Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. september 2023, klokken 14:33
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Det er sjeldent at avgifter er helt rettferdig, det blir for ressurskrevende. Jeg tror heller ikke at 29 øre er endelig ord i saken. Mye kamelsvelging skal skje fram til 2029 så akkurat summen henger jeg meg ikke opp i riktig enda. For meg er det uansett butikk, det utgjør to mnd dieselforbruk for mitt vedkommende med dagens dieselpriser(som sikkert ikke blir billigere heller).

Jeg forstår rett og slett ikke at man må ha så mye mer penger inn i offentlige budsjetter.
Staten har blitt for stor allerede og er ekstremt ineffektiv. Derfor håper jeg på regjeringsskifte
ved neste korsvei. Folk mister jo helt evnen til å ta vare på seg selv om dagen. Det er blitt så ille
i samfunnet nå at man ser det helt inn i det private næringslivet der nye ansatte nærmest holdes i hendene og leies rundt.

Ja det er en annen diskusjon og jeg er ikke uenig. Vi mangler ikke penger i dette landet, problemet er vel at den offentlige sektoren er alt for stor. Vi har for stort byråkrati rett og slett. For mange regler som ingen klarer å følge opp selv om offentlig sektor allerede er alt for stor. De statlig ansatte klarer ikke å følge egne regler, sykehus klarer ikke å følge regler, politi klarer ikke å følge egne regler osv osv. Vi gjør det kun fordi vi har råd til det i dag men den dagen Norge ikke går så sinnsykt i overskudd kommer dette til å tryne totalt men for å komme tilbake til tråden så er elbilen for meg en liten gullgruve og grunnen til at jeg rett og slett ikke kunne forsvare å kjøpe en dieselbil til halv pris av det jeg betalte for Ariya'en. Jeg forventer rett og slett ikke at det skal være like lønnsomt i all framtid selv om jeg håper på det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Merce

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. september 2023, klokken 14:33Jeg forstår rett og slett ikke at man må ha så mye mer penger inn i offentlige budsjetter.
Staten har blitt for stor allerede og er ekstremt ineffektiv. Derfor håper jeg på regjeringsskifte
ved neste korsvei. Folk mister jo helt evnen til å ta vare på seg selv om dagen. Det er blitt så ille
i samfunnet nå at man ser det helt inn i det private næringslivet der nye ansatte nærmest holdes i hendene og leies rundt.

Nå gikk jo den forrige regjeringen nærmest til valg på at den skulle kutte i byråkratiet foruten at det skjedde. Det er godt mulig det har est ut enda mer og raskere med nåværende regjering.

Det virkelige store faren her er at den offentlige sektoren er godt på vei til å bli en så stor maktfaktor at den ikke lar seg stoppe.. Vi er nok nærmere enn de fleste kanskje tenker over, og da er det ingen vei tilbake før det går utfor stupet.

RJK

Sitat fra: Merce på torsdag 07. september 2023, klokken 21:49
Sitat fra: RJK på torsdag 07. september 2023, klokken 10:23Er jo de som har tatt orde for at veiprising ikke skal komme i stedet for, men i tillegg til.

Jeg har absolutt null tiltro til politikere flest, annet enn av avgiftsskruen skal strammes til med jevne mellomrom, og gjerne flere slike skruer på samme tid.

Gjør ikke så vondt med en kvart omdreining her og der, når ikke alt presset kommer samme sted.

Forøvrig har jeg absolutt null tiltro til at dataene som samles inn, ikke kan og ettterhvert vil bli brukt til å overvåke oss, enten det er myndighetene, selskapene som skal brukes til å samle og sortere disse dataene, eller av kriminelle hackere som ikke har skrupler mot å bruke dataene mot deg.

Jeg har derfor ingen ønske om å tillate at slikt blir montert i mitt/mine kjøretøy, selv om jeg innser at ved nybilkjøp vil det komme et punkt der man ikke får valget, om vi ikke "dreper" dette ved rota, før det får feste seg.

Lettere å stoppe noe som ikke er kommet skikkelig i gang, enn å fjerne "kreften" når den allerede har fått tid til å vokse seg stor...

Ingen ting trenger å monteres i bilen din, det kan tas fra rapportert km-stand. Mye lettere å jamme/manipulere en slik gps-dings enn odometeret i bilen din... ???
Så nå mener du at Staten skal begynne å hacke seg inn på GPS'en? Det kan jeg rett og slett ikke tro på at e gjør, det ville jo vært klart ulovlig. 

Og jeg tror heller ikke leverandør av bil/GPS vil gi myndighetene tilgang. Om noe, så vil det eventuelt være at de legger det inn i SW, men man kan jo da nekte å få bilen oppgradert, eller forlange en versjon uten. Eller i tilfelle, dra over til Sverige og få svensk versjon uten slik tull.

De kan sikkert pålegge produsentene om å legge det inn i nye biler, men ellers regner jeg det som sannsynlig at de faktisk må inn i bilen og få installert en egen "dings" for formålet, selvsagt for bileiers regning.

Men jeg vil tro det vil også støte på noen juridiske barrierer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

^^
Nei, jeg har ikke snakket noe om å hacke seg inn i bilens gps. Dette kan jo gjøres like enkelt som da man betalte km-avgift med dieselbil, man rapporterer inn km-stand og blir fakturert for kjørte km.

saftsuse

Sitat fra: Merce på torsdag 07. september 2023, klokken 21:49
Sitat fra: RJK på torsdag 07. september 2023, klokken 10:23Forøvrig har jeg absolutt null tiltro til at dataene som samles inn, ikke kan og ettterhvert vil bli brukt til å overvåke oss, enten det er myndighetene, selskapene som skal brukes til å samle og sortere disse dataene, eller av kriminelle hackere som ikke har skrupler mot å bruke dataene mot deg.

Ingen ting trenger å monteres i bilen din, det kan tas fra rapportert km-stand. Mye lettere å jamme/manipulere en slik gps-dings enn odometeret i bilen din... ???

Tja, ikke vær så sikker på det.
Blant alle "gode" forslag om veiprising så har det også kommet frem forslag om:
Større avgift i rushtiden. Jeg har sett 4-5 kr per km bli foreslått. Tror det var fra TØI.
Større avgift på nybygde veier / veier som skal bygges og ikke minst eventuelle omkjøringsveier (alle skal flåes).
OSV, OSV.

Det betyr jo  i klartekst at staten vil at vi kjører innom nærmeste verksted og monterer en eller annen form for GPS.

Steike dette kommer til å bli bra. Først selge det inn som at det blir så utrolig rettferdig at de som kjører langt skal betale mer en de som kjører kort. Alle må betale uavhengig av hvor bomstasjoner står OSV, slik at "Folk flest" kommer likt ut.
Så strammes selvfølgelig skruen år etter år....
Ref. MVA systemet på mat og tjenester. veldig kort :Politikerne sa "Vi innfører MVA på alle tjenester og halverer MVA på mat, slik at folk flest kommer likt ut."
Og som alle vet, mva på mat er ikke halvparten lenger.
Og siste uttalelse jeg leste var: Hvorfor skal vi ha to MVA satser på mat? ( da vet vi hvilken vei "halv" mva snart går) 

Bare å glede seg til å bli flådd av veiprising. Jeg er rimelig sikker på at det ikke blir 29+mva når det blir innført.
En professor av noe slag, sikkert på statens regning kom frem til at 1kr flatt var passe å starte med.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Balaklava

Blir aldri feil å betale for egen bruk. Bompenger fungerer sånn passe, for mye går til administrasjon og enkelte får magesår og drypp av å stadig bli påminnet at de betaler for bruken av veien.

En utfordring er å klare å kommunisere at vei koster penger, og hvor mye. Som feks langs Jæren, hvor de har mast om bedre vei i evigheter, og når de får det så er de ikke villige til å betale for det.

Og det ubehagelige i de som ikke vil ta regninga for egen bruk, men mener tante Olga i Trysil også skal betale.

Virker som en del går på restaurant og har råd til pølse med brød, men bestiller kaviar, gåselever og champagne, når regninga kommer prøver de å stikke av. Når de blir tatt mener de alle skal spleise på måltidet deres :-D.
---
Veiprising er tip- top. Å få mer av kostnadene over på bruk er et steg i riktig retning. De som bruker mest betaler mest, de som bruker lite betaler minst. Enkelt og rettferdig. Og de som prøver å snylte får det sikkert til uansett.

sjokomelk

Ingen har sagt at samferdsel ikke koster penger. Men vi er alle direkte og indirekte brukere av dette uansett hvem vi er og hvor vi bor. Jeg kjører kanskje ikke på veien på Jæren selv, men Gilde har kanskje slakteri som bruker denne veien, og jeg kjøper pølsene deres på butikken et annet sted i Rogaland. Og Gilde og alle deres ansatte gjør at det genereres inntekter til det offentlige gjennom skatter og merverdiavgift. Så samferdsel må sees på som "utgift til inntekts ervervelse" for det offentlige, og belastes gjennom fellesskapet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Det blir så ufattelig enkelt å øke takstene når en bruker veiprising....shit, det sykehuset ble dyrt....vi justerer opp veiprising på 40%....klikk....fikset...

Nei, hold fingrene av fatet, AP!!!

Før gikk veldig mye vekk i administrasjon til bompenger, mens det nå er mye mer strømlinjeformet og kostnadseffektivt. Bygge ny dobbel motorvei, og sette opp bom på akkurat den veien - helt greit. Men skal samtidig være edruelig. Og staten må dekke halvparten. Minst. Dette er infrastruktur, og fellesgode på linje med skole. Skal vi begynne å kreve inngangsbilletter på skoler? Sorry, du slipper ikke inn - pappa har ikke betalt skolepengene...

I USA har de offentlig gjeld tilsvarende 1 million kroner per innbygger. Likevel klarer de seg med lave skatter og ikke mye bommer å se....nå ønsker vi ikke å bli USA, men i Norge har staten en formue tilsvarende 2,7 millioner kroner per innbygger. Da kan vi ta oss råd til å forberede oss på framtiden med å knytte landet bedre sammen med skikkelige veier uten at enkeltpersoner skal betale ned veien på 20 år, på veier som kan brukes i 200 år.
Tesla Model Y                         2021-

Balaklava

Sitat fra: sjokomelk på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:14Ingen har sagt at samferdsel ikke koster penger. Men vi er alle direkte og indirekte brukere av dette uansett hvem vi er og hvor vi bor. Jeg kjører kanskje ikke på veien på Jæren selv, men Gilde har kanskje slakteri som bruker denne veien, og jeg kjøper pølsene deres på butikken et annet sted i Rogaland. Og Gilde og alle deres ansatte gjør at det genereres inntekter til det offentlige gjennom skatter og merverdiavgift. Så samferdsel må sees på som "utgift til inntekts ervervelse" for det offentlige, og belastes gjennom fellesskapet.

Den der er syltynn. Når jeg kjørte over Fjærland og måtte betale x hundre for den genialt flotte veien de få gangene jeg kjørte der så var det verdt hver eneste krone. Samme med tunellen ute på Hvaler.

Men ikke pokker om jeg skal betale for noe av det til vanlig. Kjører Gilde pølsene til meg den veien så får de gjøre som de allerede gjør, ta seg betalt for det.

Og velger en å legge bedrifter i utkanten for å spare på andre områder så har en med i regnestykket at transportkostnadene øker.

Jeg skal ikke være med i noe spleiselag for å subsidiere utkantbedrifter mer enn de allerede blir. Jeg betaler gjennom de produktene jeg kjøper, men er ikke med på samvirkeideologien om at hele befolkningen skal dele regninga fordi utkantene skal flotte seg med vanvittige veiledninger. Ønsker de det selv så må de gjerne få det, og selvsagt betale for det.

sjokomelk

Da bør jeg som barnløs nekte å være med på spleiselaget som skole og utdanning er, siden jeg ikke har barn som benytter seg av det, og kommer ikke til å gjøre det heller. ::) Men hvis jeg ser litt større på det betyr det at det utdannes andre sine barn som jeg kan ansette i bedriften min, og som igjen gjør at det genereres inntekter til staten over skatteseddelen til disse.

Infrastruktur som vei, vann, strøm og andre goder vi alle har nytte av bør være en del av fellesskapet hvor vi alle deltar etter evne, og ikke med "flat pris" som veiprising og bompenger er. Bare se til f.eks. Sverige hvor dette er normalen. Jeg betaler heller 0,5% mer i skatt hvis det betyr at bompenger/veiprising er en saga blott og vi faktisk får en kraftig oppgradering og vedlikehold av all samferdsel, både av stamveier og dobbeltsporet jernbane bygd for 250km/t.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:44
Sitat fra: sjokomelk på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:14Ingen har sagt at samferdsel ikke koster penger. Men vi er alle direkte og indirekte brukere av dette uansett hvem vi er og hvor vi bor. Jeg kjører kanskje ikke på veien på Jæren selv, men Gilde har kanskje slakteri som bruker denne veien, og jeg kjøper pølsene deres på butikken et annet sted i Rogaland. Og Gilde og alle deres ansatte gjør at det genereres inntekter til det offentlige gjennom skatter og merverdiavgift. Så samferdsel må sees på som "utgift til inntekts ervervelse" for det offentlige, og belastes gjennom fellesskapet.

Den der er syltynn. Når jeg kjørte over Fjærland og måtte betale x hundre for den genialt flotte veien de få gangene jeg kjørte der så var det verdt hver eneste krone. Samme med tunellen ute på Hvaler.

Men ikke pokker om jeg skal betale for noe av det til vanlig. Kjører Gilde pølsene til meg den veien så får de gjøre som de allerede gjør, ta seg betalt for det.

Og velger en å legge bedrifter i utkanten for å spare på andre områder så har en med i regnestykket at transportkostnadene øker.

Jeg skal ikke være med i noe spleiselag for å subsidiere utkantbedrifter mer enn de allerede blir. Jeg betaler gjennom de produktene jeg kjøper, men er ikke med på samvirkeideologien om at hele befolkningen skal dele regninga fordi utkantene skal flotte seg med vanvittige veiledninger. Ønsker de det selv så må de gjerne få det, og selvsagt betale for det.

Klarer ikke helt å se hvorfor det skal være dritdyrt i 16 år, for så å være gratis. 810 kroner for en passering for en lastebil. Du synes det er god politikk? 180 for en personbil? For en vei som kan brukes i 100-vis av år? Vi ser jo veldig mange bedrifter som har gått konkurs pga høye strømpriser og høye renter. Da kan det jo være klokt av politikerne å forbedre norske bedrifters konkurranse-evne ved å bruke av oljefondet på å dekke mye av kostnadene. Sånn at vi har noe å leve av når Stavanger slutter å betale for hele Norge gjennom oljen  ;)  ;D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:00

Klarer ikke helt å se hvorfor det skal være dritdyrt i 16 år, for så å være gratis. 810 kroner for en passering for en lastebil. Du synes det er god politikk? 180 for en personbil? For en vei som kan brukes i 100-vis av år? Vi ser jo veldig mange bedrifter som har gått konkurs pga høye strømpriser og høye renter. Da kan det jo være klokt av politikerne å forbedre norske bedrifters konkurranse-evne ved å bruke av oljefondet på å dekke mye av kostnadene. Sånn at vi har noe å leve av når Stavanger slutter å betale for hele Norge gjennom oljen  ;)  ;D
Synes @Sutalaus snubler i egne bein her. For veiprising er lik bompenger, bare en annen måte å skattlegge forbrukerne. Jo, tro ikke annet enn at midlene vil finne veien inn til den store felleskassa, og derved vil hen fremdeles måtte "betale for andre sin bruk", som hen tydeligvis er motstander av.

Forskjellen er at nå tjener noen store penger på noen bomstasjoner, som vi er pålagt å betale på. Og det vil egentlig fortsette med veiprising. Derimot, tas det gjennom skatten slik hele poenget med skatt er, så foregår all fordelingen tross alt innad i statsapparatet, frem til man kjøper tjenestene.

Hele poenget med veiprising, er jo at "alle" skal være med å betale, også for veier som har stått i mange år, mens bompenger rammer noen hardt, mens andre kan kjøre mil etter mil uten å betale bompenger, rett og slett pga at man ikke kan bompengebelegge alle veier.

Ja, altså helt frem til de får innført veiprising. Da er alle veier dekket, men man har mulighet til å gjøre noen veier særdeles mye dyrere, også til forskjellige tider av døgnet. Altså rett og slett en genial måte å loppe bilistene på.

Må vel nesten begynne å kreve betalt av passasjerene, slik at "alle" er med å betale. Så kan vi sitte der som noen små egoister på hvert vårt nes, og i hver vår krok. "Jasså, du trengs å hentes ved busstasjonen/havna/togstasjonen/flyplassen og skal kjøres der og der, og jeg må ut herfra og tilbake, ja det blir 150,- spenn for Statens km-satser det.

Jøss for et samfunn vi er i ferd med å lage oss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balaklava

Sitat fra: sjokomelk på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:58Da bør jeg som barnløs nekte å være med på spleiselaget som skole og utdanning er, siden jeg ikke har barn som benytter seg av det, og kommer ikke til å gjøre det heller. ::) Men hvis jeg ser litt større på det betyr det at det utdannes andre sine barn som jeg kan ansette i bedriften min, og som igjen gjør at det genereres inntekter til staten over skatteseddelen til disse.

Infrastruktur som vei, vann, strøm og andre goder vi alle har nytte av bør være en del av fellesskapet hvor vi alle deltar etter evne, og ikke med "flat pris" som veiprising og bompenger er. Bare se til f.eks. Sverige hvor dette er normalen. Jeg betaler heller 0,5% mer i skatt hvis det betyr at bompenger/veiprising er en saga blott og vi faktisk får en kraftig oppgradering og vedlikehold av all samferdsel, både av stamveier og dobbeltsporet jernbane bygd for 250km/t.

Nå er du langt inn i kaviar- og champagnemenyen, og du har ikke lest prisene.

Det er stor forskjell på infrastruktur som utdanning, helse, strøm osv og grandiose veiprosjekter i tynt befolka områder, så tynt befolka at det strengt tatt ikke er betalingsevne for det de vil ha.

Når vi får veiprising er jeg med på spleiselaget ditt, basert på hvor ofte jeg kjører i undervannstunellen til en zillion kroner ut til øya du har valgt å bosette deg på. Men helt ærlig, jeg hadde klart meg med ferja de få gangene jeg skal dit. At du som pendler vil spare 30 minutter, det skjønner jeg godt, og de 30 minuttene vil koste deg en del kroner, kanskje ikke like mye som du sparte på å kjøpe bolig i utkantnorge i stedet for i en by. Uansett, dette betaler du for selv, enkelt og greit. Og jeg betaler når jeg kommer på besøk for å fiske torsk og se på utsikten.

Balaklava

Sitat fra: RJK på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:00

Synes @Sutalaus snubler i egne bein her. For veiprising er lik bompenger, bare en annen måte å skattlegge forbrukerne. Jo, tro ikke annet enn at midlene vil finne veien inn til den store felleskassa, og derved vil hen fremdeles måtte "betale for andre sin bruk", som hen tydeligvis er motstander av.

Forskjellen er at nå tjener noen store penger på noen bomstasjoner, som vi er pålagt å betale på. Og det vil egentlig fortsette med veiprising. Derimot, tas det gjennom skatten slik hele poenget med skatt er, så foregår all fordelingen tross alt innad i statsapparatet, frem til man kjøper tjenestene.

Hele poenget med veiprising, er jo at "alle" skal være med å betale, også for veier som har stått i mange år, mens bompenger rammer noen hardt, mens andre kan kjøre mil etter mil uten å betale bompenger, rett og slett pga at man ikke kan bompengebelegge alle veier.

Ja, altså helt frem til de får innført veiprising. Da er alle veier dekket, men man har mulighet til å gjøre noen veier særdeles mye dyrere, også til forskjellige tider av døgnet. Altså rett og slett en genial måte å loppe bilistene på.

Må vel nesten begynne å kreve betalt av passasjerene, slik at "alle" er med å betale. Så kan vi sitte der som noen små egoister på hvert vårt nes, og i hver vår krok. "Jasså, du trengs å hentes ved busstasjonen/havna/togstasjonen/flyplassen og skal kjøres der og der, og jeg må ut herfra og tilbake, ja det blir 150,- spenn for Statens km-satser det.

Jøss for et samfunn vi er i ferd med å lage oss.

Du får det til å høres ut som du tenker bilkjøring er gratis frem til vi får veiprising?

Og ellers, skulle nesten trodd dette var et forum for rød ungdom eller noe. Ingen vil betale for seg, "staten skal betale", inklusive gamle tante Olga i Trysil som aldri har kjørt egen bil.

Ingenting er så gøy som å bruke andre sine penger, særlig skattepenger.

Rosstopher

Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:55Nå er du langt inn i kaviar- og champagnemenyen, og du har ikke lest prisene.

Det er stor forskjell på infrastruktur som utdanning, helse, strøm osv og grandiose veiprosjekter i tynt befolka områder, så tynt befolka at det strengt tatt ikke er betalingsevne for det de vil ha.

Når vi får veiprising er jeg med på spleiselaget ditt, basert på hvor ofte jeg kjører i undervannstunellen til en zillion kroner ut til øya du har valgt å bosette deg på. Men helt ærlig, jeg hadde klart meg med ferja de få gangene jeg skal dit. At du som pendler vil spare 30 minutter, det skjønner jeg godt, og de 30 minuttene vil koste deg en del kroner, kanskje ikke like mye som du sparte på å kjøpe bolig i utkantnorge i stedet for i en by. Uansett, dette betaler du for selv, enkelt og greit. Og jeg betaler når jeg kommer på besøk for å fiske torsk og se på utsikten.

Ser du virkelig ikke sammenligningen med annen infrastruktur? Er det greit for deg å betale for dyrt vann, strøm, skole, helsetjenester, etc. for at folk skal bo på landet, men dyre veier er helt uaktuelt? Eller tenker du at all annen infrastruktur og tjenester er like billig å bygge ut overalt, og det bare er veier som er dyrere å bygge visse steder?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA