Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

Panduck

https://www.vg.no/nyheter/i/APM0pA/milliardsjokk-i-vente-for-eiere-av-elbiler

Det er jo greit at noe må komme, det koster jo å vedlikeholde veier. Men dette virker nesten som om elbiler skal være dyrere enn bensin og langt dyrere enn diesel biler med tanke på hva de betaler i veiavgift?

Skal tunge elbiler betale like mye som lette? For fossilbiler vil høyere forbruk bety høyere avgift. Ikke for el?

Hva med ladbar hybrid? Skal de få kjøre på strøm uten avgift?

vinterdekk

Huff da, ble dobbelt innlegg om det samme temaet. Men BT går litt dypere inn i saken. https://elbilforum.no/index.php?topic=65409.0
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Panduck

Litt dumt å skrive på det innlegget som kom først at det ble dobbelt opp, og lenke til innlegget som kom etterpå?

vinterdekk

Her er innlegget jeg postet i annen tråd som jeg for ordens skyld har stengt.

SitatSkattedirektoratet og Vegvesenet går inn for fjerning av bompenge-rabatt, veibruksavgift per kilometer. Høyere takst for kjøring i større byer (100.000+ innbyggere) med kjøretøy >7,5 tonn.

Veiprising basert på posisjon utarbeides videre.

Etter den siste kvalitetssikringen, skal regjeringen velge om de til slutt vil gå videre med et alternativ til Stortinget.

https://www.bt.no/politikk/i/vePexL/forbereder-milliardsjokk-i-avgifter-for-eiere-av-elbiler-og-lastebiler

Elbilforeningen og NAF får en jobb å gjøre framover. Blir interessant å se hvordan de tar utfordringen.

vinterdekk

Nå høres jeg vel ut som en innleggsholder på ett skolevalg. Jeg tenker at staten burde fokusere på å gradvis innføre full moms på elbiler, og utnytte muligheten med de historisk avgiftsfrie elbilene til å utvikle ett enklere avgiftssystem på biler, med mindre byråkrati. Kun moms og veiprising hadde vært det ideelle. Men systemet burde også oppmuntre til å holde de eldre elbiler på veien så mange år som mulig gjennom feks. lavere avgifter på deler og veipris.

Jan-Børre Olsen

Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Panduck

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 11:46Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.

Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Men å gjøre det så enkelt som "pris pr km" er jeg ikke sikker på er veien å gå. Skal små elbiler straffes like hart som digre SUVer? Og ja, jeg lurer på hvordan de tenker at ladbare hybrider skal få avgift kalkulert. Skal de slippe unna?

hELgenen

Hybrider blir jo gull her.
Dersom en kan få hybrider som dekker daglig kjørelengde så slipper en avgift fordi avgiften skal ligge på drivstoffet på disse...

Rosstopher

Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 12:01Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Men å gjøre det så enkelt som "pris pr km" er jeg ikke sikker på er veien å gå. Skal små elbiler straffes like hart som digre SUVer? Og ja, jeg lurer på hvordan de tenker at ladbare hybrider skal få avgift kalkulert. Skal de slippe unna?

Mulig det er noe feil med utregningen min her, men dieselbiler betaler 2,92 kroner per liter, altså bruker man en halvliter på mila er det 2,92 kroner per 20 km eller knapt 15 øre per km. (mindre for små biler og mer for større biler). Mens for elbiler skal det være 29 øre per km uavhengig av bilen forbruk, vekt, etc? Det høres jo helt latterlig ut med mindre det er noe jeg ikke forstår her.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

vinterdekk

Jeg tror ikke staten vil klare å hente så mye mer inntekt fra ladbare hybrider i 2029.

• Om du legger den samme veibruksavgiften på ladehybrider så blir jo insentivet for eiere til å investere i ladeboks hjemme og spare mest mulig bensin på daglig kjøring ennå mindre enn det allerede er.
  • Ladehybrider har ingen insentiver utenom lavere engangsavgifter og er fra før sidestilt med bensinbiler.
  • Importørene har allerede begynt å kutte i ladehybrid-modeller og dette vil bare fortsette framover fordi elbiler er lettere å få solgt. Noen nylige eksempler er VW Passat og Toyota Prius. Ladehybridene vil utgjøre en stadig mindre andel av nybilsalget framover i takt med at produsentene får erstattet sortimentet med elbiler.
  • Engangsavgiftene for ladehybrider vil øke i enda flere omganger. Elbilforeningen har også vist at de ønsker dette.

Men jeg er enig i de andre spørsmålene som løftes i denne tråden, klart forslaget må nyanseres. Kjøper man en gjerrig hybrid eller dieselbil så mister staten inntekter på drivstoffsalg da også. Hull i hodet om man skal "straffes" like mye for å kjøre en liten elbil eller holde en gammel elbil på veien når dette er det mest klimavennlige alternativet innen privat bilhold.

Maxwell_400

Sitat fra: Rosstopher på mandag 04. september 2023, klokken 12:34
Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 12:01Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Mulig det er noe feil med utregningen min her, men dieselbiler betaler 2,92 kroner per liter, altså bruker man en halvliter på mila er det 2,92 kroner per 20 km eller knapt 15 øre per km. (mindre for små biler og mer for større biler). Mens for elbiler skal det være 29 øre per km uavhengig av bilen forbruk, vekt, etc? Det høres jo helt latterlig ut med mindre det er noe jeg ikke forstår her.

29 øre er eks. moms, du må betale 36.25 øre.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

Da har elbilforeningen uttalt seg i dag.

https://elbil.no/blir-det-milliardsjokk-for-elbilistene/

Igjen blir dette ladehybrid versus elbil-løftet fram. Men avgiftsmessig vil ladehybridene utgjøre en liten (?) andel av bilparken og betaler allerede veibruksavgift igjennom drivstoffet de må tanke. Utenom det er det mye jeg støtter i det foreningen tar opp i artikkelen.

SitatFavoriserer ladbare hybrider: – Bakvendt miljøpolitikk
I høringen skriver også Elbilforeningen at det er «svært uheldig at det foreslåtte konseptet i realiteten vil være en kraftig favorisering av ladbare hybrider.»

Grunnen til det er dette:

For det første vil de ikke få den sjablongbaserte avgiften som foreslås for elbiler.
For de andre vil de betale null og niks i vegbruksavgift gjennom flytende drivstoff så lenge de kjører på strøm.
– Å legge frem et system der ladbare hybrider fremfor elbiler er de store vinnerne, er rimelig bakvendt miljøpolitikk. Det er et godt eksempel på hvorfor utredningens konklusjoner bør skrotes, sier Christina Bu.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 11:46Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.

Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det. For alt vi vet kan de ha regnet at de store elbilene burde betale 50 øre og de små 10 øre og 29 øre er snittet. Det er sjeldent at avgifter er helt rettferdig, det blir for ressurskrevende. Jeg tror heller ikke at 29 øre er endelig ord i saken. Mye kamelsvelging skal skje fram til 2029 så akkurat summen henger jeg meg ikke opp i riktig enda. For meg er det uansett butikk, det utgjør to mnd dieselforbruk for mitt vedkommende med dagens dieselpriser(som sikkert ikke blir billigere heller).
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Dede

Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?

hELgenen

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Det er sjeldent at avgifter er helt rettferdig, det blir for ressurskrevende. Jeg tror heller ikke at 29 øre er endelig ord i saken. Mye kamelsvelging skal skje fram til 2029 så akkurat summen henger jeg meg ikke opp i riktig enda. For meg er det uansett butikk, det utgjør to mnd dieselforbruk for mitt vedkommende med dagens dieselpriser(som sikkert ikke blir billigere heller).

Jeg forstår rett og slett ikke at man må ha så mye mer penger inn i offentlige budsjetter.
Staten har blitt for stor allerede og er ekstremt ineffektiv. Derfor håper jeg på regjeringsskifte
ved neste korsvei. Folk mister jo helt evnen til å ta vare på seg selv om dagen. Det er blitt så ille
i samfunnet nå at man ser det helt inn i det private næringslivet der nye ansatte nærmest holdes i hendene og leies rundt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA