Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?

Startet av Tara, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:15

« forrige - neste »

Tara

Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:36
Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 12:57Kanskje-tap ved videresalg er en anelse neglisjerbart dersom vi fortsetter å ha et bilhold som pr nå (altså kjører bilene til restverdien er vrakpanten)

Jeg har bare ikke sett en eneste cupra på finn søkene mine, men når jeg la inn et spesifikt søk på merket å fikk jeg opp en. De aller fleste er i Viken, men vi drar nok ikke så langt for å kjøre bil, sunnmørsbasert som vi er. Det er  en her i fylket, en 2022-modell som er kjørt 5000 km, så sånnsett nesten ny. 330K Fin er den da, rød og lekker.

Om det ikke var for at vi skal borti helga, så burde vi hatt oss en bil-prøve runde. Kan rekke en tur bort på den lokale butikken i dag, og så får vi ellers vente til over helga.   
Denne du så på da? Ser jo umiddelbart at fargene og stilen klinger veldig mye bedre med sort og kobberfarge, enn disse sterilhvite interiørene ellers, eller der de blander inn f.eks. en blåfarge som kun finnes der de fant det for godt. Denne likte jeg, selv om jeg personlig hadde valgt grå eller sort utvendig. Men absolutt lekker i rødt også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312130173

Finner 50 biler fra merkeforhandlere, hvorav 25 kommer under 350 K.

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&model=1.8106.2000567&price_to=350000&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC

Er mange som tar seg en tur mot Østlandet for å finne rett bil. Kan fort være noen kroner å spare, fordi det er mer konkurranse og flere biler å velge mellom.

Og som sagt, lokal forhandler tar gjerne i mot dere som kunder, selv om dere måtte ut og hente. Er det samme kjede, så er det jo enda bedre.

Kan pga lite elbiler i området, faktisk være et poeng og ta seg turen. På en eller annen måte må jo elbilandelen i området økes, så om det er dere eller merkeforhandleren som henter, gir vel lite annen forskjell enn at dere da kan stikke den fortjenesten i egen lomme, fremfor forhandlerens allerede velfylte lommer. ;)

Ja, det er den jeg så

Klart det kan være penger å spare på en tur til Østlandet sånn i forhold til utvalget, men vi må reise dit også, noe som er både penger og tid, og særlig TID er mangelvare i vårt liv. Det er mye elbiler på veiene her etter at bomringen kom, og en god del på bruktmarkedet synes jeg, men altså bare den ene cupra'en da. Får se på det i forhold til reise, men det er i et liv med tre unger, fritidsaktiviteter 4 av 5 dager i uken (hvor mannen er trener på alle fire dagene, og det er meg som da kjører de andre ungene tilderes aktiviteter når de sammenfaller) og førstkommende helg er vi bortreist og helgen etter er det kor-oppreden, speidertur og fotballcup, så den er meget fullpakket, og sånn går liksom høsten...  Så tanken på en tur avsted til østlandet for \å kjøpe bil virker litt utopisk, men kan diskuteres om vi finner rett bil

RJK

Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 13:59
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:36
Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 12:57Kanskje-tap ved videresalg er en anelse neglisjerbart dersom vi fortsetter å ha et bilhold som pr nå (altså kjører bilene til restverdien er vrakpanten)

Jeg har bare ikke sett en eneste cupra på finn søkene mine, men når jeg la inn et spesifikt søk på merket å fikk jeg opp en. De aller fleste er i Viken, men vi drar nok ikke så langt for å kjøre bil, sunnmørsbasert som vi er. Det er  en her i fylket, en 2022-modell som er kjørt 5000 km, så sånnsett nesten ny. 330K Fin er den da, rød og lekker.

Om det ikke var for at vi skal borti helga, så burde vi hatt oss en bil-prøve runde. Kan rekke en tur bort på den lokale butikken i dag, og så får vi ellers vente til over helga.   
Denne du så på da? Ser jo umiddelbart at fargene og stilen klinger veldig mye bedre med sort og kobberfarge, enn disse sterilhvite interiørene ellers, eller der de blander inn f.eks. en blåfarge som kun finnes der de fant det for godt. Denne likte jeg, selv om jeg personlig hadde valgt grå eller sort utvendig. Men absolutt lekker i rødt også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312130173

Finner 50 biler fra merkeforhandlere, hvorav 25 kommer under 350 K.

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&model=1.8106.2000567&price_to=350000&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC

Er mange som tar seg en tur mot Østlandet for å finne rett bil. Kan fort være noen kroner å spare, fordi det er mer konkurranse og flere biler å velge mellom.

Og som sagt, lokal forhandler tar gjerne i mot dere som kunder, selv om dere måtte ut og hente. Er det samme kjede, så er det jo enda bedre.

Kan pga lite elbiler i området, faktisk være et poeng og ta seg turen. På en eller annen måte må jo elbilandelen i området økes, så om det er dere eller merkeforhandleren som henter, gir vel lite annen forskjell enn at dere da kan stikke den fortjenesten i egen lomme, fremfor forhandlerens allerede velfylte lommer. ;)

Ja, det er den jeg så

Klart det kan være penger å spare på en tur til Østlandet sånn i forhold til utvalget, men vi må reise dit også, noe som er både penger og tid, og særlig TID er mangelvare i vårt liv. Det er mye elbiler på veiene her etter at bomringen kom, og en god del på bruktmarkedet synes jeg, men altså bare den ene cupra'en da. Får se på det i forhold til reise, men det er i et liv med tre unger, fritidsaktiviteter 4 av 5 dager i uken (hvor mannen er trener på alle fire dagene, og det er meg som da kjører de andre ungene tilderes aktiviteter når de sammenfaller) og førstkommende helg er vi bortreist og helgen etter er det kor-oppreden, speidertur og fotballcup, så den er meget fullpakket, og sånn går liksom høsten...  Så tanken på en tur avsted til østlandet for \å kjøpe bil virker litt utopisk, men kan diskuteres om vi finner rett bil
Den forklaringen er jeg med på. ;)

Ja, hverdagen må gå opp.

Jeg står selv veldig mye friere til slike turer, også spontant. Mitt ene baren som fremdeles er hjemmeboende, er 16 år og kan klare seg en dag eller to uten far, og jeg vet huset står trygt til jeg kommer hjem.

Og med turnusjobbing, så blir det fort både perioder med langhelg, turnusfriuke eller forskyvninger som åpner opp ukedagene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tara

Bestemt oss? Nei, men mannen har da etter å ha tenkt seg om kommet til "størrelse; Id3 eller større" rekkevidde, over 300, gjerne over 400,  selv om det ikke er helt nødvendig" (sånn teoretisk altså, vi vet den er kortere reelt sett) OG vi snakker en 2019 eller nyere, forhandler, møre og Romsdal, gjerne Ålesundsområdet.

Han så på en Kona som ikke så så dum ut, men er det trangt i baksetet der (ikke den nye versjonen fra i år, en sånn 2020 modell) for det så trangt ut for ungenes bein på bildet. Vel og merke trekker vi trolig forsetet noe lenger frem, men, de må jo ha litt plass da.

Får tenke videre, ikke tid til å vurdere å prøve noe før tidligst fredag uansett. Kanskje neste uke (Helga utgår)

RJK

Sitat fra: Tara på tirsdag 22. august 2023, klokken 22:57Bestemt oss? Nei, men mannen har da etter å ha tenkt seg om kommet til "størrelse; Id3 eller større" rekkevidde, over 300, gjerne over 400,  selv om det ikke er helt nødvendig" (sånn teoretisk altså, vi vet den er kortere reelt sett) OG vi snakker en 2019 eller nyere, forhandler, møre og Romsdal, gjerne Ålesundsområdet.

Han så på en Kona som ikke så så dum ut, men er det trangt i baksetet der (ikke den nye versjonen fra i år, en sånn 2020 modell) for det så trangt ut for ungenes bein på bildet. Vel og merke trekker vi trolig forsetet noe lenger frem, men, de må jo ha litt plass da.

Får tenke videre, ikke tid til å vurdere å prøve noe før tidligst fredag uansett. Kanskje neste uke (Helga utgår)
Med tanke på deres høyde, så tror ikke jeg det er store problemer. Jeg er som sagt jevnhøy +/- med dere, og det funker for meg også med passasjerer med tilsvarende høyde både foran og bak.

De passasjerene som er noe høyere enn meg, er dog ikke like enige. Og hadde fører vært lengre, hadde sikkert ikke jeg heller likt meg bake, men jeg sitter helt fint bak meg selv.

Men uansett, det er dere og deres barn som skal trives. Så eneste sjansen for å finne ut hva dere synes, er at dere tar dere en tur og prøver. Med ungene, eller at den som henter bilen kommer bort til der den andre står med ungene og venter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tara

Vi må nok prøve ja.

Hvor lenge får man egentlig prøve en bil? Når de er åpent til 1630 på hverdager og man jobber så rekker man jo ikke hente og levere tilbake samme dag.
(joda, lørdag, men denne lørdagen her så er det ikke så enkelt for da skal begge døtrene våre spille fotballtuenering, og ikke samme sted så vi er opptatt fra før 10 til godt etter 15)
Hadde jo helst lyst å få prøvd en bil eller to snart, men åpningstider er jo helt umulige.

Titter visst først og fremst på en id3 first som han linket til fra finn. Fin farge da i alle fall. (turkis?)

Får lese meg litt opp på det.

Jan-Børre Olsen

Er inne på samme temaet selv nå(igjen). Hva velger jeg og skal i det hele tatt velge elbil?
Jeg trodde jeg var ferdig med elbil på veldig lenge men kalkulatoren sier at det er så mye mer lønnsomt å kjøre elbil at det kan ikke oversees.
Jeg kjører 8mil hver dag til/fra jobb + 50mil nesten hver helg så drivstoffutgiftene utgjør såpass mye at jeg er igjen veldig i tenkeboksen. Dagens bil SKAL byttes ut.
Rent økonomisk kan jeg enkelt forsvare en ny elbil med minimale mnd utgifter til 600k vs en brukt dieselbil i 400k klassen, det skal man ikke være veldig Fritsjof Finans for å innse så er spørsmålet, ja hva velger man?
Jeg har trua på Nissan Ariya 87kWt 4orce og Hyndai Ionic 6 AWD. To forskjellige biler men de gjør det samme for meg. Jeg må ikke ha 4wd men når vekten begynner å nærme seg 2t++ med stormskritt føler jeg at det blir viktigere enn når  bilen er i ID3 klassen. Jeg passerer to fjelloverganger hver helg, dårlige vinterveien, kolonnekjøring osv så 4wd er viktig men ikke kritisk, jeg prioriterer nesten vinterrekkevidde framfor 4wd men bare nesten. Jeg er der at skal jeg velge en mindre bil med 2wd som går kjempelangt eller skal jeg velge en litt større bil med 4wd og samtidig gir noe større nytteverdi(mer plass, kan dra større henger <- Ikke megaviktig men på sikt kan det utgjøre mer).
Jeg hadde håpet at elbilen var kommet litt lengre enn den tross alt er, at 600km rekkevidde var blitt normalen slik at man hadde 400 sikre vinter-km før jeg på nytt prøvde elbil men der er vi altså ikke.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

ToWalkOrDrive

Sitat fra: smaug01 på fredag 25. august 2023, klokken 07:26Er inne på samme temaet selv nå(igjen). Hva velger jeg og skal i det hele tatt velge elbil?
Jeg trodde jeg var ferdig med elbil på veldig lenge men kalkulatoren sier at det er så mye mer lønnsomt å kjøre elbil at det kan ikke oversees.
Jeg kjører 8mil hver dag til/fra jobb + 50mil nesten hver helg så drivstoffutgiftene utgjør såpass mye at jeg er igjen veldig i tenkeboksen. Dagens bil SKAL byttes ut.
Rent økonomisk kan jeg enkelt forsvare en ny elbil med minimale mnd utgifter til 600k vs en brukt dieselbil i 400k klassen, det skal man ikke være veldig Fritsjof Finans for å innse så er spørsmålet, ja hva velger man?
Jeg har trua på Nissan Ariya 87kWt 4orce og Hyndai Ionic 6 AWD. To forskjellige biler men de gjør det samme for meg. Jeg må ikke ha 4wd men når vekten begynner å nærme seg 2t++ med stormskritt føler jeg at det blir viktigere enn når  bilen er i ID3 klassen. Jeg passerer to fjelloverganger hver helg, dårlige vinterveien, kolonnekjøring osv så 4wd er viktig men ikke kritisk, jeg prioriterer nesten vinterrekkevidde framfor 4wd men bare nesten. Jeg er der at skal jeg velge en mindre bil med 2wd som går kjempelangt eller skal jeg velge en litt større bil med 4wd og samtidig gir noe større nytteverdi(mer plass, kan dra større henger <- Ikke megaviktig men på sikt kan det utgjøre mer).
Jeg hadde håpet at elbilen var kommet litt lengre enn den tross alt er, at 600km rekkevidde var blitt normalen slik at man hadde 400 sikre vinter-km før jeg på nytt prøvde elbil men der er vi altså ikke.

Den første bilen jeg tenker på er VW ID7 som starter på 550.000, som kom nå. Den har jo "inntil 610km WLTP", hva enn "inntil" betyr. Ikke enormt stort batteri (77kWh netto), så hvis de får til 610 km på det er det jo blant verdens mest effektive / lavt strømforbruk. Sikkert uansett en veldig bra bil. Den har kun bakhjulsdrift og kun 1000kg hengerfeste (kommer andre versjoner senere, som kanskje gjør denne litt kjip på bruktmarkedet om 4 år...men umulig å si....er jo på den annen side mye bil for pengene, selv om ekstrautstyrslisten kan være lang. Usikker på hva støtdempere den har, men helt sikkert bedre enn på Model Y.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nQKK7m/naa-er-prisen-paa-volkswagen-id-7-klar
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html?gclid=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkWBEQp1T3ARCKnTUO1LsefVZounwxgIZJHxZXhatnb4osTQ93jwFBRoCfeIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det andre opplagte alternativet er Tesla Model Y LR (Long Range)
Den har vist seg å ha lite feil, lang rekkevidde (WLTP 565km med 19" hjul). Største fordelene med denne bilen er
-sømløs lading - hvis du plotter inn Roma på navigasjonen så foreslår den alle superladerne du bør stoppe på, og viser hvor mange ledige plasser det er på hver lader, og du har tilgang til alle laderne
- veldig stor plass til bagasje og folk
- har alt tilgjengelig utstyr inkludert i prisen (som varme i 5 seter, premium lyd, minne på førersetet, apptilgang osv, som andre gjerne tar betalt for i tillegg)
- har 1600kg hengerfeste
Støy og dempere bør prøves på de veiene en tenker å kjøre mye

Polestar 2 er kjent for å være en kjøremaskin (bra dempere osv). Bra kampanje nå, men som dessverre slutter om 3 dager.
Tesla Model Y                         2021-

Tara

Spenende tanker ang bil som skal gå lenger. Vi trenger jo etterhvert en større bil også. For oss er plass viktigere enn rekkevidde, vi kjører ikke langtur på vinteren og uansett ikke langtur uten å stoppe for å spise så da kan vi lade.

Nå har mannen avtalt at vi låner den turkise id3 på mandag, et døgn, så da får vi se hvordan det går. Også er jeg spent på hvor lenge det går før vi bytter s maxen

Jan-Børre Olsen

Ja det er vanskelig å ikke tenke på Tesla Model 3/Y selv om bilentusiasten i meg gremmes ved tanken. Det er laaaangt til forhandler for klaging og feil også men at de har forstått hvordan EV drivlinje skal lages, kan ingen nekte for.
Polestar 2 synes jeg er en jævla flott bil og har vært og snuset på den også men der igjen er problemet å få innbytte for min bil...og langt til forhandler(vet ikke om alle Volvoforhandlere mekker på de, i såfall mye nærmere). Volvo XC/C40 derimot er jo kurrant men går de særlig langt på vinteren? Føler at de er en halv generasjon etter de beste på "real world" effektivitet.
ID7 er for langt fram i tid, jeg vil bytte nå i høst og en tohjulstrekk ID7 tror jeg fort blir en taper på bruktmarkedet. Det ligger liksom i kortene at det kommer en 4m variant men jeg kunne helt klart sett for meg å kjøre nye ID3 eller Cupra Born(langt til forhandler der også). Litt sparebøsse på hjul som jeg kunne se for meg er en bil jeg ville klart meg helt greit med i 3-4 år. Ikke noe "kan alt-gjør alt" bil men den gir seg ikke for å være det og de går langt på vinteren også. Drømmen hadde kanskje vært en Audi variant av ID3 men den nye ID3'en ser ikke så gal ut heller.
Og så er det jo viktig å få med at grunnen til at jeg vil bytte er at dagens bil er stiv og har ikke kjempe gode seter for meg. I tillegg er den tørst. Ny bil må være komfortabel på dårlige veier og her føler jeg at Tesla diskvalifiseres. Det virker som Ionic 6 er super komfortabel som scorer høyt hos meg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 10:01Den første bilen jeg tenker på er VW ID7 som starter på 550.000, som kom nå. Den har jo "inntil 610km WLTP", hva enn "inntil" betyr.

Ja, det var en underlig formulering. De fleste (VW inkludert) bruker jo "inntil" og "WLTP" som synonymer, så hvem vet hva det betyr når de står sammen.

Jeg ser forøvrig at det står øverst så siden du linker til at den har "Rekkevidde inntil
611 km", mens under Batterikapasitet står det "Inntil 615* km (WLTP)". Tiden vil vise.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: smaug01 på fredag 25. august 2023, klokken 11:42Ja det er vanskelig å ikke tenke på Tesla Model 3/Y selv om bilentusiasten i meg gremmes ved tanken. Det er laaaangt til forhandler for klaging og feil også men at de har forstått hvordan EV drivlinje skal lages, kan ingen nekte for.
Polestar 2 synes jeg er en jævla flott bil og har vært og snuset på den også men der igjen er problemet å få innbytte for min bil...og langt til forhandler(vet ikke om alle Volvoforhandlere mekker på de, i såfall mye nærmere). Volvo XC/C40 derimot er jo kurrant men går de særlig langt på vinteren? Føler at de er en halv generasjon etter de beste på "real world" effektivitet.
ID7 er for langt fram i tid, jeg vil bytte nå i høst og en tohjulstrekk ID7 tror jeg fort blir en taper på bruktmarkedet. Det ligger liksom i kortene at det kommer en 4m variant men jeg kunne helt klart sett for meg å kjøre nye ID3 eller Cupra Born(langt til forhandler der også). Litt sparebøsse på hjul som jeg kunne se for meg er en bil jeg ville klart meg helt greit med i 3-4 år. Ikke noe "kan alt-gjør alt" bil men den gir seg ikke for å være det og de går langt på vinteren også. Drømmen hadde kanskje vært en Audi variant av ID3 men den nye ID3'en ser ikke så gal ut heller.
Og så er det jo viktig å få med at grunnen til at jeg vil bytte er at dagens bil er stiv og har ikke kjempe gode seter for meg. I tillegg er den tørst. Ny bil må være komfortabel på dårlige veier og her føler jeg at Tesla diskvalifiseres. Det virker som Ionic 6 er super komfortabel som scorer høyt hos meg.

Ja, du må i hvert fall ikke kjøpe en 2021-modell av Model Y hvis du har mye telehiv-veier. Har hørt at 2023-modellen har mykere fjører, men vet ikke hvor mye mykere eller hvor bra de er.
Tesla Model Y                         2021-

Roy Aasen

Modell Y er ikke bilen hvis du ønsker noenlunde komfort. Prøvekjørte er LongRange -23 modell i sommer. Ut på dårlige sideveier for å sjekke akkurat det. Det ble en rystende opplevelse som gjorde at det ikke ble kjøp.

Kjørt 70000 km i ID4 med DCC 0g på den mest komfortable innstillingen så var det ganske ok. Bilen er forøvrig solgt.

geear

Personlig syns jeg Y slår litt mye på asfaltkanter og lignende, a la BMW med sportsundertell, men noen ukomfortabel bil er det ikke. Sitter godt, fast i fisken, krenger lite, enormt bra på svingete/humpete telehiv-veier, fordi den er såpass tight, og ganske komfortabel kontra å bli sjøsyk i "båt".  :laugh:

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 25. august 2023, klokken 15:51Personlig syns jeg Y slår litt mye på asfaltkanter og lignende, a la BMW med sportsundertell, men noen ukomfortabel bil er det ikke. Sitter godt, fast i fisken, krenger lite, enormt bra på svingete/humpete telehiv-veier, fordi den er såpass tight, og ganske komfortabel kontra å bli sjøsyk i "båt".  :laugh:
Enig i disse vurderingene. Har kjørt litt e-tron i det siste, og kjente jeg ble glad for å kjøre Tesla igjen i dag. Mye mere tight, responsiv og kontrollert å kjøre, så lever jeg godt med at den smeller litt over kantene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond Svenning

Sitat fra: smaug01 på fredag 25. august 2023, klokken 11:42... Volvo XC/C40 derimot er jo kurrant men går de særlig langt på vinteren? Føler at de er en halv generasjon etter de beste på "real world" effektivitet...
Volvo C40/XC40 har jo akkurat kommen med en stor 'midtlivsoppdatering' (2024 modellene). Nye motorer, nytt, større batteri og nyutviklet fjæring. WLTP er for Twin motor utgaven øket til 535km. Singlemotor enda høyere, til 570km.
Volvo XC40 Twin - MY24

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA