Hovedmeny

Tesla model 3 Highline

Startet av Teslaabb, tirsdag 26. desember 2023, klokken 14:51

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:51PPF er verd hver krone for min del, om ikke annet bare for å få den roen ved å ikke trenge å bekymre meg så voldsomt med ny bil.
Enig i dette. Vil man ikke betale for full PPF kan man gå for forskjermer, panser, kanaler og støtfanger bak, og evt innstegslister og lykter. Dørene er ikke veldig utsatt for for steinsprut. Vi betalte under 20k på vår TMY for dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nihon

Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:58og den dagen du drar den av har du jo en helt «ny» bil sånn sett ut i fra lakken.

Anbefaler ikke å gjøre dette på egenhånd, du kan risikere at lakken følger med folien hvis det ikke gjøre på riktig måte.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 09:07
Sitat fra: Nihon på onsdag 27. desember 2023, klokken 01:01Personlig så har jeg tatt full PPF på hele bilen. Koster litt, men da har jeg en bil som ser nypolert ut året rundt og ikke trenger å være redd for små riper.

Det er folie på undersiden av kanalen på bilen, men ifølge stedet jeg fikk min PPF behandling så fant de ut at den folien er under lakken.

På tidligere model 3 spesielt de som var bygd i Fremont så var det ofte problemer med at kanalene og foran bakre hjulbrønn ble sandblåste etter en vinter, er ikke sikker på hvor stort det problemet er på bilene som er produser i Shanghai.

Ok, jeg får undersøke litt nærmere hva dette koster og nødvendigheten. Kanskje det blir foliering av enkelte utsatte steder. Hva kan være et tips og gå for da?

Du må nok regne med ca 40k for full ppf inkludert innsteg, speil, lykter etc. Om det er verdt det får man velge selv. Jeg tok full ppf på min 2023 MYP i desember i fjor og bilen ser fortsatt helt nypolert ut. Ppf har reddet lakken fra flere steinsprut og noen riper, alle småripene har forsvunnet i sola, mens kanskje 50% av steinsprut merkene er borte. Dog så er originallakken like strøken under hele folien. Jeg vet at når jeg fjerner folien så får jeg en helt ny og strøken lakk, om jeg får det igjen når jeg selger er tvilsomt, men jeg tror nok at jeg letterere får selge min med strøken originallakk fremfor en som har vært lakket, flekket på eller som selges med flere steinsprut og er jeg heldig så kan jeg da prise meg noen tusenlapper over.

Uansett så er definitivt bilen lettere å holde ren og pen, selv bare ved en avfetting og runde med høytrykk på vinteren så er bilen mer eller mindre ren og polert. Det er også behagelig å ikke trenge å være så bekymret for steinsprut etc når jeg kjører rundt på vinteren.

PPF er verd hver krone for min del, om ikke annet bare for å få den roen ved å ikke trenge å bekymre meg så voldsomt med ny bil.

Ser at PPF er mer avansert enn jeg trodde. Ser at du kan legge DiTEC lakkbeskyttelse oppå plastfolien igjen. Er gjerne det du har gjort, siden den holder seg lettere ren enn uten plastfolie?

Leste om en som hadde PPF og hadde skrapt borti noe. Han måtte fikse både folien og lakken, så da ble det på en måte dobbelt opp. Men går sikkert på forsikringen.

Er sikkert flotte greier med PPF. Jeg vil bare si at en fort kan klare seg veldig flott med bare å vokse bilen, og bruke anbefalte såper og voks fra de som er gode på det. Etter å ha vokset bilen synes jeg det er veldig lett å holde den ren. Dersom en tar lakkbeskyttelse (coating) i tillegg blir det enda lettere. Mulig at veiene her på Sør-vest-landet er såpass stein- og sandfrie at det er derfor jeg ikke får noe steinsprut på mine Teslaer (selv om jeg har kjørt 60.000km med min siste Tesla).
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. desember 2023, klokken 13:45
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 09:07
Sitat fra: Nihon på onsdag 27. desember 2023, klokken 01:01Personlig så har jeg tatt full PPF på hele bilen. Koster litt, men da har jeg en bil som ser nypolert ut året rundt og ikke trenger å være redd for små riper.

Det er folie på undersiden av kanalen på bilen, men ifølge stedet jeg fikk min PPF behandling så fant de ut at den folien er under lakken.

På tidligere model 3 spesielt de som var bygd i Fremont så var det ofte problemer med at kanalene og foran bakre hjulbrønn ble sandblåste etter en vinter, er ikke sikker på hvor stort det problemet er på bilene som er produser i Shanghai.

Ok, jeg får undersøke litt nærmere hva dette koster og nødvendigheten. Kanskje det blir foliering av enkelte utsatte steder. Hva kan være et tips og gå for da?

Du må nok regne med ca 40k for full ppf inkludert innsteg, speil, lykter etc. Om det er verdt det får man velge selv. Jeg tok full ppf på min 2023 MYP i desember i fjor og bilen ser fortsatt helt nypolert ut. Ppf har reddet lakken fra flere steinsprut og noen riper, alle småripene har forsvunnet i sola, mens kanskje 50% av steinsprut merkene er borte. Dog så er originallakken like strøken under hele folien. Jeg vet at når jeg fjerner folien så får jeg en helt ny og strøken lakk, om jeg får det igjen når jeg selger er tvilsomt, men jeg tror nok at jeg letterere får selge min med strøken originallakk fremfor en som har vært lakket, flekket på eller som selges med flere steinsprut og er jeg heldig så kan jeg da prise meg noen tusenlapper over.

Uansett så er definitivt bilen lettere å holde ren og pen, selv bare ved en avfetting og runde med høytrykk på vinteren så er bilen mer eller mindre ren og polert. Det er også behagelig å ikke trenge å være så bekymret for steinsprut etc når jeg kjører rundt på vinteren.

PPF er verd hver krone for min del, om ikke annet bare for å få den roen ved å ikke trenge å bekymre meg så voldsomt med ny bil.

Ser at PPF er mer avansert enn jeg trodde. Ser at du kan legge DiTEC lakkbeskyttelse oppå plastfolien igjen. Er gjerne det du har gjort, siden den holder seg lettere ren enn uten plastfolie?

Leste om en som hadde PPF og hadde skrapt borti noe. Han måtte fikse både folien og lakken, så da ble det på en måte dobbelt opp. Men går sikkert på forsikringen.

Er sikkert flotte greier med PPF. Jeg vil bare si at en fort kan klare seg veldig flott med bare å vokse bilen, og bruke anbefalte såper og voks fra de som er gode på det. Etter å ha vokset bilen synes jeg det er veldig lett å holde den ren. Dersom en tar lakkbeskyttelse (coating) i tillegg blir det enda lettere. Mulig at veiene her på Sør-vest-landet er såpass stein- og sandfrie at det er derfor jeg ikke får noe steinsprut på mine Teslaer (selv om jeg har kjørt 60.000km med min siste Tesla).

Nei, jeg har ikke ekstra beskyttelse annet enn folien. Folien er hydrofobisk og belagt med noe keramiske greier ytterst som er presset fast under produksjon. Jeg har en flaske coating som jeg tenkte jeg skulle legge spesielt beregnet for ppf, men jeg har ikke kommet så langt enda, egentlig kun for enklere avtørking og enda litt mer lettvint vask.

Enig i at man kan klare seg fint med polering og voks/sealer/coating alt etter som. Ppf var for min del for å få litt mer ro rundt det å ha kjøpt en helt ny bil før første gang i livet  :laugh: da helst med tanke på riper og steinsprut, noe folien har klart å holde unna, i det minste det å ha beskytter lakken 100%.

Så kan man selvsagt være uheldig å måtte reparere både lakk og erstatte ppf i tillegg, ekstra kjedelig. Men man kan også være heldig å trenge å kun erstatte ppf i beste fall :laugh:

Teslaabb

Sitat fra: Nihon på onsdag 27. desember 2023, klokken 13:06
Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:58og den dagen du drar den av har du jo en helt «ny» bil sånn sett ut i fra lakken.

Anbefaler ikke å gjøre dette på egenhånd, du kan risikere at lakken følger med folien hvis det ikke gjøre på riktig måte.

Takk for tips, jeg tenker jeg overlater dette til autoriserte fagfolk som driver med dette.
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

Teslaabb

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. desember 2023, klokken 09:27Jeg ville ikke valgt PPF på hele bilen. Blir litt som å ikke ta av plastposen fra setet for at det skal se nytt ut når du selger  ;)  - ok, jeg er sikkert gammeldags.

Har hatt 3 svarte Teslaer siste 10 årene, og lakken har holdt seg på. De to første hadde heller ikke skvettlapper. Jeg hiver forresten på voks med ujevne mellomrom, og bruker kun selvvaskehaller eller vasker hjemme.
Dersom en vil bruke en bunke tusenlapper på lakk ville jeg heller gått for en coating, som gjør det lettere å holde bilen ren. Men bruker en riktig voks vil jo det være godt nok for de fleste.

Men er klart - bor en i enden av en 4km grusvei, så blir det sikkert annerledes.

Takk for innspill. Bilen er hvit så vet ikke om det er mer utsatt (lakken) av den grunn. Men jeg får se hva det blir til.

turfsurf

Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 16:39Takk for innspill. Bilen er hvit så vet ikke om det er mer utsatt (lakken) av den grunn. Men jeg får se hva det blir til.
Hvit er mindre utsatt for steinsprut enn sort, men vi hadde en hvit 3er og har en mil med grusvei til hytta. Den så ikke ut etter 50.000km, og kanalene måtte omlakeres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Teslaabb

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. desember 2023, klokken 18:45
Sitat fra: Teslaabb på onsdag 27. desember 2023, klokken 16:39Takk for innspill. Bilen er hvit så vet ikke om det er mer utsatt (lakken) av den grunn. Men jeg får se hva det blir til.
Hvit er mindre utsatt for steinsprut enn sort, men vi hadde en hvit 3er og har en mil med grusvei til hytta. Den så ikke ut etter 50.000km, og kanalene måtte omlakeres.

Ok, kjekt og vite. Det er noe grusvei her enkelte steder, men der kjører jeg ikke så ofte!

Vaduz

Spar 20k og bare gå for en detail om fem år om du fremdeles bryr deg om litt småstriper og noe steinsprut er mitt tips.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. desember 2023, klokken 21:30Spar 20k og bare gå for en detail om fem år om du fremdeles bryr deg om litt småstriper og noe steinsprut er mitt tips.
Holder ikke med detailing etter fem år. Da snakker vi om lakkering av forskjermer, panser og kanaler minimum. Hvis man bruker bilen da.

olekvi

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. desember 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. desember 2023, klokken 21:30Spar 20k og bare gå for en detail om fem år om du fremdeles bryr deg om litt småstriper og noe steinsprut er mitt tips.
Holder ikke med detailing etter fem år. Da snakker vi om lakkering av forskjermer, panser og kanaler minimum. Hvis man bruker bilen da.

Min bil er straks fem år gammel, har den "elendige svarte lakken til Tesla" (ref ymse forumposter) og med unntak av et par veldig små steinsprut helt foran på panseret ser jeg ingen lakkskader som ikke vil rettes opp med en skikkelig detailing-jobb.
'19 TM3P

turfsurf

Sitat fra: olekvi på fredag 29. desember 2023, klokken 16:42Min bil er straks fem år gammel, har den "elendige svarte lakken til Tesla" (ref ymse forumposter) og med unntak av et par veldig små steinsprut helt foran på panseret ser jeg ingen lakkskader som ikke vil rettes opp med en skikkelig detailing-jobb.
Vi har svarte, hvite, blå og grå TM3 her på jobben. Alle har gode mengder med steinsprut.

Men alt kommer jo an på hva slags veier, trafikk og kjørestil det er. Mye kjøring på grusveier vil ta kanalene, tett trafikk på motorvei er så godt som garantert steinsprut i mengder på panseret.

OlaM

Kommer ikke de nyeste med PPF på kanalene? Jeg fikk det på min '21.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på fredag 29. desember 2023, klokken 18:26Kommer ikke de nyeste med PPF på kanalene? Jeg fikk det på min '21.
Min mars -19 TM3 kom i alle fall med PPF på kanalene. Alle gjorde det da.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: OlaM på fredag 29. desember 2023, klokken 18:26Kommer ikke de nyeste med PPF på kanalene? Jeg fikk det på min '21.

De har PPF på nederste halvdel av kanalen, men lakken ligger oppå PPF folien ifølge de som tok PPF på hele bilen for meg.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA