Hovedmeny

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

Skogs

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. mars 2024, klokken 19:07Men om Audi overrasker er jo alltid spennende. Kinesere leverer jo full pakke for under 700k.

De fleste vil vel (?) foretrekke tyske biler fremfor kinesiske hvis pris/utstyr er identiske.
Uten at dette skal trekke til politiske standpunkter og at mange boikotter Kinesiske handelsvarer. Inkl. Biler, er det på tide at vestlige produsenter innser faktum at Kina biler kan ha mye å by på.
Det kommer til et punkt hvor politikk og holdninger trumfer økonomi for «folk flest».
Jeg var selv mm unna å gå for Xpeng G9 opp mot BMW IX...

AUDI lever i fortiden med at 4 ringer blir kjøpt til en hver pris. Selv med ny teknologi, 800 volt etc. Er det urealistisk å prise en godt utstyrt mellomklasse til >800.000,-
Pris i seg selv er en ting, men teknologien utvikler seg så raskt at verditapet VIL være enormt på bruktmarkedet uansett bil.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. mars 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Skogs på fredag 15. mars 2024, klokken 15:29Med tanke på at ID.7 nipper i taket på 700 på stasjonsvogna er det nok urealistisk å tro at denne lander på < 800.000 ja.
Blir selvfølgelig spennende å se om man bli motbevist.
Vi får vel en lanseringsmodell med minimum av utstyr og lakkfarger.

Er vel typisk Audi og dra frem en ribbet fra pris modell ja. De selger gjerne biler med f.eks manuelle seter til blodpris. Jeg sa nei til en Audi Q8 til ca 900k og sa at så mye penger er ingen bil verdt i mine øyne. Da nevnte selger denne Q6 og at den ville være en del billigere. Polestar 3 klokker inn på temmelig nøyaktig 900k med minimum av utstyr som vinterdekk og hengerfeste pluss matter. Synes det taler for at en bra utstyrt Q6 havner tett på denne. Mulig startpris på 749.000 og så legger du til elektriske seter,hengerfeste,vinterdekk pluss matter++ og du ser fort tallet 870-900k For egen del er jeg ikke villig til å strekke meg så langt for en bil..De faller jo som stein i pris uansett.
Men om Audi overrasker er jo alltid spennende. Kinesere leverer jo full pakke for under 700k.


Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

daktari

iX40 er på kampanje med Fully charged til 750k om dagen. Dette er en realistisk utpris inkl vinterhjul, serviceavtale og rabatt. Legg til luftfjæring, massasjestol, bakhjulssving for ca 30 ekstra.

Så har du f.eks iX3 dog bakhjulsdrift til 600 med alt utstyr.

iX50 kommer på 1 mill. Ca 2-250 i "rabatt", eller for høy veiledende pris.

Q6 blir jo ca 20 cm kortere, men spørs med en innvendige plassen og utstyret. Med minste batteri bør den under fullspekket iX40, med store batteriet under iX50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33iX40 er på kampanje med Fully charged til 750k om dagen. Dette er en realistisk utpris inkl vinterhjul, serviceavtale og rabatt. Legg til luftfjæring, massasjestol, bakhjulssving for ca 30 ekstra.

Kampanjen starter vel på 750k. Man må vel ha storkunderabatt skal man få de prisene der. Havner fort på 850k for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:52
Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33iX40 er på kampanje med Fully charged til 750k om dagen. Dette er en realistisk utpris inkl vinterhjul, serviceavtale og rabatt. Legg til luftfjæring, massasjestol, bakhjulssving for ca 30 ekstra.

Kampanjen starter vel på 750k. Man må vel ha storkunderabatt skal man få de prisene der. Havner fort på 850k for min del.
U forutsetter at du får 0 rabatt. Det er bare tull. Det gis rabatter, det selges knapt biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#50
Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33Q6 blir jo ca 20 cm kortere, men spørs med en innvendige plassen og utstyret. Med minste batteri bør den under fullspekket iX40, med store batteriet under iX50.
Kommer den med 2 batteristørrelser da ? Den skal vel få en rekkevidde på 620 km som blir på nivå med iX 50. Men det er en mindre bil og den bør vel da ned på 850+ vinterhjul med utstyrsnivå tilsvarende iX 50 Fully charged. Det er nok ikke helt urealistisk. Risikoen er nok for at det kommer en versjon med mindre batteri og 450-500 km rekkevidde litt senere. Det gjør at risikoen for høyt verditap på lanseringsutgaven av Q6 etron blir stor.  Men at det koster «å være kar» er jo ikke noe nytt, selv om det har vært noen år der man kunne ha tilnærmet gratis premiumbil.

Å sammenlikne med prisen på dagens utgave av iX40 blir nesten umulig på grunn av den store forskjellen i teknologi og rekkevidde. Det ryktes forøvrig at iX40 skall få lengre rekkevidde men det er ikke bekreftet.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 11:48
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:52
Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33iX40 er på kampanje med Fully charged til 750k om dagen. Dette er en realistisk utpris inkl vinterhjul, serviceavtale og rabatt. Legg til luftfjæring, massasjestol, bakhjulssving for ca 30 ekstra.

Kampanjen starter vel på 750k. Man må vel ha storkunderabatt skal man få de prisene der. Havner fort på 850k for min del.
U forutsetter at du får 0 rabatt. Det er bare tull. Det gis rabatter, det selges knapt biler.
Ikke mye rabatter på kampanjebiler, hvis man ikke har storkunderabatt. Kom gjerne med ett tilbud der du har fått mere enn 2-3% rabatt på en kampanjebil. Jeg har nettopp tatt en runde innom fire BMW forhandlere for pris på i4 M50, og rabattene har variert fra så godt som ingenting til 3%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg fikk gratis serviceavtale 4 år, 10k så det er 1% på iX50. Pluss Akademikernes 4% ca 35k,  og kampanjerabatten på 168k.
 Mva og engangsavgift er 125k.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Er vi i ferd med å bevege oss bort fra temaet Audi Q6 ? 😉

daktari

#54
Sitat fra: Trond.m på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:40Er vi i ferd med å bevege oss bort fra temaet Audi Q6 ? 😉
Neida, bare bygger opp forventningene til rabatt-nivået på Q6!

Sagt på en annen måte; hvis Q6 lander på 900k med "alt" er det lett valg med en iX50 til 1 mill istedet med 20% rabatt.. Hvis Q6 er på 800, ja da er det en diskusjon. Forutsetter ca 600 wltp og likt utstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Nå er der nok mer enn bare pris som avgjør. Drivlinjen til Q6 er nyere enn den iX og gir nok en helt annen ladefart i km/ladetime. Setene må vi forvente er langt bedre og standard døree med ramme er å foretrekke i et vinterland. Jeg tror nok ikke Q6 vil koste mindre enn 90 % av en iX med tilsvarende utstyrt iX før evnt. rabatt. Om ca en uke får vi svaret 😉. Det blir nok begrenset med rabatter på Q6 i starten, men man kan jo håpe på noen pakker på en viss kundefordel.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:27Jeg fikk gratis serviceavtale 4 år, 10k så det er 1% på iX50. Pluss Akademikernes 4% ca 35k,  og kampanjerabatten på 168k.
 Mva og engangsavgift er 125k.
Ja, så kampanjerabatten og storkunderabatten er jo uninteressant for alle andre. Da sitter du igjen med 1%, eller dvs gratis serviceavtale. BMW iX40 FullyCharged på kampanje starter på 740k, og du kan få den med BSI. Det er uten vinterhjul. Med luftfjæring og bakhjulsstyring kommer man på 797k. Før annet komfort og pynteutstyr.

Så for alle utenom storkunder er en greit utstyrt iX40 på 850k
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Audi-forhandler sier prislistene kommer 27.mars.
I Tyskland ser jeg det er en "first edition" på nettsidene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#58
Senest tirsdag 26.3 er det jeg har fått beskjed om. Salget starter visstnok 27.3 kl 09.
Edition one står også omtalt på de norske sidene. Men er det none som vet prisen på disse ?

daktari

Da fikk jeg prisene. Ser ut som 3 modeller, den med mest er 850. Frunk er ekstrautstyr.



Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA