representativt for et statistisk gjennomsnitt og det faktum at bilparken er i snitt 11 år og bilene blir kjørt til de er 18.

daktari

Enig med forrige taler.

Hvem er det egentlig som gidder  å fylle diesel på en stasjon der prisen er 20-30% høyere enn billigste konkurrent rett i nærheten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

For å framheve kontrastene. Med ladepistolen varierer prisen på Ionity fra 8,99kr/kWh i Circle K app til 3,82Kr/kWh med Ionity Passport (65kr/mnd). Mange av aktørene forsøker å opptre som sitt eget monopol.

Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. april 2024, klokken 04:49Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.
Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. april 2024, klokken 04:49Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.

Selvfølgelig er det vel og bra at kunstig høye "monopolpriser" påpekes. Det som er veldig suspekt er å sammenligne dette med bensin/diesel sånn det gjøres hvor tallene clickbaitifiseres i favør av fossilt. Det er beviselig svært lønnsomt å kjøre EV selv uten privat lading noe som er mitt tilfelle. Jeg kjørte diesel lenge i god tro at det ikke var noe å tjene på dette for min del, en av grunnene til det var nettopp en hurtiglading til 9,- kWt. Mitt regnestykke er i dag er +/- 50% besparelse nettopp fordi man aldri betaler 9,- hvis man er bittelitt oppegående. Jeg kan også betale 165,- /mnd å få 30% på alle Polestar Charge ladinger. Det vil utgjøre 30% besparelse på alt jeg hurtiglader over 550,- pr måned. Kan legge til at jeg AC-lader kommunalt til 4,- kWt. Så ja det er fullt mulig å kjøre EV med god fortjeneste selv uten privat lading.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2024, klokken 05:56Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.

Nettopp.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på torsdag 18. april 2024, klokken 06:14
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2024, klokken 05:56Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.

Nettopp.
Godt poeng :+1:

vinterdekk

Man må jo ikke ut forsvare elbilene i alle tilfeller. La de som velger å tro at offentlig lading gjør elbil like dyrt som å eie en dieselbil fortsette å tenke det, så har vi unnskyldning for at incentivene for elbiler må fortsette.  ;)

Jeg hadde antagelig ladet ofte på Mer lader om jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme ettersom det er en av de alternativene i praktisk radius. Men også hos Mer er det noe volumrabatt, og Coop poeng, og DnB Mastercard rabatt. Ulempen er naturligvis tidsbruk/planlegging/apper.

(Spesielt det at mange aktører har egen app med egne priser misliker jeg veldig, det er en av grunnene til at jeg foretrekker de operatørene som Ladeklubben har avtale med.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

THE

Jeg kjører Tesla Model X. I snitt over året inkl. ladetap og forvarming vil jeg anta at bilen bruker drøyt 2,5 kWt/mil. En kollega byttet nylig ut sin Volvo XC70 D5 med en Audi eTron, og sa at Volvoen brukte ca 0,85 l/mil. Det er i alle fall den minste biltypen jeg vil sammenligne med siden noe mindre og uten 4x4 hadde vært helt uaktuelt. På vei til jobb i dag var drivstoffprisene på 24,4-24,6 kr/l for diesel og 25,6-25,85 kr/l for bensin. (I dag ble nok forbruket på TMX inkl. ladetap og forvarming ca. 2,3 kWh/mil).

Volvoen ville kostet meg ca 20 kr/mil med dagens priser, og alt under ca 9 kr/kWh ville gjort det rimeligere på kjøre TMX på hurtiglading. Fasiten er jo at det kostet meg ca 1,2 kr/kWh med hjemmelading, og dermed mindre enn 3 kr/mil å kjøre elbil.

NAF og petrol heads kan få lov å leve i villfarelsen for min del, men NAF kan jo prøve å balansere informasjonen de kommer med litt. Jeg er uansett helt enig i at hurtiglading er dyrt, men spørsmålet er om man betaler mest for strømmen man får, eller om det er muligheten til å hurtiglade "hvor som helst" som koster for ladeselskapene. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gazer75

At det kan vere dyrt å bruke feil operatør for lading er det ikkje tvil om.
Problemet er desse tullete klickbait artiklane som kjem frå media og litt meir overraskande frå NAF.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2024, klokken 05:56
Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.
Det er nok mange brukere som dukker opp på ladestasjon for første gang, som står der med kortet sitt og lurer på hvordan man skal få betalt. Så må man gjerne hjelpe de på vei, og da benytter man samtidig anledningen til å tipse om hvordan de skal få ladeprisen ned!

Ikke alle er så opptatt av å få rimelig pris, de vil bare ha f..nskapet til å virke, så de får ladet og betalt.

PS! Har lagt inn ettpar steder nå, men Tesla har altså redusert månedsprisen og tilbyrt og et abbonnement med 1 års avtaletid, der mam i får året for prisen av 10 måneder dersom man betaler det løpende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 12:33Ikke alle er så opptatt av å få rimelig pris, de vil bare ha f..nskapet til å virke, så de får ladet og betalt.
Meg når jeg er utenfor Teslas ladenettverk.  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stig-Arne

Artikkelen har noen gode poenger.

Nå som Elbilforeningen har vært med å presset frem kortbetaling, så er det jo egentlig bare ennå flere som betaler denne ublu prisen som er på enkelte hurtigladestasjoner. Artikkelen er ikke ment for oss som henger her på forumet eller de som gidder å sette seg inn i alskens fordelsprogramer og abonnement.
Når man betaler med kort så betaler man jo også drop in pris.
Opplysning om pris er ikke nødvendigvis lett synlig når man betaler med kort (rett meg gjerne om jeg tar feil her). Den er ikke like lett synlig som pumpe prisen, så det er ikke like lett å sammenligne f.eks Tesla på ene siden av veien og Mer på andre siden av veien, som det f.eks er å sammenligne Uno X og Cirkel K fossilt drivstoff på hver sin side av veien.

Så artikkelen har gode poenger, men selvfølgelig er den vinklet dit hen at folk skal trykke på den.

Men som mange ander har anmerket her inne, så er det jo ikke flertallet som hurtiglader.
F.eks meg. 90% av kjøringen er på strøm hjemmefra til rundt 60 øre /kWt inkl nettleie.
ca 2-4000 km i løpet av året brukes hurtilading.

F.eks for min del i morgen, har jeg en tur på ca 60 mil. Må hurtiglade 1 gang.
Valget er å stoppe for tidlig, og lade på Tesla til 3,85 eller stoppe på endestasjon og lade når det passer til 6,85 hos Mer.
Trenger kanskje lade 20 kWt. Prisforskjellen er svimlende 60 kr. Så valget er egentlig ganske enkelt. Og akkurat slike ting synes jeg mediene er for dårlige til å skrive om.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA