Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Driftskostnader for Model S Performance?

Startet av tomrh, fredag 30. november 2012, klokken 14:27

« forrige - neste »

tomrh

Siden 12V-batteriet i miev'en lades kontinuerlig av driftsbatteriet ser jeg ingen problemer med å bruke f.eks. en 1000W inverter? Hadde vært kjekt med mulighet for nettspenning fra bilen når man er ute å kjører. Men poster her først før jeg bestiller inverteren i tilfelle noen har viktige innvendinger som jeg ikke har tenkt på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Husk at det ikke er store 12v batteriet på mieven. Hverken batteriet eller laderen i bilen er beregnet på så store strømtrekk som en 1KW inverter på maks belastning vil gi. Vi snakker tross alt om rundt 80A...

Slike store invertere er beregnet på hyttestrøm og kobles normalt direkte på batteribanken (som gjerne består av flere store 12v batterier) med kortest mulig kabel mellom batteri og inverter. (Og selvsagt passende tverrsnitt.)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 15. november 2012, klokken 00:37
Husk at det ikke er store 12v batteriet på mieven. Hverken batteriet eller laderen i bilen er beregnet på så store strømtrekk som en 1KW inverter på maks belastning vil gi. Vi snakker tross alt om rundt 80A...

Slike store invertere er beregnet på hyttestrøm og kobles normalt direkte på batteribanken (som gjerne består av flere store 12v batterier) med kortest mulig kabel mellom batteri og inverter. (Og selvsagt passende tverrsnitt.)

Det kan jeg underskrive på, kablene fra batteriene til inverteren på hytta mi er 95mm2...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Hvor mange ampere er det forsvarlig å trekke kontinuerlig fra imiev'ens 12V batteri tror dere? Kan jo kjøpe en mindre inverter for bilbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Tja, en 150W inverter går sikkert helt greit, men du må sjekke sikringen på kursen for sigrettenneren dersom det er der du tenkte å koble til. 150W er ca. 12A. Da holder der ikke med 10A sikring...

Men hva skal du bruke den til?

Ser liksom ikke helt det store behovet i bilen. Det meste kan jo kjøres direkte på 12V av ladere m.m. ;)

gbzdoc

Og en ting til, dersom ledningene fra batteri og frem til sigarettenneren er pinglete så blir ofte spenningsfallet for stort for inverteren, og da kutter den ut...
(De fleste er litt vel følsomme for slikt, spesielt de som er billig.)

tomrh

Det er 15A sikring på sigarett-tenneren. Så da er vel 180W maks...så lenge jeg vil beholde garantien da. Hadde håpet på litt mer. Joda, det går vel sikkert an å få 12V ladere til alt mulig nå. Men det er kjekt å ha muligheten til 230V når man ferdes litt utenom allfarvei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Sørg for å kjøpe fra et sted du kan levere den i retur. (F.eks. postordre) Noen tåler en del spenningsfall, andre ikke. Greit å finne en som funker i bilen din. :)

tomrh

Bestilte nettopp denne: http://dx.com/p/150w-dc-12v-to-ac-220v-power-inverter-10097

Vanskelig med retur til Kina, men det er så billig at det ikke gjør noe om den ikke funker. Den har ihvertfall fått mange gode reviews. Så er det bare å vente opptil et par måneder på at den kommer da. Har forresten hittil aldri blitt skuffet av disse kinesiske gadget'ene, bare å passe på å kjøpe de med gode reviews. De beste ørepluggene jeg eier kostet under 20 dollar derfra, helt fantastisk bassgjengivelse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

hva skal du med en inverter i en bil???

du kunne forresten fått en slik fra gratis fra meg. har en slik i en eller annen skuff fra den tiden noen flyselskaper bare hadde 12V utganger...
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på fredag 16. november 2012, klokken 00:11
hva skal du med en inverter i en bil???
Ett bruksområde kan f.eks. være strøm til monteringen til et lite teleskop. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Vis meg *ett* teleskop som går på 220v ;)

De fleste bruker en inverter for å få til 12v->220v->~6v
Og apparatet de plugger til kan som regel bruke eksternt batteri...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Hehe, skal jeg forsvare mitt kjøp av inverter?  :D Noe off-topic, men praktisk å kunne rulle ut en vanlig strømkabel noen meter fra bilen. Alt går sikkert å knote til med batterier, hjemmesnekrede ledninger, DC/DC konvertere etc. Men hvorfor ikke bare ha 230V tilgjengelig? Enkelt og greit. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Jeg tror uansett ikke jeg ville bruke en inverter på batteriet i en elbil, på grunn av risiko for å ødelegge for eksempel DC-DC omformer.

Er det ikke også slik at en del eiere av trillingene har måttet ha assistanse (bil lar seg ikke starte) på grunn av for lav spenning på 12V batteriet?

Enkelte invertere trekker også noe ekstra ladestrøm ved oppstart slik at det er en viss risiko for at sikring til kontakt i bilen ryker ved tilkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Griffel på fredag 16. november 2012, klokken 11:35
Jeg tror uansett ikke jeg ville bruke en inverter på batteriet i en elbil, på grunn av risiko for å ødelegge for eksempel DC-DC omformer.

Er det ikke også slik at en del eiere av trillingene har måttet ha assistanse (bil lar seg ikke starte) på grunn av for lav spenning på 12V batteriet?

Enkelte invertere trekker også noe ekstra ladestrøm ved oppstart slik at det er en viss risiko for at sikring til kontakt i bilen ryker ved tilkobling.
Kan ikke skjønne hva som skal være forskjellen på strømmen jeg trekker ut gjennom sigarett-tenneren og strømmen som f.eks. hovedlysene trekker? Det er 20A sikringer på dem, og de kan slås på selv om tenningen er av. De trekker 55W/60W hver for nærlys/fjernlys.

Det neste punktet ditt kan jo være verdt å overveie. Hvis det er slik du sier bør man kanskje sette inn et større batteri for 30 Ah er jo ikke så mye.

Det siste punktet...jaja. Om sikringen ryker når jeg slår på så tapte jeg 130 kroner for inverteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA