Think TechCentre

Startet av Warlock, lørdag 04. november 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:10
Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:55
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:16Om du har den gamle nøkkelen, og den ikke er for slitt allerede, hvorfor ikke bare bruke den sammen med den nye nøkkelen (innmaten av den). Skal vel bare være å sette den gamle nøkkelen på den nye "keyfob'en" tenker jeg! ;)

Eller trengte du flere reservenøkler i samme slengen?
Grunnen er at vi her i Trondheim prøver å finne ut hvordan man kan få laget en ny nøkkel og programmere den selv med Think Tech Center.
Ja, men det er jo keyfob som er det interessante i utgangspunktet. Filingen av selve den fysiske nøkkelen kan jo de fleste nøkkel-filesjapper ordne, om de da ikke stoppes av noe regelverk.
Der er du inne på det vanskeligste. Det er svært få som filer denne nøkkeltypen. Det er opprinnelig Engelsk Ford og et stort problem å finne noen som har disse maskinene som filer slike nøkkel emner. Idag fant jeg et firma her i Trondheim som har en gammel nøkkelfil maskin stående på et lager som muligens kan gjøre jobben. får vel beskjed iløpet av uka om de kan gjøre jobben.
Ja, klar over at det nok er/var den vanskeligste jobben. Men trodde ikke de låsesylinder-nøklene var blitt så avleggs her i landet allerede. ;)

Burde jo finnes flere i Oslo som har slike maskiner, så da tipper jeg det nok står på viljen/velviljen ett eller annet sted i rekka. F.eks. om Ford nekter andre enn dem å gjøre det eller bestille slike nøkkel-filinger!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Akkurat, det ligger nok noe der, men disse låskassene er nok skikkelig avleggs nå, ja. jeg har bevisst unngått Ford foreløpig. De slo sin Think forhandler konkurs når de fikk mange nybil garanti reparasjoner før Think gikk konkurs. Det hadde vært interessant å vite om nøkkel slipere i Oslo fremdeles kan gjøre jobben. Bortimot alle er i hvert fall utfaset her i Trondheim.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

RJK

Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:50Akkurat, det ligger nok noe der, men disse låskassene er nok skikkelig avleggs nå, ja. jeg har bevisst unngått Ford foreløpig. De slo sin Think forhandler konkurs når de fikk mange nybil garanti reparasjoner før Think gikk konkurs. Det hadde vært interessant å vite om nøkkel slipere i Oslo fremdeles kan gjøre jobben. Bortimot alle er i hvert fall utfaset her i Trondheim.
Hadde da vært interessant å prøvd å få byttet ut låsene til noe mer standard, og som er lettere å få filt opp.

Betyr riktignok at man må bytte på alle dører inkludert bakluka, og selve låsesylinderen ved rattet! Det er vel til sammen 4 låser, da disse vel bare har tre dører og startlåsen!
Bosted Oslo

worry

Jeg har to ganger fått kjøpt en ferdig filt kopi av min nøkkel her i Lillestrøm. Kostet ca 300 kroner. Så kjøpte jeg brukte fjernkontroller fra en Ford Connect. Det viste seg at det satt feil type transponder til startsperra i den.
Fant rett transpondertype på nettet. Hakka ut den originale og plasserte den riktige inni der. Da fungerte programmeringen. Måtte ha (minst) to nøkler, slik Myles forklarer.
Think lithium

worry

Ser at jeg må titte bakover i trådene før jeg svarer. Det ble gjentakelser i mitt siste innlegg. Beklager det.

Men, jeg har spørsmål om dette SM2 pro adapteret. Jeg kjøpte et slikt for noen måneder siden. Hadde lyst til å prøve det, men også for å teste Temu som det var mye prat om da. Det ble liggende, fordi jeg fortsatt har et originalt Think-adapter på lån.

Nå fikk jeg behov for å prøve det. Trenger å få til diagnose for min 2004 Chevrolet. Jeg får ikke ut all luft etter å ha byttet et bremserør. Håper å kunne kjøre Tech2win vha det.

Men jeg får ikke kontakt. PC'en reagerer ikke på at jeg plugger adapteret i USB-kontakten. Spør ikke etter driver. Får grønt lys, tror det var rødt inntil jeg koblet til 12-volten. Warlock, du skrev at du slet med å få lagt inn driver. Har jeg samme problem?

Har foreløpig gitt opp. Bestilte en VXdiag NANO.
Think lithium

Warlock

Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...

Myles Twete

Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 11:11Thanks alot, Myles. Great information as always from you. I got a new key from the net and are trying to find someone that can file the key. I have a question: when you got your fobs from thinkparts4you did you order unfiled new fobs and if so how did you get your key filed so it matched your original? Here is a couple of picture of my original and the new unfiled one. As you can see the new one got no information but the original is 433 Mhz.

Hey Roar-
Yes, I purchased a couple of complete Ford 433mhz keyfobs from ThinkParts4U.  Inside, they look like your original fob.  I tried using a cheaper fob I bought online (Herman had recommended it), but it turned out to be U.S. (319mhz?) compatible, while both of the THINK cars I have need the Euro version.  ThinkParts4U only has the Euro (Ford) version.  As for cutting the key, there are probably many locksmiths here in Portland that can cut them.  The first one I went to had these keys and had no problem cutting it----though it takes maybe 20 minutes to cut these keys.  Then they tried for another 20 minutes to get the new key programmed to the car.  They got the transponder programmed, but couldn't get it to work the remote.  And later I couldn't get it to work either.  Same thing when I bought the one recommended by Herman.  After that, I bought the keys from ThinkParts4U and it all worked fine.  So it's a bit tricky here in the US as there are clearly some cars that use the 433mhz keyfobs (as yours does) and so trying to use the cheaper FOBs like you show pictures of may not work.  Ha det!  -Myles

Marsto

Myles, as always you have done your homework and my experience here is the same. The difference is it is almost impossible to find locksmiths filing the key. The only reliable would a Ford dealer that still can make new keys for us. I will now try a Ford dealer here in town and find out how they make a new key to my Think. Thanks a lot Myles, for the input.

worry

Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
Think lithium

RJK

Sitat fra: worry på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
Mange år sin PNP (Plug'N Play) ble en greie, og det går ut på at drivere lastes inn når ny enhet kobles til. Men ofte har ikke enheten et tilgjengelig område for PNP-drivere, så da må det installeres egne driver, før HW kan gjenkjennes av aktuell PC.

Ofte kan det være fordi driverpakken er for stor, eller at utvikler ikke orker/ønsker å gjøre den PNP-kompatibel av andre årsaker, gjerne økonomiske fordi det kanskje krever en avgift for at den skal bli godkjent.
Bosted Oslo

Warlock

Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:29
Sitat fra: worry på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26

Takk Warlock,
Mange år sin PNP (Plug'N Play) ble en greie, og det går ut på at drivere lastes inn når ny enhet kobles til. Men ofte har ikke enheten et tilgjengelig område for PNP-drivere, så da må det installeres egne driver, før HW kan gjenkjennes av aktuell PC.

Ofte kan det være fordi driverpakken er for stor, eller at utvikler ikke orker/ønsker å gjøre den PNP-kompatibel av andre årsaker, gjerne økonomiske fordi det kanskje krever en avgift for at den skal bli godkjent.

Det stemmer.
For SM2 adapteret lurer jeg på om den enten bare spør første gangen, eller allerede da tror det er et standard RS232-interface den har en driver for (den kjenner igjen chippen) og tar dermed feil.
Jeg linket til en driverpakke for SM2 da jeg listet opp alle adapterne jeg testet, den kan pakkes ut og man kan høyreklikke på .inf-filen og velge "install" for å manuelt legge inn driverne til adapteret om ingenting dukker opp/etterlyses. Etter det burde maskinen kunne liste opp adapteret i programvaren som brukes og finne den som et J2534-interface. Mulig man må stare maskinen på nytt, jeg husker ikke.
Om ma går til "Enhetsbehandling"/"Device manager" på PCen vil man også se hva adapteret blir gjenkjent som eller om maskinen ikke skjønner bæra av det :D

Marsto

Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:50Akkurat, det ligger nok noe der, men disse låskassene er nok skikkelig avleggs nå, ja. jeg har bevisst unngått Ford foreløpig. De slo sin Think forhandler konkurs når de fikk mange nybil garanti reparasjoner før Think gikk konkurs. Det hadde vært interessant å vite om nøkkel slipere i Oslo fremdeles kan gjøre jobben. Bortimot alle er i hvert fall utfaset her i Trondheim.
Da fant jeg en låsesmed som hadde slipeutstyr til a lage en ny nøkkel. Det gikk ikke spesielt bra da den satte seg fast i tenningslåsen. Greide med en dirk å lure den ut. Neste var en tur til original Ford forhandler. De kunne slipe en ny nøkkel også. Det gikk akkurat på samme måte. Nøkkel passer perfekt og vil slå på tenning men låser seg og kan ikke trekkes ut av tenningslåsen. Heldigvis leverte jeg nøkkelemne som ble kjøpt på nett så for å få startet bilen byttet jeg bare transponder. Da er bilen startbar men nøkkel kan ikke fjernes. Nå gjenstår å finne en dirk som kan løsne en fullt brukbar nøkkel som sitter fast og kan ikke trekkes ut av tenningslåsen.....Det er forferdelig dumt å parkere bilen med en nøkkel som ikke kan fjernes fra tenningslåsen.....nå er det viktigste problemet å løse om nøkkelen kan dirkes ut av tenningslåsen igjen.... det er fremdeles helt uvisst....Det jeg kan si er at det er reneste russisk rulett hvis man skal få slipt en ny nøkkel til en godt brukt Think.....

Warlock

Så lenge du tar med deg transponderen vil jo ingen få start på bilen ;)

Men teit at de satte seg fast ja. Hvor mye kostet det å få slipt opp en nøkkel?
Det må vel være en av skivene inni der som ikke roterer tilbake og hekter seg i nøkkelen, så mulig en større mengde låsspray/wd-40 kan hjelpe?

For tynn stålfjær-dirk, har du noen gamle vindusviskere liggende? De hadde tynne og smale metall-striper i seg som vi lagde dirker av i ungdommen, de ble veldig fine og tynne dirker som tålte mye. Ellers er vel BH-spiler ganske populære til slikt (har jeg hørt, kremt)

Kan se hva jeg finner av stash, men beste dirksettet mitt låner fremdeles en kamerat i Oslo...

Marsto

Hahaha..jepp. Da blir det vel å massakrere et par av fruens bh'er...🤣🤣 150,- kr. for sliping på Melhus Bil. Det er nok en av skivene som ikke kommer helt på plassen sin, ja. Tar en tur til Certego imorgen. De har en tynn dirk som jeg fiklet med sist og fikk ut nøkkelen.

Marsto

Det ble bråstopp i BH massakrering lenge for det ble aktuelt å prøve, men nøkkelen er ut med en riktig dirk jeg fikk låne fra Certego. Bilde viser nyslipt og original nøkkel samt dirken som ble brukt for å få ut nøkkelen. Den nyslipte er til venstre og original til høyre med dirken i midten. Det er merker i bak kant av slipeområdet i den nyslipte hvor jeg tror den satte seg fast. Det ble rykket mye i nøkkelen før dirken fant riktig posisjon og løsnet. Legger også ved et bilde av slipevinkler på denne typen nøkkel.   

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA