Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: esan på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:45Synes det er rart at bilen skal hete iX3. Det er jo samme navn som dagens bil, selv om dette ser ut til å være en helt ny bil?
Det vil være enda rarere om sedanen vil hete i3 😉.

Orbit

;D Ble litt overrasket første gang jeg så at det kom en ny i3 ... før jeg tenkte på at det allerede finnes i4, i5, i7
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

esan

Ser den.
Men for meg ser dette ut som en helt annen bil, og ikke bare en oppgradering eller videreutvikling av den eksisterende modellen.

daktari

De slapp nettopp ny X3 bensin. Den har jo et panser som er halve lengden av bilen, slik som i5. Synes det er bra de lager en egen modell på en bedre egnet elektrisk plattform.

Interiørervalget en egen sak, de kunne jo valgt å beholde iDrive 8.5/9.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SIS

https://www.bmwblog.com/2025/02/10/2026-bmw-ix3-new-class-suv-taillights-revealed/ 
Ser de skriver 800 km rekkevidde. Høres mye ut, 600 km virker mer sannsynlig, men en får "fylgja med å sjå". 50 Xdrive blir først ut i Europa står det.

Jalla

Sitat fra: SIS på tirsdag 11. februar 2025, klokken 16:38https://www.bmwblog.com/2025/02/10/2026-bmw-ix3-new-class-suv-taillights-revealed/ 
Ser de skriver 800 km rekkevidde. Høres mye ut, 600 km virker mer sannsynlig, men en får "fylgja med å sjå". 50 Xdrive blir først ut i Europa står det.
Vi får se, men det er flere steder de snakker om 800km. Men det er selvsagt mulig at alle bruker samme kilde.

daktari

Tenker det er naturlig å vente en 100 kWh som for Q6 (og en 80 kWh-variant)?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Ja, de må bare komme med det. Men de har jo og fått il mye med økt effektivitet, i5 Touring fikk jo nettopp økt rekkevidde med 9% uten endring av batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#23
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. februar 2025, klokken 09:10Ja, de må bare komme med det. Men de har jo og fått il mye med økt effektivitet, i5 Touring fikk jo nettopp økt rekkevidde med 9% uten endring av batteri.
Det er riktig at man kan booste WLTP med endring i elektronikk og dekk. Men skal du kjøre fra havnivå til hytte over 1000 m en vinterdag, så går du liten gevinst av dette. Man ser at de bilene som er mest effiktive (eks. id.7 RWD) med WLTP på 600 km med 77 kwh batteri får ekstra stort rekkeviddetap om vinteren. Så en ny iX3 børnok nærme seg 100 kwh batteri for å være konkurransedyktig i 2026. Så får vi håpe energitettheten økes så mye at det ikke veier med en dagens batterier på 70-80 kwh.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. februar 2025, klokken 10:11Det er riktig at man kan booste WLTP med endring i elektronikk og dekk. Men skal du kjøre fra havnivå til hytte over 1000 m en vinterdag, så går du liten gevinst av dette. Man ser at de bilene som er mest effiktive (eks. id.7 RWD) med WLTP på 600 km med 77 kwh batteri får ekstra stort rekkeviddetap om vinteren. Så en ny iX3 børnok nærme seg 100 kwh batteri for å være konkurransedyktig i 2026. Så får vi håpe energitettheten økes så mye at det ikke veier med en dagens batterier på 70-80 kwh.
Ja, helt enig i alt det du skriver her. Helst over 100kWh batteri for min del.

Men effektivitet er kjærkomment det også, spesielt om vinteren. Jeg ser f.eks at vår -24 i4 M50 går omtrent like langt som vår -22 Model YP om sommeren, men om vinteren kommer vi frem med høyere SoC på Model Y. Selv om det ruller med 18" på i4en og 20" på Yen. Ganske overraskende siden i4en har noen kWh større batteri og en mindre kupe.

Så jeg er skikkelig olebrumm der altså, ja til større batteri og lavere forbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Definitivt. Når kjører jeg id.7 touring RWD og det er en utrolig effektiv bil med WLTP forbruk på 14,7. Har vært nede i 11,3 i forbruk etter kjøring i lett terreng med lav fart og samme start og destinasjon, så 60 mil er oppnåelig en god sommerdag med 77 kwh. Men den høye effektiviteten gjør at NAF kritiserer den for stort tap i rekkevidde om vinteren. Det er jo helt misforstått, for biler med effektive drivverk kommer dårlig ut, mens e-teon 55 som sløste med strømmen hele året vil få bedre score fordi den taper mindre i % om vinteren. 😮
Blir spennende å se hva BMW klarer å få til med iX3. Tipper det blir veldig bra 👍

ToWalkOrDrive

Blir spennende å se hvordan den blir både i utseende og ellers. Og hvilken pris...
Den nye iX med 700km rekkevidde til 900.000 er jo veldig mye bil for pengene, for de som har råd til det.
iX3 kan jo fort bli en Model Y-erstatter for mange... Ikke feil om den blir seende ut sånn her:
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

#27
Det er vel ikke helt usannsynlig, selv om ingen bilder er offisielle.

Electric cars in Norway

Enig men tenker egentlig at bmw ligger i en liga over TMY i utg pkt da. Så de som tenker iX3 har vel bestemt seg for at nye TMY ikke er av interesse 

Trond.m

Tipper minst 100K over MY i pris med tilsvarende utstyr. Det er det uansett verd å slippe å bli assosiert med Elon Musk 😉

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA