Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

ebbrey

I følge displayet hans kjører han på motorvei og det er 23 grader C ute. Regner med han da bruker AC hvertfall. Hans målinger er jo kjempebra :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Jeg tror aviators99 vet hva slags kjørestil som må til for å få god rekkevidde, så jeg tror ikke den gjennomsnittlige nordmann vil nå disse tallene. Men de viser hva som er mulig med pen kjøring!

Min egen snittrekkevidde vil jeg tro ligger på rundt 25-30 mil (mye småkjøring, og vinteren vil trekke rekkevidden ned). På langkjøring håper jeg på 45-50 mil sommerstid og 35-40 på vinteren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Ca 20-22 mil om dagen selv. De dagene hvor det blir oppe i 30-35 mil håper jeg det er en supercharger i oslo jeg kan "toppe opp på" så går dette helt fint
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2013, klokken 13:54
Jeg tror aviators99 vet hva slags kjørestil som må til for å få god rekkevidde, så jeg tror ikke den gjennomsnittlige nordmann vil nå disse tallene. Men de viser hva som er mulig med pen kjøring!

Min egen snittrekkevidde vil jeg tro ligger på rundt 25-30 mil (mye småkjøring, og vinteren vil trekke rekkevidden ned). På langkjøring håper jeg på 45-50 mil sommerstid og 35-40 på vinteren.

Vi får nok vesentlig lengre rekkevidde i Norge sommerstid. I USA ligger de i 60-80mph (96-129km/t) i timesvis, her i landet kan vi sjelden kjøre mer enn en time i 100-sone før hastigheten går ned. Min snitthastighet på langtur er typisk 70-75km/t og mesteparten av kjøringen foregår i 70- og 80-soner.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Jeg har lagt til den foreløpig mest relevante langtur-erfaringen fra Norge nå.

Ferdinand Motor kjørte Bergen-Hemsedal på fredag (15 feb), og Hemsedal-Bergen på søndag. Rundt 220w/km på vei opp og rundt 200w/km på vei hjem. Rekkevidde ca 360km på vei opp og 395km på vei ned.

Dette betyr at folk flest fint bør kunne kjøre 30 mil til hytta om de vil, og komme frem med god margin inkl. litt kø, handling etc.

For min egen del forventer jeg å klare 35-40 milene på langtur vinterstid, og kanskje 45-50 sommerstid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Hvordan får en de rekkeviddene?

85/0.22=386

85/0.2=425

laumb

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 13:18
Hvordan får en de rekkeviddene?

85/0.22=386

85/0.2=425

Bilen følger nok ikke kalkulatoren slavisk. Det regnestykket ditt er nok 10 ganger så langt inni bilen. :)


Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 13:18
Hvordan får en de rekkeviddene?

85/0.22=386

85/0.2=425

Du har ikke 85kWh utnyttbart, akkurat som Leaf ikke har 24kWh. Beste anslag foreløpig er ca. 81.3kWh. Dessuten ser det ut til å være ca. 20km skjult under 0.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Spooz

Hva var rekkevidden da Bellona-Hauge kjørte Bergen-Oslo i forrige uke? På TV2 gav han uttrykk for at de måtte lade 'litt' på Geilo. Selv ladet jeg 36-40 timer på 12A/230v på Hemsedal, før jeg kunne returnere tilbake til Bergen.

Havebigfun

Såvidt jeg forsto var det med overnatting- da kan det fort ha blitt 10 timer...

Spooz


Spooz


Havebigfun

I ambassadørboligen sa Hauge det- film ligger her på en annen tråd.

eclipse

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. mars 2013, klokken 09:16
I ambassadørboligen sa Hauge det- film ligger her på en annen tråd.

Fredrik sa følgende:
Da vi startet fra Bergen hadde vi 450 km rekkevidde, vi hadde det gøy på turen til Geilo og hadde 100 km rekkevidde igjen når vi kom til Geilo.
På Geilo ble bilen ladet over natten og de hadde 350 km rekkevidde når de startet mot Oslo. Når de kom frem til Oslo så sa ikke Fredrik hvor mye som var igjen på batteriet men han sa at hvis de hadde ladet fullt på Geilo så ville de hatt 200-250 km igjen så derfor antar jeg at han hadde ca 100 km igjen når han kom til Oslo. For meg ser det dermed ut til at han har brukt ca 600 km teoretisk kapasitet på å kjøre i overkant av 510 km (jeg går utfra at han ikke kjørte korteste strekning Bergen - Alnabru).

Det hadde vært hyggelig om Fredrik Hauge kunne bekreftet disse tallene.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Hyperstress

Kjørte E134 Moss-Husnes(Vestlandet) i dag. 391,1km, 1,71kwh/mil. 14kwh rest ved ankomst. Det tilsier total rekkevidde på 473km. Ikke verst med tanke på at dette ikke akkurat var langs flat mark..

Kjørte i fartsgrenser og fulgte trafikken. 2 halvtimes ferjer underveis. Polarfelger med Vredesten Ultrac Sessenta 245/40-20". 42PSI. -2 til 10gr. Det var sol hele veien, god temp i bilen, og dermed ikke behov for å bruke klimaanlegget.




e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA