Think TechCentre

Startet av Warlock, lørdag 04. november 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

worry

Puhh, takk! Det fungerte. Jeg installerte siste versjon, V225. Jeg husket feil, PCen var oppgradert til WIN 7. Men alt ble installert uten stopp av noen art.

Nå fikk jeg kontakt, men det ble litt styr fordi den ville oppgradere adapteret. Det turte jeg ikke å si Jatakk til. Det var ikke noe NeiTakk valg, så jeg måtte avbryte med CtrAltDel og ta ny oppstart. Burde jeg sagt Jatakk?

Diagnosen fungerte, men jeg blir ikke klok. Den påstår at det ikke er feil i PCU, men jeg får General Error når jeg prøver i BMS. Jeg har blinkende Power Limit lys og den røde nøkkelen oppå.
PATS får jeg ikke kontakt med. Regner med at noe er feil med startsperre.

Think lithium

Warlock

Ok, jeg har testet en stabel med forskjellige J2534 Pass-Thru Kina-klone kabler for å finne ut hvilke som virker med hva og ikke og som kan erstatte "Omitec 3G VCI"-enheten som er alt for vanskelig å få tak i.
En god del billige kloner kommer med drivere med virus, og for et firma så finnes det heller ikke drivere uten virus... dette er nok virkelig et marked for de mer lurgubre som vil spare bittelitt penger, men får massevis av trojanere etc på kjøpet. Alt fra at det åpnes opp tunneler til ymse sider, til bitcoin-stjelere...
Likevel det finnes dog noen som er helt greie å bruke, som PCAN-adapteret vårt, og Kina-klonen til denne, samt Drew Technologies "MongoosePro JLR". Disse har ikke "K-linje" så den støtter ikke kommunikasjon med ABS, EPHS, og GEM. Andre funker mot disse enhetene (som GODIAG og flere VNCI-enheter) men kommer med virus. Og to av de jeg har testet ser ut til å funke veldig greit mot alt, og har ikke virusproblemer med selve driveren ser det ut til (dette er "Scanmatik SM2" (hei Worry) og "Tactrix OpenPort 2.0" ) 
Ellers har jeg vel en liten stabel kabler jeg ikke har fått til å virke med J5234 pass-thru selv om de påstår de skal støtte det.

Jeg kommer til å skrive mer utdypende om dette senere/snart og hvordan man kan få hver enkelt til å funke, men usikker på om det bør bli egen post.

Om jeg skulle velge en enhet å bruke ut i fra hvor lett det er å sette de opp, og ikke minst hvor klumpete de er å bruke hadde jeg nok gått for "Tactrix OpenPort 2.0", med "Scanmatik SM2" på en god andreplass...

(jeg fikk til slutt lagt inn driverne til "Omitec 3G VCI", originalenheten, på win10 også, men det var virkelig en krevende slalåm-løype)

NB! unngå GODIAG-kabelen selv om den anbefales andre plasser, den funker til alt, men det man må installere for å få den til å virke er virkelig lugubre greier!

Marsto

Sitat fra: Warlock på fredag 08. november 2024, klokken 20:30Ok, jeg har testet en stabel med forskjellige J2534 Pass-Thru Kina-klone kabler for å finne ut hvilke som virker med hva og ikke og som kan erstatte "Omitec 3G VCI"-enheten som er alt for vanskelig å få tak i.
En god del billige kloner kommer med drivere med virus, og for et firma så finnes det heller ikke drivere uten virus... dette er nok virkelig et marked for de mer lurgubre som vil spare bittelitt penger, men får massevis av trojanere etc på kjøpet. Alt fra at det åpnes opp tunneler til ymse sider, til bitcoin-stjelere...
Likevel det finnes dog noen som er helt greie å bruke, som PCAN-adapteret vårt, og Kina-klonen til denne, samt Drew Technologies "MongoosePro JLR". Disse har ikke "K-linje" så den støtter ikke kommunikasjon med ABS, EPHS, og GEM. Andre funker mot disse enhetene (som GODIAG og flere VNCI-enheter) men kommer med virus. Og to av de jeg har testet ser ut til å funke veldig greit mot alt, og har ikke virusproblemer med selve driveren ser det ut til (dette er "Scanmatik SM2" (hei Worry) og "Tactrix OpenPort 2.0" ) 
Ellers har jeg vel en liten stabel kabler jeg ikke har fått til å virke med J5234 pass-thru selv om de påstår de skal støtte det.

Jeg kommer til å skrive mer utdypende om dette senere/snart og hvordan man kan få hver enkelt til å funke, men usikker på om det bør bli egen post.

Om jeg skulle velge en enhet å bruke ut i fra hvor lett det er å sette de opp, og ikke minst hvor klumpete de er å bruke hadde jeg nok gått for "Tactrix OpenPort 2.0", med "Scanmatik SM2" på en god andreplass...

(jeg fikk til slutt lagt inn driverne til "Omitec 3G VCI", originalenheten, på win10 også, men det var virkelig en krevende slalåm-løype)

NB! unngå GODIAG-kabelen selv om den anbefales andre plasser, den funker til alt, men det man må installere for å få den til å virke er virkelig lugubre greier!
Veldig spennende dette her og håper det blir mulig for dere superprogrammerere å finne en fullgod erstatning for den originale Omitec enheten en vakker dag. Det er ivertfall ingen vits i å installere lugubre trojanere og andre skumle virus for å få programmene til å virke. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Sitat fra: Marsto på lørdag 09. november 2024, klokken 10:15Veldig spennende dette her og håper det blir mulig for dere superprogrammerere å finne en fullgod erstatning for den originale Omitec enheten en vakker dag.

Det er jo det både  "Tactrix OpenPort 2.0" og "Scanmatik SM2" er da.
I alle fall for det jeg har testet mot alle enhetene i bilen svarer de helt likedan som Omitec. Jeg har ikke testet så så mye kotrollering av enhetene og overstyring av aktuatore og slikt, men for "Fault Codes", "Live data", og "Vehicle Info" responderer alt som det skal. (Dvs det virker som ikke alle verdier nødvendigvis er satt/oppdateres på Live Data mens andre er det. Uansett får disse og Omitec samme svar. Har også notert at SM2 virket litt "sluggish" enkelte plasser, men vet ikke om det stemmer eller om jeg klikket for raskt rundt, eller om det var noen andre faktore. mulig vi må teste litt mer)

Marsto

Å ja, da her jeg vel misforstått. Jeg hadde trodd det ikke gikk an å programmere nøkler med de nye, men da er vel problemet løst da.

Warlock

Sitat fra: Marsto på lørdag 09. november 2024, klokken 14:08Å ja, da her jeg vel misforstått. Jeg hadde trodd det ikke gikk an å programmere nøkler med de nye, men da er vel problemet løst da.

For å programmere nøkler må man ha en enhet som kan snakke over "K-Linje" i tillegg til CAN visstnok, mulig den gjør noe mot GEM, eller at deler av VCU snakker over denne linja for nøkkelprogrammering. Jeg har ikke testet denne rutinen (eller andre innlæringsrutiner) siden bilen vår fungerer og jeg har ikke lyst å bølle med ting. Jeg har dog testet litt sporadisk å "tvinge" på blinklys og slikt fra TechCentre, Uansett, de to nevnte funker med K-linje, så da bør de funke til å programmere opp nøkler (det rapporteres at GODIAG kabelen kan programmere opp nøkler men som sagt; ikke bruk den, da de to nevnte er mist like gode). Har ikke hørt om non som har testet om man virkelig trenger K-linje for å programmere nøkler dog, kanskje det går med PCAN-klonen også? Rutinen finnes under VCU.

Marsto

Sitat fra: Warlock på lørdag 09. november 2024, klokken 14:21
Sitat fra: Marsto på lørdag 09. november 2024, klokken 14:08Å ja, da her jeg vel misforstått. Jeg hadde trodd det ikke gikk an å programmere nøkler med de nye, men da er vel problemet løst da.

For å programmere nøkler må man ha en enhet som kan snakke over "K-Linje" i tillegg til CAN visstnok, mulig den gjør noe mot GEM, eller at deler av VCU snakker over denne linja for nøkkelprogrammering. Jeg har ikke testet denne rutinen (eller andre innlæringsrutiner) siden bilen vår fungerer og jeg har ikke lyst å bølle med ting. Jeg har dog testet litt sporadisk å "tvinge" på blinklys og slikt fra TechCentre, Uansett, de to nevnte funker med K-linje, så da bør de funke til å programmere opp nøkler (det rapporteres at GODIAG kabelen kan programmere opp nøkler men som sagt; ikke bruk den, da de to nevnte er mist like gode). Har ikke hørt om non som har testet om man virkelig trenger K-linje for å programmere nøkler dog, kanskje det går med PCAN-klonen også? Rutinen finnes under VCU.
Suverent...veldig god oppklaring. Da kan vi bølle med min. Jeg trenger en ny nøkkel og tenker Ford kan skaffe oss en uprogrammert. Det hadde vært veldig nyttig å prøve.  :+1:

Warlock

Lister først opp komponentene i bilen, hvordan de kommuniserer, samt hva Think TechCentre (Think Diagnostics) mener den kan gjøre mot de:

ABS (Brakes) - Anti Brake System
Kommunikasjon: K-Linje
Handlinger: Fault Codes, Actuators, Live Data, Routines, COST Results, Vehicle Info

BMI (Battery Management) - (Zebra) Battery Module Interface
Kommunikasjon: CAN
Handlinger: Fault Codes, Live Data, Vehicle Info

BMS (Battery Management) - (Li-ion) Battery Module System

CDCM (Climate Control) - Climate and Demist Control Unit

EPHS (Power Steering) - Electro-Hydraulic Power Steering
Handlinger: Fault Codes, Actuators, Live Data, Vehicle Info  (kun Live Data ser ut til å svare rett)

GEM (Genetic Electric Module)
Handlinger: Fault Codes, Actuators, Live Data, Routines, COST Results, Vehicle Info

PATS (Passive Anti-Theft System)
Kommunikasjon: ?

2x
PCU (Power Conversion Unit) - En for Gen0-1 og en for Gen2 PCUer
Handlinger: Fault Codes, Live Data, Routines, COST Results, Vehicle Info

RAC (Remote Acquisition)
Handlinger: Fault Codes, Live Data, Routines, Vehicle Info

SRS (Safety Restraint System)
Handlinger: Fault Codes, Live Data, Routines, COST Results, Vehicle Info

VCU (Vehicle Control Unit)
Handlinger: Fault Codes, Live Data, Routines, Vehicle Info

Bare de enheter TechCentre (tror) man har dukker opp når man starter programmet etter at bil er skrudd på og diagnosekabel er satt i. På vår bil dukket ikke PATS opp, og den har EnerDel Li-ion batteri. Den har Gen2 PCU og ikke RAC-boks (men den listes likevel opp). Jeg har derfor ikke testet mot Gen0-1 PCUer, og kun med PCAN-clone mot en Zebra bil (med BMI) (så ut til å funke helt fint). EPHS (power steering) gir feilmelding på alt utenom Live Data uansett hvilken kabel man bruker, og funker bare med med de som støtter K-linje.

Warlock

Diverse J2534 Pass-Thru diagnosekabler, stort sett billige kina-kloner forutenom Omitec, som har vært uttestet og hva som må gjøres for å få de til å virke med Think TechCentre (Think Diagnostics). For de enheter i bilen som virker har kun Fault Codes, Live Data, og Vehicle Info blitt systematisk testet og kan bekreftes å virke.

Omitec 3G VCI
Beskrivelse: Dette er originalen, virker mot alle enheter (så langt Think kom i utviklingen)
Tilgjengelighet: Bortimot umulig å få tak i
Kommunikasjon: CAN, K-linje
Fungerer mot: ABS, BMI, BMS, CDCM, EPHS, GEM, PCU, SRS, VCU
Driver: Følger med Think TechCentre installasjonen.
Eventuelle problemer:
Driveren lar seg ikke lett installere på Windows 10 eller nyere, da driveren ikke er digitalt signert. Nyere windows krever at drivere er signert med et digitalt sertifikat de har i sertifiseringskjeden sin for å kunne verifisere leverandøren. Man får derfor den kryptiske feilmenldingen "3758096971".
Løsning:
Skru av automatisk avvisning av usignerte drivere (man vil da kunne manuelt godkjenne eller avvise selv)
  • Settings -> Update & Secutity -> Advanced startup -> Restart now ... Maskinen starter på nytt
  • Etter første restart: Troubleshoot -> Advanced Options -> Startup Settings -> Restart  ... Maskinen starter på nytt
  • Etter enda en restart: Startup settings, velg 7 (F7) "Disable Driver Signature Enforcement" ... Maskinen starter på ny og går til "vanlig windows". Man vil nå kunne installere driveren.
Eventuelle tilpasninger:
Ingen endring trengs i "C:\Program Files (x86)\Omitec Ltd\THINK TechCentre\THINKDiagnostics.exe.config" da linjene for rett driver ligger riktig under <appSettings> fra start.
<add key="PassThruName" value="3G VCI"/>

Tactrix Inc. - OpenPort 2.0
Beskrivelse: Nok en klassisk J2534 kabel som kan gjøre langt mer enn vi har bruk for.
Tilgjengelighet: Original fra Tactrix Inc. for ca 2000,- eller kloner fra Kina (aliexpress) til rundt 200,-
Kommunikasjon: CAN, K-Linje
Driver: Pass-thru-driver tilgjengelig på nett fra Tactrix, kun J2534 driver nødvendig. https://www.tactrix.com/index.php?option=com_content&view=category&id=38&Itemid=61
Eventuelle problemer: Ingen funnet til nå.
Eventuelle tilpasninger:
Endring trengs i "C:\Program Files (x86)\Omitec Ltd\THINK TechCentre\THINKDiagnostics.exe.config" under <appSettings> må "3G VCI" fjernes eller kommenteres ut, og to linjer legges til.
  <!-- <add key="PassThruName" value="3G VCI"/> -->
  <add key="PassThruRegistry" value="Tactrix Inc. - OpenPort 2.0 J2534 ISO/CAN/VPW/PWM"/>
  <add key="PassThruName" value="OpenPort 2.0 J2534 ISO/CAN/VPW/PWM"/>   

Scanmatik 2 Pro (SM2)
Beskrivelse: En godt kjent og tilgjengelig J2534 kabel som kan gjøre langt mer enn vi har bruk for.
Tilgjengelighet: Original fra Scanmatik ca 4000,- (utsolgt) eller kloner fra Kina (aliexpress) til rundt 6-700,-
Driver: Pass-thru-driver tilgjengelig på nett, men det kan finnes endrede versjoner. https://www.dropbox.com/scl/fi/y2dhpyj6pxl1723thyrai/SM2-Driver.zip?rlkey=3u0ci5b4hefz6eo8blmvjx4he&dl=0 er testet og fungerer uten problemer eller virus.
Eventuelle problemer: Litt knotete å installere driver. Litt treg respons av og til?
Løsning: Pakk ut zip-fil, og høryeklikk->intaller på .inf-fil, eventuelt henvis driverinstallasjon til utpakkede filer når enheten koples til PC for første gang.
Eventuelle tilpasninger:
Endring trengs i "C:\Program Files (x86)\Omitec Ltd\THINK TechCentre\THINKDiagnostics.exe.config" under <appSettings> må "3G VCI" fjernes eller kommenteres ut, og to linjer legges til.
  <add key="PassThruRegistry" value="Scanmatik - SM2 USB"/>
  <add key="PassThruName" value="SM2 USB"/>

Peak PCAN-USB
Beskrivelse: Kabelen vi bruker til alle andre diagnoseprogrammer.
Tilgjengelighet: Original fra Peak til ca 2500,- eller kloner fra Kina (aliexpress) til 100-200,-
Fungerer mot: BMI, BMS, CDCM, PCU, SRS, VCU
Driver: Pass-thru-driveren må brukes, kan lastes ned fra https://www.peak-system.com/PCAN-PassThru-API.405.0.html?&L=1
Eventuelle problemer: Mangler K-linje så kan ikke kommunisere med ABS, EPHS, og GEM.
Løsning: Går helt fint uten :)
Eventuelle tilpasninger:
  <add key="PassThruRegistry" value="PEAK - PCAN"/>
  <add key="PassThruName" value="PCANPT32"/>

Drew Technologies MongoosePro JLR
Beskrivelse: En mye brukt J2534 kabel blant annet mot Jaguar, Landrover, Volvo og Toyota.
Tilgjengelighet: Original fra Drew Technologies til ca 3000,- eller kloner fra Kina (aliexpress) til rundt 200,-
Fungerer mot: BMI, BMS, CDCM, PCU, SRS, VCU
Driver: Pass-thru-driver lett tilgjengelig på nett hos Drew Technoogies. https://www.opusivs.com/support/product-downloads/ (laaaangt ned)
Eventuelle problemer: Skal ha K-linje, men K-linje tester svarer "Not supported" i TechCentre, så kan ikke kommunisere med ABS, EPHS, og GEM.
Løsning: Ingen løsning (ennå) men går helt fint uten?
Eventuelle tilpasninger:
  <add key="PassThruRegistry" value="Drew Technologies Inc. - MongoosePro JLR"/>
  <add key="PassThruName" value="MongoosePro JLR"/>

GODIAG - GD101
Beskrivelse: Godt utbredt J2534 kabel som blant annet anbefales av Think-Thank på facebook.
Tilgjengelighet: Stort sett overalt, også fra Kina (aliexpress) til rundt 2-300,-
Driver: Pass-thru-driver tilgjengelig på nett fra GODIAG og andre steder, Selv denne inneholder virus/trojanere, så ikke bruk!
Eventuelle problemer: Driveren som legges inn kontakter flere eksterne IP-adresser unødvendig, følgeprogramvaren ser ut til å inneholde en trojaner som er bitcoin-stjeler...
Løsning: Ikke bruk!
Eventuelle tilpasninger:
  <add key="PassThruRegistry" value="GODIAG - J2534"/>
  <add key="PassThruName" value="GODIAG - J2534"/>

VNCI J2534 Nano
Beskrivelse: Godt utbredt J2534 kabel. Samme som GODIAG over, bare rosa plastskall. Driverne er identiske forutenom navn, og kan brukes om hverandre.
Tilgjengelighet: Stort sett overalt, også fra Kina (aliexpress) til rundt 2-300,-
Driver: Pass-thru-driver tilgjengelig på nett fra VNCI og andre steder, Selv denne inneholder virus/trojanere, så ikke bruk!
Eventuelle problemer: Driveren som legges inn kontakter flere eksterne IP-adresser unødvendig, følgeprogramvaren ser ut til å inneholde en trojaner som er bitcoin-stjeler...
Eventuelle tilpasninger:
  <add key="PassThruRegistry" value="RKW - VNCI Nano"/>
  <add key="PassThruName" value="RKW - VNCI Nano"/>

VNCI MF
Beskrivelse: Nok en J2534 kabel fra VNCI.
Tilgjengelighet: Stort sett overalt, også fra Kina (aliexpress) til rundt 6-800,-
Driver: Pass-thru-driver tilgjengelig på nett fra VNCI og andre steder, Selv denne inneholder virus/trojanere, så ikke bruk!
Eventuelle problemer: Driveren som legges inn kontakter flere eksterne IP-adresser unødvendig.
Eventuelle tilpasninger:
  <add key="PassThruRegistry" value="RKW - VNCI"/>
  <add key="PassThruName" value="RKW - VNCI"/>

Micro VCI Pro - J2534
Beskrivelse: Nok en J2534 kabel. Godt utbredt også under andre navn som MVCI, og HDS Cable til Honda.
Fungerer mot: Ennå ikke fått den til å virke.

TL;DR: se oppsummeringsbilde.

Warlock

Sitat fra: Marsto på lørdag 09. november 2024, klokken 15:23Suverent...veldig god oppklaring. Da kan vi bølle med min. Jeg trenger en ny nøkkel og tenker Ford kan skaffe oss en uprogrammert. Det hadde vært veldig nyttig å prøve.  :+1:

Jeg har blanke nøkler og nye transpondere, eneste man trenger er å få slipt nøkkelbladet så det passer, og det tenker jeg flere (ordentlige) nøkkelsmeder kan gjøre. Eventuelt kan kanskje Ford se på nøkkelen og skaffe et rett blad, så kan vi teste med diverse måter/kabler å programmere på :)

Marsto

Sitat fra: Warlock på lørdag 09. november 2024, klokken 15:32
Sitat fra: Marsto på lørdag 09. november 2024, klokken 15:23Suverent...veldig god oppklaring. Da kan vi bølle med min. Jeg trenger en ny nøkkel og tenker Ford kan skaffe oss en uprogrammert. Det hadde vært veldig nyttig å prøve.  :+1:

Jeg har blanke nøkler og nye transpondere, eneste man trenger er å få slipt nøkkelbladet så det passer, og det tenker jeg flere (ordentlige) nøkkelsmeder kan skaffe. Eventuelt kan kanskje Ford se på nøkkelen og skaffe et rett blad, så kan vi teste med diverse måter/kabler å programmere på :)
Suverent, skal sjekke med Ford om mitt nøkkelblad kan skaffes. Da kan vi prøve med en ny transponder å sjekke om den kan programmeres. Spennende...

Warlock

Har oppdatert oversikten med diagnosekabler lengre opp, samt lagt til en oppsummering.
Om noe er uklart eller noen trenger hjelp til å få noe til å virke er det bare å spørre...
(Forslag til andre kabler man kan teste mottas også med takk :) )

Warlock

For å fjerne feilmeldinger fra oppstart av Think TechCentre (fordi den ikke når think.no) kopier inn vedlagte fil til "C:\Program Files (x86)\Omitec Ltd\THINK TechCentre\"

https://www.dropbox.com/scl/fi/rdfomqt1e1jxmgl35ppiu/Omitec.THINKDiagnostics.PlugIns.WebBrowsing.dll?rlkey=o77cx0oityuyn3k77t04t3xqq&dl=0

Marsto

Sitat fra: Warlock på lørdag 09. november 2024, klokken 22:21Har oppdatert oversikten med diagnosekabler lengre opp, samt lagt til en oppsummering.
Om noe er uklart eller noen trenger hjelp til å få noe til å virke er det bare å spørre...
(Forslag til andre kabler man kan teste mottas også med takk :) )
Fenomenalt stykke arbeid du har gjort her, altså. Veldig fin oversikt og lett å forstå. Blir spennende å "bølle rundt" litt med nøkkelprogrammering så listen kan bli enda mer komplett på hva som kan og ikke kan gjøres.  :+1:   

Warlock

:+1:
Hadde vært gøy å vite om man trenger K-Linje for å prgrammere nøkler, men er helt overbevist om at de som støtter denne klarer å programmere inn nøkler :)

Om ikke Ford har/kjenner igjen eller skal ha blodpris for nøkkel er det bare stikke innom så kan du få nøkkelskallet med det uslipte bladet fra meg. Mulig nøkkelsmeden på City Syd kan slipe til f.eks. (For å være helt ærlig har han sikkert blanke nøkler og mulighet til å kopiere transponderen også)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA