NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Jejl på tirsdag 20. februar 2024, klokken 00:43Jeg stoler derfor ikke på hvordan hele testen er utført, og for meg så blir den derfor verdiløs.

Men det er jo det som har blitt sagt i alle årene NAF har kjørt denne testen. Måten løypa er lagt opp på blir resultatene helt bingo. Noen biler blir hardt straffet når de stanser i høyden, mens andre holder ut litt lengre, og drar så nytte av mangfoldige negative høydemetre med regenerering. Denne gang var det en Tesla som fikk svi, og da er testen plutselig verdiløs?

Når det er sagt så synes jeg selv det var merkverdig tidlig stopp på Model 3'en denne gang. Men husk at Toyota og andre har blitt latterliggjort i årevis nå pga kort rekkevidde i testen etter at de har stanset nær turens høyeste punkter.

daktari

Problemer med NAF-testen:

-forskjell i kjøreforhold samme dag for forskjellige biler

-ikke sammenlignbare kjøreforhold år for år

-topografien i løypa lager potensielt store falske skiller

-innbakte lange pauser i kulda skaper merforbruk

-uklart om de har like mye last i alle bilene

-kjøre til stopp (og ikke til 0) lager kunstige og irrelevante forskjeller

-sammenligningen mot wltp (labtest i 20 grader uten klima), gitt de store variablene over, er totalt meningsløs (men vi burde hatt en standardisert vinter-wltp)

-populistisk og forenklende journalistikk om testen ødelegger NAFs omdømme som seriøs aktør

I denne tråden, inkl mange andre videoer fra andre tester,  er kritikken godt dokumentert som valid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:59Når det er sagt så synes jeg selv det var merkverdig tidlig stopp på Model 3'en denne gang. Men husk at Toyota og andre har blitt latterliggjort i årevis nå pga kort rekkevidde i testen etter at de har stanset nær turens høyeste punkter.
Hvis det var over 10 grader i temperaturforskjell mellom første og siste bil ut kan det lett utgjøre over 10% forskjell i rekkevidde. Da blir jo hele testen bingo.

Synes ellers ikke noen av bilene har blitt latterliggjort tidligere, det samme har jo blitt problematisert med testen hvert år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 10:56
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:59Når det er sagt så synes jeg selv det var merkverdig tidlig stopp på Model 3'en denne gang. Men husk at Toyota og andre har blitt latterliggjort i årevis nå pga kort rekkevidde i testen etter at de har stanset nær turens høyeste punkter.
Hvis det var over 10 grader i temperaturforskjell mellom første og siste bil ut kan det lett utgjøre over 10% forskjell i rekkevidde. Da blir jo hele testen bingo.

Synes ellers ikke noen av bilene har blitt latterliggjort tidligere, det samme har jo blitt problematisert med testen hvert år.

Det var ikke 10 grader forskjell mellom første og siste bil ut. De kjørt ganske samlet ut. Det var -10 grader for alle i begynnelsen, og så gikk temperaturen opp ganske mye når de nådde fjellene, og vinden tok seg opp.

På de testene jeg har sett av Toyota så har de ikke kommet frem til selve stigningen, sånn at de kan egentlig ikke klage på løypeprofilen. Det gjelder i hvert fall for vintertestene. En kan derimot si at ikke alle trenger en bil som kjører lenger enn Toyota, men det er en annen diskusjon.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. februar 2024, klokken 15:14Det var ikke 10 grader forskjell mellom første og siste bil ut. De kjørt ganske samlet ut. Det var -10 grader for alle i begynnelsen, og så gikk temperaturen opp ganske mye når de nådde fjellene, og vinden tok seg opp.

Hvorfor var det så stor forskjell i passeringstidspunkt på sjekkpunktene hvis de kjørte samlet?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektrowagen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 15:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. februar 2024, klokken 15:14Det var ikke 10 grader forskjell mellom første og siste bil ut. De kjørt ganske samlet ut. Det var -10 grader for alle i begynnelsen, og så gikk temperaturen opp ganske mye når de nådde fjellene, og vinden tok seg opp.

Hvorfor var det så stor forskjell i passeringstidspunkt på sjekkpunktene hvis de kjørte samlet?

Det var vel noen som ble hanka inn til kontroll hos Vegvesenet? Husker ikke hvor mange det var...
BMW i3s - 2019

torerik

2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Øyvind.h

Ja en del tapte tid der. Så de første i løypa som slapp kontroll slapp å stå og vente med tilhørende økning i forbruket.
Dermed en fordel for de bilene som kjørte først.

Når det gjelder forskjell på gammel og ny Model 3 i NAF testen er vel det grundig diskutert tidligere, der Model 3 i årets test ikke fikk den store fordelen av høydemeter ned som de fikk sist og dermed ser forskjellen større ut?
Om en tester 2021 Model 3 mot 2024 på identisk tur nå må en i hvert fall ta høyde for kapasitetstap på den eldste og eventuelle andre forskjeller mellom bilene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. februar 2024, klokken 17:13Når det gjelder forskjell på gammel og ny Model 3 i NAF testen er vel det grundig diskutert tidligere, der Model 3 i årets test ikke fikk den store fordelen av høydemeter ned som de fikk sist og dermed ser forskjellen større ut?
Forskjellen år til år er diskutert, men forskjellen til Ioniq 6 som gjorde det ganske dårlig på sommertesten er mere interessant.

RJK

Her er forøvrig en finsk vintertest med 22 modeller deltagende, dog blanding av nesten-nytt og gammelt, og med stor representasjon av Teslaer. Dette er en 1000 km-test, litt a la det TeslaBjørn utfører.

Regner med at det er mange som kan påpeke alle feilene med denne testen, og hvorfor den ikke er relevant for egen bruk av bilen!

;)

https://alltomelbil.se/22-elbilar-tavlar-om-att-kora-1000-km-i-finsk-snostorm/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg tenker at den finske testen kanskje sier mer om ladestrategien til førerne enn om bilene. Med nesten to timer forskjell på beste og dårligste TMY, så må det være noe annet enn bilene.

Og raskeste bil hadde bare to! ladestopp, mens de andre hadde mange korte (4-8), i beste Teslabjørnstil.

Kanskje testen har avslørt svakheter i Teslabjørns testmetodikk. Det stod svært lite om testmetodikk i artikkelen så jeg får spekulere litt:

Antar at de har målt opp 1000km til et punkt som alle skal kjøre til. Dvs at alle omveier til ladestasjoner kommer i tillegg til 1000km. I motsetning til Teslabjørn som inkluderer omveiene i kjøredistansen, slik at han kun taper på at han holder lavere hastighet. De som valgte Teslabjørns strategi med mange korte stopp på denne testen har trolig tapt dyrebar kjøre- og ladetid fordi de kan ha kjørt mange kilometer ekstra.

Teslabjørn stopper jo testen midt på motorveien når han har nådd 1000km. Det er det jo ingen som gjør i det virkelige liv. Da skal man kjøre til sted som er 1000km unna, og all ekstra kjøring til ladestasjoner kommer i tillegg til dette.

Dette kan slå litt sprekker i Teslabjørns ladestrategi, ihvertfall at man ikke skal drive det for langt. Strategien hans krever også at man er ekstremt strukturert ved ladestoppene, slik at man ikke kaster bort unødvendig tid.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 19:03Her er forøvrig en finsk vintertest med 22 modeller deltagende, dog blanding av nesten-nytt og gammelt, og med stor representasjon av Teslaer. Dette er en 1000 km-test, litt a la det TeslaBjørn utfører.

Regner med at det er mange som kan påpeke alle feilene med denne testen, og hvorfor den ikke er relevant for egen bruk av bilen!

;)

Det jeg får ut av denne testen er at elbil fungerer under alle forhold. Selv i en test over 1000 km med vekselvis slaps, 5-10 cm snø, underkjølt regn og mer eller mindre kolonnekjøring så klarte alle de 22 bilene å gjennomføre turen. Til og med med campingvogn på slep. Finland har vel ikke det best utbygde ladenettverket, men nok ladere til at det har vært fint mulig for sjåførene å legge opp sin egen strategi med lading, som de sikkert anså som den mest fornuftige eller egnede for dem akkurat denne dagen. Ja, med bytte av sjåfører eller testing en annen dag ville sannsynligvis rekkefølgen/tiden for de forskjellige bilene blitt annerledes, men jeg er fortsatt sikker på at alle bilene ville fullført 1000 km testen uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:26
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 19:03Her er forøvrig en finsk vintertest med 22 modeller deltagende, dog blanding av nesten-nytt og gammelt, og med stor representasjon av Teslaer. Dette er en 1000 km-test, litt a la det TeslaBjørn utfører.

;)

Det jeg får ut av denne testen er at elbil fungerer under alle forhold. Selv i en test over 1000 km med vekselvis slaps, 5-10 cm snø, underkjølt regn og mer eller mindre kolonnekjøring så klarte alle de 22 bilene å gjennomføre turen. Til og med med campingvogn på slep. Finland har vel ikke det best utbygde ladenettverket, men nok ladere til at det har vært fint mulig for sjåførene å legge opp sin egen strategi med lading, som de sikkert anså som den mest fornuftige eller egnede for dem akkurat denne dagen. Ja, med bytte av sjåfører eller testing en annen dag ville sannsynligvis rekkefølgen/tiden for de forskjellige bilene blitt annerledes, men jeg er fortsatt sikker på at alle bilene ville fullført 1000 km testen uansett.

Ja, var jo litt morsomt at Model 3 med campingvogn kom raskere frem enn ID4 uten campingvogn  :)

Av Model Y LR så kom den med 5 ladestopp over 50 minutter raskere frem enn den med 4 ladestopp. Ladestrategi har veldig mye å si på Model Y siden effekten går fra 250 kW til 40 kW, alt etter hvor mye strøm en har på batteriet, og temperaturen. Så hvis en klarer å kjøre til en f.eks. har bare 5% strøm, og kommer frem med godt og varm batteri lader den lynraskt. En bør derimot ikke lade til mer enn 60% i en sånn test, fordi da har effekten dalt mye. Men så ser en en 2021 Model Y LR som brukte 1 time og 53 minutter lenger enn 2023 Model Y LR. Hva i huleste skjedde der??

Testens vinner, som var en Model S LR har 100 kWh batteri. Det er og mulig ladekurven er litt annerledes, uten at jeg har satt meg inn i det. Den vil og ha mulighet til å ha ladet færre kWh under turen ettersom forskjellen mellom målgang og start i antall lagrede kWh på batteriet kan være større (starte med ca 100 kWh, og i mål med kanskje 5 kWh?), mens Model Y bare har 77 kWh eller noe sånt netto? Når Model S LR fra 2023 bruker hele 6 stopp så bruker en unødvendig mange stopp. Tar jo fort litt tid å rigge seg til og svinge av osv, ja.

Og, ja, er jo masse svakheter med testen. F.eks. var det 6 minutter mellom bilene, og det skrives om brøytebiler de ble kjørende bak. Da samler jo feltet seg, og den første bilen "taper" 6 minutt for hver bil som tar den igjen, minus besparelse i lading pga lavere strømforbruk pga nybrøytet vei og lavere hastighet....

Men moralen er vel at med Tesla så kommer en veldig fort frem. Med ID4....not so much...men sikkert raskt nok for de fleste. Nå har det jo poppet opp utrolig mange Tesla-ladere og rundt forbi, langs hovedveiene, så kommer gjerne an på og hvilke ladere en har funnet. Og så sparer en gjerne et minutt på å slippe å ta opp appen 5 ganger, som en del biler utenom Tesla må gjøre...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:41Av Model Y LR så kom den med 5 ladestopp over 50 minutter raskere frem enn den med 4 ladestopp. Ladestrategi har veldig mye å si på Model Y siden effekten går fra 250 kW til 40 kW, alt etter hvor mye strøm en har på batteriet, og temperaturen. Så hvis en klarer å kjøre til en f.eks. har bare 5% strøm, og kommer frem med godt og varm batteri lader den lynraskt. En bør derimot ikke lade til mer enn 60% i en sånn test, fordi da har effekten dalt mye. Men så ser en en 2021 Model Y LR som brukte 1 time og 53 minutter lenger enn 2023 Model Y LR. Hva i huleste skjedde der??
Tror faktisk det vil lønne seg å stoppe allerede på 50% på Model Y. Gitt at SUC ligger langs veien og det er ledig kapasitet.

Forskjellen på -21 og -23 kan til dels tilskrives at -23 har ett litt større batteri (5kWh?) som også lader litt raskere.

Øyvind.h

Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:26Det jeg får ut av denne testen er at elbil fungerer under alle forhold. Selv i en test over 1000 km med vekselvis slaps, 5-10 cm snø, underkjølt regn og mer eller mindre kolonnekjøring så klarte alle de 22 bilene å gjennomføre turen.
Har kjørt 1000km (strengt talt ca 980km) turer i Model X, EQC og ID4, og jeg må si at det krever mye av sjåføren. Og det var på bart føre primært i dagslys. Det er heldigvis svært få som må legge ut på en slik tur, for det å være våken og observant på veien i et tosifret antall timer er en ganske stor belastning. Med elbil blir en heldigvis tvunget til å ta pauser underveis, noe som hjelper betraktelig på formen.
Hadde jeg kjørt fossilbil er det fare for at jeg hadde hoppet over et par pauser underveis, men ikke sikkert det hadde vært fornuftig mtp trafikksikkerhet.
Det jeg derimot merket var at komfort er veldig viktig. Støy over tid er en påkjenning, og av de tre turene synes jeg  EQC`en trakk det lengste strået. Rett og slett fordi den var best støydempet, mest komfortabel totalt sett, hadde massasje i setene (hadde ikke det i den gamle ID4`en) og kanskje dels fordi pausene var litt lenger.
Etter 13-14 timer bak rattet husker jeg kona mente jeg var uforskammet pigg når jeg kom hjem :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA