TV2 Broom: Hurtiglading like dyrt som å tanke diesel

Startet av Gazer75, onsdag 17. april 2024, klokken 17:28

« forrige - neste »

Gazer75

Er vinklinga eg reagerte mest på heilt klart.
Hadde artikkelen vore kalla "Det kan vere dyrare å hurtiglade enn å fylle diesel". Med ein undertittel som seier at å sjekke pris kan vere lurt, så ville eg neppe reagert.
NAF fokuserer og kun på 6,49kr/kWh som vel er nær toppen i dag. Circle K eksisterer ikkje i min verden :P
Eller brukar tredjepart app som EasyPark eller Plugsurfing der prisane kan vere 7-8kr/kWh.

Eg laga ei lita liste i ein anna post på eit anna forum tidlegare...

Nokre samanlikningar runda til næraste 50 øre/liter:
5kr/kWh @ 250Wh/km = 19kr/liter @ 6,5L/100km
5kr/kWh @ 200Wh/km = 18kr/liter @ 5,5L/100km
5kr/kWh @ 150Wh/km = 17kr/liter @ 5L/100km

6,5kr/kWh @ 250Wh/km = 25kr/liter @ 6,5L/100km
6,5kr/kWh @ 200Wh/km = 23,5kr/liter @ 5,5L/100km
6,5kr/kWh @ 150Wh/km = 19,5kr/liter @ 5L/100km
2020 e-Golf (2023-)

Rosstopher

Artikkelen har absolutt noen gode poenger, men både urealistiske forbrukstall og høyest mulig priser fremstilles som fakta uten noen form for nyansering, og det er det som er min kritikk mot artikkelen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Boikott My Ass

Skjønner egentlig ikke hva som er «problemet» når grunnen til at folk kjører elbil primært er for å ta vare på miljøet. Da er vel lade prisen ikke så viktig, en må jo huske på at det er andre fordeler som må sees i sammenheng i totalbildet.

- Momsfritak
- Gleden av å kunne bidra til å ta vare på miljøet
- Andre fordeler.
Bmw 530i G30

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. april 2024, klokken 23:26Skjønner egentlig ikke hva som er «problemet» når grunnen til at folk kjører elbil primært er for å ta vare på miljøet. Da er vel lade prisen ikke så viktig, en må jo huske på at det er andre fordeler som må sees i sammenheng i totalbildet.
Det er vel ganske mange som kjører det som er billigst for lommeboka eller det som de synes er minst trøblete for de. Da er pris viktig.

Og selv de som velger elbil grunnet miljø ønsker jo ikke å betale mere enn nødvendig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Det økonomiske regnestykket og lademuligheter hjemme/jobb spiller så klart en stor rolle.

Er jo også ett klima aspekt ikke bare miljø. Rent regnskapsmessig så sparer man klima på å bruke opp en brukt hybridbil eller gjerrig diesel og, selv om brukt elbil er det beste for klimaregnskapet. Men noen må kjøpe nye elbiler for at bilparken skal bli nullutslipp. Og da hjelper det ikke at lynlading koster like mye som diesel (påstand med modifikasjoner som det framkommer i tråden her).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Synes de fleste artikler om lading og priser er ganske dritt.

TEK sin artikkel er derimot svært bra. Den fokuserer på mulighetene. Så hvis en er en person som trenger mye hurtiglading så kan en for en billig penger (115 hos Tesla og 65 hos Ionity) få priser under 4 kroner per kWh.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8qlW72/tesla-setter-ned-prisen-paa-ladeabonnementet-sitt

I tillegg får en jo rabatt for DNB Mastercard på 10% osv.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatSynes de fleste artikler om lading og priser er ganske dritt.

TEK sin artikkel er derimot svært bra.
ToWalk.... :+1: Spot on

Gadgetman

Ionity er vel ett av de firmaene (sammen med Uno F!off!) som ikkje har CHADEMO? 

MER gir 8% rabatt til Coop medlemmer og det er 48øre/KWh ved 6Kr pris.
(40øre ved 5Kr/KWh)   
Regner med at det er mulig å kombinere det med evt. rabatter fra kredittkort...   

Men... Om eg ikkje tar helt feil, så betaler man vel for 'Levert strøm', ikkje hvor mye som faktisk kommer inn på batteriet?   
Siste Hurtigladinga mi (Eviny) ser ut til å ha brukt 5.73KWh til å lade batteriet omtrent 4.5KWh.   
Så omtrent 1.27x så mye.   
(Det er derfor man må ha kjøling på de raskeste laderne; resten av strømmen blir til varme, for det meste i batteriet)   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Vidar_S

Sitat fra: Gadgetman på onsdag 22. mai 2024, klokken 10:46Men... Om eg ikkje tar helt feil, så betaler man vel for 'Levert strøm', ikkje hvor mye som faktisk kommer inn på batteriet?   
Siste Hurtigladinga mi (Eviny) ser ut til å ha brukt 5.73KWh til å lade batteriet omtrent 4.5KWh.   
Så omtrent 1.27x så mye.   
(Det er derfor man må ha kjøling på de raskeste laderne; resten av strømmen blir til varme, for det meste i batteriet)   

Det er korrekt. Betaler for det som leveres ut fra lader. Skal dog sies at om man lader mer enn 5-6 kWh så synker prosentandelen som "forsvinner på veien" merkbart.

Gazer75

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 22. mai 2024, klokken 11:06om man lader mer enn 5-6 kWh så synker prosentandelen som "forsvinner på veien" merkbart.
Usikker på om ABRP med OBDLink CX er heilt å stole på, men ser ut til å ligge på 5-15% alt etter mengde som blir lada. Merka meg berre at eine ladinga så vart det registrert 200Wh meir hjå Eviny enn ABRP ved under 8kWh. Det virkar lite.
2020 e-Golf (2023-)

Gadgetman

Viser den OBDLinken batteritemperatur?   

Den ladinga eg refererte til var om morgenen, og eg hadde kjørt omtrent 2,5Km, for det meste nedoverbakke for å komme til laderen. Så eg tviler på at batteriet hadde kommet opp i 'rett temperatur' for en mest effektiv lading.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gazer75

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:12Viser den OBDLinken batteritemperatur?   
Såg ein "HV-battery" temperatur i lista via CarScanner appen, men den var langt over 200C om eg ikkje hugsar feil.
Dette vil nok vere ulikt frå produsent til produsent, også modell.

Her visar ABRP kun effekt, SoC og spenning frå OBD.
Kan då gå inn i loggen til ABRP og sjå tidslinje graf over SoC, effekt og hastigheit.
2020 e-Golf (2023-)

Vidar_S

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 23. mai 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Gadgetman på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:12Viser den OBDLinken batteritemperatur? 
Såg ein "HV-battery" temperatur i lista via CarScanner appen, men den var langt over 200C om eg ikkje hugsar feil.
Dette vil nok vere ulikt frå produsent til produsent, også modell.

Her visar ABRP kun effekt, SoC og spenning frå OBD.
Kan då gå inn i loggen til ABRP og sjå tidslinje graf over SoC, effekt og hastigheit.

Jeg håper du husker feil med tanke på 200C, alternativt at den viser noe annet enn batteritemperatur :) Når jeg ser i CarScanner på min Hyundai Kona får jeg opp både minimum-og makstemperatur i batteriet (antar det måles per celle eller tilsvarende) og jeg kan se hvorvidt batterivarmer er aktivert og hvor mye strøm den trekker. Jeg antar det finnes biler som viser betydelig mindre info, men man bør i alle fall få et visst inntrykk av hva som skjer. Nå har jeg heller "aldri" ladet under 30 kWh på hurtiglader, så må tilstå jeg ikke har tenkt så mye på denne problemstillingen med prosentvis "uttelling" i forhold til antall kWh ladet, men batterivarmeren på min bil mener jeg har makseffekt på opp mot 6000W, så litt utslag gjør den.

Gazer75

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 23. mai 2024, klokken 11:21Jeg håper du husker feil med tanke på 200C, alternativt at den viser noe annet enn batteritemperatur :) Når jeg ser i CarScanner på min Hyundai Kona får jeg opp både minimum-og makstemperatur i batteriet
Ikkje veldig lett å bruke CarScanner, men er ganske sikker på at det var ein tullete verdi for det som skulle vere temperatur.
Merka også at det var lav oppdatertingsfrekvens, men har ikkje nok peiling på alle instillingar. TB har det som virkar vere fleire oppdateringar per sekund i sine videoar.
Viktigaste for meg var at den virka med ABRP.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA