Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID 4 Facelift 2024

Startet av E-Trond, tirsdag 18. april 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?

Klar fordel å demokjøre en pent brukt 2023 så vet du nøyaktig hva du får. Har lest fra andres erfaringer at standardsetene i GTX ikke var like gode som standardsetene de demokjørte på en Pro. Og om dette skal brukes som en familiebil kan det være en ide å kjøre innom en veiestasjon å se om vekten i vognkortet stemmer. Programvareversjon bør vel være minimum 3.2 eller 3.5.

Men som 23-bil eier er det kjedelig at vi ikke får programvareversjon 4 og går glipp av ny funksjonalitet og raskere UI. Fortsatt ikke avklart om vi vil få temperering av hovedbatteriet i forkant av lynladeøkt.

Videresalg om 4-5 år er jeg ikke sikker på om du får noe mer fra eller til ved å gå for det ene eller andre, siden mye kan skje på det tidsrommet. Få i alle fall med ryggekamera.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: Asterix på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:22Budsjett på 500-ish, hva er beste kjøp nå? Ny 2024-modell som er "ribbet" for ekstrautstyr, eller en brukt 2023-modell med noe mer utstyr? For egen del trenger jeg kun AWD, hengerfeste, ACC og gode lys for å trives greit.
Noe ekstrautstyr man "må" ha med om man bestiller ny bil mtp videresalg om 4-5 år?
Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.
-Nyeste 2023 Travel Assist har blitt veldig veldig bra.
-Matrix er knallbra lys.
-360-kamera nyttig og luksusfølelse.
-digg med bedre stereo med dypere bass
-massasje i setene brukes alltid, burde hatt flere programmer
-adaptive dempere gjør bil til et flygende teppe, eller knallstiv - etter behov
-større skjerm gir større kamera og større knapper.
-panotak og park-assistent ikke så viktig
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: vinterdekk på mandag 02. oktober 2023, klokken 21:53

Programvareversjon bør vel være minimum 3.2 eller 3.5.

Holder mer 3.1.  Tror ingen merker forskjell på 3.1 og 3.2, men stor forskjell på 3.0 og 3.1. Uansett blir 3.1 oppdatert gratis hos merkeforhandler.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:37

Holder mer 3.1.  Tror ingen merker forskjell på 3.1 og 3.2, men stor forskjell på 3.0 og 3.1. Uansett blir 3.1 oppdatert gratis hos merkeforhandler.

Jeg tenkte 23 modellene kom med minimum 3.2, men kan ha tatt feil.

daktari

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 09:05

Min kom med 3.5 i juni, tror også mai. Usikkert hvor  tidlig de  kom med 3.5.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.
Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.

MinID

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 09:05

De gjorde nok det. Mitt poeng står fortsatt at det mer eller mindre ikke er noe forskjell på 3.1 og 3.2. Om en finner en god 2022 modell bør ikke 3.1 telle negativt. Små forskjeller også på de modell årene.

Øyvind.h

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:37
Sitat fra: daktari på mandag 02. oktober 2023, klokken 23:44Jeg synes bilen fortjener alt utstyr. Men det er nok økonomisk smartere å kjøre standard GTX.
Jeg tror ett triks som hjelper for å ikke savne mer utstyr er å omtrentlig matche utstyrsnivået på bilen man bytter inn. Er omtrent de vi gjorde på utstyr, mens vi nyter fordelene av større bil og AWD som var ett par av de viktigste argumentene for å oppgradere til en ID.4.
Har hatt GTX med kun standardutstyr, en med førerassistent+ og komfort+ og nå en med alt jeg ville ha.

Etter mitt syn er den viktigste pakken førerassistent+. Da får en el bakluke som brukes ofte, men det viktigste er travel assist/autopilot. Den brukes mye og er en veldig god støtte på langtur. Bilen kjører pent og jevnt, og tillater interaksjon med fører slik at systemet hele tiden kan være aktivert.

El seter er ikke så viktig for meg. De ser mye bedre ut og har massasje lett tilgjengelig slik at den faktisk brukes. Men de manuelle setene fungerte fint de også. God lårstøtte og enkle/kjappe å justere.
Glasstak og stor skjerm er også nice to have. Glasstaket har gardin, noe som er et absolutt must for å blokkere sol eller kulde etter behov. Men for det meste åpen.

Nå skal jeg ikke selge på flere år ettersom jeg er såpass fornøyd, men økonomisk er det sikkert lurest å ta en helt ribbet bil. Da kan en prise seg billigst på Finn og selge raskt. Top sport pakken var en stund veldig ettertraktet siden det var leveringsproblemer, men usikker på hvor viktig den er nå. Det var relativt lett å selge forrige GTX etter sommeren til et moderat tap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 12:39
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:37
Har hatt GTX med kun standardutstyr, en med førerassistent+ og komfort+ og nå en med alt jeg ville ha.

Etter mitt syn er den viktigste pakken førerassistent+. Da får en el bakluke som brukes ofte, men det viktigste er travel assist/autopilot. Den brukes mye og er en veldig god støtte på langtur. Bilen kjører pent og jevnt, og tillater interaksjon med fører slik at systemet hele tiden kan være aktivert.

El seter er ikke så viktig for meg. De ser mye bedre ut og har massasje lett tilgjengelig slik at den faktisk brukes. Men de manuelle setene fungerte fint de også. God lårstøtte og enkle/kjappe å justere.
Glasstak og stor skjerm er også nice to have. Glasstaket har gardin, noe som er et absolutt must for å blokkere sol eller kulde etter behov. Men for det meste åpen.

Nå skal jeg ikke selge på flere år ettersom jeg er såpass fornøyd, men økonomisk er det sikkert lurest å ta en helt ribbet bil. Da kan en prise seg billigst på Finn og selge raskt. Top sport pakken var en stund veldig ettertraktet siden det var leveringsproblemer, men usikker på hvor viktig den er nå. Det var relativt lett å selge forrige GTX etter sommeren til et moderat tap.

Ja, støtter deg litt om førerassistentpakke+. Jeg har bare førerassistentpakke (uten pluss) og elektrisk bakluke er den ene tingen jeg har tenkt på i etterkant. Prediktiv ACC med linjeassistent var en forbedring ift. gammel bil, og det hjelper at det er standardutstyr på ID.4. Så man får takk og pris noe bra uten pakke med Travel Assist.

igniztion

Travel Assist er kanskje det beste på hele bilen mener nå jeg. Helt nydelig å kjøre med på langtur. Ville hatt både det og HUD før elektrisk bakluke, selv om jeg mener det er helt idiotisk at ikke elektrisk bakluke er standardutstyr.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MinID

Sitat fra: igniztion på onsdag 04. oktober 2023, klokken 12:18Travel Assist er kanskje det beste på hele bilen mener nå jeg. Helt nydelig å kjøre med på langtur. Ville hatt både det og HUD før elektrisk bakluke, selv om jeg mener det er helt idiotisk at ikke elektrisk bakluke er standardutstyr.
Sitat fra: igniztion på onsdag 04. oktober 2023, klokken 12:18Travel Assist er kanskje det beste på hele bilen mener nå jeg. Helt nydelig å kjøre med på langtur. Ville hatt både det og HUD før elektrisk bakluke, selv om jeg mener det er helt idiotisk at ikke elektrisk bakluke er standardutstyr.

Så enig igniztion. TA og HUD kan jeg ikke unnvære...

vinterdekk

Kunne lett valgt førerassistentpakke+ om jeg ikke måtte velge mellom utstyrspakker eller AWD pga. økonomi.  :)

RobinB

Nettopp handlet en ID4 GTX med alt utstyr til en god pris, så da klarte man heller ikke å vente. Bilen skal hentes i morgen hos forhandler, vi gleder oss!

MinID

ID5 gtx får ny aksl 0-100 5.4 sek. Ifølge tysk konfig side.

MinID

Fra tysk config. D.4 GTX 4MOTION 250 kW (340 hp) 77 kWh automatic in 1-speed | Electricity | WLTP: Fuel consumption combined: 17.1 kWh/100 km and CO2 emissions combined: 0 g/km |

Ny wltp: Max. elektrische Reichweite nach WLTP
515 km

Liten økning. Jeg bommet med 10 km... ;)

https://electrek.co/2023/10/10/volkswagen-id-4-id-5-upgraded-longer-range-new-tech/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA