Hovedmeny

Kjøpe eldre Modell X?

Startet av p10, mandag 01. april 2024, klokken 12:44

« forrige - neste »

p10

Å kjøpe brukte biler er alltid risikosport, spesielt om man kjøper dem etter at garantitiden har utløpt. Dere som har erfaring med å eie en Model X; ville dere kjøpt en brukt Model X med over 150 000 kjørte kilometer etter at garantitiden har utløpt?

Stig-Arne

Vanskelig å si. Kommer veldig ann på historikken på bilen og årsmodell.
Mange av tingene den slet med ble fikset i Mars 2018, da kom samtidig MCU 2.
Trøblete ting var jo øvre bærekuler foran, som gikk tørre og begynte å knirke, korrosjon i kabelmatter dører foran, luftfjæring som svikter etter noen år. Særlig på den km. standen du tenker deg.

Jeg eide en Model X fra 2018 til 2022. Savner på mange måter bilen, og på andre måter ikke.
Hadde jeg hatt plass til å skru selv, så kunne jeg fint eid den lengre. Men hadde snitt på verksted minst 2 ganger i året for ett eller annet. Noe var det hele tiden, og så for meg egentlig relativt høye kostnader om jeg skulle eid bilen noen år ekstra.
Den spiste bremseklosser foran, var på 3. settet etter 80 000 km. Mens bak var original klossene fortsatt intakt.
Den var også veldig glad i bakdekk. 3. settet bakdekk stod på den når jeg solgte den. Når dekkene koster 6000 kr pr stk, med 58% rabatt,(Nokian Hakka Black), eller 6000 kr for 2 stk (Radar), så sier det seg selv at det blir kostnader ut av det.

Y`en jeg har nå, som snart nærmer seg 2 år, har ikke vært på verksted en eneste gang, og har ikke hatt noe som helst behov for vedlikehold. 

Svk

Gammel tråd,men hvordan er det å eie X over 5år?
Er det AC rør og luftfjæring som er de største kostnadene en kan møte på?

cstromme

Dette blir veldig anekdotisk, men vi hadde vår forrige X i over 6 år, og foruten noen relativt mindre garantireparasjoner så hadde vi ingen problemer med luftfjæring eller andre dyrere komponenter.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

THE

Jeg har hatt min 2017 TMX i 7 år og 207000 km nå. De største utgiftene jeg har hatt er bytte av varmelement i varmeapparatet og bytte av noen bærearmer bak. Det har også vært noen mindre feil som lekkasje fra ventil i kjølesystemet, blinklys på forskjerm, knapp for å justere førersetet og sikkert noe mer.

Likevel må jeg si at etter at garantien gikk ut har det vært lite feil med bilen, og i alle fall lite sammenlignet med en del biler jeg har hatt tidligere, og som jeg har byttet ut lenge før de hadde gått 200k km. Bilen skal på PKK om kort tid, så er jo spent på hvor mye jeg må gjøre for å få den godkjent. Regner jo med at det begynner å bli en del slark i diverse ledd og foringer o.l. etter hvert. Luftfjærer regner jeg også med at jeg må bytte etter hvert. Jeg kommer uansett ikke til å sette bilen inn hos Tesla for å fikse alt, det blir alt for kostbart. Jeg skrur mye selv, og prøver eventuelt å finne andre verksteder enn Tesla om det er ting jeg ikke vil eller kan skru på selv. Mye å spare der i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Hva kostet rep varmapp?
Skrur litt selv om jeg har lyst/kan.
Ellers jobber jeg med en gjeng som liker å skru  :)

THE

Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 09:23Hva kostet rep varmapp?
Skrur litt selv om jeg har lyst/kan.
Ellers jobber jeg med en gjeng som liker å skru  :)
Arbeid ble utført i fjor høst hos EV-services, rett før de gikk konkurs. Delen(e) kostet 7500,- og ble kjøpt av EV-services hos Tesla. De fakturerte to timer arbeid, og total kostnad ble 10750,- inkl arbeid og mva. Tesla ga meg prisestimat på ca 17000,- mener jeg å huske, men finner ikke igjen tilbudet fra dem.

Ellers ser jeg at jeg har betalt for bytte av en øvre bærearm foran, selv om jeg trodde begge ble tatt på garanti. Kostet ca 8400,- hos Tesla våren 2021. Senere på sommeren 2021 byttet jeg nedre bærearmer på begge sider bak hos Tesla, dette som følge av anbefaling fra Tesla. Totalt kostet det 14700,-.

Andre reparasjoner jeg har betalt for selv er:
ca 2800,- for  bytte av treveisventil i kjølesystem pga. lekkasje.
Ca 500,- for bytte av knapp for setejustering på førersetet.
2700,- for bytte av 12V batteri (utført hos Tesla)
ca 2100 for blinklys m/kamera på venstre forskjerm, inkl ny kabel. Gjorde jobben selv, men hadde heller betalt de tusenlappene det koster om jeg hadde visst hvor mye plunder og heft det var med den jobben.

Jeg har også byttet skiver og klosser både foran og bak for to år siden. Kjøpte deler fra Autodoc og T-pro, og kom vel på ca 6-7000,- totalt tror jeg. Dette tror jeg skal være de feilene jeg har betalt for på de ca 107000 km jeg har kjørt etter garantiutløp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Alle har overgang? Men ingen har det originalt?

automat

Alle gamle TMS og TMX (pre 22) må ha overgang for å lade på CCS. Tesla introduserte CCS da TM3 kom til Europa i 2019, men det var først da Supercharger V3 ble introdusert at det virkelig ble et behov for overgang. Jeg tror overgang fulgte med fra våren 2019. Men salget av TMX og TMS skrumpet omtrent til null etter at TM3 ble introdusert, så det er neppe så mange biler der dette ble levert originalt. Eldre biler må oppgraderes for eiers regning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

Men pre 22 kan lade på v2 men må ha adapter på v3/4? Men uansett max 150Kw

automat

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

Venter på pris(innbytte/mellomlegg) på en LR 2020.får svar imorgen.
Har Tangsen i bytte.
Noen grunn til å ikke kjøpe?

automat

Tmx er en deilig bil. Hvis jeg skulle kjøpt en nå, så tror jeg det måtte bli en Raven. (Fra sommer 2019-ish.)

Jeg tror den har ryddet unna de fleste svakhetene eldre tmx er plaget med.

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA