Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling og levering av 2024 modell

Startet av MinID, mandag 05. februar 2024, klokken 12:42

« forrige - neste »

Skau

Sitat fra: MinID på tirsdag 27. februar 2024, klokken 07:52
Sitat fra: Asterix på mandag 26. februar 2024, klokken 21:22Min har nå stått over 1 mnd på samme punkt på fabrikken. Opprinnelig levering skulle vært uke 6, ligger nå an til levering i mai (kanskje). Så da er vi på 3 måneders forsinkelse. Forhandler eller importør vet angivelig ikke hva som er årsaken til forsinkelsene... Imponerende.

Da er du i samme situasjon som meg. Endte opp med bil ca 2.5 mnd etter stipulert.

At importør ikke vet, er nok tvilsomt. Tenker de ikke ønsker å dele den info pga kanskje at det vil bremse opp nye bestillinger. Tipper årsak fortsatt har med problemer med produksjon av den nye motoren. Før jul var det kilder som skrev at de bare klarer å produsere 30% av det de hadde planlagt.

Min er i alle fall ferdig sammensatt ifølge siste oppdatering for nå 20 dager siden, så forhåpentligvis inkluderer det motorer. Men selger har ingen forklaring på hvorfor det ikke skjer noe. Veldig kult, ingen som har noen idé om når bilen ankommer, i alle fall ingen som vil dele det med meg.
'21 ID.4 GTX (Solgt)
'24 ID.4 GTX

amstray

Jeg fikk melding om at bilen var ferdig produsert for halvannen uke siden, og de lover nå levering 21. mars. Merkelig om biler som har vært ferdig lengre kommer senere.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

intro

La inn bestilling på ID.4 Highline 4Motion tidlig i februar. Antatt leveringsdato i kontrakten er uke 19 (6. mai), og seneste er uke 25. Blir spennende å se om de klarer å levere iht kontrakt. Etter å ha lest denne tråden så virker det som det kanskje er noe optimistiske datoer

MinID

Men når dere venter.....sw 4.0 er suverent bedre enn tidligere sw levert av vw. Og da tenker dere at det skal ikke mye til. Men ta en titt på video fra Kris Rifa sin test av id7 forrige uke. Han har jo erfaring fra en rekke elbiler, og han påstår faktisk at dette nå er beste sw i en bil levert pr. nå.

Om han har rett eller ikke, så er sw 4.0 det jeg har behov for. Responsiv, gode snarveier, og savner ikke noe. I tillegg godt head up display som utfyller den nye skjermen godt.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Taben

Noen som vet årsak til at det er lite registrerte ID4 og ID3 hittil iår?
Er det grunnet mangel på viktige komponenter eller er markedet så dårlig grunnet vår økonomi?
Har prøvd å få svar hos Møller men de svarer vagt. Jeg venter på ID7 AWD.

Ser på elbilstatistikk.no at det kun er registrert 174 stk ID4 GTX i Q1 og kun 198 stk ID3 I Q1.
De er på 11 og 13 plass, mens ID4 i Q1 er nede på 23 plass med 112 registreringer.   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

MinID

Sitat fra: Taben på tirsdag 27. februar 2024, klokken 14:38Noen som vet årsak til at det er lite registrerte ID4 og ID3 hittil iår?
Er det grunnet mangel på viktige komponenter eller er markedet så dårlig grunnet vår økonomi?

Ser på elbilstatistikk.no at det kun er registrert 174 stk ID4 GTX i Q1 og kun 198 stk ID3 I Q1.
De er på 11 og 13 plass, mens ID4 i Q1 er nede på 23 plass med 112 registreringer.   

Tipper du er inne på årsak. De burde være mer transparante.

Husk at ID4 nå deles opp i flere kategorier: Id4 Gtx 250kW har flere leverte.  ID.4 PRO 210KW (2024) er på gang. ID4 er nok på vei ut, pga at den er pre 2024. Tidligere ble alle registrert under ID4. Selv gtx.

Taben

Sitat fra: MinID på tirsdag 27. februar 2024, klokken 15:21
Sitat fra: Taben på tirsdag 27. februar 2024, klokken 14:38Noen som vet årsak til at det er lite registrerte ID4 og ID3 hittil iår?

Tipper du er inne på årsak. De burde være mer tranparante.

Husk at ID4 nå deles opp i flere kategorier: Id4 Gtx 250kW har flere leverte.  ID.4 PRO 210KW (2024) er på gang. ID4 er nok på vei ut, pga at den er pre 2024. Tidligere ble alle registrert under ID4. Selv gtx.

Uansett om du slår sammen ID4 GTX 250 KW og ID4 så er det under 300 registrerte i hele Q1. Slåes de sammen så ville ID4 allikevel vært på plass 9 og bak Y, Buzz, Leaf, Kona, BZ4X, Ariya, MG og Volvo. Det må jo være noen som vet årsaken til at de ikke selges. Møller vil ikke svare og ønsker ikke gi meg beskjed om når leveringstid er på hverken ID4 eller ID7 ved bestilling nå. Jeg tror det er mangel på komponenter. Jeg venter på ID7 AWD.   

MinID

Ja, det er ikke som forventet basert på kampanjer de har hatt på id4/5 og lansering på id7. Tror ikke de har solgt så dårlig.

daktari

Det er jo et elendig marked.
5. mest registrerte elbilen har solgt 416 stk hittil i år... 300 er "normalt".

Men merk at elbilstatistikk.no viser registrerte biler, ikke solgte. Tallene for enkelte modeller kan således være falskt lave fordi mange venter på bil, slik som endel Enyaq og ID.4 facelifter der det er produksjonsproblemer.
Tyder også på at lageret med utgående modell har vært begrenset for VAG, eller lav etterspørsel etter gammel modell jfr pris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. februar 2024, klokken 19:31Det er jo et elendig marked.
5. mest registrerte elbilen har solgt 416 stk hittil i år... 300 er "normalt".

Men merk at elbilstatistikk.no viser registrerte biler, ikke solgte. Tallene for enkelte modeller kan således være falskt lave fordi mange venter på bil, slik som endel Enyaq og ID.4 facelifter der det er produksjonsproblemer.
Tyder også på at lageret med utgående modell har vært begrenset for VAG, eller lav etterspørsel etter gammel modell jfr pris.

Lav etterspørsel etter VAG biler når fanboisa som alltid har kjøpt VAG ikke er der lenger...
Ikke overraskende at Møller er ute og syter og klager på elbilavgifter  og samtidig i sin desperasjon åpner for å selge brukte Teslaer 😅 Der har du en OTA gjeng.

TJV

Det er no bare sånn at VW har valgt å lage ID.4 og ID.5 som i mine øyne kniver litt om de samme kundene. Derfor skal de nesten litt til at ID.4 kommer høyest på norsk registreringsstatistikk siden der skiller det mellom ID.4 og ID.5.

Bare meg som synest det er rart at noen bilmodeller skiller det ikke forskjell på to-eller firehjulstrekk i statistikk, mens andre bilmodeller deler de det opp i flere på statistikken?

Å se på registreringsstatistikk måned for måned kan ofte være misvisende (spesielt for Tesla). Kvartal, halvår og årlig er det eneste som jeg ser på.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Otkristo

Hvorfor gjøre det så vanskelig med så mange varianter?
Sånn har tysk bilindustri holdt på med i alle i år. Dette gjør det vanskelig for kunden å sammenligne priser.
 Årets mest registrerte VW er en Cargo Buzz...

TJV

Er vel ganske udiskutabelt at jo flere valg det er på en bilmodell jo dyrere blir den. Koster å utvikle mye forskjellig og lager/logistikk. Hvor mye hadde vært interresant å vite.
Japanske bilprodusenter er litt kjent for å ha noen "få" pakker. Nissan Leaf leveres vel i 4 utstyrsgrader og farge på bilen i tillegg (sånn grovt sett). De tyske har som tradisjon ja å spekke en bil akkurat sånn som man vil ha, det kanskje Audi tar det steget helt ut.

Beklager tråden sporet av, men er det sånn at jo mer man vil ha som utstyr jo lengre ventetid er det på nye biler (enda)?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

roger1111

Sitat fra: TJV på tirsdag 27. februar 2024, klokken 21:28Beklager tråden sporet av, men er det sånn at jo mer man vil ha som utstyr jo lengre ventetid er det på nye biler (enda)?
Det var det forhandleren min sa. Jeg venter på en ID.5 GTX med nesten alt av ekstrautstyr. Den ble bestilt i slutten av september og står først nå i Bremerhaven og venter på transport videre.

Taben

Møller selger Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi, Škoda, SEAT og CUPRA. Møller registrerte totalt ca 19.700 biler i 2023. De justerte prognosene for 2024 til 8000 biler (mulig ytterligere justering), da markedet er nedadgående og vil unngå å måtte selge med tap som de gjorde slutten av 2023 hvor et stort lager usolgte biler hopet seg opp på lager. Møller leverte i 2023 stor resultatnedgang som resulterte i nedbemanninger, sluttpakker, restrukturering nå rett før nyttår.

Totalt personbilsalg i Norge i 2022; ca 175.000 biler, 2023: ca 120.000,-, Prognose 2024: ca 100.000 biler.   

Dette vil jeg tro at er en årsak til at ID3, ID4, ID5 har leveringsproblemer, det er budsjettert lavt salg, har ikke biler for levering. I tillegg er det utfordringer med komponenter og frakt i verden. Kunder avbestiller i hopetall da de ikke får bekreftet leveringstid. Disse utfordringen vil mest sannsynlig føre til stort antall rabatterte biler i siste kvartal. Masse usolgte biler på lager vil oppleves igjen, garantert.

Har vi kjøpere is i maven vil vi spare masse penger ved å vente med å kjøpe Volkswagen til oktober.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA