Bestilling og levering av 2024 modell

Startet av MinID, mandag 05. februar 2024, klokken 12:42

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: torerik på tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:35
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:43På internettet har det vært endel nyheter om problemer med produksjon av nye motorene, de mangler motorer.
Det er nok korrekt, stemmer overens med informasjon jeg har fått fra Møller. Kun 4x4 som var påvirket, da er det naturlig å tenke at motor er årsaken.

Det har jeg fått med meg også. Men fra min forhandler sier de at de ikke vet årsak.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

magfred

Fra diverse tyske kilder har det vært meldt at VW har slitt med å få opp produksjonen på den nye APP550-motoren, og har kun klart å produsere ca 30% av forventet antall motorer. De som har blitt produsert har vært prioritert til ID.7.

Id.4/5 produksjonen ble derfor stoppet i tre uker i november, samt at de visstnok tok en ekstra lang juleferie på fabrikken siden de har manglet motorer.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

amstray

Men APP550 er på både firehjulstrekk og bakhjulstrekk -biler? Om det er den de mangler, er det vel ingen grunn til at det bare er 4wd -biler som er forsinket?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

torerik

Mulig RWD er prioritert? Antar at RWD selger langt bedre enn 4x4 i Europa. Dette blir selvsagt kun spekulasjoner.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Banks

Går båt til Drammen på torsdag/fredag med Møller biler. Mandag båt til bekkelagskaia ifølge min kilde.
[/quote]

Hvordan kan man se hvilke båter som har ankommet Drammen? Vært inne på Drammen havn og anløp. kan ikke se at det kommer noen båt med biler dit.

magfred

Sitat fra: amstray på onsdag 07. februar 2024, klokken 23:39Men APP550 er på både firehjulstrekk og bakhjulstrekk -biler? Om det er den de mangler, er det vel ingen grunn til at det bare er 4wd -biler som er forsinket?

Er det bekreftet at det bare er 4wd som er forsinket, min forhandler har like mye forsinkelser på alle ID.4/5? Iflg dem skal frontmotor på 2024-modellene være den samme som tidligere (men tunet noe noe forskjellig), så rart at de plutselig skulle få produksjonsproblemer med denne.

Men det kan jo være at det er forskjellig prioritering avhengig av hvilken fabrikk som skal få motorene. ID.4/5 produseres både i Emden og Zwickau, mens ID.7 kun produseres i Emden. Vet ikke om det produseres 4wd av ID.4/5 i begge fabrikker, men kan jo tenkes at det kun produseres 2wd i Emden og at motorer er prioritert dit pga ID.7?
Peugeot e208 GT Pack

MinID

Sitat fra: magfred på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:26
Sitat fra: amstray på onsdag 07. februar 2024, klokken 23:39Men APP550 er på både firehjulstrekk og bakhjulstrekk -biler? Om det er den de mangler, er det vel ingen grunn til at det bare er 4wd -biler som er forsinket?

Er det bekreftet at det bare er 4wd som er forsinket, min forhandler har like mye forsinkelser på alle ID.4/5? Iflg dem skal frontmotor på 2024-modellene være den samme som tidligere (men tunet noe noe forskjellig), så rart at de plutselig skulle få produksjonsproblemer med denne.

Men det kan jo være at det er forskjellig prioritering avhengig av hvilken fabrikk som skal få motorene. ID.4/5 produseres både i Emden og Zwickau, mens ID.7 kun produseres i Emden. Vet ikke om det produseres 4wd av ID.4/5 i begge fabrikker, men kan jo tenkes at det kun produseres 2wd i Emden og at motorer er prioritert dit pga ID.7?

GTX har også den nye motoren bak. Emden lager både id7 og gtx, min ble skrudd sammen der. Neppe noen med nye motor som er prioritert. Få registreringer i år på id7/id5 og id4.

Alt vedrørende båter virker usikker. Ikke rart Møller nå selger dårlig, når det er forsinkelse i produksjon. I tillegg blir de som faktisk blir laget stående veldig lenge å vente på transport over fra Tyskland.

magfred

Ja, alle ID-biler med 77KWh batteri eller større har den nye motoren bak (unntatt ID.3 foreløpig), men motoren foran skal visstnok være den samme som tidligere. Det er dog litt vanskelig å bli helt klok på hvordan VW har valgt å sette opp samspillet mellom motorene. Tidligere var det jo slik at 204hk bak pluss 109hk foran, minus litt "overhead/overlapp", ble totalt 299hk. Med den nye motoren har man jo potensielt 82hk ekstra bak, men "bare" 41hk ekstra totalt kontra den gamle GTX.
Peugeot e208 GT Pack

MinID

Autoprestige ankommer Bekkelagskaia i morgen tidlig.  Håper den har med våre biler.

magfred

Da var min bil lastet av båten i hvert fall  ;D
Peugeot e208 GT Pack

Banks

MinID

Sitat fra: Banks på mandag 12. februar 2024, klokken 12:17
Sitat fra: magfred på mandag 12. februar 2024, klokken 11:41Da var min bil lastet av båten i hvert fall  ;D

Min også :)

Da ville det vært dårlig gjort om min ikke var med. Men det var den :)

pkb

VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

amstray

Og DER fikk jeg plutselig beskjed om at bilen min er ferdig, ok kan leveres i midten av mars. For et par uker siden sa de siste halvdel av april. Ketsjupeffekt?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Asterix

Tar det en måned fra bilen er ferdig produsert til den kan leveres ut?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA