Hovedmeny

Elendig kvalitet på seter.

Startet av ovaloinen, mandag 26. juni 2023, klokken 17:09

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: geear på tirsdag 27. juni 2023, klokken 21:48Er det virkelig ekte skinn som er avbildet? Syns strukturen ser så lite skinnaktig ut?

Forøvrig enig i at det må tåle normal bruk, ellers er det feildesignet og burde ikke selges.
Ut fra sømmene/ mønsteret er dette skinnsetene ja.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Egil Fonn

Perforerte seter er generelt svakere mot slitasje og skade enn heltrukket martiale.
Utifra bildene til ovaloinen ser det ut til at selve skinnet er et tynt topplag som er limt på noe vevd materiale som fungerer som forsterkning. Her er også det vevde forsterknings laget revet. Ser ut til at det har rivnet ved den sydde sømmen.
Om en vanlig knapp lager et slikt hull i setet er det reklamasjon.
Kan det være feil med sømmen slik at knappen har stukket seg ned i denne og revet opp skinnet?
Har selv en IX med perforert kunst skinn  (ikke ekte skinn men Sensatec)som har passert 30k. Har knapper og glidelås i bukse lommer. Seter ser fremdeles ut som ny.
Samme med MB Eqc som har perforert/ventilert ekte hud. Passert 100k og sete ser ut som nytt.
Det skal sies at skinnet i Eqc virker veldig tykt og robust.
Etter min oppfatning er kunst skinn mer utsatt for skarpe gjenstander enn ekte hud.
Knapper er uansett vanlig på bukser og kler, så det burde alle typer bilseter tåle.

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Electric cars in Norway

Tror trådstarter har en god sak ut fra hva jeg ser av bilder og forklaring. Men har ikke sett bilde av selve buksen og den delen dom lagde riftet. Bare de 2 av setet.

Jeg har erfart endel biler med ventilerte seter og de setene har alle vært solide. Slikt skal ikke skje.

Så jeg tenker at hadde det vært meg då hadde jeg tenkt st det lureste er å dokumentere dette med gode bilder overfor BMW.

Lykke til og ikke gi deg før du får en uavhengig vurdering.

ovaloinen

Skal uansett kjøpe setetrekk til bilen. Er sikker på at dette vil skje igjen nå eller om noen år. Setene er svake og desverre må man ha trekk. Forferdelig stygt og ødelegger hele utseende av interiøret, som man faktisk betaler relativt mye for, men har vel ikke noe valg.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/setetrekk-og-seter/sportsovertrekk-sparco-racing-1-stk./n326/pn10281

Moas

Jeg hadde en dårlig opplevelse på en 1 år gammel Kia Soul med skinnseter. Der raknet skinnet i kanten på ryggen. Slitasjen var der jakken gnikket sete når man gikk ut og inn. På Tesla 3 er plastsetene like finne etter 35000 km, men gummien ved førerdøra har fått gnikkehull.

Uansett er dette billige biler i forhold til trådstarter og man må kanskje forvente en korrelasjon mellom pris og interiørkvalitet? Litt rart at en Suzuki vi kjørte 200 000 km i mange år hadde like fine seter som når de var nye.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Men er dette virkelig ekte skinn? Ser så skai-aktig ut på bildene? Strukturen ser maskinaktig ut?

Skinnseter har alltid hatt risiko for riper fra skarpe objekter, men tålt knapper og mer butte gjenstander godt. Skaiseter har slitt med knekk på venstre sidestøtte, både rygg og sittepute, så lenge jeg kan huske at det har vært på markedet. De tåler ikke gjentatte bøyinger når man setter seg inn/ut. Hadde min første BMW med skai-seter (sportsseter i delskinn) i 2010, og skaien på sidepolistringen sprakk. Etterhvert ramlet det av biter. Dette skjedde også på Model X, men var ikke synlig uten at man klemte polstringen sammen i folder, da ble sprekkene synlige.

Trond.m

Ingen grunn til å tvile på at det er ekte skinn. Men det er ganske tynt i forhold til «Vernasca» skinnet de oftest bruker på på flere andre modeller. Perforering og tynt skinn gjør det mer utsatt for skader, men det bør vel tåle mer enn det som trolig er tilfelle her.

vinterdekk

Klok av skade fra tidligere bil som slitet litt for fort i førerputen. Kjøpte disse «harry» falske sauskinn putene til min ID.4 til 200 kr, men de så overraskende bra ut og bedre enn universaltrekk jeg har prøvd i forrige bil. Så det blir makan på passasjersiden.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/komfort-i-bilen/bilsetepute-2000044561

Men man burde forvente mer av bil i prisklassen til trådstarter.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Ikke at det hjelper TS, men ser ut som det er mange som vil være med i seteklubben for tiden. Fra: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306958291

ovaloinen

Fikk dette svaret fra BMW. Setene tåler ikke knapp i bukse og det er heller ikke meningen de skal tåle det. Hvis man skal kjøre denne bilen må man bruke glatte bukser uten noe på baklommene. Her er svaret:

Garantiansvarlig hos oss har diskutert denne saken internt i BMW systemet, og dette er da dessverre ikke noe som dekkes av garanti grunnet ytre påvirkning (knapp på bukse) Jeg har også undersøkt med nybil salg om dette er noe de ønsker å dekke, men da det er ytre påvirkning så må kunde koste dette selv

geear

Moas

Sitat fra: ovaloinen på mandag 31. juli 2023, klokken 14:59Hvis man skal kjøre denne bilen må man bruke glatte bukser uten noe på baklommene. Her er svaret:

Nei
Det er så deilig med tydelige svar. Da kan resten av verden bruke pengene på andre bilmerker. Tusen takk for god hjelp med å informere om realitetene ved å eie BMW.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Øyvind.h

Sitat fra: Moas på mandag 31. juli 2023, klokken 22:16Det er så deilig med tydelige svar. Da kan resten av verden bruke pengene på andre bilmerker. Tusen takk for god hjelp med å informere om realitetene ved å eie BMW.
Problemet da er at lignende (og mer grove reklamasjons/garantiavvisninger) kan du finne hos alle merker, så da kan ikke resten av verden kjøpe et eneste bilmerke? 
Senest i går leste jeg om et eksempel der Mercedes avvist et tilfelle de burde dekket (løsnet dekal), og på morgenen i dag Tesla som avviste ødelagte lykter på tross av at de strenge vaskeanvisningene var fulgt.
Med noen minutters googling kan du finne kjipere gartantiavvisninger hos de fleste, og hva skal verden da kjøpe?

For trådstarters del fremstår det som et uhell med en knapp som har presset seg ned i perforeringen. Sånt kan jo skje med skikkelig uflaks, selv om jeg aldri selv har opplevd det eller lest om andre som har opplevd det. I den prisklassen tenker jeg bilforhandleren bare burde glattet over og dekket det, for det ville etter alle solemerker gitt goodwill hos kunde for fremtiden. Akkurat skinnsetene i tyske biler pleier normalt være av svært høy kvalitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ovaloinen på mandag 31. juli 2023, klokken 14:59Fikk dette svaret fra BMW. Setene tåler ikke knapp i bukse og det er heller ikke meningen de skal tåle det. Hvis man skal kjøre denne bilen må man bruke glatte bukser uten noe på baklommene. Her er svaret:

Garantiansvarlig hos oss har diskutert denne saken internt i BMW systemet, og dette er da dessverre ikke noe som dekkes av garanti grunnet ytre påvirkning (knapp på bukse) Jeg har også undersøkt med nybil salg om dette er noe de ønsker å dekke, men da det er ytre påvirkning så må kunde koste dette selv

Dersom det er "Ytre påvirkning" så vil muligens forsikringsselskapet dekke dette under kasko-forsikringen. Deretter er det ikke umulig at forsikringsselskapet vil kjøre regress mot enten BMW eller bukseselskapet, dersom de ser at BMW-setene burde tålt det, eller at buksene ikke er egnet for bilseter, uten at de informerte om det ved buksesalget.

Dersom en selv f.eks. sager et tre ved siden av hytta, og en del uheldige omstendigheter fører til at treet faller oppå hytta, så får du faktisk dekket skadene av forsikringsselskapet, med mindre du skader med forsett eller er grov uaktsom (som kan føre til forkorting - altså at en ikke får dekket alt). I buksetilfellet har DU jo ikke gjort noe feil.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ville avslag finnes hos alle. For egen del er det Audi som har skilt seg (negativt) ut, i flere omganger, og jeg har ikke hatt Audi siden.

BMW godtok en gang å omlakkere et tak for meg, på grunn av etseskader. Jeg hadde kjøpt bilen brukt og importert den selv, og jeg mistenker nok at det var forårsaket av fugledrit under forrige eier. Allikevel tok de altså dette i Norge. Sånt er investering i kunder! (Og ja, jeg har BMW fortsatt) Dessverre finnes også de motsatte tilfellene hos BMW, som dette setet, og den tragiske N47-motoren i alt av BMWer med 4 syl diesel til og med 2014, med garanterte motorhavarier.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA