Hva skjer med bilene om Polestar skulle gå under?

Startet av Bowers, torsdag 11. mai 2023, klokken 19:16

« forrige - neste »

Bowers

Det er tøffe tider for nye bil produsenter og Polestar har gitt uttrykk for at de har penger nok til å klare seg gjennom 2023, men de vil trenge innskytning av penger for å klare seg videre i 2024. Nå har eierne i dette tilfellet mye penger, men jeg har nettopp bestilt en bil så tanken slo meg... Hva vil typisk skje med garanti og videre service ansvar om et selskapet må legge ned?
Ville Geely med Volvo's service apparat naturlig overtatt ansvaret i dette tilfellet eller risikerer man å stå med en bil hvor ingen har garanti ansvar?


hELgenen

Tipper Volvo ordner dette.
Det er jo Volvo forhandlere som håndterer alt for dagens eiere

E-Trond

Volvo eier jo 50% av Polestar,så de er direkte ansvarlige og bruker Volvo sitt serviceapparat.
Så om Volvo skulle la Polestar dukke under så hadde det vært et ødeleggende slag for Volvo som merkevare og de hadde mistet mye kunder siden folk ikke kunne stole på Volvo lenger.
Så det er jeg sikker på at du ikke trenger å være redd for.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

arthur

Har hatt min Polestar i snaut fire måender og er ikke det minste bekymret. Var forøvrig innom Bilia i Drammen for et par dager siden og fikk flott service/hjelp der, anbefales!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bowers


E-Trond

Andre kvartal bød på nok en nesestyver for bilprodusenten, med tap på over 3,2 milliarder kroner.

https://www.motor.no/aktuelt/illevarslende-tap-for-polestar/254887

Ser jo ikke helt bra ut dette da...
Men de har økt salget,og har fortsatt midler igjen til drift ut året.
Må Volvo inn med mer kapital?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

syklisten

Det er jo ikke helt heldig at Geely fortsetter å pøse på med biler til Russland. Det er mulig at kjøpere i vestlige land begynner å boikotte både Polestar, Volvo og Zeekr?

https://leave-russia.org/geely
https://mezha.media/en/2023/06/23/the-chinese-car-manufacturer-geely-was-included-in-the-list-of-sponsors-of-the-war/


2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

E-Trond

Spørs om det har noe å bety i det hele tatt.
Både Polestar og volvo har jo økt salget sitt fra i fjor.

Polestar leverte 15.765 biler i andre kvartal, en økning på 36 prosent fra samme periode i 2022.

Volvo Cars reports global sales of 51,636 cars in August, up 18 per cent compared to the same month last year, as Europe and the US both reported increasing sales.

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

#8
Går ikke den veien jeg håpet med Polestar.
Kan hende de overlater Polestar til Gely og kvitter seg med tapssluket...
Da blir Polestar et heleid kinesisk merke uten Volvo som medeier.

Hadde jo håpet Volvo skulle kjøre løpet her,men Gely har solgt seg litt ned i Volvo og overtar nå Polestar.

https://www.carscoops.com/2024/02/volvo-looks-to-hand-over-control-of-polestar-to-geely/

Det positive her er jo at usikkerheten for begge merkene er vekke.
Da kommer Gely til å satse på Polestar fremover også,og kansje tilføre noen nye modeller ganske raskt.

Ex30/Zeekr X variant for eksempel....
ID 7 GTX
Ioniq  2020

syklisten

Sitat fra: E-Trond på fredag 02. februar 2024, klokken 07:27Går ikke den veien jeg håpet med Polestar.
Kan hende de overlater Polestar til Gely og kvitter seg med tapssluket...
Da blir Polestar et heleid kinesisk merke uten Volvo som medeier.

Volvo Cars er jo allerede eid 86% av Geely, så Polestar var jo praktisk talt heleid kinesisk fra før. Volvo også.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

E-Trond

#10
Ja,men det ser ut som om Gely har planer om å selge seg mer ned i Volvo og med dette grepet så blir Polestar enda mer kinesisk,uten koblingen til Volvo.

Synd for oss alle som liker å se på Polestar som et Volvo merke...

Edit:
Gely har solgt seg ned og eier nå ca 78% av Volvo.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Da er Polestar reddet!
Volvo gir vekk aksjer til de andre eierene,og sitter igjen med 18% eierandel selv...
Gely har lovet å gå inn med finansiering til Polestar.

https://carup.se/klart-sa-skanker-volvo-cars-bort-polestar/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Polestar har fått inn frisk kapital på nesten en milliard dollar.  :+1:
Da er jo alle spekulasjoner om konkurs gjort til skamme og de kan fortsette med sin store plan.  ;)

https://carup.se/polestar-raddas-med-jattelan-skjuter-upp-rapport/

Men hvordan gikk salget globalt nå i januar da,noen som har oversikt over dette?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Huffameg...
Bare 7200 biler i første kvartal!
Ikke bra i det hele tatt!
Konkurs-spøkelse henger fortsatt i kundene ser jeg!

https://carup.se/katastrof-for-polestar-forsaljning-rasar-40/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Radial

Er jo litt spesielt å forvente store tall og vekst i ett veldig utfordrende el-bil marked... Og i tillegg med to litt for dyre modeller for de store massene.

PS2 selger etter mitt skjønn "ok" fordi den er relativt rimelig i sin klasse, men den er ikke best på egentlig noe som helst (foruten sete-komfort, men den deler de med Volvo..)
Legg på store økonomiske problemer, så tør jo ikke kundene å kjøpe...det er mange gode alternativer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA