Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Forenklet" test av batterier og motor

Startet av Øyvind.h, tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:59

« forrige - neste »

glaserud

Ikke direkte svar på spørsmålet, men høyeste europeiske jeg har sett som har fått spesifikasjon er S289 den 7. februar. Samlet sett:

21.01   84
24.01   12
25.01   147
31.01   45
31.01   52
31.01   60
02.02   37
03.02   85
05.02   66
07.02   289
11.02   268
13.02   249
14.02   280
14.02   287

Og her er det noe som er litt pussig. Har ikke hørt om noen (untatt han ene) mellom 100 og 250-ish. Jeg aner noen gap i sekvensene her.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

shb

Jeg har kjøpt hos Ferdinand Motor, har ikke fått spesifisert enda :(. Ringte Tesla i Oslo for snart 2 uker siden. Det var snart vår tur sa hun. Men ... ikke hørt noe, enda.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

glaserud

shb: Hvilket sekvensnummer har du?

Har også via Ferdinand.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

shb

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

perbuhs

Jeg har ikke hørt noe heller, P11 er vel reservasjons nr mitt. Har også bestilt via Ferdinand.
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

Nuvolari

#140
Sitat fra: glaserud på tirsdag 26. februar 2013, klokken 07:30
Ikke direkte svar på spørsmålet, men høyeste europeiske jeg har sett som har fått spesifikasjon er S289 den 7. februar. Samlet sett:

21.01   84
24.01   12
25.01   147
31.01   45
31.01   52
31.01   60
02.02   37
03.02   85
05.02   66
07.02   289
11.02   268
13.02   249
14.02   280
14.02   287

Og her er det noe som er litt pussig. Har ikke hørt om noen (untatt han ene) mellom 100 og 250-ish. Jeg aner noen gap i sekvensene her.

Er datoen da de fikk mulighet til å spesifisere eller når de la inn spesifiseringen sin?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 08:53
Er datoen da de fikk mulighet til å spesifisere eller når de la inn spesifiseringen sin?

Litt blanding, men for det meste invitasjon til spesifisering. Generelt er de to datoene mer eller mindre det samme. Ikke så mange som har fått invitasjon til spesifisering og så ventet nevneverdig lenge. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på tirsdag 26. februar 2013, klokken 09:22
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 08:53
Er datoen da de fikk mulighet til å spesifisere eller når de la inn spesifiseringen sin?

Litt blanding, men for det meste invitasjon til spesifisering. Generelt er de to datoene mer eller mindre det samme. Ikke så mange som har fått invitasjon til spesifisering og så ventet nevneverdig lenge. :)

Hva er grunnen til at Tesla ikke følger nummerrekkefølgen? Noen har kanskje roadsterprioritet men det kan da ikke være så mange? Er det andre kjente grunner til å få prioritet i køen?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Maartensommer

Jeg har hørt at det er en egen kjendisprioritet (PR-prioritet) også, men det kan vel neppe utgjøre så mange biler.

OleJA

Jeg kjenner jeg er iferd med å bli litt fu...ed på Teslas behandling av kunder som har stått på reservasjonslista lenge, dvs mye lengre enn meg:

- Det er relativt tilfeldig når bilen blir levert i forhold til når du reserverte.
- Selv om Tesla ikke har planer om å produsere bilen din på mange måneder enda, så blir en tvunget til å binde reservasjonen og mister dermed muligheten til å få refundert 5.000,- US$.
- Tesla ser ut til å la US-kunder fullstendig uten reservasjon snike i køen og få bilen på ~4 uker dersom de velger 'riktig' konfigurasjon. Sikkert gunstig for Tesla for å kunne dra iland enkeltsalg, men unfair ovenfor kunder som trofast har ventet lenge.
- Det er tom. rapportert om Tesla butikker som har enkelte biler på lager for direkte salg.

Dette er nok en av grunnen til at de har sluttet å dele ut reservasjonsnummer. Dermed blir det mindre synlig når reservasjonslistene i realiteten ikke følges noe videre.

Håper det ikke blir slik når leveringen i EU starter.  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Jeg forstår godt Tesla sine valg.

- De vet ikke om du velger en farge eller ett oppsett som enda ikke er i produksjon når du fullfører din bestilling.
- De har klart og tydelig opplyst om at ikke alle versjoner produserer enda.
- For å opprettholde en gunstig supply chain så er det viktig å planlegge og ha full produksjon i en viss periode framover. Lite gunstig om de skal stoppe produksjonen fordi en knøl i Idaho ikke klarer å bestemme seg for farge.
- jo flere som fullfører med varianter som enda ikke er i produksjon, jo lettere er det for dem å kjøre full produksjon når det først blir lagt inn.
- Du har kanskje sett at noen får øeveringsvindu i Juni/Juli. Så, selv om en kan fullføre reservasjonen sin med det rette oppsettet i dag, og ha bilen sin om 4 uker, så kan han neppe fullføre om 2 mnd og forvente å få den før Desember.
- Du får uansett ikke bilen din enda, så hva de gjør nå er vel uvesentlig?

Dette er rett og slett ulempene med å starte opp produksjonen av en bil - og vil jevne seg ut når de kommer bedre i gang.


Tapatalkin' from iTalatut...

gbzdoc

Jeg regner med de har kjørt noen produksjons-run med kliss-lik konfigurajson for å vise både for seg selv og investorene at de kan produsere på maks slik de har lovet.

En ulempe er vel at de da har måttet produsere noen biler som ikke egentlig står på bestillig. Disse eksemplarene kan jo sikkert også kjøpes av leveringskåte reservasjonsholdere om de ønsker det.

Om man har satt seg på venteliste for flere år siden utelukkende i den tro at man skal være eksklusiv i nabolaget i lang tid så blir man nok skuffa. Når de skal pumpe ut 4-500 biler i uka så sier det seg selv at man ikke blir eksklusiv lenge når det er ca. 1000 på liste i Norge. ;)

OleJA

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 26. februar 2013, klokken 11:27
En ulempe er vel at de da har måttet produsere noen biler som ikke egentlig står på bestillig. Disse eksemplarene kan jo sikkert også kjøpes av leveringskåte reservasjonsholdere om de ønsker det.

Nei, ikke nå lenger, ihvertfall ikke uten å miste reservasjonsbeløpet på 5.000.- US$.

Så vidt jeg forstår har alle USA kunder nå fått tilbud om å spec'e bilen sin. Har du først gjort det så er ikke dette refunderbart lengre - Selv om 'butikken på hjørnet' kan gi deg en Tesla på dagen, så må du pent stå i kø å vente på din egen bil >:(
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

glaserud

Oppdatert liste, denne gangen med hvilket land reservasjonen tilhørte. Er dato for beskjed om spesifikasjon, så langt jeg har funnet ut av det:

Dato   Sig   Land
21.01   84   D
22.01   5   CH
24.01   12   
25.01   147   CH
29.01   2   
31.01   4   N
31.01   45   DK
31.01   52   N
31.01   60   N
01.02   46   S
02.02   37   NL
03.02   85   
05.02   66   N
07.02   289   D
08.02   76   N
11.02   268   ?
13.02   249   NL
14.02   280   N
14.02   283   NL
14.02   287   B
14.02   289   
15.02   137   NL
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

acschmi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA