Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skifte til blybatterier i Saxo

Startet av Griffel, tirsdag 30. januar 2007, klokken 12:33

« forrige - neste »

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

Vil ein kunne fylle denne fra vanlig trykkluft åp bensinstasjoner kanskje? Eller bilr det litt vel optimistisk?:-)

Griffel

Det er nok litt optimistisk. Trykket i tanken til MDI er 300 bar, luft i dekket er ca 2-3 bar så det blir et lite gap der.

På den annen side er det enklere og rimeligere å etablere en hurtigladestasjon for trykkluft enn en for hurtiglading av batterier, og fyllingen vil gå raskere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Trodde bilen ble ladet med innebygget strømdreven kompressor. Hurtigfylling er nok avhengig av lagret høytrykksluft.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. juni 2007, klokken 10:36
Trodde bilen ble ladet med innebygget strømdreven kompressor. Hurtigfylling er nok avhengig av lagret høytrykksluft.

Ja innebygget strømdreven kompressor er den for normalt bruk lenger ladetid. Hurtigfylling er som du sier avhengig av spesielle høytrykk stasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Det har vært stille om luftbilen en stund, men den er tydligvis ikke død. I følge denne video snutten har det ordnet seg med investorer etter at Indiske Tata kom med i Prosjektet.

De regner nå med å kunne starte leveranser i løpet av dette året.

Data fra snutten: Rekkevidde 20 mil, topfart 110 km/time pris billigste modell 3.500 euro og strømkostnader kompressor 1,5 euro for full tank. Alt synes i overkant optemistisk, men bevisene burde vell da komme på bordet i løpet av noen månder.

http://news.bbc.co.uk/player/nol/newsid_7170000/newsid_7171000/7171043.stm?bw=bb&mp=wm&asb=1&news=1&ms3=54&ms_javascript=true&bbcws=2#
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Hvis dette er sant bestiller jeg en 4 seters cab straks jeg ser det virker 8)

De sier riktignok ikke noe om hva en kompressor koster og hvis jeg drar på hytta trenger jeg en kompressor der også (evt ta med en på henger - hvis den kan trekke henger da  :o)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Baltor

Hvis dette slår til er det kanskje også andre fordeler sammenlignet med elbiler, framdriftsteknologien ligner f.eks. mer det vi finner i fossilbiler (enklere service). Men ulempene må jo være støy både ved fylling og forbruk og den store risikoen knyttet til å kjøre rundt med en så stor trykktank. Hva skjer hvis man kolliderer? 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

Tanken er laget av karbonfiber den sprekker i stedet for å eksplodere og i tanken er det bare luft. Så sammenlignet med en bensintank er denne nok mindre farlig.

På snutten var det jo tydelig at de ikke var ferdig med lyddempingen så der er det nok noe igjen å gjøre. Ellers er det klart at ved masseproduksjon blir denne motoren rimelig sammenlignet med forbrenningsmotorer og elektromotorer med drivsystem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på mandag 14. januar 2008, klokken 22:38
Tanken er laget av karbonfiber den sprekker i stedet for å eksplodere og i tanken er det bare luft. Så sammenlignet med en bensintank er denne nok mindre farlig.

Hvem sa at luft under trykk er ufarlig. Trykkluft sammenlignes ofte med dynamitt når trykket blir høyt nok...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

Sitat fra: Boogie på tirsdag 15. januar 2008, klokken 17:51

Hvem sa at luft under trykk er ufarlig. Trykkluft sammenlignes ofte med dynamitt når trykket blir høyt nok...

Slik sett spiller det vel nesten ingen rolle hva slags gass det som står under trykk.

Poenget var ulik sammenbruddmekanikk av trykktanken. Til forskjell fra tanker av stål som brister eksplosjonsartet bryter karbonfiberarmerte sammen slik at de sprekker og lekker. Det som lekker er luft, ikke bensin, hydrogen, naturgass, lut eller syre.

Tanker av samme type brukes i busser for lagring av naturgass. Hver tank skal testes med over 400bar og skal tåle over 700bar.

Jeg tror dette er mindre farlig enn det meste av annen energilagring i bil, men som så mye annet er kvaliteten av utstyret viktig for sikkerheten, og den kan en vell per d.d. ikke vite noe om. Det har tidligere vært opplyst at tankene blir laget av et firma i «Airbus familien», om det er slik når doningen bygges i India får vi vell vite etter hvert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#27
Det ser ut til at hjemmesiden www.theaircar.com ikke lenger har noe med MDI å gjøre. Men at fabrikken i Spania fortsetter med eget luftbil prosjekt og har planer om bilproduksjon.

Dette tyder vell på at Tata nå kjører uavhengig av det som i sin tid ble bygget opp i Spania, og at det Spanske miljøet vill bygge videre på sin erfaring med luftbilen, som de har bygget en rekke prototyper av.

Kanskje resulterer dette i to miljøer forluftbil produksjon?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#28
Tata et skritt nærmere luftbilen

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=503915

Sammendrag:
Indias største bilprodusent Tata Motors vurderer å sette luftbilen i produksjon for å redde luften under Indias gigantiske bil-boom.

Et år etter Tata inngikk en samarbeidskontrakt med, det franske firmaet MDI (Moteur Developement International), er Tata nærmere en produksjon av luftbilen enn noen gang. Men Tata-gruppen har ennå ikke bekreftet når de eventuelt vil ha en luftbil klar for produksjon, sier Kant til Financial Times.

MDIs toppsjef, grunnlegger og oppfinner av luftbilen, Guy Negree, sier til VG Nett at MDI nå har inngått flere forhåndskontrakter med tanke på kjøp av lisensrettigheter av produksjon av luftbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA