Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ravn, tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:46

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: el nino på tirsdag 18. desember 2012, klokken 17:46
Så det vil si at om jeg forvarmer med tilkoblet bil, tar ut kabelen og starter, blir det uansett problemer hvis jeg ikke stopper varmeren???? Og hva hvis man ikke har denne appen?

Nei. Varmen stopper umiddelbart når ladekabelen tas ut.

Forøvrig stopper varmen etter 15 min uten tilkoblet lader. Om man timer dette riktig stopper altså varmen av seg selv før man skal kjøre.

Har du ikke appen kan du bruke CarWings web-siden på PCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Er det noen som har hatt problemer med DC/DC-konverteren mer enn én gang?

Jeg fikk jo skiftet DC/DC-konverter, og må fremdeles trykke 2 ganger, men ikke mer enn 2 ganger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jærbuen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 10:18
Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.

Ravn har løpende dialog med Elbilforeningen om problemet og Elbilforeningen har igjen en løpende dialog med Nissan om dette problemet. Nissan selv er veldig klar over problemet som har oppstått, og følger også med i denne tråden på forumet. (Hei hei Nissan!)

Når dc/dc omformere plutselig ryker på flere biler samtidig, blir det en utfordring for Nissan å få tak i deler lagret i Norge/Finland. Jeg tror nok problemet er løftet opp på et relativt høyt nivå i Nissanssystemet, dvs. at de ikke bare bestiller nye deler, men også har folk på saken for å finne bakenforliggende faktorer til hvorfor dette skjer på flere biler samtidig.

På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.

Så langt jeg har forstått det, strekker de enkelte Nissan forhandlerene seg langt for å løse behovet for lånebil hos den enkelte som er rammet av problemet, selv om mange har blitt avhengig av elbil, og dermed sliter med et dieselmonster som lånebil.

Lars

Når skal Nissan kalle inn alle sine Leaf'er og få byttet disse problem-delene? For byttedelene er vel i stand til å takle denne type forvarming UTEN å bryte sammen ? dette må jo klart være en produksjonsfeil! Har Elbilforreningen tatt dette opp med Nissan?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 18. desember 2012, klokken 18:57
Når skal Nissan kalle inn alle sine Leaf'er og få byttet disse problem-delene? For byttedelene er vel i stand til å takle denne type forvarming UTEN å bryte sammen ? dette må jo klart være en produksjonsfeil! Har Elbilforreningen tatt dette opp med Nissan?

Her må Nissan ta en ting av gangen, men det bør skje relativt raskt:
Først må Nissan finne ut hva som egentlig skjer. Deretter må de finne en fiks. Så kan de rulle ut en oppgraderinga av bilene.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

LarsVS

En ny bil på verksted:(

Min Leaf konket ut forrige onsdag etter at jeg forhåndsvarmet uten å være koblet til strøm.Jeg ringte 80080097 , og etter en time tok de telefonen, og etter to timer ble bilen hentet. Den står nå hos Nissan i Åsane og venter på delen fra Japan som er bestilt med fly.Det er usikkert hvor lang tid det tar.

Jeg leste i garantiheftet at jeg som Leaf-eier var dekket av Nissan Elektrisk bil pan europeisk forsikring. Det gir rett til 3 dager gratis lånebil ved motorhavari. Da jeg sa dette til mannen bak disken hos Nissan ble han meget usikker og sa at det hadde ikke de noe med, men at jeg måtte ringe pan europeisk forsikring, og at de som hentet bilen måtte ordne med dette. Det resulterte i syv telefonsamtaler, hvor jeg stadig ble satt videre rundt hos Nissan, videre til Viking veitjeneste (som ble meget forundret)  og til slutt over til Falck (som hadde tauet bilen ) som etter  mye fram og tilbake sa de skulle levere en bil hjem til meg. Etterhvert fant Falck ut at det var verkstedet som skulle ha gitt meg bil, og at Falck ikke da kunne levere bil til meg, men at jeg må ta en taxi  og hente en bil som de kunne leie for meg hos Hertz. Falck dekker alle utgifter taxi og leiebil. Etter tre dager måtte jeg levere den tilbake til Hertz. I mellomtiden skrev jeg en lang klage til Nissan, og fikk etter det lånebil på ubestemt tid,  fram til min Leaf er fikset.


Lars C. Krogenæs

#125
Sitat fra: ravn på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:57
Sendte forespørsel til verksted om rettigheter med tanke på heving av kjøp og fikk til svar at delene skulle ankomme dem på torsdag, men at de jo ikke visste om dette ville ordne problemet (som jeg jo tviler på, men lov å håpe).

Har du en smartmobil på rep, har du krav på å få lånt en telefon med omtrent samme spesifikasjoner, dog ikke nødvendigvis helt lik. Det bør også gjelde for lånebil, der du har kjøpt elbil for å dekke et visst behov, som Leafen også er markedsført med å dekke. Du har dermed krav på elbil.

Hvis jeg var deg ville jeg allerede nå gått i gang med en prosess for å heve kjøpet. Avhjelpen må skje innen rimelig tid, noe som ikke skjer i ditt tilfelle. Dette vil sette press på din forhandler til å foreta seg noe mer enn kun å skumlese din epost før han blar videre i Bilnytt. Rettingen skal ikke koste forbrukeren noe ytterligere økonomisk, eller føre til vesentlig ulempe. Du har rett til å få dine faktiske økonomiske utgifter dekket. Her er tapt arbeidsfortjenese grunnet lenger reisetid, bompenger, dieselutgifter og parkering utgifter som du har krav på å få dekket. Det holder ikke å skylde på at deler, skal komme i slutten av januar neste år. 

Din forhandler burde av egen interesse skaffe til veie en Leaf som du kan låne. Enten en demo-bil de har stående, en Leaf fra andre forhandlere i nærheten eller fra Nissan i Norge sentralt. Da "kjøper" de seg litt tid, i forhold til reparasjonstid, og sikrer fortsatt skryt av Rogalands største elbilambasasør. 


Nissan-systemet burde for det første ligge våkne om natten. Mens de ligger der burde de sette opp en plan som innebefatter:

1. Alle som er rammet av problemet får stilt en Leaf til disposisjon, inntil egen bil er reparert. Nissan sentralt hjelper den enkelte forhandler med dette for å få til en smidig løsning. Her er fokuset på kunden viktigst.

2. Deler (dc/dc omformer) bestilles fra Japan når vi kommer på jobb i morgen. Japan ligger tidsmessig forran oss, det er dermed ikke nødvendig å ta morgenkaffen på jobben før dette gjøres.

3. Delen sendes med Ekspress. Et søk på gulesider i japan, forteller oss at DHL, FedEX, UPS og TNT Express kan hente forsendelser i Japan, med levering neste dag i Norge.

4. Dette er ikke en enkelthendelse, men tydeligvis en systematisk feil på mange biler. Kunder bør derfor informeres om problemet og at løsningen med å ikke forvarme bilen uten ledning er en god forhåndsregel inntil endelig årsak og løsning er avklart. Da reduserer vi både kundens og egne ulemper.

5. Det tas direkte kontakt med Japan for å finne en permanent løsning på problemet. Da unngår vi at det stopper opp i Frankrike, hvis det ikke allerede har stoppet opp i Finland.

6. Det lages en plan for best pratice for utskifting av dc/dc omformere, slik at verkstedene vet hva de skal gjøre når omformerene kommer på torsdag.

7. Torsdagen og fredagen settes av til rep av Leaf.

8. Julen kan feires med god nattesøvn og fokus på andre ting enn missfornøyde kunder. Kanskje vil enkelte Leaf eiere fortelle om sin fantastiske elbil til andre familiemedlemmer, som så bestiller ny Leaf på nyåret?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

RuneW

I dag tok jeg sjansen på å forvarme bilen på batteri. Planen var å stanse forvarmingen via carwings-app'en 1 min før start. Men carwings begynte å tulle, oppskriftsmessig nok, og jeg fikk noe ala "server unavailable" (veldig usikker på den nøyaktige ordlyden).

GAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!

Heldigvis funket carwings etter 3-4 minutter med intensiv trykking og svetting, men dette blir for dumt:

1. Forvarming på batteri er en risikosport, men kan "fikses" ved  å skru av forvarmingen med carwings.
2. Carwings i seg selv er noe av det mer ustabile innen software/kommunikasjon jeg har sett...

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. desember 2012, klokken 07:44
I dag tok jeg sjansen på å forvarme bilen på batteri. Planen var å stanse forvarmingen via carwings-app'en 1 min før start. Men carwings begynte å tulle, oppskriftsmessig nok, og jeg fikk noe ala "server unavailable" (veldig usikker på den nøyaktige ordlyden).

GAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!

Heldigvis funket carwings etter 3-4 minutter med intensiv trykking og svetting, men dette blir for dumt:

Du trenger ikke å svette så lenge, forvarming på batteri stopper etter 15 minutter. Så en bedre plan er å starte den med timerfunksjonen i appen slik at den starter 16 minutter før du skal kjøre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Alternativt lite "plaster på såret":

Forhandlere av trillinger tilbyr lånebil i en dag eller to til de Leaf-eierne som har problemer, og tilbyr samtidig hjelp med formulering av brev for heving av kjøp. Kanskje det kan flytte laubærkransen såpass langt opp i panna på Nissan at de ser hva som er i ferd med å skje.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. desember 2012, klokken 09:06Du trenger ikke å svette så lenge, forvarming på batteri stopper etter 15 minutter. Så en bedre plan er å starte den med timerfunksjonen i appen slik at den starter 16 minutter før du skal kjøre.

Er det slik at det er forskjell på hvor lenge forvarmingen står på om man er koblet til eller ikke? Synes jeg har hørt tallet 25 minutter et sted.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter

Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på onsdag 19. desember 2012, klokken 10:57
Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter

Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter

Ok kjekt å vite! 120 minutter bør jo holde...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

el nino

Sitat fra: BE på onsdag 19. desember 2012, klokken 10:57
Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter

Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter
Og takk for det! :D Da skulle det jo være en enkel sak å unngå problemet-------bare å vente med "avgang" til forvarmingen har skrudd seg av. ;) (Men dette står det vel noe om i instruksjonsboka?)
Hilsen en som enda ikke har verken bil eller instr.bok ;D

koffeld

Er dette forresten bare et problem vi opplever i Norge?  Antar det er noen her som er ivrigere enn meg på mynissanleaf-f.eks, er det noen Leafer over dammen som har rapportert der om trøbbel?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

ravn

Surprise, surprise: Det nyttet jammen ikke å bare bytte varmekolbe. Så nå må nye deler bestilles (tipper en dc/dc jeg).

Men det hjelper å skrike, jeg kan komme å bytte ut lånediseldyret med en leaf. Hadde de gjort det med en eneste gang så hadde jeg ikke klaga (like mye)!
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA