Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?

Startet av Tara, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:15

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 15. august 2023, klokken 16:02Noen biler har f.eks serviceintervall på 15'km mens andre kan ha 30'km, og prisen på hver service varierer også mye. Personlig var jeg veldig interessert i Hyundai (både Ioniq og Kona) da jeg skulle kjøpe min første elbil for drøyt 5 år siden, men vinterrekkevidde og driftskostnader kom totalt sett til kort sammenlignet med Zoe'en jeg endte opp med.

Jeg kjørte ca 36'km årlig med Zoe'en inntil pandemien kom og hjemmekontor ble normalen, og nærmer meg nå 130'km på drøyt 5 år. Kun hjemmelading på 16A, har ikke benyttet meg av borte-/underveislading en eneste gang. På langturer og når jeg skal trekke henger har jeg bensin-Focusen stående, men ellers har den blitt brukt minimalt, det blir vel omtrent som deres S-Max. Dere må jo selvfølgelig sette opp deres eget regnestykke, det kan bli noe helt annet enn mitt.

Zoe er litt sær all den tid den krever 400V, og ikke alle nett leverer dette. Eldre IT-nett har 230V, og man trenger da en egen ladeløsning for å lade Zoe på IT-nett. Det er masse info om dette her på forumet, så jeg nøyer meg med å si at jeg etter litt oppstartkluss fikk en løsning som har fungert problemfritt på mitt IT-nett. Den dagen jeg ev. bytter til en annen elbil må jeg nok belage meg på å legge opp deler av el-anlegget frem til laderen på nytt, da den ikke er kompatibel med andre bilmerker. Jeg har 23A ut i garasjen, men Zoe'en lader på en Zaptec med 16A CEE-kontakt, og den må i så fall byttes ut.
2019 Kona har, ihvertfall hos Mobile, servicepriser på 2500,- annethvert år, og ca 4000 annet hvert år. Med bruken de nevner, er neppe årlig/15 k km et stort problem for dem. 2020 og oppover krever rett nok en dyrere bytte av batterikjølevæske ved  60 eller 90 K km. Mulig Kia/BOS er endel dyrere, men det er jo bare å unngå de da.

Zoe liker ikke 230V, men andre biler har ikke det problemet. Og, jeg lurer på hvilket spesioelt opplegg du har som støtter Zoe, men som skulle være problematisk for andre. Lader du fra Schuko som er satt opp for formålet lading av elbil, så fungerer det med "nødlader" hos alle andre med mindre du kjører noe mer enn 16A, men er riktig nok ikke anbefalt løsning. Har du ladeboks med Type2 kontakt/ledning og trafo, så takler vel de fleste biler å lade med Type2-kobling på denne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Tara på tirsdag 15. august 2023, klokken 14:48
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 14:14Både Hyundai Kona og Kia e-Niro synes jeg kommer opp som fine alternativ, der e-Niro er den med mest/best plass om det er avgjørende. Kia E-Soul likeså, og tvillingene Opel Ampera-E/(Chevrolet Bolt.

God rekkevidde og nøysomme er de og. Relativt trygge og gode kjøp. Kanskje til og med en Hyundai Ioniq 28 kWh eller 38 kWh-utgave kan passe fint. De er rimelige, nøysomme og fine valg.

Ingen av de nevnte har per nå noen problemer, dog det har vært litt med batteri-garanti og bytte av motor pga recall og PTC-element på noen av disse. Men om disse allerede er fikset, så skulle ikke det føre til noe spesielt fare eller uventede store kostnader.

Ellers ville jeg med de behov du har skrevet her, også vurdert noen av de franske, som Peugeot e-2008 (e-208 og Corsa-e er kanskje litt for små?), Opel Mokka-e, Renault Megane-E og Citroën e-C4/e-C4-X.

Også biler som Mazda MX-30, MG-4, MG ZS og MG-5 er ganske interessante valg. Og skal du velge noe fra Møller, holder jeg en god knapp på Cupra Born over ID.3.

Har sikkert noen valg her som bikker 300 K, men da som splitter nye. De fleste, med unntak av MG-5 kan du dog sikkert finne som brukte, innen prisområdet ditt.

Men kanskje en brukt TM3 eller TMY hadde fristet mere?

Mang gode forslag her

Tesla frister ikke nei.
Og ikke splitter ny bil heller. 
Ser trolig etter 2019-2020 model, evt nyere om vi kommer over et bra tilbud. Helst mulig å kjøpe sånn ca i møre og romsdal for i en hektisk hverdag har vi ikke så lyst å prioritere å kjøre langt avsted, og ønsker å kjøpe hos forhandler, ikke privatsalg. 

Plass er ikke avgjørende i denne bilen, som de aller fleste ganger vil ha baggasje = en pc bag. Eller en liten fotballsekk, et pr unger og et par instrumenter (men vi snakker fløyte og klarinett, ingen tuba ;) ) og sånt småpjask. Og altså for det meste lokalkjøring og hjemmelading.

Men det er jo det, den nok mye mer brukt enn den andre ble, så en og annen tur på 4-5-6 mil med varierende mulighet for å lade før vi snur (helt sikkert mulig, har bar ikke blitt kjent med det behovet enda) med to voksne og 1 -3 unger blir det nok også. 

Ferievanene våre er dog ikke kompatibel med en sånn type bil.  Så da blir et s max'en (som jeg har sagt at må ha med tilhenger på sommeferie neste år, ellers GÅR det rett og slett ikke...)
Da ville jeg personlig ha siktet meg ut en e-205. Synes den er griselekker. Gjerne i rød, gul/oransje eller blå. ;) 

Må jo selvsagt sjekke at ikke den har noen "franske løsninger" som gjør den uaktuell for dere, eneste jeg kan komme på er at den visstnok ikke har E-ACC, eller smart/"enhanced" autojusterbar CruiseControl, men pass på at den har Peugeot Drive Assist. Da skal den visstnok være med.
Bosted Oslo

Tara

Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 19:33Da ville jeg personlig ha siktet meg ut en e-205. Synes den er griselekker. Gjerne i rød, gul/oransje eller blå. ;)

Må jo selvsagt sjekke at ikke den har noen "franske løsninger" som gjør den uaktuell for dere, eneste jeg kan komme på er at den visstnok ikke har E-ACC, eller smart/"enhanced" autojusterbar CruiseControl, men pass på at den har Peugeot Drive Assist. Da skal den visstnok være med.

Har sett bilde av den i både rødt og blått og gult og ja, den er lekker.

Må prøve. Mannen her visst begynt å se på større og dyrere biler med lenger rekkevidde også. Så ingen vet hva vi kommet til å lande på....

Svein_H

Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 19:16
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 15. august 2023, klokken 16:02(...) Zoe er litt sær all den tid den krever 400V, og ikke alle nett leverer dette. Eldre IT-nett har 230V, og man trenger da en egen ladeløsning for å lade Zoe på IT-nett. Det er masse info om dette her på forumet, så jeg nøyer meg med å si at jeg etter litt oppstartkluss fikk en løsning som har fungert problemfritt på mitt IT-nett. Den dagen jeg ev. bytter til en annen elbil må jeg nok belage meg på å legge opp deler av el-anlegget frem til laderen på nytt, da den ikke er kompatibel med andre bilmerker. Jeg har 23A ut i garasjen, men Zoe'en lader på en Zaptec med 16A CEE-kontakt, og den må i så fall byttes ut.
2019 Kona har, ihvertfall hos Mobile, servicepriser på 2500,- annethvert år, og ca 4000 annet hvert år. Med bruken de nevner, er neppe årlig/15 k km et stort problem for dem. 2020 og oppover krever rett nok en dyrere bytte av batterikjølevæske ved  60 eller 90 K km. Mulig Kia/BOS er endel dyrere, men det er jo bare å unngå de da.

Zoe liker ikke 230V, men andre biler har ikke det problemet. Og, jeg lurer på hvilket spesioelt opplegg du har som støtter Zoe, men som skulle være problematisk for andre. Lader du fra Schuko som er satt opp for formålet lading av elbil, så fungerer det med "nødlader" hos alle andre med mindre du kjører noe mer enn 16A, men er riktig nok ikke anbefalt løsning. Har du ladeboks med Type2 kontakt/ledning og trafo, så takler vel de fleste biler å lade med Type2-kobling på denne.

Er det meg du spør? Jeg har ikke noe spesielt opplegg for min Zoe, kun en egen kurs ut i garasjen med 23A sikring, og et eget sikringsskap i garasjen med lovpålagt vern til en 16A kurs med CEE rundstikk som jeg lader Zoe'en med. Jeg har også et 10A Schuko stikk som kan brukes til nødlading, men det er som du selv sier ikke anbefalt.

Regelverket har også blitt strammet inn de siste årene, så hvis ikke jeg har misforstått må alle nye elbilladere være fast tilkoblet. Hvilket betyr at jeg ikke lenger kan benytte meg av mine 10A/16A stikk, men må legge opp nytt hvis jeg bytter til en annen elbil som ikke kan bruke Zaptecladeren jeg har i dag. Eller har jeg misforstått deg helt nå?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 15. august 2023, klokken 20:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 19:16
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 15. august 2023, klokken 16:02(...) Zoe er litt sær all den tid den krever 400V, og ikke alle nett leverer dette. Eldre IT-nett har 230V, og man trenger da en egen ladeløsning for å lade Zoe på IT-nett. Det er masse info om dette her på forumet, så jeg nøyer meg med å si at jeg etter litt oppstartkluss fikk en løsning som har fungert problemfritt på mitt IT-nett. Den dagen jeg ev. bytter til en annen elbil må jeg nok belage meg på å legge opp deler av el-anlegget frem til laderen på nytt, da den ikke er kompatibel med andre bilmerker. Jeg har 23A ut i garasjen, men Zoe'en lader på en Zaptec med 16A CEE-kontakt, og den må i så fall byttes ut.

Er det meg du spør? Jeg har ikke noe spesielt opplegg for min Zoe, kun en egen kurs ut i garasjen med 23A sikring, og et eget sikringsskap i garasjen med lovpålagt vern til en 16A kurs med CEE rundstikk som jeg lader Zoe'en med. Jeg har også et 10A Schuko stikk som kan brukes til nødlading, men det er som du selv sier ikke anbefalt.

Regelverket har også blitt strammet inn de siste årene, så hvis ikke jeg har misforstått må alle nye elbilladere være fast tilkoblet. Hvilket betyr at jeg ikke lenger kan benytte meg av mine 10A/16A stikk, men må legge opp nytt hvis jeg bytter til en annen elbil som ikke kan bruke Zaptecladeren jeg har i dag. Eller har jeg misforstått deg helt nå?

Nye regler har ikke tilbakevirkende kraft.

De klarte å "jukse det til" ved å definere det som bruksendring da de første reglene kom, men når det som sagt er satt opp med formål el-bil-lading, så vil de fortsatt være lovlige, helt til du ev. velger å endre dette.

Da må endringen følge de nye reglene, og du må ha en boks a la Easee, Zaptec eller TWC (Tesla Wall Connector).

Så "tukler'u", må du ha ny ladeboks. "tukler'u" ikke, kan du fortsette å lade lovlig der.

;)
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Med tanke på høydene deres så er dere heldige og kan velge ganske fritt av biler med tanke på plass til dere. Mener det er ganske viktig at dersom mannen hovedsaklig skal kjøre bilen så må det være en bil han føler seg komfortabel å kjøre med et design han liker. Vil forstå om han heller vil bla opp f.eks. 400.000 for en splitter ny Tesla Model 3 SR (med 5/8 års garanti), som kan brukes til det meste. Prøvde selv en Opel elbil, som visstnok skal ha gjort det bra i noen tester, og tenkte at det der ville ikke jeg tilbrakt mye tid i om jeg ikke absolutt måtte.

Sånn utenom det så er det mange som er fornøyde med BMW i3 til det bruket. Den er kjapp og direkte å kjøre, og lett å parkere osv. Men Kia e-niro har jo 7 års garanti, og enormt mye bedre rekkevidde (om en velger en 64kWh modell, (som f.eks. den jeg linket til tidligere)).

Hvis mannen din har siktet seg inn på større biler så ville jeg absolutt prøvd en Tesla Model Y og VW ID4. Begge har plass til 3 unger i baksetet. Er ofte "sponset rente" i 3 år, på f.eks. 1,99% for Tesla. ID4 kan en kjøpe brukt med grei rabatt, mens Tesla Model Y er det ikke noe å spare på å kjøpe brukt. Med en av disse bilene vil jo fort S-Max'n kunne hvile veldig mye....noe den nok uansett kommer til å gjøre etter en elbil i hus.
Tesla Model Y                         2021-

Tara

Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 14:14Også biler som Mazda MX-30, MG-4, MG ZS og MG-5 er ganske interessante valg. Og skal du velge noe fra Møller, holder jeg en god knapp på Cupra Born over ID.3.

Så kom jeg til å tenke på denne, i det enda en Id3 tikket inn på finn-søket mitt. 

Cupra Born kjenner jeg ikke til i det hele tatt, hva er fordelen med den? (Utover det opplagte at jeg har prøvekjørt min fars id3 som jeg likte godt, men den har en noe tilvalg disse som tikker inn på finn muligens ikke har)

Tara

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. august 2023, klokken 08:35Med tanke på høydene deres så er dere heldige og kan velge ganske fritt av biler med tanke på plass til dere. Mener det er ganske viktig at dersom mannen hovedsaklig skal kjøre bilen så må det være en bil han føler seg komfortabel å kjøre med et design han liker. Vil forstå om han heller vil bla opp f.eks. 400.000 for en splitter ny Tesla Model 3 SR (med 5/8 års garanti), som kan brukes til det meste. Prøvde selv en Opel elbil, som visstnok skal ha gjort det bra i noen tester, og tenkte at det der ville ikke jeg tilbrakt mye tid i om jeg ikke absolutt måtte.

Sånn utenom det så er det mange som er fornøyde med BMW i3 til det bruket. Den er kjapp og direkte å kjøre, og lett å parkere osv. Men Kia e-niro har jo 7 års garanti, og enormt mye bedre rekkevidde (om en velger en 64kWh modell, (som f.eks. den jeg linket til tidligere)).

Hvis mannen din har siktet seg inn på større biler så ville jeg absolutt prøvd en Tesla Model Y og VW ID4. Begge har plass til 3 unger i baksetet. Er ofte "sponset rente" i 3 år, på f.eks. 1,99% for Tesla. ID4 kan en kjøpe brukt med grei rabatt, mens Tesla Model Y er det ikke noe å spare på å kjøpe brukt. Med en av disse bilene vil jo fort S-Max'n kunne hvile veldig mye....noe den nok uansett kommer til å gjøre etter en elbil i hus.

Takk for gode svar.

Mannen min er nok (i enda større grad enn meg) IKKE interessert i en tesla.  Og han legger føringene "bruktbil, og kjøpt hos forhandler" til grunn. Bmw og Kia skal jeg se nærmere på.  En Id 4 kunne vel gjort s maxen rimelig til hvilebil j, bortsett fr at vi normalt sett er to på jobb med hver vår bil, så mange ganger i uka må den bli brukt likevel.  (Inntil den byttes ;) )

Vi vil egentlig IKKE kjøpe den bilen som erstatter s max, og ende med å erstatte s max  med en mindre bil etterpå, nettopp fordi vi enda ikke har funnet den bilen som FAKTISK kan erstatte s max med tanke på bakseteplassen. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 09:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. august 2023, klokken 08:35Med tanke på høydene deres så er dere heldige og kan velge ganske fritt av biler med tanke på plass til dere. Mener det er ganske viktig at dersom mannen hovedsaklig skal kjøre bilen så må det være en bil han føler seg komfortabel å kjøre med et design han liker. Vil forstå om han heller vil bla opp f.eks. 400.000 for en splitter ny Tesla Model 3 SR (med 5/8 års garanti), som kan brukes til det meste. Prøvde selv en Opel elbil, som visstnok skal ha gjort det bra i noen tester, og tenkte at det der ville ikke jeg tilbrakt mye tid i om jeg ikke absolutt måtte.

Takk for gode svar.

Mannen min er nok (i enda større grad enn meg) IKKE interessert i en tesla.  Og han legger føringene "bruktbil, og kjøpt hos forhandler" til grunn. Bmw og Kia skal jeg se nærmere på.  En Id 4 kunne vel gjort s maxen rimelig til hvilebil j, bortsett fr at vi normalt sett er to på jobb med hver vår bil, så mange ganger i uka må den bli brukt likevel.  (Inntil den byttes ;) )

Vi vil egentlig IKKE kjøpe den bilen som erstatter s max, og ende med å erstatte s max  med en mindre bil etterpå, nettopp fordi vi enda ikke har funnet den bilen som FAKTISK kan erstatte s max med tanke på bakseteplassen. 

Har to kollegaer som har ID3. Den ene er misfornøyd for alt som har vært gale med den, mens den andre har kjøpt brukt for en måned siden og er veldig fornøyd. Kan være det var barnesykdommer som nå er fikset opp i.

Når den tid eventuelt kommer at du skal se på S-Max-erstatter så ville jeg hatt Kia EV9 høyt på listen, selv om prisene i Norge ikke er tilgjengelig ennå. Virker som den er på S-Max-størrelse (over 5 meter lang), og tikker av alle boksene en kan ønske med 2500kg hengerfeste, plass, lang rekkevidde osv., men kan jo fort koste over 750.000 som ny.
Tesla Model Y                         2021-

Tara

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. august 2023, klokken 09:55Har to kollegaer som har ID3. Den ene er misfornøyd for alt som har vært gale med den, mens den andre har kjøpt brukt for en måned siden og er veldig fornøyd. Kan være det var barnesykdommer som nå er fikset opp i.

Når den tid eventuelt kommer at du skal se på S-Max-erstatter så ville jeg hatt Kia EV9 høyt på listen, selv om prisene i Norge ikke er tilgjengelig ennå. Virker som den er på S-Max-størrelse (over 5 meter lang), og tikker av alle boksene en kan ønske med 2500kg hengerfeste, plass, lang rekkevidde osv., men kan jo fort koste over 750.000 som ny.

Vi har ikke bestemt når den skal byttes heller, det kan være vi blir bitt v basillen og det skjer i år, men ellers er det en 2013 modell så den kan muligens  vare til eldstemann flytter og behovet endrer seg. Det lanseres jo nye biler tøtt og stadig, så om 2-3-4 år kan det h kommet mye spennende, og i alle fall priser på den som virker som den kan tikke av mange bokser ja. 

Pappa er jo fornøyd med sin id 3, men han har bare hatt den noen mnd (byttet da en e-golf, han er visst trofast mot møller)

Vi har aldri kjøpt en NY bil, alltid kjøpt brukt, ikke mye brukt, men brukt. Vi får se hva det blir til når s maxen skal byttes.  OG hva vi lander på med denne, det er definitivt ikke bestemt enda.  I dag er det et foreldremøte og i morgen er det bortekamp, og så drar vi vekk i helga, så når vi skal får prøvd, og handlet en bil... vi får se)

RJK

Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 09:28
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. august 2023, klokken 14:14Også biler som Mazda MX-30, MG-4, MG ZS og MG-5 er ganske interessante valg. Og skal du velge noe fra Møller, holder jeg en god knapp på Cupra Born over ID.3.

Så kom jeg til å tenke på denne, i det enda en Id3 tikket inn på finn-søket mitt. 

Cupra Born kjenner jeg ikke til i det hele tatt, hva er fordelen med den? (Utover det opplagte at jeg har prøvekjørt min fars id3 som jeg likte godt, men den har en noe tilvalg disse som tikker inn på finn muligens ikke har)
ID.3 og Cupra Born er i realiteten identiske innvendig, men den ser heftig mye bedre ut og den er billigere som ny, og dermed burde den egentlig være billigere brukt.

Cupra er i realiteten det spanske bilmerket Seat, der de for elbilene har valgt å hente fram igjen Cupra-navnet fra Seat Cupra. En bil som var laget med et sporty "dna", som de vil videreføre med elbilene. De skal ihvertfall gi inntrykk av på være nettopp det.

Der Seat Cupra var tilnærmet identisk med VW Golf, er altså Cupra Born identisk med ID.3 i nesten alt. Og nå kommer og Cupra Tavascan, som i nesten alt er den samme som ID.4 og Skoda Enyaq. Men med den forskjellen at den ser mye heftigere og coolere ut enn "trilling-søskene".

Mye er fargevalget, logoen og navnet i seg selv, men også innvendig føles den langt friskere ut. Så helt klart ville jeg gått for en Cupra-modell.

Og ihvertfall for meg, er det et poeng at den faktisk skiller seg litt fra mengdene med VW og Skoda-logo på, og det hjelper at de ikke tar like mye for denne selv ved tilsynelatende like i specs, foruten at Cupraen ser ut til å være justert mer for "sporty".

Det samtidig som man kan få "alt" av reservedeler, tilbehør og annet som søskene fra VW og Skoda bruker/kan få, så virker ikke som man taper noe på å være litt "anderledes".

https://elbil.no/gjor-valget-enkelt/

Bosted Oslo

syklisten

Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 12:13Det samtidig som man kan få "alt" av reservedeler, tilbehør og annet som søskene fra VW og Skoda bruker/kan få, så virker ikke som man taper noe på å være litt "anderledes".

Jeg tipper du taper litt på annenhåndsverdien når den en dag skal selges videre. Seat har lagt ned satsingen sin i Norge tidligere (La ned i 2006. Deretter et comeback med ubemannede showrooms i 2018, men ble lagt ned på nytt), det kan hende de gjør det igjen.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

RJK

Sitat fra: syklisten på onsdag 16. august 2023, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 12:13Det samtidig som man kan få "alt" av reservedeler, tilbehør og annet som søskene fra VW og Skoda bruker/kan få, så virker ikke som man taper noe på å være litt "anderledes".

Jeg tipper du taper litt på annenhåndsverdien når den en dag skal selges videre. Seat har lagt ned satsingen sin i Norge tidligere (La ned i 2006. Deretter et comeback med ubemannede showrooms i 2018, men ble lagt ned på nytt), det kan hende de gjør det igjen.
Kommer jo litt an på om man ser for seg å selge den etter bare noen få år, eller planlegger å ha den lenge. I så tilfelle vil neppe et "kanskjetap" bety lite. Dessuten er det jo fremdeles Møller og andre offfisielle VW/Skoda-forhandlere som utfører service og garanti.

Og bilene er som sagt identisk i innmaten med ID3 ev. ID.4/Skoda Enyaq. Det er ikke som da Saab gikk konkurs, hvor det er/var en reell frykt for at Saab-spesifikke deler kunne bli vanskelig å få tak på etterhvert.

Jeg tenker derfor at den frykten din er neglisjerbar, men det må jo de selv vurdere, om de får lyst på en Cupra istedet for Skoda/VW. Dessuten kan de jo lande på en helt annen bil. Nye Kona er jo et kjempekjøp som nr. 2-bil om de absolutt ikke vil ha Tesla.

PS! Jeg er 1,70 selv, og har korte bein og lang rygg, og sitter fantastisk godt i min 2019-modell. Og jeg kjører hovedsakelig langturer, så de setene er godt testet over tid, altså også når det gjelder sammenhengende tid i setet, som er null problemer for meg.
Bosted Oslo

Tara

Kanskje-tap ved videresalg er en anelse neglisjerbart dersom vi fortsetter å ha et bilhold som pr nå (altså kjører bilene til restverdien er vrakpanten)

Jeg har bare ikke sett en eneste cupra på finn søkene mine, men når jeg la inn et spesifikt søk på merket å fikk jeg opp en. De aller fleste er i Viken, men vi drar nok ikke så langt for å kjøre bil, sunnmørsbasert som vi er. Det er  en her i fylket, en 2022-modell som er kjørt 5000 km, så sånnsett nesten ny. 330K Fin er den da, rød og lekker.

Om det ikke var for at vi skal borti helga, så burde vi hatt oss en bil-prøve runde. Kan rekke en tur bort på den lokale butikken i dag, og så får vi ellers vente til over helga.   

RJK

Sitat fra: Tara på onsdag 16. august 2023, klokken 12:57Kanskje-tap ved videresalg er en anelse neglisjerbart dersom vi fortsetter å ha et bilhold som pr nå (altså kjører bilene til restverdien er vrakpanten)

Jeg har bare ikke sett en eneste cupra på finn søkene mine, men når jeg la inn et spesifikt søk på merket å fikk jeg opp en. De aller fleste er i Viken, men vi drar nok ikke så langt for å kjøre bil, sunnmørsbasert som vi er. Det er  en her i fylket, en 2022-modell som er kjørt 5000 km, så sånnsett nesten ny. 330K Fin er den da, rød og lekker.

Om det ikke var for at vi skal borti helga, så burde vi hatt oss en bil-prøve runde. Kan rekke en tur bort på den lokale butikken i dag, og så får vi ellers vente til over helga.   
Denne du så på da? Ser jo umiddelbart at fargene og stilen klinger veldig mye bedre med sort og kobberfarge, enn disse sterilhvite interiørene ellers, eller der de blander inn f.eks. en blåfarge som kun finnes der de fant det for godt. Denne likte jeg, selv om jeg personlig hadde valgt grå eller sort utvendig. Men absolutt lekker i rødt også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312130173

Finner 50 biler fra merkeforhandlere, hvorav 25 kommer under 350 K.

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&model=1.8106.2000567&price_to=350000&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC

Er mange som tar seg en tur mot Østlandet for å finne rett bil. Kan fort være noen kroner å spare, fordi det er mer konkurranse og flere biler å velge mellom.

Og som sagt, lokal forhandler tar gjerne i mot dere som kunder, selv om dere måtte ut og hente. Er det samme kjede, så er det jo enda bedre.

Kan pga lite elbiler i området, faktisk være et poeng og ta seg turen. På en eller annen måte må jo elbilandelen i området økes, så om det er dere eller merkeforhandleren som henter, gir vel lite annen forskjell enn at dere da kan stikke den fortjenesten i egen lomme, fremfor forhandlerens allerede velfylte lommer. ;)
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA