Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-priser beste uke?

Startet av laumb, onsdag 19. desember 2012, klokken 15:12

« forrige - neste »

19quiz76

#330
Forbruket på tur til Fredrikstad ble på motorveistrekket (Skulleruddumpa - avkjøringa til Råde = 65km) 245 Wh/km. 7-8 grader, piskregn, 12 m/s midt i fleisen, 10-12 km/t under fartsgrensen (turte ikke mer pga vind). Tror dette må være bortimot worstcase scenario forbruksmessig, hadde det vært særlig kaldere ville det snødd (mindre rullemotstand enn våt vei), så det ville muligens utlignet økt forbruk pga kulde.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Og turen tilbake ble unnagjort med 212 Wh/km. Litt andre forhold; Opphold, 5-6 m/s skrå medvind, litt fuktig på veien, samme temperatur. Marginal stigning denne veien, så motvind og våt veibane trekker åpenbart forbruket kraftig opp (ca 15%).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Milzit

Bruker dere disse svarte gummilistene når stativet er tomt? Det fikk først en utrolig plystrelyd i stativet allerede ved 40-50 km/t og satte på disse listene. Men den fremre satt utrolig løst og falt av...men har bare bak nå og lyden forsvant nå.

19quiz76

Har bare prøvd stativet i kombinasjon med Skiguard-boksen, men ja; det plystrer voldsomt. Gummilisten kom ferdig påmontert, og så ikke grunn til å ta den av, men "t-ankeret" man sklir inn på skinnen dyttet jeg bare inn mellom listen og metallet. Det var anvist sånn i manualen, men på tidligere stativer jeg har hatt, har jeg måttet klippe til listen slik at den flukter mot t-skruene. Nå blir det en liten glipe som sikkert lager en del mini-turbulens og dermed verdens mest irriterende lyd :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

JMC

Hei og Godt Nytt År til alle

Var impulsivt innom Autoload i dag og kjøpte Whispbar Flush stativ med en Calix Nordic Loader takboks. Jeg vil gjerne slenge inn en anbefaling av Autoload her på forumet da jeg er meget fornøyd med servicen de ga med på kjøpet. De monterte stativ og boks inklusive filing av fester for unøyaktige Tesla plasserte skruehull på høyre side av bilen.

MVH
Johs.
P85D

Thor2014

Sitat fra: fonberg på onsdag 18. desember 2013, klokken 15:23
Sitat fra: stor66 på mandag 16. desember 2013, klokken 15:33
Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Ja. Det er det som er problemet hos meg.

Er det noen som har snakket med Tesla om dette? Hadde vært interessant å vite om dette er en feilkonstruksjon, evt. feil i produksjon.

Er det noen som har hørt noe ang takfestet?

Øyvind.h

Sitat fra: Thor2014 på fredag 27. desember 2013, klokken 19:26
Sitat fra: fonberg på onsdag 18. desember 2013, klokken 15:23
Sitat fra: stor66 på mandag 16. desember 2013, klokken 15:33
Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Ja. Det er det som er problemet hos meg.

Er det noen som har snakket med Tesla om dette? Hadde vært interessant å vite om dette er en feilkonstruksjon, evt. feil i produksjon.

Er det noen som har hørt noe ang takfestet?
Jeg har hatt dialog med både Autoload og Tesla om dette. Drammen Karosseri ble koblet inn, men saken ble løst med litt filing av vinkelen.

Det virker som om det for noen biler er noen mm avvik ift hvor skrufestene plasseres på taket. Det kan også være et par mm variasjon ift hvor takskinnene festes (de lange svarte plaststripene som går fra front til bak på hver side av glasstaket).

Jeg ble egentlig overrasket over hvor lite beslaget måtte forskyves for å passe. Mtp. hva som er vanlig ift variasjon i karosseriglipper på de fleste biler lander jeg på at festene til whispbar-stativet tillater for lite slingringsmonn. Mao. avviket i produksjon her virker ikke å være større enn at festemekanismen burde passet allikevel.

Tilbakemeldingen jeg fikk fra Autoload er at det hos Whispbar/Prorack jobbes med andre tak-anker som er smartere utformet, men disse er nok sikkert noen måneder unna.

Skal man justere bilen må takskinnene av, og skrufestene i taket må kuttes løs (lurer på om de er naglet fast?)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

morten007

Jeg hadde ikke noen problemer med takfestene til min Whispbar. Men jeg er mer skeptisk til at det støyer mye mer i bilen med takstativet på. Det skal nevnes at jeg da kjørte i mye motvind hele veien fra Trondheim og over Hjerkinn.
P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

D.O

Passet greit på min bil. Gjorde ingen endringer. Men la merke til at den metallippen som sitter på bilen, rett under plast dekselet, virker å være bøyd innover på bakre fester( fra fabrikk men manuel justert pga merker) festet legger seg ann mot denne og det hadde ikke passet om disse ikke hadde vært justerte.
Et tips er at på skistativet følger det med nye fester som skal monteres(disse sorte plastik delene som skruen tres igjennom og muttra klemmer mot). Når du tar av de gammle kan de sylindrene av metall som fester resten av stativet til selve foten løsne. Fant 2 slike løse i pakken, og skjønte ikke hvor de skulle være før jeg hadde montert stativet og syntes det var så løst. Demonterte og skjønte da hvor disse skulle være. Får ikke lastet opp bilde pga tregt 3g nett i Sverige, men sylinderene er ca 3-4mm tykke og 3cm lange og sitter slik at disse gjør at foten kan vinkles. Tres inn i siden ved den plastbiten som skal byttes.
Opplevde ingen plystrelyd med skistativ.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

krister461

Da har Tesla kommet med sitt "offisielle" takstativ:
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-whispbar-roof-rack-system

Er vel det samme som mange alt har kjøpt:
http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-flush-takstativ-til-tesla-s

Spent på norsk pris, men basert på den amerikanske så er det nok rimeligere å kjøpe den rett fra autoload (selv om man i teorien skal slippe moms om man får bestilt det med bilen).

Sualc

Hei, har kjøpt Whispbar Flush med Skiguard 860 fra Autoload. Driver og monterer nå...

Har fått på skistativet (puh) nå, men ser at U-bøylene som fulgte med Skiguard boksen er for smale for Whispbar stativet :-? Hva har dere andre gjort her? Bare presset på...selv om det er 2 mm for smalt? Blir ikke stativet ødelagt??

Håper noen kan svare meg :D
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: Sualc på fredag 17. januar 2014, klokken 10:43
Hei, har kjøpt Whispbar Flush med Skiguard 860 fra Autoload. Driver og monterer nå...

Har fått på skistativet (puh) nå, men ser at U-bøylene som fulgte med Skiguard boksen er for smale for Whispbar stativet :-? Hva har dere andre gjort her? Bare presset på...selv om det er 2 mm for smalt? Blir ikke stativet ødelagt??

Håper noen kan svare meg :D
Skiguard har fått beskjed om å legge ved bredere bøyler i forsendelse til Autoload, men glemmer det visstnok ofte. Jeg måtte få nye bøyler på stedet når jeg hentet boks/stativ i Vestby.

Mao. det skal være bøyler med som ikke krever at du skraper opp stativet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Liv Marte

Hei, har noen erfaringer med skiguard 860S på Tesla S uten techpakke, dvs full åpning av garasjeluke? Hvordan forhindre skade? Står noe om skumgummi på skiguard sin hjemmeside, men ringte dem og han jeg snakket med hadde aldri montert boksen på Tesla S uten techpakke. Ivrig etter å høre erfaringer! Og går en liten pulk ned i 860S, ev kan den bedre festes direkte i whispbar flush takstativet (dvs droppe skiboksen)? Takker for ev innspill!

Model S

Sitat fra: Liv Marte på fredag 17. januar 2014, klokken 11:37
Hei, har noen erfaringer med skiguard 860S på Tesla S uten techpakke, dvs full åpning av garasjeluke? Hvordan forhindre skade? Står noe om skumgummi på skiguard sin hjemmeside, men ringte dem og han jeg snakket med hadde aldri montert boksen på Tesla S uten techpakke. Ivrig etter å høre erfaringer! Og går en liten pulk ned i 860S, ev kan den bedre festes direkte i whispbar flush takstativet (dvs droppe skiboksen)? Takker for ev innspill!

Jeg har droppet skiboksen og bruker i stedet kajakk-stativ fra Thule. Festes i T-sporet på Whispbar-stativet og er enkelt å ta av og på. Fungerer bra for transport av pulk eller skiposer.

Link:
http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/water-sport-carriers/kayak-and-canoe-carriers/thule-kayak-carrier-874-_-874000
Kjører Tesla Model S P85+, levert september 2013
Tesla Model X reservert oktober 2013, P92x
Tesla Model 3 reservert 31.03.2016.

Sualc

Takk Øyvind h. :D

Hadde fått feil bøyler...fikk byttet, og nå er boksen på plass!
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA