YM3. Varme i streng kulde, sammenholdt med dugging på vindu og tørking av luft.

Startet av filtvet, lørdag 06. januar 2024, klokken 18:57

« forrige - neste »

OlaM

Jeg får ikke automatisk avdugging med mindre det faktisk er fuktig i bilen så jeg synes det funker bra. Men jeg er ganske nøye på å tørke opp vann, dunke snø av skoene osv. Det kan hende fuktsensoren sitter på et litt kinkig sted, og at den da tror det er fuktig i hele bilen hvis det er veldig vått på dørken.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: OlaM på søndag 07. januar 2024, klokken 13:31Jeg får ikke automatisk avdugging med mindre det faktisk er fuktig i bilen så jeg synes det funker bra. Men jeg er ganske nøye på å tørke opp vann, dunke snø av skoene osv. Det kan hende fuktsensoren sitter på et litt kinkig sted, og at den da tror det er fuktig i hele bilen hvis det er veldig vått på dørken.

Den går ikke så ofte i år som forrige vinter heldigvis. Jeg er også nøye med å dunke av sko etc, jeg har allværsmatter med høy kant, teppe er knusk tørt og jeg har aldri hatt så mye som antydning til dugg på innsiden av bilen på frontrute/sideruter/glasstak. Siden bilen kjører automatisk avdugging uten at den bruker AC så tror jeg ikke at det er pga fuktig luft, da går jeg utifra at den ville kjørt resirkulering sammen med AC.

filtvet

Kjørte i -19 tilbake i dag. Perfekt varm bil ved manuell kontroll. Prøvde for moro skyld auto og da gikk det raskt tilbake til kald bil.

Og CC fungerer ikke i lav sol mot vindu. Da er det "dårlige forhold" :) Slår seg av hele tiden og vinduviskere går i ett uansett.

Handyman

-27 grader på vei hjem fra hytta i kveld. Klimaanlegget fungerer stråelende ned til ca -20, men under det så avtar varme gradvis, og ved -25 er det merkbart mindre varme. Å skru opp tempen hjelper ingenting.
Defrost (automatisk avdugging) gjør det bare kaldere, i motsetning til når det ikke er så kaldt. Da blir det kokvarmt i hodehøyde. Men altså når det er kaldere enn -20 til -25 så er det som å åpne vinduet på gløtt. Kald bris i hele bilen.
Jeg tror ikke det er fuktig luft som trigger defrost, men rim/dugg på frontruta ved kamera. Der er det jo varmetråder så logikken er ikke helt tilstede.
Min konklusjon er at net til drøye -20 grader er bilen varm og komfortabel, med klare vinduer. Straks vi nærmet oss -25 begynte det å danne seg frost i kanten av vinduene. Straks temperaturen steg til rundt -20 ble det full komfort igjen.
Manuell drift med luft i alle kanaler, vifta på 4 og AC av, gav ok temp ved -25. I -30 vil jeg tro det hadde blitt veldig kaldt.
Edit: Model Y -21
Edit2: Har isolerende trekk under takglasset, så bilen har litt mindre varmetap enn originalt.
Edit3: Kjører alltid i Chill og ser først nå i manualen at Chill anbefales. Da henter VP varme fra batteriet i stedet for at den skal varme batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: filtvet på søndag 07. januar 2024, klokken 14:35Slår seg av hele tiden og vinduviskere går i ett uansett.
Du vet at du nå kan slå dem av etter at AP er aktivert? Ikke perfekt, men bedre enn før for de som har problemet.

filtvet

En i nord-sverige mente at bilen tålte -30, ikke mer. Etter det ble den for kald.

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 07. januar 2024, klokken 21:40-27 grader på vei hjem fra hytta i kveld. Klimaanlegget fungerer stråelende ned til ca -20, men under det så avtar varme gradvis, og ved -25 er det merkbart mindre varme. Å skru opp tempen hjelper ingenting.
Defrost (automatisk avdugging) gjør det bare kaldere, i motsetning til når det ikke er så kaldt. Da blir det kokvarmt i hodehøyde. Men altså når det er kaldere enn -20 til -25 så er det som å åpne vinduet på gløtt. Kald bris i hele bilen.
Jeg tror ikke det er fuktig luft som trigger defrost, men rim/dugg på frontruta ved kamera. Der er det jo varmetråder så logikken er ikke helt tilstede.
Min konklusjon er at net til drøye -20 grader er bilen varm og komfortabel, med klare vinduer. Straks vi nærmet oss -25 begynte det å danne seg frost i kanten av vinduene. Straks temperaturen steg til rundt -20 ble det full komfort igjen.
Manuell drift med luft i alle kanaler, vifta på 4 og AC av, gav ok temp ved -25. I -30 vil jeg tro det hadde blitt veldig kaldt.
når du skriver defrost her, mener du da det normale for bil, dvs trykke det globale defrost-symbolet for frontruta med styring av luft til full guffe og maks varme på ruta for å fjerne is?

Eller mener du avriming av varmepuma?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Jeg var ute og kjørte i -28 på lørdag, og det var godt og varmt i bilen. Det tok selvfølgelig lengre tid før bilen var varm, men mens jeg kjørte var det overhode ingen utfordringer.

EDIT: Dette er altså med 2021 Model Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 08. januar 2024, klokken 08:10
Sitat fra: Handyman på søndag 07. januar 2024, klokken 21:40-27 grader på vei hjem fra hytta i kveld. Klimaanlegget fungerer stråelende ned til ca -20, men under det så avtar varme gradvis, og ved -25 er det merkbart mindre varme. Å skru opp tempen hjelper ingenting.
når du skriver defrost her, mener du da det normale for bil, dvs trykke det globale defrost-symbolet for frontruta med styring av luft til full guffe og maks varme på ruta for å fjerne is?

Det er det som i bilen vises med beskjed om "Automatisk avdugging" og som tenner symbolet for "Frontruteaviseren"
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html#:~:text=Frontruteaviseren%20sprer%20deler,p%C3%A5%20kaldt%20v%C3%A6r.

Det har neppe noe som helst sammenheng med avriming/avising av VP. Dette skjer nok helt uten noen form for varsler, og uten at det merkes.

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 08. januar 2024, klokken 08:00En i nord-sverige mente at bilen tålte -30, ikke mer. Etter det ble den for kald.
Han får mene hva han vil, men min bror kjørte sin Y i helga i flere timer temperaturer under -30 med full komfort/varme.
Han fikk ny VP for et år siden, da den brått sluttet å levere varme i jula i fjor. 

hELgenen

Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 11:13
Sitat fra: filtvet på mandag 08. januar 2024, klokken 08:00En i nord-sverige mente at bilen tålte -30, ikke mer. Etter det ble den for kald.
Han får mene hva han vil, men min bror kjørte sin Y i helga i flere timer temperaturer under -30 med full komfort/varme.
Han fikk ny VP for et år siden, da den brått sluttet å levere varme i jula i fjor.

Klart bilen må fungere i 30 minus - den bør fungere ned mot 50 minus.
Nå har vi akkurat vært å snust på 40 minus her lokalt jeg bor og dersom det er slik at bilene ikke tåler mer enn 30 minus så vil jeg ikke kjøpe den. Mulig det burde oppgis på bilen hvilke temperaturer den er garantert å fungere i? Etter siste ukes temperaturer så synes jeg faktisk man burde opplyse om dette.

Stig-Arne

SitatIkke utsett Model Y for temperaturer over 60 °C eller under –30 °C i mer enn 24 timer om gangen.

Denne teksten i brukerhåndboken forteller nok det meste om at de ikke anbefaler at bilen er i områder med -30 eller mindre over lengre tid.
Så Finnmark nå for tiden bør jo være fy fy.
Infoen finner man i brukerhåndboken under "Undersystemer"

Og som en kuriositet, gode gamle Volvo XC70, har en kjølevæskeblanding fra fabrikk som tåler -35 grader. Så det vil si at der stopper også Volvo sin formening om i hvilke temperaturer en slik bil bør klare seg.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. januar 2024, klokken 14:22
Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 11:13
Klart bilen må fungere i 30 minus - den bør fungere ned mot 50 minus.
Nå har vi akkurat vært å snust på 40 minus her lokalt jeg bor og dersom det er slik at bilene ikke tåler mer enn 30 minus så vil jeg ikke kjøpe den.
Jeg forventer god varmekomfort i minus 30.
Hva du legger i "fungere i 30 minus" er jeg litt usikker på men elbiler har mindre problemer med ekstremkulde enn de fleste ICE-biler. Om man skal kunne forvente at biler holder 20 grader i kupeen i 90km/t i -50 er jeg veldig i tivl om. Usikker på hvilke biler uten "ekstravarmer" som klarer dette.

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 11:10
Sitat fra: daktari på mandag 08. januar 2024, klokken 08:10

Det er det som i bilen vises med beskjed om "Automatisk avdugging" og som tenner symbolet for "Frontruteaviseren"
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html#:~:text=Frontruteaviseren%20sprer%20deler,p%C3%A5%20kaldt%20v%C3%A6r.

Det har neppe noe som helst sammenheng med avriming/avising av VP. Dette skjer nok helt uten noen form for varsler, og uten at det merkes.
Aha, nyttig. Da kan jeg fortsette å hevde snodig automatikk. Faktisk feildesign. Må jo forvente at fører kan se på vinduet selv om det iser igjen på inn- eller utside.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Husker jeg kjørte en Volvo 850 i -30 på Nesbyen. Da hang gasswaier seg opp i nesten full gass. Ble med 2. og 3.gir i 5000 rpm.

Forøvrig ville vanlig guffe på varmen holde is helt vekk fra innsiden av ruta over Tynset en gang. Måtte opp i fart og varme, men den hadde ikke AC.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA