Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av Lene Jensen, fredag 21. desember 2012, klokken 17:42

« forrige - neste »

Lene Jensen

Vi har to fossilbiler, en femseter Grand Vitara 4x4 som vi bruker som trekkbil, feriebil etc. Og en 2-seter Renault Kangoo 4x4 som jeg pendler med 7 mil en vei og bruker som varebil til litt av hvert.

Fikk nå lyst til å bytte Kangoo diesel i Kangoo Z.E. Det sitter langt inne å gi opp firehjulstrekken, vi har 800 meter med bratt og glatt og humpete gårdsvei, ellers kjører jeg nesten bare på E18. Men tenker som så at de dagene føret er veldig dårlig kan jeg ta Vitaraen på jobb.

Snakket med Motorforum i Drammen i dag og han sier at det er vanlig lav personbil bakkeklaring på Kangoo Z.E. Skuffelse. Vet om folk som ikke kan kjøre opp til oss uten at bilen smeller nedi underlaget her og der, så lav bakkeklaring vil jeg IKKE ha.

Da er spørsmålet, finnes det el-biler med god bakkeklaring i det hele tatt? Sånn mini SUV lignende?

Mvh Lene (Holmestrand)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

tomrh

Vi har også 500 meter humpete gårdsvei og hadde tidligere bare firehjulstrekkere med pigg grunnet ei bratt kleiv som ofte er isete. Men må si imiev'en imponerer stort nå på vinterføre, den går som ei kule opp der på piggfrie dekk. Tyngden med motor og batteripakke ligger på bakakslingen, og med antispinn og antiskrens er det faktisk lite som hindrer den. Høyden under bilen er også mindre viktig enn man tror. Viktig med bakhjulstrekk, jeg tror Leaf vil slite mer opp glatte bakker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Normal bakkeklaring varierer mellom biler, så du bør prøvekjøre en Kangoo Z.E. for å se om den går klar eller ikke.

Det skal være veldig bratt og glatt for at en elbil ikke kommer opp, de værste dagene kan man kanskje bruke huritgkjettinger?

Jeg kjenner til bare to elbiler med høy bakkeklaring; Ford Ranger EV og Toyota RAV4.
Ranger importeres vel fortsatt av ElbilImport.no, mens RAV4 bare finnes som brukt -og da til en uforholdsmessig høy pris.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#3
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 05. desember 2012, klokken 17:12
Vi har også 500 meter humpete gårdsvei og hadde tidligere bare firehjulstrekkere med pigg grunnet ei bratt kleiv som ofte er isete. Men må si imiev'en imponerer stort nå på vinterføre, den går som ei kule opp der på piggfrie dekk.
Kom nettopp hjem, og kleiva var snødekt og glatt fordi biler før meg hadde kjørt hard snøen. Ingen strøbil heller på denne tiden av døgnet. Gav faktisk bare full pinne opp med imiev'en, antispinn og antiskrens ordnet resten. 8)

Før måtte jeg kontrollere alt sammen manuelt, passe på å gi nok gass før bakken men ikke for mye ellers ville jeg bare spinne og miste fart - med fare for å bli stående midt i bakken og skli ukontrollert ned baklengs. Grøss og gru! Og med for mye fart ble det sladd oppover (fordi kleiva svinger), og jeg måtte slippe gassen og miste mye fart med samme resultat. Har kollidert der to ganger allerede, en gang front mot front med naboen (etter det fikk jeg satt opp trafikkspeil..), og en gang at jeg skrenset inn i bergveggen. Begge ganger med 4-hjulstrekkere og pigg, så jeg vet hva jeg snakker om. Imiev'en cruiser lekende lett opp, for antispinn utnytter alt det som er av friksjon og antiskrens gjør at jeg slipper å beregne at det er en sving der. Så vanskelig gårdsvei = velge trilling (i-MiEV, Ion eller C-Zero), det er mitt råd ihvertfall. Mulig Think også er bra under slike omstendigheter? Det får Think-folket svare på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lene Jensen

Skatvalsbygg; takk for egenopplevd rapport  :)

Miev ser jo faktisk ikke så veldig lav ut. Kanskje optisk illusjon men når jeg ser på bilder av Kangoo så ser ikke den så lav ut heller. Leaf, Ford Connect etc ser lavere ut.

Lene

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

tomrh

Selvopplevd er best. :) Vanskeligere å tro på hva biler i teorien skal greie etc.

Hvis gårdsveien er problemet så lærer man jo seg fort et kjøremønster forbi ujevnhetene, normal bakkeklaring går i praksis helt greit. Regner dere bruker Vitaraen når dere skal lengre ut i terrenget? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lene Jensen

Hehe, kanskje jeg skulle spørre om jeg får en bil på hjemlån en helg fra en forhandler?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Så på biler hos Acar i dag og han målte med tommestokk og kom fram til ca 15 cm for C-Zero og 18 cm for Leaf. Leaf har forhjulstrekk. Noen som kjører Leaf på bratte, glatte veier?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Thomas Parsli

Vi har to veier (bakker) i nærområdet hvor biler pleier å stå strødd.
Har aldri stått fast, hverken med Leaf eller den forrige elbilen (Peugeot 106).

Steder Avensis på piggdek eller Touran på piggfritt sliter går bekymringsløst med Leaf.

Hva med en prøvekjøring en dag det er spesielt glatt?
Is med nysnø på toppen bør jo være mulig i løpet av uken som kommer:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lene Jensen

Noen som har nye Think som kan måle bakkeklaring (vet ikke om det er en bunnplate som stikker lavere enn ramma)? 

Syntes jeg leste en rapport her om hvordan Leafen "sluker dumper" bedre enn trilling. Hvordan er Thinken i så måte?

Man er jo ofte av gårde med bilen et par ganger per dag og total 3 km kjøring per dag på humpete vei tar sin toll på støtdempere etc.

(Ja, man kan jo kjøre forsiktig men noen ganger har man det travelt. Og ja, man kan fikse veien men det er bare midlertidig, den går i "oppløsning" hver vår og selv om man fyller i humpene forsvinner fyllet etterhvert og så er det på'n igjen).
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Aspiranten

Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 14:01
Så på biler hos Acar i dag og han målte med tommestokk og kom fram til ca 15 cm for C-Zero og 18 cm for Leaf. Leaf har forhjulstrekk. Noen som kjører Leaf på bratte, glatte veier?

Jeg kjører Leafen til fjells som naturfotograf.

Merker lite forskjell om jeg tar den eller SUV``n og låser den på 2WD. Strengt tatt er elektromotoren vesentlig bedre på glatta enn diesel. Du vil glede deg over konstant kontroll over jevnt moment kontra det ujevne dieselrykkingen som introduserer hjulspinn i tide og utide. Slutt på turbolag, automatgirlag, variabelt moment og turtallsjaging :-)
Nissan Leaf

elektrolux

Skal måle Think, men den trenger ikke så høy klaring da den er kort. Dermed skal det mer til at den tar nedi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

Takk electrolux! Lurte på om jeg skulle snike meg rundt hos en forhandler med tommestokk i lomma  ::)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Da skal jeg se på en Think i morgen!

Men kom plutselig på en ting, kan Thinken taues? Generelt skal man jo være forsiktig med å taue automatbiler, men det er kanskje helt annerledes med elbiler?

Tenker på om jeg ikke kommer opp bakkene hjemme eller går tom for strøm før jeg kommer hjem, må jeg kunne ringe til min bedre halvdel som tauer meg hjem med Vitaraen  ::)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

cra

Sitat fra: Lene Jensen på tirsdag 18. desember 2012, klokken 14:36
Men kom plutselig på en ting, kan Thinken taues? Generelt skal man jo være forsiktig med å taue automatbiler, men det er kanskje helt annerledes med elbiler?

Ikke noe probølem å taue Think'en; det er et lett tilgjengelig slepe-øye i fronten for det formålet. :)

Har selv kjørt tom èn gang, og da ble jeg slept hjem. Satte på regen ("motorbrems"), som gjorde at slepetauet holdt seg stramt og fint hele veien - ikke rykk-og-napp som de gangene jeg har slept fossilbil. Med regenereringa fikk jeg ladet batteriet såpass at jeg kunne ha kjørt litt, og slapp å sku Think'en inn på P-plassen hjemme.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA