Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-priser beste uke?

Startet av laumb, onsdag 19. desember 2012, klokken 15:12

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: stor66 på mandag 16. desember 2013, klokken 15:33
Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Ja. Det er det som er problemet hos meg.

Er det noen som har snakket med Tesla om dette? Hadde vært interessant å vite om dette er en feilkonstruksjon, evt. feil i produksjon.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bernt

Har Wispbar med Skiguard 860. Ble først montert slik at bakluken gav god åpning. Hadde da tildels store vibrasjoner i boksen. Flyttet den litt lenger bak og det reduserte vibrasjonene. Jeg synes også Wispbar sine stenger virker myke. Hvis spesielt den fremre stangen hadde vært stivere hadde vi kanskje fått viderasjonene bort?

Milzit

Jeg monterte stativet nå i kveld og jeg var ganske skeptisk etter å ha lest om fester som brekker og div. problemer i denne tråden ... Jeg fikk også problem med at festene presset på plastlukene  og jeg prøvde først å ta av disse. Men jeg løste det var å løfte opp gummilisten som ligger under og legge den over festet og det fungerte det bra! Det ble ingen problemer med vinkelen da.

Så langt fornøyd :)

Balrog

Ad montering av Whispbar

Sitat fra: aryx på mandag 02. desember 2013, klokken 17:04
Var litt styr, først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.
Så må man skru fast ankere i taket, så hiver man på disse sorte klossene og en skrue fra ankeret vil stikke opp gjennom klossene.
Så må man på stativene løsne en skrue med 10 omdreininger på hver side av stativet for å kunne justere bredden.
Man må så trykke inn skruen for å justere bredden.
Jeg lot gummien på klossen som går mot taket gå ned i rillene ved taket, hvis ikke så kunne gummien krølle seg litt og da så det ikke bra ut.

Tok meg mye tid og banning å finne denne glimrende enkle posten som hjalp meg. Elendig monteringsanvisning og det følger med en hel del deler som skal fjernes/ikke brukes. Ellers fornøyd med takstativet, lydløst og diskret. Også jeg har høyre takfeste bak fabrikkmontert skeivt. Antagelig en feature.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

P85D+

Skal ekstra avstandklosser benyttes?
P85D og 85D

Nuvolari

Som tidligere nevnt har jeg whispbar takstativ og Calix skiboks. Har hatt problemer med at stengene på takstativet er så myke at de fjærer kraftig ved 90km/t med det resultat at skiboksen vibrerer tilsvarende.

Mulig løsning: I kveld testet jeg å stramme "vingemutterne" på takstativet mer slik at gummiklossene på takstativet presses hardere ned mot bilens tak. Det kan det virke som om takstativet nå har mindre svikt i stengene enn tidligere. Dermed vil også skiboksen riste mindre. Har ikke fått testet i 100km/t enda men skal teste dette i morgen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Hei,

Tenker det kan være greit med en update fra meg som varslet om problemer med å feste stativet fra Autoload på bilen (og som var kilden til massevarselet importøren sendte ut til alle som hadde bestilt stativ til Model S).

Ikke plass til anker-fester på din bil?
Problemet med min bil er at plassen rundt takfestet er litt mindre på den ene siden av taket, slik at vinkel-beslagene til takstativet ikke kunne skrus fast uten å knekke deksler og/eller deler av takskinnen (den svarte delen av taket som går fra frontrute-bakluke som hengslene er festet i).

Løsningen var svært enkel (og er benyttet av en håndfull andre Tesla-eiere). Ta en hullfil og forleng skruehullet litt inn mot beslagets vinkel. Da kan vinkelen forskyves noen få mm, og passer fint. Autoload nevnte at det nok jobbes med andre ankerfester som er mer universelle ift. produksjonsvariasjon hos Tesla, men det finnes altså en enkel workaround.

Calix vs Skiguard/Packline
- Calix-boksen er et knallprodukt for de som er på jakt etter skiboks! Åpne-mekanismen er svært god, og det er genialt å kunne laste inn fra siden, ettersom Teslaen er så lang i hekken. Personlig synes jeg boksen er fin, den har lys inni og er i følge Autoload mer aerodynamisk enn eks Skiguard 860. Den er lett, og er veldig lett å ta av/på taket pga hurtigfester.

- For de som er på jakt etter en bagasjeboks, men som fortsatt skal se lekker ut, er Skiguard 860 et bedre alternativ. Calix-boksen har høye spor i bunn som sikkert er veldig praktisk når man frakter ski etc. Det gir sikkert også god strukturell styrke (og god kollisjonssikkerhet!). Men for sånne som meg som egentlig er på jakt etter utvidet bagasjeplass er ikke Calix et godt alternativ dessverre.


Andre erfaringer:
- Stativet jeg fikk tilsendt var faktisk ikke korrekt. Stativet var like langt foran og bak, så det hadde ikke passet (skal være lengst foran). Kristian fra Autoload så dette med en gang når stativet skulle monteres, og byttet i korrekt stativ. Mao. feilpakket hos Whispbar (makan til uflaks jeg har hatt da :) )

- Takstativet er som andre påpeker litt mykt. Nærmere bestemt er det gummiføttene stativet står på som er litt myke, og som gjør at boksen kan flekse noe på motorveien. Mulig også selve stangen flekser litt, men problemet opplever jeg at i hovedsak er gummiføttene. Om dette har noe å si i praksis er jeg usikker på.

- Det blir dessverre litt vindsus på motorveien med boks og stativ montert. Plutselig var ikke bilen lydløs i 80km/t lenger :) Dette skyldes nok i hovedsak panorama-taket. Jeg kommer ikke til å ha boks og stativ montert annen enn ved behov, for jeg har blitt alt for godt vant til dørgende stille bil :)

- Autoload er svært service-innstilte, og er absolutt en leverandør jeg kan anbefale. Litt høyt trykk for øyeblikket, men jeg tror ikke de slipper noen kunder før kunden er 100% fornøyd. Meget bra :)

Om noen vil ha tips/råd i forhold til montering av boks/stativ etc er det bare å sende PM!

(Ellers må jeg få legge til at det var litt nederlag å ende opp med Skiguard boks. Den innstillingen Skiguard har overfor kunder er helt horribel, og det er trist at en slik bedrift har nærmest monopol i det norske markedet. Håper det monopolet knuses skikkelig av utenlandske konkurrenter. Det ble Skiguard ettersom det var boksen Autoload hadde inne, og jeg trenger boks nå. Ellers hadde jeg forsøkt å få meg en boks fra Packline.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaSignature på mandag 23. desember 2013, klokken 21:24
Skal ekstra avstandklosser benyttes?
Du skal bare bruke ett sett, dvs de høyeste gummiklossene. Pass på å plassere korrekt (de høyeste bak). Om ikke får du en boks som peker oppover :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gladtrd

Jeg har kjøpt Whispbar takstativ til Teslaen, men vil ikke ha skiboks eller disse store "stygge" holderne for ski/snøbrett.
Er det noen som vet noe alternativ ute på markedet som man enkelt kan feste ski/snøbrett til skistativet? Litt mer "ordentlig" enn bare strammebånd eller lignende.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Nuvolari

#324
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 22:36
Sitat fra: TeslaSignature på mandag 23. desember 2013, klokken 21:24
Skal ekstra avstandklosser benyttes?
Du skal bare bruke ett sett, dvs de høyeste gummiklossene. Pass på å plassere korrekt (de høyeste bak). Om ikke får du en boks som peker oppover :)

Høyeste bak? De er da like høye alle 4. Hvis ikke har jeg brukt feil klosser :)

Edit: nå forstår jeg, du mener selvsagt vinkelen på klossene skal være slik at den høyeste delen av klossene skal være bakover :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: Gladtrd på mandag 23. desember 2013, klokken 22:37
Jeg har kjøpt Whispbar takstativ til Teslaen, men vil ikke ha skiboks eller disse store "stygge" holderne for ski/snøbrett.
Er det noen som vet noe alternativ ute på markedet som man enkelt kan feste ski/snøbrett til skistativet? Litt mer "ordentlig" enn bare strammebånd eller lignende.

Mulig denne går under kategorien "store stygge":
http://www.autoload.no/produkt/skiholdere/whispbar-skiholder-wb300

I såfall har du disse enkle:
http://www.autoload.no/produkt/skiholdere/prorack-universal-skiholder
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på mandag 23. desember 2013, klokken 22:39
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 22:36
Sitat fra: TeslaSignature på mandag 23. desember 2013, klokken 21:24
Skal ekstra avstandklosser benyttes?
Du skal bare bruke ett sett, dvs de høyeste gummiklossene. Pass på å plassere korrekt (de høyeste bak). Om ikke får du en boks som peker oppover :)

Høyeste bak? De er da like høye alle 4. Hvis ikke har jeg brukt feil klosser :)

Edit: nå forstår jeg, du mener selvsagt vinkelen på klossene skal være slik at den høyeste delen av klossene skal være bakover :)
Hmmm, ser at jeg skrev litt misvisende :) Jeg trodde riktignok faktisk at klossene bak var litt høyere, men den største feilen gjøres uansett om de ikke settes i riktig retning :) Leste at en på forumet hadde fått telefon fra Autoload pga bilde som avslørte feilmontering, og at boksen pga feilmontering pekte en del oppover i front.

Jeg skulle gjerne hatt boksen enda nærmere taket, men det må visst være litt klaring i tilfelle noen ved en feiltakelse forsøker å åpne soltaket.

Ellers må jeg si at det å ha boks montert virkelig reduserer følelsen av lys/luftig kupe! Boksen skal definitivt fjernes når jeg ikke har behov for å ha den på taket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

Monterte også Whispbar med Skiguard 860 S i dag, levert av Dekkhallen. Fikk hyggelig pris ettersom jeg også bestilte Nitro-felger og sensorer gjennom dem. Boksen ble lakkert i bilens farge (se ekstremt dårlig mobilbilde), har aldri følt meg så jålete :D
Men når bilen først er et smykke, synes jeg det ville være en skam å ha sort boks selv om jeg har sort tak.

Montering gikk smertefritt om enn noe tregt. Litt skuffet over at prosessen er såpass omstendelig med tanke på rask av- og påmontering senere, tror den blir værende på mye av tiden da det er en del skruing og mikk for å få den av igjen. Kanskje enklere om man har et heisesystem, får se om jeg investerer i et sånt.

Skal teste det på 10-mils tur fra Oslo til Fredrikstad i morgen, blir spennende med hangglider på taket, fullastet julebil, 14 sekundmeter motvind og regn(!). Forbrukstall følger :D

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

VigdisA

#328
Har en Thule boks egentlig - men det virker ikke som det finnes noen Thule-kompatible bøyler ? - eller bruker man whispbar?

Så en hvit model S på veien mot Lillehammer her forleden med hvit Calix skiboks. Den så veldig stilig ut -fikk lyst på tilsvarende :-)
Man blir kanskje litt jålete når bilen er så fin ja.. ;-)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

erot

#329
Jeg har allerede demontert det igjen for en langtur (som komplett enhet med boks), går lynraskt i forhold til første montering. Fire deksler og skruer = 1 min, løfte av og legge på plass (krever to stk med sterke skuldre eller fire pingler  ;)) = 30 sek, skru av fester og lukke deksler = 1,5 min. Totalt 3 min. Blir sikkert litt mer når det skal på igjen, men ikke mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA