Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Forenklet" test av batterier og motor

Startet av Øyvind.h, tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:59

« forrige - neste »

erlendwiborg

Bra :) Alltid lov å ha glimt i øyet og spøke! Jeg hadde samme argument som deg da jeg kjøpte min Leaf som du kan lese mer om her: http://www.erlendwiborg.com/?p=2351

Men vi får ikke ødelegge denne tråden om reservasjoner. Forhåpentligvis kan jeg snart legge ut en post her med reservasjonsnummer selv :)

timingbeltkiller

Sitat fra: RunarBT på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:13

Trekker en fra 10år drivstoff kostnader, i hvert fall 70% av disse.. Så blir tesla rimeligere å eie enn selv en halv-ok bruktbil til 150-200.000,-. ;-)
Bruktbil er blitt en dårlig forretning uansett prisklasse.
Dette fordi all elektronikken i moderne biler har umuliggjort det aller meste av eget vedlikehold og reparasjoner og dermed en metode til lave kostnader.

Men en nybil til mellom 2 og 3 hundre tusen vil opplagt  bli billigere enn en bil til 6.
Bare avskriving, rentetap på innestående kapital, forsikring og langt dyrere dekk vil sørge for det.

Eksempelvis vil bruktbilprisen etter 5 år og 150.000 km være omlag 50% av nybilprisen.
Det gir en avskriving på hhvis NOK 150 og 300K (forutsatt batterislitasje og tekniske nyvinninger ikke betyr forholdsvis raskere avskriving på en elbil enn på en fossilbil).

Du kommer billigst fra bilholdet med å velge den minste og billigste bilen som dekker ditt daglige behov + velger bilmerke med godt rykte mht driftsikkerhet og pålitelighet. "Trillingene" og Nissan er dessverre ikke blant disse - jfr Autoindex. Foreløbig oppveies dette (et stykke på vei) av særbehandlingen av elbilene.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Knut Øygard

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. mars 2013, klokken 21:05

Bruktbil er blitt en dårlig forretning uansett prisklasse.
Dette fordi all elektronikken i moderne biler har umuliggjort det aller meste av eget vedlikehold og reparasjoner og dermed en metode til lave kostnader.


Det tror jeg ikke på. Jeg har sonet 4 år med min 2001 Corolla 1,4 og belønningen er at jeg nå har råd til model S:-) Jeg gav 80000 kr for den og har kjørt ca 80000 km. Har hatt den på service 3 ganger og betalt ca 20000 kr til sammen. Regner med å få over 20000 kr for den hvis jeg selger den nå - de ligger på ca 40' på finn. Hvilken nybil kan jeg kjøre 80000 km for 1 kr/km? En ny bil taper seg vel fort 50000 kr første gang du setter nøkkelen i tenningen?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

laumb

Foreslår at vi holder oss til reservasjonsoversikt her og at diskusjon rundt total kostnad på bilholdet holdes i egen tråd. :)

Nuvolari

Jeg regner med at man har god tid til å spesifisere bilen etter at finalizeknappen dukker opp?

Etter mine beregninger vil knappen dukke opp i juli når jeg er på ferie. Da kan det fort gå 3 uker før jeg får spesifisert bilen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lanber

Skal du så langt fra allfarveg at det ikke finnes internett?  Komodo?

Morten Sandvik

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 12. mars 2013, klokken 10:46
Jeg regner med at man har god tid til å spesifisere bilen etter at finalizeknappen dukker opp?

Etter mine beregninger vil knappen dukke opp i juli når jeg er på ferie. Da kan det fort gå 3 uker før jeg får spesifisert bilen.

Det er ikke ferie uten tilgang til Internett  ;)
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

ELbilist1

 :-[Det er jeg sterkt uenig i, FERIE for meg er 1 uke eller mere på heia
UTEN MOBIL OG DATA.

Langt avsted i telt å høre på Skog og fugler og dyr, NYYYDELIG!!!
:) Ren nytelse, hvær dag!

Epleskreller

Reservasjonsnummerne har nå passert 3000 :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Artig :) Ser ut til at de straks passerer 7000 produserte Model S også. Går unna dette....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2013, klokken 14:31
Artig :) Ser ut til at de straks passerer 7000 produserte Model S også. Går unna dette....

Tror faktisk de har passert 7.000 også. :D Husk på at det er en mye
lengre pipeline nå fra produksjon til utlevering til kunde. I desember
leverte de nesten utelukkende biler rett fra samlebåndet til kunder som
hentet på fabrikken. Nå shippes bilene rundt i hele USA og det går fort
et par uker fra produksjon til utlevering.

Ser ut som de ligger an til relativt lett å nå målet på 5.000 produserte biler i Q1.
Samtidig havner de nok et stykke under 5.000 på antall solgte.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TeslaTerje

Da er bilen reservert etter mykje lesing her på forumet og info på nettet.
Har fått reserveringsnr 3031
Håper å få bilen iløpet av året
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

Øyvind.h

Sitat fra: nummis73 på fredag 15. mars 2013, klokken 20:46
Da er bilen reservert etter mykje lesing her på forumet og info på nettet.
Har fått reserveringsnr 3031
Håper å få bilen iløpet av året
Gratulerer! Mye tyder på at du får bilen i år. Flott at du har funnet forumet og funnet det nyttig i forbindelse med interessen for bilen. Her finner du både fordeler og ulemper ved bilen, noe som gir deg et godt beslutningsgrunnlag. Ved første anledning bør du ta en prøvetur. Du blir ikke skuffet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Reserverte meg 13 mars og fikk reservasjonssekvensnummer (P3021) dagen etter. Gikk jo betydlig raskere en det gjorde for tidligere reservasjonsholdere ser jeg her tidligere i denne tråden.

Da satser vi på å få teste vinteregenskaper til neste vinter 8)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Taxidriver

Da har det gått fort her. Eg bestilte og betalte i helgen 9-10. mars og fekk #2982 tirsdag 12.mars. Og berre veka etter er det passert #3030. Meget bra!

Og sannsynlegvis skal vel dette øke når flere ser at naboen har fått bilen i garasjen.
Leaf 2014 24kwt. Omlag 40.000 km
Tesla Model S P85(drosje). des.-13 til feb.-16. 132.000 km Solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA