Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det.

Å ha avgift basert på vekt krever omtrent null byråkrati, det høres mer ut som om man man har en diger elbil og ikke vil betale mer enn de som har en liten.

Vidar_S

For meg er det mest oppsiktsvekkende at denne saken dukker opp som en nyhet nå, 10 måneder etter at informasjonen ble kjent...

Som også elbilforeningen skriver på siden @vinterdekk lenker til: "Bakgrunnen for oppslagene er faktisk en utredning som ble lagt fram i fjor av blant annet Skattedirektoratet, men anbefalingene har ikke blitt behandlet politisk ennå."

"...Elbilforeningen leverte en svært kritisk høringsuttalelse på nyåret i år."

Rollep

Sitat fra: Dede på mandag 04. september 2023, klokken 14:17Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?
Det stemmer ikke. Det som finnes i forsikringsinfo er den årlige kjørelengden man har betalt for, den reelle kjørelengden er i de fleste tilfeller langt lavere.

Selv har jeg for tiden ca. 15 000 km til gode. Det kommer av at jeg normalt kjører mest i utlandet, og den slags ble det jo fint lite av under pandemien.

Hvis man i det hele tatt kommer å få trekke fra utenlandskjøringen blir det håpløse tilstander hver gang man skal passere grensa, er jo ille nok slik det er nå. Da kan man tenke seg hvordan det blir når omtrent alle skal stoppe for å stemple ut eller inn. Alle husker vel hvordan det så ut under tiden med vaksinepass.

vinterdekk

Vedum/SP er skeptisk til «veibruksavgift» for elbiler. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APMJxn/vedum-avlyser-ny-elbil-avgift

Positivt, men de hadde også maks pris på drivstoff som en av sine prinsippsaker.  :police:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 15:34
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det.

Å ha avgift basert på vekt krever omtrent null byråkrati, det høres mer ut som om man man har en diger elbil og ikke vil betale mer enn de som har en liten.
Hvorfor skal det være vektbasert mener du? Det er jo vogntogene som sliter på veiene, ikke personbiler om de veier ett eller tre tonn.

IMO kunne det vært basert på antall personer i bilen. Kjører man alene i bilen kan man betale fire ganger så enn en familie på fire.

Nei, det blir vel L7e kjøretøy etter hvert, de smyger vel under denne avgiften og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Jeg ser nå at jeg ligger på et snitt på ca. 550 kr mnd i bompenger med en årlig kjørelengde på 10 000 km. Altså skulle jeg betalt med full bompengebelastning følgende:
6600 / 10000 / 0,4 = 1,5 kroner per km

Det er ikke veibruksavgifta som er noe særlig problem å betale. Det er bompengene som utgjør den definitivt største kostnaden.

hemi

vi kunne stemt frem de politikerne som ikke prøvde å "ta de rike" som jeg nå håper alle forstår er absolutt alle i norge, og heller fokuserte på at folk fikk beholde pengen sine selv, kanskje da også litt mindre veiavgifter og ekstra skjulte og mindre skjulte skatter.

ekstremt dårlig  deal for folk som ikke bor super sentralt, ofte de som ikke har mest penger.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02
Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 11:46Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.

Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Men å gjøre det så enkelt som "pris pr km" er jeg ikke sikker på er veien å gå. Skal små elbiler straffes like hart som digre SUVer? Og ja, jeg lurer på hvordan de tenker at ladbare hybrider skal få avgift kalkulert. Skal de slippe unna?
Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det. For alt vi vet kan de ha regnet at de store elbilene burde betale 50 øre og de små 10 øre og 29 øre er snittet. Det er sjeldent at avgifter er helt rettferdig, det blir for ressurskrevende. Jeg tror heller ikke at 29 øre er endelig ord i saken. Mye kamelsvelging skal skje fram til 2029 så akkurat summen henger jeg meg ikke opp i riktig enda. For meg er det uansett butikk, det utgjør to mnd dieselforbruk for mitt vedkommende med dagens dieselpriser(som sikkert ikke blir billigere heller).

For elbiler kan en gjøre det som med fossilbiler i dag, betale avgift i forhold til hvor mye drivstoff som brukes. Alle elbiler bør ha en måler rett innenfor ladeporten som måler strømmen bilen lades med. Så kan det være en avgift per kWh og målerstand rapporteres ved hver EU-kontroll, eller oppgis av bileier. Et slikt system vil være enkelt og effektivt og mer rettferdig. De fleste elbiler har vel en slik måler allerede.

En fast avgift per km for alle biler er jo ganske meningsløst. Det vil jo belønne de tyngste bilene og den mest energisløsende kjøringen på bekostning av de som velger en liten og effektiv bil og som kjører svært økonomisk. En avgift per km vil ikke være et insitament til bilindustrien om å lage biler med liten luftmotstand, lette biler og med mindre tap i batteri og elmotorer med mer. Nei la oss beholde fossilbilenes fornuftige system der drivstofforbruk bestemmer hvor mye avgifter vi betaler (vegbruksavgift og moms per liter)!

En veibruksavgift også på elbiler må komme om få år. Som på alle andre felter må en finne seg i å betale for bruke et gode, her bruke vårt kostbare veinett. At elbiler i flere år har sluppet dette og mye annet er vel og bra, men kan naturligvis ikke fortsette til evig tid.

Hvorvidt biler igjen skal bli en melkeku for staten, er et helt annet spørsmål.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. september 2023, klokken 13:29For elbiler kan en gjøre det som med fossilbiler i dag, betale avgift i forhold til hvor mye drivstoff som brukes. Alle elbiler bør ha en måler rett innenfor ladeporten som måler strømmen bilen lades med. Så kan det være en avgift per kWh og målerstand rapporteres ved hver EU-kontroll, eller oppgis av bileier. Et slikt system vil være enkelt og effektivt og mer rettferdig. De fleste elbiler har vel en slik måler allerede.

En fast avgift per km for alle biler er jo ganske meningsløst. Det vil jo belønne de tyngste bilene og den mest energisløsende kjøringen på bekostning av de som velger en liten og effektiv bil og som kjører svært økonomisk. En avgift per km vil ikke være et insitament til bilindustrien om å lage biler med liten luftmotstand, lette biler og med mindre tap i batteri og elmotorer med mer. Nei la oss beholde fossilbilenes fornuftige system der drivstofforbruk bestemmer hvor mye avgifter vi betaler (vegbruksavgift og moms per liter)!

En veibruksavgift også på elbiler må komme om få år. Som på alle andre felter må en finne seg i å betale for bruke et gode, her bruke vårt kostbare veinett. At elbiler i flere år har sluppet dette og mye annet er vel og bra, men kan naturligvis ikke fortsette til evig tid.

Hvorfor skal jeg betale avgift til den norske stat når jeg kjører i utlandet?

Og jeg betaler allerede skatt og bompenger, det holder til veier også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. september 2023, klokken 16:33
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. september 2023, klokken 13:29For elbiler kan en gjøre det som med fossilbiler i dag, betale avgift i forhold til hvor mye drivstoff som brukes. Alle elbiler bør ha en måler rett innenfor ladeporten som måler strømmen bilen lades med. Så kan det være en avgift per kWh og målerstand rapporteres ved hver EU-kontroll, eller oppgis av bileier. Et slikt system vil være enkelt og effektivt og mer rettferdig. De fleste elbiler har vel en slik måler allerede.

Hvorfor skal jeg betale avgift til den norske stat når jeg kjører i utlandet?

Og jeg betaler allerede skatt og bompenger, det holder til veier også.
Enig med siste taler. Dessuten er det godt med avgifter på strømmen allerede, og det må da være opp til meg å avgjøre om strømmen jeg bruker, skal gå til å vaske klær, lage middag, se på TV, lese en bok eller kjøre noen km med bilen min.

At bilen min bruker en brøkdelen av energien til en ice-bil, skal den ikke straffes for, men heller belønnes for. Og det at strømmen er grønn og rein og fornybar, fremfor å skape forurensning med, er også positivt.

Legg til at jeg er fullstendig uenig i at man skal beskatte og avgiftslegge biler som luksusgjenstander, da infrastrukturen i landet generelt er så elendig at det ikke er mange steder man mer eller mindre helt kan erstatte behovet for en bil, selv i det daglige.

Det norske samfunnet er helt avhengig av bilen, og da er det for alle gode grunner langt bedre at den drives av ren, norsk vannkraft i form av strøm, enn bensin, diesel eller gass, inkludert hydrogen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Rart hvordan egentlig korte reiser blir fremstilt som lange:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ole-kristian-reiser-12-mil-pa-en-jobbdag/v/5-95-1308665

Har lengre pendlervei enn denne karen kjører på en dag..og starter dagen mange timer før. Sånn er det å bo på bygda. Noen vil jo dra oss alle til byen og sentralisere. Og med veiprising så vil jo det skje. Ja,og samtidig vil jo folk som ikke klarer byen gå til grunne...så enkelt er det!

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. september 2023, klokken 13:29
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02
Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 11:46Jeg tenker at dette er en helt naturlig vei for elbilen å gå. Staten skal tjene penger på bilholdet, det er tross alt en gigantisk melkeku for staten. At elbilen skal gå under radaren har jeg ingen tro på så jeg er ikke sjokkert.

Jo det gir jo mening at vi må betale vi også.

Men å gjøre det så enkelt som "pris pr km" er jeg ikke sikker på er veien å gå. Skal små elbiler straffes like hart som digre SUVer? Og ja, jeg lurer på hvordan de tenker at ladbare hybrider skal få avgift kalkulert. Skal de slippe unna?
Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det. For alt vi vet kan de ha regnet at de store elbilene burde betale 50 øre og de små 10 øre og 29 øre er snittet. Det er sjeldent at avgifter er helt rettferdig, det blir for ressurskrevende. Jeg tror heller ikke at 29 øre er endelig ord i saken. Mye kamelsvelging skal skje fram til 2029 så akkurat summen henger jeg meg ikke opp i riktig enda. For meg er det uansett butikk, det utgjør to mnd dieselforbruk for mitt vedkommende med dagens dieselpriser(som sikkert ikke blir billigere heller).

For elbiler kan en gjøre det som med fossilbiler i dag, betale avgift i forhold til hvor mye drivstoff som brukes. Alle elbiler bør ha en måler rett innenfor ladeporten som måler strømmen bilen lades med. Så kan det være en avgift per kWh og målerstand rapporteres ved hver EU-kontroll, eller oppgis av bileier. Et slikt system vil være enkelt og effektivt og mer rettferdig. De fleste elbiler har vel en slik måler allerede.

Hvorvidt biler igjen skal bli en melkeku for staten, er et helt annet spørsmål.
En måler i bilen som rapporterer til myndighetene ville være en gavepakke for framtidig prisøkning av strøm for oss. Med et pennestrøk kan strømmen til elbilen plutselig koste noe helt annet enn strømmen til kokeplaten din og ville være en evig forhandlingspunkt ved hvert regjeringsskifte.
Forutsigbarheten ved å eie en elbil i dag er at det IKKE kan settes en annen pris for strømmen jeg bruker til koketoppen som til elbilen, mao så kan jeg lade hjemme og vite hva utgiftene er også i framtiden.

Jeg tror ikke bilprodusentene bruker mye energi på å tilpasse bilene for vårt avgiftsystem og jeg ser ikke helt sammenhengen ved at tunge biler belønnes mer enn lette biler. Det vil alltid lønnes å kjøre en lett elbil fordi den bruker mindre energi, mindre dekk osv. Det er insentivet for å velge så lett bil som mulig. Det kommer ikke til å forandres ved at det blir en avgift på 29øre pr km...jeg ser ikke logikken. Hvorfor skulle jeg plutselig ønske å kjøre en EQS Suv fordi det koster like mye pr km i avgift å kjøre som en Leaf?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Ingeniøren

Og ingen tror vel på om vi får veiprising basert på hvor mye du bruker veien, at noe annet blir borte slik at det faktisk lønner seg å bruke bilen mindre i forhold til dagens system... Det blir vel heller enda dyrere for de som kjører langt.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. september 2023, klokken 08:50Og ingen tror vel på om vi får veiprising basert på hvor mye du bruker veien, at noe annet blir borte slik at det faktisk lønner seg å bruke bilen mindre i forhold til dagens system... Det blir vel heller enda dyrere for de som kjører langt.
Er jo de som har tatt orde for at veiprising ikke skal komme i stedet for, men i tillegg til.

Jeg har absolutt null tiltro til politikere flest, annet enn av avgiftsskruen skal strammes til med jevne mellomrom, og gjerne flere slike skruer på samme tid.

Gjør ikke så vondt med en kvart omdreining her og der, når ikke alt presset kommer samme sted.

Forøvrig har jeg absolutt null tiltro til at dataene som samles inn, ikke kan og ettterhvert vil bli brukt til å overvåke oss, enten det er myndighetene, selskapene som skal brukes til å samle og sortere disse dataene, eller av kriminelle hackere som ikke har skrupler mot å bruke dataene mot deg.

Jeg har derfor ingen ønske om å tillate at slikt blir montert i mitt/mine kjøretøy, selv om jeg innser at ved nybilkjøp vil det komme et punkt der man ikke får valget, om vi ikke "dreper" dette ved rota, før det får feste seg.

Lettere å stoppe noe som ikke er kommet skikkelig i gang, enn å fjerne "kreften" når den allerede har fått tid til å vokse seg stor...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Sitat fra: RJK på torsdag 07. september 2023, klokken 10:23Er jo de som har tatt orde for at veiprising ikke skal komme i stedet for, men i tillegg til.

Jeg har absolutt null tiltro til politikere flest, annet enn av avgiftsskruen skal strammes til med jevne mellomrom, og gjerne flere slike skruer på samme tid.

Gjør ikke så vondt med en kvart omdreining her og der, når ikke alt presset kommer samme sted.

Forøvrig har jeg absolutt null tiltro til at dataene som samles inn, ikke kan og ettterhvert vil bli brukt til å overvåke oss, enten det er myndighetene, selskapene som skal brukes til å samle og sortere disse dataene, eller av kriminelle hackere som ikke har skrupler mot å bruke dataene mot deg.

Jeg har derfor ingen ønske om å tillate at slikt blir montert i mitt/mine kjøretøy, selv om jeg innser at ved nybilkjøp vil det komme et punkt der man ikke får valget, om vi ikke "dreper" dette ved rota, før det får feste seg.

Lettere å stoppe noe som ikke er kommet skikkelig i gang, enn å fjerne "kreften" når den allerede har fått tid til å vokse seg stor...

Ingen ting trenger å monteres i bilen din, det kan tas fra rapportert km-stand. Mye lettere å jamme/manipulere en slik gps-dings enn odometeret i bilen din... ???

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA