YM3. Varme i streng kulde, sammenholdt med dugging på vindu og tørking av luft.

Startet av filtvet, lørdag 06. januar 2024, klokken 18:57

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 08. januar 2024, klokken 18:37Aha, nyttig. Da kan jeg fortsette å hevde snodig automatikk. Faktisk feildesign. Må jo forvente at fører kan se på vinduet selv om det iser igjen på inn- eller utside.
Litt usikker på om vi misforstår hverandre.
Fører blir varslet om Defrost/automatisk avdugging (og der merkes godt på temperatur og luftstrøm). Men man blir ikke varslet om at VP avrimes. Det kan heller ikke merkes på noen måte. Slik er nok de fleste biler med VP. Har tidligere ikke hatt problemer med at Defrost har startet unødvendig.
Når det gjelder mine problemer i kulda i helga, så mistenker Tesla at det er feil på kupetemperaturgiveren. Ifølge loggen viste den stabilt 30 grader i kupeen hele turen. Selv vil jeg anslå i underkant av 17 grader da det var -27 på utsiden, og fart rundt 80km/t. Hvis bilen tror det er 30 grader i kupeen så er det jo ikke rart at den ikke vil tilføre mer varme.
Tesla skal ringe meg i morgen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 20:07
Sitat fra: daktari på mandag 08. januar 2024, klokken 18:37Aha, nyttig. Da kan jeg fortsette å hevde snodig automatikk. Faktisk feildesign. Må jo forvente at fører kan se på vinduet selv om det iser igjen på inn- eller utside.
Fører blir varslet om Defrost/automatisk avdugging (og der merkes godt på temperatur og luftstrøm). Men man blir ikke varslet om at VP avrimes. Det kan heller ikke merkes på noen måte. Slik er nok de fleste biler med VP. Har tidligere ikke hatt problemer med at Defrost har startet unødvendig.
Når det gjelder mine problemer i kulda i helga, så mistenker Tesla at det er feil på kupetemperaturgiveren. Ifølge loggen viste den stabilt 30 grader i kupeen hele turen. Selv vil jeg anslå i underkant av 17 grader da det var -27 på utsiden, og fart rundt 80km/t. Hvis bilen tror det er 30 grader i kupeen så er det jo ikke rart at den ikke vil tilføre mer varme.
OK, så d mener du at når bilen avrimer varmepumpa så blir det kaldt i bilen. Og biler varsler om "automatisk defrost" som er tvetydig? Uten at det er behov for å fjerne is på frontruta så setter den all luft opp der?
Fortsatt snodig, hvis den avrimer varmepumpa så burde jo varme-elementet tatt over varmen imens.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 20:07
Fører blir varslet om Defrost/automatisk avdugging (og det merkes godt på temperatur og luftstrøm). Men man blir ikke varslet om at VP avrimes. Det kan heller ikke merkes på noen måte. Slik er nok de fleste biler med VP. Har tidligere ikke hatt problemer med at Defrost har startet unødvendig.
OK, så d mener du at når bilen avrimer varmepumpa så blir det kaldt i bilen. Og biler varsler om "automatisk defrost" som er tvetydig? Uten at det er behov for å fjerne is på frontruta så setter den all luft opp der?
Fortsatt snodig, hvis den avrimer varmepumpa så burde jo varme-elementet tatt over varmen imens.
Nei. Avriming av VP påvirker ikke temp i kupeen og skjer uten at det merkes eller varsles på noen måte.
Det er når bilen automatisk startet "automatisk avdugging" (av frontruta) at det ble kaldt i helga. Normalt blir det svært varmt i hodehøyde når "Automatisk avdugging" pågår, siden all varm luft styres til frontruta.

daktari

Ja ok bra. Da er hele konseptet "automatisk avdugging (av frontrute)" et håpløst konsept som bare ikke funker. Hvorfor avdugge et sted det ikke er dugg? Hva slags sensor er en trygg og presis indikator for ekte dugg?

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 12:07Ja ok bra. Da er hele konseptet "automatisk avdugging (av frontrute)" et håpløst konsept som bare ikke funker. Hvorfor avdugge et sted det ikke er dugg? Hva slags sensor er en trygg og presis indikator for ekte dugg?

Det er tydeligvis forskjellige opplevelser når det gjelder dette. Jeg syns min treffer ganske bra. Kan ikke si jeg har opplevd automatisk avdugging uten at det har vært dugg. Det er i hvert fall ikke noe jeg har lagt merke til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 09. januar 2024, klokken 12:20
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 12:07Ja ok bra. Da er hele konseptet "automatisk avdugging (av frontrute)" et håpløst konsept som bare ikke funker. Hvorfor avdugge et sted det ikke er dugg? Hva slags sensor er en trygg og presis indikator for ekte dugg?
Det er tydeligvis forskjellige opplevelser når det gjelder dette. Jeg syns min treffer ganske bra. Kan ikke si jeg har opplevd automatisk avdugging uten at det har vært dugg. Det er i hvert fall ikke noe jeg har lagt merke til.
I helga fungerte ikke Automatisk avdugging slik det skulle. Og som sagt tror Tesla det kan skyldes feil på sensor i kupeen. I de to og et halvt årene jeg har hatt bilen, har Automatisk avdugging fungert etter hensikten, og kun svært få ganger startet når jeg ikke har sett behov for det. Andre har dog vært plaget av dette i større grad. Kanskje det også skyldes feil på sensorer/styring?
Min erfaring er at Automatisk avdugging fungerer, bortsett fra i helga hvor det antas at en feil med klimaanlegget mitt forårsaket problemene. 

turfsurf

OK, hva slags grunnlag har du får å si at det ikke funker? Og hvorfor er det håpløst? Det fungerer fint på vår bil, og har aldri vært ett problem. Kjekt å slippe å fikle med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucifer-

Apropos biler som ikke fungerer særlig godt når det er kalt..

Diesel-bilen sluttet å virke i kulden: − Et kjempeproblem

At AdBlue har et frysepunkt på -11C må jo være katastrofe.

Rosstopher

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 10. januar 2024, klokken 09:06Apropos biler som ikke fungerer særlig godt når det er kalt..

Veldig dårlig researchet artikkel (eller muligens clickbait). Alle(?) biler med AdBlue har jo varme i tank og rør for AdBlue. Problemet er ikke at noen er så idiotiske at de har påbudt oss å bruke et produkt som ikke virker. Problemet er at varmen kan gå i stykker, og muligens at bilen ikke varsler føreren godt nok om det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 10. januar 2024, klokken 13:47
Sitat fra: Lucifer- på onsdag 10. januar 2024, klokken 09:06Apropos biler som ikke fungerer særlig godt når det er kalt..

Veldig dårlig researchet artikkel (eller muligens clickbait). Alle(?) biler med AdBlue har jo varme i tank og rør for AdBlue. Problemet er ikke at noen er så idiotiske at de har påbudt oss å bruke et produkt som ikke virker. Problemet er at varmen kan gå i stykker, og muligens at bilen ikke varsler føreren godt nok om det.
Det er mye uvitenhet og katastrofemaksimering ute og går. Kombinert med journalister som ikke aner hva de snakker om så blir det mye rart. Leste en artikkel der journalisten skrev at noen biler hadde varmeOVNER i ad-blue-tanken  ::)

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. januar 2024, klokken 17:48
OK, hva slags grunnlag har du får å si at det ikke funker? Og hvorfor er det håpløst? Det fungerer fint på vår bil, og har aldri vært ett problem. Kjekt å slippe å fikle med det.
Ehem, har du lest tråden?

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 15:12
Ehem, må faktisk spørre deg om det samme!

Edit: Selvfølgelig har du det, du har jo skrevet halvparten av innleggene. Innlegg der du i kjent stil vrir og vrenger saken til det ugjenkjennelige.

Handyman

Sitat fra: Handyman på mandag 08. januar 2024, klokken 20:07Når det gjelder mine problemer i kulda i helga, så mistenker Tesla at det er feil på kupetemperaturgiveren. Ifølge loggen viste den stabilt 30 grader i kupeen hele turen. Selv vil jeg anslå i underkant av 17 grader da det var -27 på utsiden, og fart rundt 80km/t. Hvis bilen tror det er 30 grader i kupeen så er det jo ikke rart at den ikke vil tilføre mer varme.
Tesla har sjekket mer i loggen. Temperaturen på 30 grader viser seg å være et feilspor og er ikke relevante for problemene jeg opplevde. Loggen viser estimert temperatur i perioder ned mot 16 grader. Jeg anslo (forsiktig) at tempen nok var ca 17 grader, så det kan stemme bra. Loggen viser også at spjeldet har vært låst ved et tidspunkt. Det interessante er at jeg så at dette stod åpent da vi kom frem. Det skulle vært lukket. Kanskje problemet er at spjeldet ikke lukker seg?
Estimat på sjekk/feilsøking av systemet: 0,-

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 15:12
Så fordi en person synes bilen blir litt kald og en har hardwsre problemer så er der «ett håpløst konsept» ? Bra besluttningsgrunnlag!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Kanskje noen kan forklare hvorfor "automatisk defrosting av frontrute" (basert på ukjente parametre, og som skjer uten at ruta er dugget eller isete og som gir store konsekvenser for komforten) er en fantastisk god idé?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA