Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

SIS

Leste for en tid tilbake at Neue Klasse skal ha 75, 90 og 105 kWh batteri, sånn generelt. Får håpe det ikke blir rammeløse vindu, ser ikke slik ut.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. februar 2025, klokken 21:25Tipper minst 100K over MY i pris med tilsvarende utstyr. Det er det uansett verd å slippe å bli assosiert med Elon Musk [emoji6]
100k over? 200k over  tenker jeg er mere realistisk (med utstyr). Får jeg en godt utstyrt iX3 til 700k så løper jeg til BMW og bestiller.

Om man velger eller kan velge å bruke så mye penger på bil er jo en annen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: SIS på onsdag 12. februar 2025, klokken 21:50Leste for en tid tilbake at Neue Klasse skal ha 75, 90 og 105 kWh batteri, sånn generelt. Får håpe det ikke blir rammeløse vindu, ser ikke slik ut.
Smart. Sikkert hefte påslag for det største batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#33
Noen personlige betraktninger og synsing. Kommenter gjerne 😉.

Jeg har leste dette med batteristørrelser. Jeg tviler vel på at de kommer til å tilby 3 ulike batterier i Norge. Det blir spennende å se hvilke valg de gjør for å posisjonere den i forhold til konkurrenter, og samtidig beholde et marked for iX. Det ryktes at introduksjon og salg vil starte til høsten, og da er nok fortsatt iX med 700 km å regne som attraktiv i markedet. Av den grunnen tror jeg kanskje ikke en iX3 FC i starten vil bli veldig mye rimeligere enn dagens kampanjepris på iX, men det er jo mulig at de tilbyr en iX3 med 2WD for å gi en oppgradering til dagens iX3 kunder. iX3 er jo egentlig en bil som dekker behovet for mange, og i disse tider så betyr lav pris mer enn i 2021. Tyske Opel Grandland vil jo komme med 700 km rekkevidde til høsten og 2WD til en pris rundt 500K. Faktisk en veldig tiltalende bil for de som ikke har testet den.

Hvis konkurransen krever en mer aggressiv pris på iX3 FC , så vil det nok også komme enda bedre kampanje på iX FC. At iX3 er mye rimeligere å produsere enn iX3 vil ikke nødvendigvis avspeiles i utsalgsprisen. Min konklusjon. Sitte på gjerdet, eller mer presist..kjøre videre med en rimelig id.7 touring RWD til høsten så får vi se hva som skjer. Det blir spennende tider 😉

ToWalkOrDrive

Når dagens IX3 koster 599.000 Fully Charged på kampanje hos BMW med 74 kWh netto-batteri (80 brutto) og 2WD så regner jeg egentlig med over 699.000 for 4WD IX3 av ny modell med Fully Charged og 4WD med minste batteri.. Men klart, batteriene blir jo billigere og billigere.

Ser jo og veldig interessant ut med Kia EV5. EV3 har jo fått strålende kritikk, og gjorde det svært bra på vinter-rekkeviddetesten til NAF. Hvis EV5 tar det ett hakk videre på det meste så vil nok BMW måtte vurdere sine priser opp mot denne, selv om IX3 kanskje er en mer premium bil.

Tror mange kjøpte Model Y, men godt kunne bladd opp mer om de kunne fått bedre fjøring, massasje i setene osv. Eller og kunne kjøpt BMW dersom BMW hadde et alternativ med tanke på rekkevidde og plass. Det hadde de ikke til en OK pris. Etter hvert kom IX, men med minste batteri (IX40) hadde jo også den snau rekkevidde. Men nå ruller jo den ene etter andre modellen ut fra BMW med veldig bra dealer. Egentlig litt som spådd fra flere - når EU kom med økt straff for bensinandel så var det mange som mente at de største bilprodusentene ville holde igjen nye modeller til 2025 for å få økt andel i 2025. Er gjerne det vi ser rundt forbi nå. IX med 700 km rekkevidde til 900.000 virker jo som et kupp. Får håpe de gjør IX3 med kanskje 620km rekkevidde også til et kupp.
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Utgående iX3 fra kina er vel død nå, og det er vel bare noen demobiler og overliggere igjen.
599 er så vidt jeg kan forstå en altfor høy pris for en 2-hjulsdrevet SUV i 40 mil klassen i dag. iX1 framstår som et mye bedre valg. Men for 4 år siden syntes jeg iX3 var et knallgodt kjøp 😉

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 08:45Ser jo og veldig interessant ut med Kia EV5. EV3 har jo fått strålende kritikk, og gjorde det svært bra på vinter-rekkeviddetesten til NAF. Hvis EV5 tar det ett hakk videre på det meste så vil nok BMW måtte vurdere sine priser opp mot denne, selv om IX3 kanskje er en mer premium bil.
Som du sier, EV5 er langt fra premium segemntet. Mange betaler gjerne en hundrelapp eller to for å få det lille ekstra. Ellers hadde ikke bl.a Q6 solgt noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

bimmerpost har satt sammen det de mener er data for kommende iX3 (NA5).

Length: 4780
Width: 1895
Height: 1635
Wheelbase: 2895
Luggage: 520l/1750l

Confirmed colors (will possibly have others): Alpine White, Black Sapphire, Space Silver, Polarized Grey, Brooklyn Grey, Ocean Wave Blue, Smokey Green, Fire/Vegas Red.

Will be the first model to use several new features. The most interesting ones are the Panoramic Stage interface recently previewed in the NK concept (it will be standard) and the Augmented View. The options we're already familiar with will include Iconic Glow exterior, the first use of multifunction seats with massage function on a 3-series level model, and various M features (M packages, M trims, M seats, M steering wheel). At least at this time, there is no autonomous driving beyond Level 2.

obay

Spennende.... xc40'n passerer 5 år nå til høsten og vurdere ny (+ større) bil ila 2026. iX3 eller ex60 vil nok stå høyt på ønskelista

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på mandag 17. februar 2025, klokken 20:01bimmerpost har satt sammen det de mener er data for kommende iX3 (NA5).

Length: 4780
Width: 1895
Height: 1635
Wheelbase: 2895
Luggage: 520l/1750l

Confirmed colors (will possibly have others): Alpine White, Black Sapphire, Space Silver, Polarized Grey, Brooklyn Grey, Ocean Wave Blue, Smokey Green, Fire/Vegas Red.

Will be the first model to use several new features. The most interesting ones are the Panoramic Stage interface recently previewed in the NK concept (it will be standard) and the Augmented View. The options we're already familiar with will include Iconic Glow exterior, the first use of multifunction seats with massage function on a 3-series level model, and various M features (M packages, M trims, M seats, M steering wheel). At least at this time, there is no autonomous driving beyond Level 2.

Det var litt overraskende stor. Ganske perfekt i grunn. Liker at den er litt smalere enn Y (2,5cm), men omtrent like lang og høy (+-1cm). Ser den har vokst 4,6cm fra gammel IX3, men blitt 3,3cm lavere. Hjelper nok litt på rekkevidden og.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Hvorfor ble du overrasket over størrelsen, den er jo så godt som akkurat like stor som forgjengeren? Ellers enig, perfekt størrelse hvis de utnytter bagasjeplassen bedre enn i gamle iX3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. februar 2025, klokken 11:05Hvorfor ble du overrasket over størrelsen, den er jo så godt som akkurat like stor som forgjengeren? Ellers enig, perfekt størrelse hvis de utnytter bagasjeplassen bedre enn i gamle iX3.

Jeg har alltid følt at Model Y var større enn IX3. Kan være fordi de ikke utnyttet bagasjeplassen så godt i IX3.
Den nye IX3 blir faktisk 3cm lengre enn den utgående Model Y, og 4,6 cm lengre enn gammel IX3. Så overraskelsen var nok først og fremst fordi jeg trodde gamle IX3 var enda kortere, som sikkert har noe med at panseret skal ha plass til en stor diesel-motor under.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. februar 2025, klokken 11:58Jeg har alltid følt at Model Y var større enn IX3. Kan være fordi de ikke utnyttet bagasjeplassen så godt i IX3.
Vi hadde iX3 og Model Y samtidig ett par måneder. Gikk ca dobbelt så mye bagasje i Model Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

NK iX3 skal visstnok få ca. samme innvendige plass som dagens X5.

RJK

Er dette en lovnad a la iD.3 = passat i størrelse, og så var det inni kupéen de snakket om?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA