Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Forenklet" test av batterier og motor

Startet av Øyvind.h, tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:59

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:19
Med tanke på den drastiske reduksjonen i ventetid på biler i USA og at en nå begynner å produsere lånebiler til service og flere demo biler at reservasjonstakten for tiden ikke er like stor som produksjonstakten (og den er vel på 400 biler i uken) dvs under 1600 reservasjoner som blir finalized i mnd world wide.

Tror du tar ganske feil. Jeg tipper vi vil få høre noe om produksjonsraten på onsdag (Q1 rapport), og da er jeg spent på om de har bikket 600/uke eller "bare" er på 500-tallet. Her er en analyse som tilsier 617/uke. Selv om jeg ikke helt kjøper alle forutsetningene, så tror jeg på hovedpoenget ("produksjonen er høyere enn folk tror").
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

DonPedro

#241
Sitat fra: DonPedroBasert på poster i denne tråden:
15/2 fikk en person nr. 2836
22/4 (siste rapport) fikk en person nr. 3503

Dette betyr 667 biler på 66 dager, eller 10,1 pr. dag. Dette blir nesten 3.700 i året.
Sitat
4/6  4147

Det betyr at reservasjonsraten i EU den siste halvannen måneden har vært nokså nøyaktig 15 pr. dag, altså 50% opp! 5.467 i året.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:48
Sitat fra: stor66 på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:36
Da har jeg vansker med å skjønne hva poenget ditt var. 14.000 årlige nybilbestillinger i USA/Canada, foreløpig rundt 3-4.000 i EU/EØS. Dette er altså ikke "noe særlig til fart?" Endatil før det er levert en eneste EU-modell?

Troll.

Farten i eu har tidligere vært 4000 pr år. Nå er den redusert til 3000. Det er en markant nedgang i eu.

Fint om vi kan ha alminnelig folkeskikk her og ikke kalle folk for troll.
Å kalle noen for troll er ikke forenlig med god oppdragelse, men det må lov å undertegne seg som Troll slik vedkommende har gjordt her.
Jeg enig i at troll beskyldninger ofte sitter ganske løst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:48
Sitat fra: stor66 på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:36
Da har jeg vansker med å skjønne hva poenget ditt var. 14.000 årlige nybilbestillinger i USA/Canada, foreløpig rundt 3-4.000 i EU/EØS. Dette er altså ikke "noe særlig til fart?" Endatil før det er levert en eneste EU-modell?

Troll.

Farten i eu har tidligere vært 4000 pr år. Nå er den redusert til 3000. Det er en markant nedgang i eu.

Fint om vi kan ha alminnelig folkeskikk her og ikke kalle folk for troll.
Å kalle noen for troll er ikke forenlig med god oppdragelse, men det må lov å undertegne seg som Troll slik vedkommende har gjordt her.
Jeg enig i at troll beskyldninger ofte sitter ganske løst.

Aha, da misforstod jeg. Jeg har aldri sett noen undertegne med troll før :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Sitat fra: DonPedro på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:44
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:19
Med tanke på den drastiske reduksjonen i ventetid på biler i USA og at en nå begynner å produsere lånebiler til service og flere demo biler at reservasjonstakten for tiden ikke er like stor som produksjonstakten (og den er vel på 400 biler i uken) dvs under 1600 reservasjoner som blir finalized i mnd world wide.

Tror du tar ganske feil. Jeg tipper vi vil få høre noe om produksjonsraten på onsdag (Q1 rapport), og da er jeg spent på om de har bikket 600/uke eller "bare" er på 500-tallet. Her er en analyse som tilsier 617/uke. Selv om jeg ikke helt kjøper alle forutsetningene, så tror jeg på hovedpoenget ("produksjonen er høyere enn folk tror").

Det blir interessant ja, men jeg vil tro at du vil være enig at siden tid fra reservasjon til levering er gått drastisk ned så må produksjonstakten være vesentlig større enn reservasjonstakten....

DonPedro

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 02. mai 2013, klokken 20:16Det blir interessant ja, men jeg vil tro at du vil være enig at siden tid fra reservasjon til levering er gått drastisk ned så må produksjonstakten være vesentlig større enn reservasjonstakten....

Ja, og hvis den ikke hadde vært det hadde køen fortsatt vært på 13.000 biler eller hva den nå var i januar/februar. Så det var helt avgjørende for Tesla at prod>booking. Når køen er tatt unna må de (1) få opp reservasjonsraten (derav åpning av så mange nye butikker) og (2) gå over til mer fleksibel produksjon som følger svingninger i etterspørselen. Sistnevnte er enklere i USA enn i Norge, for det er lett å leie inn korttids-arbeidskraft til 2. skift (og så kvitte seg med den når det ikke er bruk for den)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Ikke så vanskelig (og bare sunt!) å få ventelisten ned om du pusher produksjonen godt over salgstallene på +/- 20.000/år, og i tillegg kun ser på ventelisten for to land (USA/Canada)

Europa, Asia, Storbritannia, Australia etc. er ingen del av produksjonen før om 1-2 måneder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stor66

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:48
Sitat fra: stor66 på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:36
Da har jeg vansker med å skjønne hva poenget ditt var. 14.000 årlige nybilbestillinger i USA/Canada, foreløpig rundt 3-4.000 i EU/EØS. Dette er altså ikke "noe særlig til fart?" Endatil før det er levert en eneste EU-modell?

Troll.

Farten i eu har tidligere vært 4000 pr år. Nå er den redusert til 3000. Det er en markant nedgang i eu.

Fint om vi kan ha alminnelig folkeskikk her og ikke kalle folk for troll.
"i eu" er en presisering du kommer med nå.

Hva skal jeg egentlig tro?
Du ser på et EU-reservasjonsnummer på et frivillig registreringsregneark og kommer fram til at det "ikke er særlig til fart"?
Før det er levert en eneste bil til EU?
Det er i verste fall kun for å provosere, i beste fall synsing på svakt grunnlag i vage ordelag.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Nuvolari

Sitat fra: stor66 på fredag 03. mai 2013, klokken 11:12
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:48
Sitat fra: stor66 på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:36
Da har jeg vansker med å skjønne hva poenget ditt var. 14.000 årlige nybilbestillinger i USA/Canada, foreløpig rundt 3-4.000 i EU/EØS. Dette er altså ikke "noe særlig til fart?" Endatil før det er levert en eneste EU-modell?

Troll.

Farten i eu har tidligere vært 4000 pr år. Nå er den redusert til 3000. Det er en markant nedgang i eu.

Fint om vi kan ha alminnelig folkeskikk her og ikke kalle folk for troll.
"i eu" er en presisering du kommer med nå.

Hva skal jeg egentlig tro?
Du ser på et EU-reservasjonsnummer på et frivillig registreringsregneark og kommer fram til at det "ikke er særlig til fart"?
Før det er levert en eneste bil til EU?
Det er i verste fall kun for å provosere, i beste fall synsing på svakt grunnlag i vage ordelag.

Beklager, ante ikke at en kommentar rundt farten på nybestillinger av en bil kunne provosere noen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Epleskreller

Sitat fra: stor66 på fredag 03. mai 2013, klokken 11:12
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:48
Sitat fra: stor66 på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:36
Da har jeg vansker med å skjønne hva poenget ditt var. 14.000 årlige nybilbestillinger i USA/Canada, foreløpig rundt 3-4.000 i EU/EØS. Dette er altså ikke "noe særlig til fart?" Endatil før det er levert en eneste EU-modell?

Troll.

Farten i eu har tidligere vært 4000 pr år. Nå er den redusert til 3000. Det er en markant nedgang i eu.

Fint om vi kan ha alminnelig folkeskikk her og ikke kalle folk for troll.
"i eu" er en presisering du kommer med nå.

Hva skal jeg egentlig tro?
Du ser på et EU-reservasjonsnummer på et frivillig registreringsregneark og kommer fram til at det "ikke er særlig til fart"?
Før det er levert en eneste bil til EU?
Det er i verste fall kun for å provosere, i beste fall synsing på svakt grunnlag i vage ordelag.

Det går vel an å anta at reservasjonsnummerne deles ut i rekkefølge? Da trenger du ikke så mange nummer for å se trendene. Det man ikke ser er naturligvis kanselleringene. Jeg er veldig spent om hva de sier om reservasjonstakt ved Q1 resultatfremleggelsen. Hadde jo vært synd om de måtte redusere produksjonen pga. for liten demand.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

DonPedro

Sitat fra: Epleskreller på fredag 03. mai 2013, klokken 14:35Hadde jo vært synd om de måtte redusere produksjonen pga. for liten demand.

Etterspørselen vil naturlig svinge, så når de har klart å ta unna køen vil de måtte øke og redusere produksjonen rett som det er. Dette er veldig sammenlignbart med f.eks. iPhone og iPad - rett etter lansering er det kø, men etterpå er det levering på dagen.

Når det er sagt så er vel forhåpningen å selge 20.000 biler i 2013 og 40.000 i 2014 - totalt 60.000. De har vel levert rundt 6.500 biler allerede i år, og har vel 8-9.000 reservasjoner igjen av køen. Det vil si at de trenger 45.000 bestillinger til i løpet av de neste 18 månedene for å klare målet. Det blir 2500 i måneden eller 83 pr. dag. I dag ligger dette på max. 40-50/dag, så de er avhengig av det økende antallet showrooms for å nå målet.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nordtroms

Sitat fra: DonPedro på fredag 03. mai 2013, klokken 14:49
Sitat fra: Epleskreller på fredag 03. mai 2013, klokken 14:35Hadde jo vært synd om de måtte redusere produksjonen pga. for liten demand.

Etterspørselen vil naturlig svinge, så når de har klart å ta unna køen vil de måtte øke og redusere produksjonen rett som det er. Dette er veldig sammenlignbart med f.eks. iPhone og iPad - rett etter lansering er det kø, men etterpå er det levering på dagen.

Når det er sagt så er vel forhåpningen å selge 20.000 biler i 2013 og 40.000 i 2014 - totalt 60.000. De har vel levert rundt 6.500 biler allerede i år, og har vel 8-9.000 reservasjoner igjen av køen. Det vil si at de trenger 45.000 bestillinger til i løpet av de neste 18 månedene for å klare målet. Det blir 2500 i måneden eller 83 pr. dag. I dag ligger dette på max. 40-50/dag, så de er avhengig av det økende antallet showrooms for å nå målet.

Lurer på hvordan tesla salget kommer til å innvirke på elbilandlen av nybilsalget på sensommeren og høsten. Tipper det blir et lite oppsving med tilhørende oppmerksomhet fra media, som igjen genererer mer salg.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

jsu224


stianrod

Gratulerer!  :)

Har du gjort deg noen tanker rundt spesifikasjoner, farge, interiørvalg og pakker?
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

jsu224

Sitat fra: stianrod på onsdag 22. mai 2013, klokken 16:49
Gratulerer!  :)

Har du gjort deg noen tanker rundt spesifikasjoner, farge, interiørvalg og pakker?
Ja..fryktelig mange :-)
Har begynt elimineringsmetoden og sitter igjen med brun med beige interiør, rød med sort (rød søm), blå med beige eller mørk grå med sort (rød søm). Har lyst på 21tommerhjulene siden jeg liker turbinlooken, men liker ikke at jeg da i tillegg må kjøpe vinterhjul. Blir performance 85 i hvert fall. Techpakke også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA