Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID 4 Facelift 2024

Startet av E-Trond, tirsdag 18. april 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: RJK på fredag 29. september 2023, klokken 09:45WLTP er 500 km ifølge Elbil.no, så øker den til 505 km, så er det en endring på 5 km. Ikke voldsomt mye, om dette stemmer.

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-id-4/

496 km ifølge vw.no. på gtx id4.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

E-Trond

Cupra Tavascan er oppgitt til 520 km som awd med 21"hjul.
VW ID5 GTX er oppgitt til 513 km med 20" hjul.
Så der kan en få en pekepinn ihvertfall.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

hELgenen

Sitat fra: E-Trond på fredag 29. september 2023, klokken 11:58Cupra Tavascan er oppgitt til 520 km som awd med 21"hjul.
VW ID5 GTX er oppgitt til 513 km med 20" hjul.
Så der kan en få en pekepinn ihvertfall.

Synes Tavascan ser lekker ut..
Synd man ikke får kjøpt den ennå..

Moas

Sitat fra: RJK på fredag 29. september 2023, klokken 09:45WLTP er 500 km ifølge Elbil.no, så øker den til 505 km, så er det en endring på 5 km. Ikke voldsomt mye, om dette stemmer.

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-id-4/
Altså verdens minste ev "oppgradering" når det gjelder rekkevidde? ;)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Øyvind.h

Helt greit for oss som nylig har kjøpt at ikke rekkevidden hopper til 1000km wltp :)
Ikke at jeg har behov for mer rekkevidde enn jeg allerede har, men det finnes de som kun er opptatt av rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MinID

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. september 2023, klokken 15:16Helt greit for oss som nylig har kjøpt at ikke rekkevidden hopper til 1000km wltp :)
Ikke at jeg har behov for mer rekkevidde enn jeg allerede har, men det finnes de som kun er opptatt av rekkevidde.

Viktigere er batterivarmer. Iallefall for oss som kjørere en del på vintern og har behov for å hurtiglade.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Øyvind.h

Ser den. Hurtiglader så sjeldent at det ikke er avgjørende, men hadde vært fint med en knapp for å starte bstterivarmer. Eller kobling mot navi.
Sist jeg hurtigladet på vinteren fikk jeg rundt 130kW på det meste, i minus 15 grader (var før sw oppdatering og før bytte av bil) så det er ikke umulig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: MinID på fredag 29. september 2023, klokken 20:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. september 2023, klokken 15:16Helt greit for oss som nylig har kjøpt at ikke rekkevidden hopper til 1000km wltp :)
Ikke at jeg har behov for mer rekkevidde enn jeg allerede har, men det finnes de som kun er opptatt av rekkevidde.

Viktigere er batterivarmer. Iallefall for oss som kjørere en del på vintern og har behov for å hurtiglade.
Vel, hadde man hatt 1000km wltp så hadde vel behovet for hurtiglading vært mye mindre.

Får aldri nok rekkevidde IMO, rekkevidde gir fleksibilitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:13
Sitat fra: MinID på fredag 29. september 2023, klokken 20:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. september 2023, klokken 15:16Helt greit for oss som nylig har kjøpt at ikke rekkevidden hopper til 1000km wltp :)
Ikke at jeg har behov for mer rekkevidde enn jeg allerede har, men det finnes de som kun er opptatt av rekkevidde.

Viktigere er batterivarmer. Iallefall for oss som kjørere en del på vintern og har behov for å hurtiglade.
Vel, hadde man hatt 1000km wltp så hadde vel behovet for hurtiglading vært mye mindre.

Får aldri nok rekkevidde IMO, rekkevidde gir fleksibilitet.

Og vekt...og dermed økt forbruk...
Optimale er kanskje ikke 1000 km WLTP...600 km hadde vært mer enn nok for min del

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. september 2023, klokken 08:35
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:13Får aldri nok rekkevidde IMO, rekkevidde gir fleksibilitet.

Og vekt...og dermed økt forbruk...
Optimale er kanskje ikke 1000 km WLTP...600 km hadde vært mer enn nok for min del
Ja, det er jo ikke så aktuelt å doble kapasiteten med de samme batteriene. Men energitettheten går nedover, og da kan rekkevidden gå oppover.

Tipper at det etter hvert vil være mye mere vanlig å kunne velge mellom forskjellig rekkevidde uten de veldig store prisforskjellene som er nå. Noe vil det jo selvfølgelig være, men ikke 100k ekstra for 10 mil...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Id7 har vel over 600?
Stellantis har noe på gang?

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:43
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. september 2023, klokken 08:35
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:13Får aldri nok rekkevidde IMO, rekkevidde gir fleksibilitet.

Og vekt...og dermed økt forbruk...
Optimale er kanskje ikke 1000 km WLTP...600 km hadde vært mer enn nok for min del
Ja, det er jo ikke så aktuelt å doble kapasiteten med de samme batteriene. Men energitettheten går nedover, og da kan rekkevidden gå oppover.

Tipper at det etter hvert vil være mye mere vanlig å kunne velge mellom forskjellig rekkevidde uten de veldig store prisforskjellene som er nå. Noe vil det jo selvfølgelig være, men ikke 100k ekstra for 10 mil...
Energitettheten må vel øke for at du skal få mer rekkevidde per kg med batteri! Det er jo det energitetthet som oftest (alltid?) måles på. Altså hvor mye energi klarer man å pakke per kg. Er kanskje noen som og sammenligner per liter.

Det er jo det største problemet for elfly at energitettheten er for lav per nå, og det blir da for mange kg på det antall kWh man trenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 30. september 2023, klokken 11:05
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:43Energitettheten må vel øke for at du skal få mer rekkevidde per kg med batteri!
Selvfølgelig, tenkte bare på kg/kWh, altså at batteriene blir lettere med samme kapasitet fremover.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

magfred

#58
Sitat fra: Moas på fredag 29. september 2023, klokken 14:17
Sitat fra: RJK på fredag 29. september 2023, klokken 09:45WLTP er 500 km ifølge Elbil.no, så øker den til 505 km, så er det en endring på 5 km. Ikke voldsomt mye, om dette stemmer.

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-id-4/
Altså verdens minste ev "oppgradering" når det gjelder rekkevidde? ;)

For Enyaq er det antydet ca 15-25 km ekstra rekkevidde. F. eks har eksisterende RS Coupe 523 km WLTP, mens ny skal ha 547 km. Nå er det jo ikke nødvendigvis et en til en forhold mellom ID.4 og Enyaq, men bør kunne gi en pekepinn...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Asterix

Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA