YM3. Varme i streng kulde, sammenholdt med dugging på vindu og tørking av luft.

Startet av filtvet, lørdag 06. januar 2024, klokken 18:57

« forrige - neste »

filtvet

2 år gammel og kjørte i -21 nå med forvarming og det hele. Dessverre er bilen for kald innvendig. Har kjørt i -15 i fjor å da var det allerede litt for kaldt. Ingen vinterbil?

OlaM

Var du alene i bilen? Hvilke innstillinger hadde du? Jeg synes det hjelper å skru på klimaet bak også, og selvsagt ratt og sete. Ellers er den litt rar i auto nå og da, du kan dra opp tempen + viften eventuelt gå i manuell.
'21 3LR

Handyman

På vei til hytta i går med 26 minus så opplevde jeg at den gikk over i defrost-modus. Det ble kaldt og det hjalp ikke å sette opp temp.
Satt den i manuell, fordelte luften i alle kanaler og økte viftehastigheten litt. Da kunne jeg redusere temp igjen og varmen var mer enn nok.
Tesla må definitivt ordne opp i defrost-modusen sin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Min 2020 M3 brukte også defrost veldig ofte etter en oppdatering. Nå har jeg en 2024 M3 (Highland) og har så lagt ikke lagt merke til at den har brukt defrost en eneste gang selv med minus 26 grader og jeg har kjørt ganske mye de siste dagene.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

filtvet

Var nok litt brukerfeil + auto-idioti inne i bildet her. Kona kjørte og hun hadde alt på "auto". All varme gikk til frontruta. Endret til å gå alle 3 steder så ble det varmere. Heldigvis.

daktari

Sitat fra: filtvet på søndag 07. januar 2024, klokken 06:54Var nok litt brukerfeil + auto-idioti inne i bildet her. Kona kjørte og hun hadde alt på "auto". All varme gikk til frontruta. Endret til å gå alle 3 steder så ble det varmere. Heldigvis.
Litt snodig autoprogram?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Enig, kan tyde på at sensorene som skal styre auto-programmet ikke gir riktig verdi f.eks. for faktisk temperatur i kupé.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2024, klokken 10:13
Sitat fra: filtvet på søndag 07. januar 2024, klokken 06:54Var nok litt brukerfeil + auto-idioti inne i bildet her. Kona kjørte og hun hadde alt på "auto". All varme gikk til frontruta. Endret til å gå alle 3 steder så ble det varmere. Heldigvis.
Litt snodig autoprogram?
Det er defrostfunksjonen som er snodig (direkte dårlig). Funksjonen slår seg kun automatisk på når anlegget står i auto. Problemet er at den tilsynelatende av og til slår seg på når det ikke er nødvendig. Defrost øker viftehastigheten og lufta styres kun mot frontruta, med kjølig bris i fleisen og ingen luft i de andre kanalene som resultat. Tempinnstilingen ser også ut til deaktiveres. Dette er helt klart ikke bra, men nødløsningen er å sette anlegget i manuell. Etter en stund kan man ofte slå på auto igjen. Forventer at dette fikses i en oppdatering.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 07. januar 2024, klokken 10:59Det er defrostfunksjonen som er snodig (direkte dårlig). Funksjonen slår seg kun automatisk på når anlegget står i auto. Problemet er at den tilsynelatende av og til slår seg på når det ikke er nødvendig. Defrost øker viftehastigheten og lufta styres kun mot frontruta, med kjølig bris i fleisen og ingen luft i de andre kanalene som resultat.
Defrost er nok styrt av fuktsensor. Pussig nok blir det veldig varmt i bilen når vår Y bytter til defrost.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Orbit på søndag 07. januar 2024, klokken 10:57Enig, kan tyde på at sensorene som skal styre auto-programmet ikke gir riktig verdi f.eks. for faktisk temperatur i kupé.
Min mistanke går på at det er en dugg/rim i kamerahuset i frontruta som utløser Defrost. Det er kun Defrost som er problemet, auto fungerer ellers helt fint. Dersom man heller øker viftehastigheten så slipper man gjerne Defrost.  Auto har jo tre ulike innstillinger for vifta. For lav lufthastighet trigger defrost.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. januar 2024, klokken 11:05
Sitat fra: Handyman på søndag 07. januar 2024, klokken 10:59Det er defrostfunksjonen som er snodig (direkte dårlig). Funksjonen slår seg kun automatisk på når anlegget står i auto. Problemet er at den tilsynelatende av og til slår seg på når det ikke er nødvendig. Defrost øker viftehastigheten og lufta styres kun mot frontruta, med kjølig bris i fleisen og ingen luft i de andre kanalene som resultat.
Defrost er nok styrt av fuktsensor. Pussig nok blir det veldig varmt i bilen når vår Y bytter til defrost.
Jeg er ikke overbevist om at det kun er fuktsensor, jeg tror det også henger sammen med kameraet i frontruta.
Da defrost slo seg på på vei til hytta på fredag i 26 minus så ble det derimot kaldt. Selv med temp på 26 grader ble det ikke varm luft. Straks vi slo av defrost (manuell) så ble det mer enn varmt!

OlaM

'21 3LR

Handyman

førategangtesla

Er det automatisk avdugging dere snakker om når dere diskuterer defrost?

Isåfall så får jeg dette rett som det er i perioder på min Y, men da blir det derimot ikke kaldt i bilen min, det blir noe helt ekstremt vanvittig varmt. Det er jo bedre enn alternativet selvfølgelig, men det blir så varmt at det nesten ikke er levelig  :laugh:

Somregel så hjelper det å la den gå 30 sekunder eller så før jeg skrur av auto i 10-15 sekunder, deretter pleier den å forholde seg av når jeg skrur på auto igjen.

Jeg har også en teori om at bilen vil holde kameraområde duggfritt, dog så ser jeg jo at her ikke finnes dugg i kamerahuset så isåfall er det preventivt.

Jeg har også lagt merke til at AC ikke er aktiv under automatisk avdugging, er det normalt? Skal sies at jeg sjekker ikke dette hver gang så det kan jo hende at den gjør det iblant.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA