Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:36Sikkert litt off topic men om Putin og dette blir jo bare verre og verre. Atomkrig liksom!!

På nrk nyhetene as we speak. Se bilde

Da blir problemet med de 100% statsstøttede Kina elbiler litt vel langt bak komma som vi Excel gutta sier det ;D atomkrig trumfer glatt det

"Klar" hvis det blir atomkrig?
Ingen er klar for det, da det i praksis kan bety slutten for menneskeheten.
Sikkert veldig morro å se at i det du sendte avgårde en gigantisk atombombe fra bunkeren, kommer det 10talls tilbake mot deg og legger verden flat og øde på overflaten.

Så kan man klappe seg på skuldren, og være stolt over det skikkelig flate landskapet på utsiden og ikke en levende sjel noe sted.

Kjenner jeg har null respekt for sånne uttalelser 🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:36Sikkert litt off topic men om Putin og dette blir jo bare verre og verre. Atomkrig liksom!!

På nrk nyhetene as we speak. Se bilde

Da blir problemet med de 100% statsstøttede Kina elbiler litt vel langt bak komma som vi Excel gutta sier det ;D atomkrig trumfer glatt det

"Klar" hvis det blir atomkrig?
Ingen er klar for det, da det i praksis kan bety slutten for menneskeheten.
Sikkert veldig morro å se at i det du sendte avgårde en gigantisk atombombe fra bunkeren, kommer det 10talls tilbake mot deg og legger verden flat og øde på overflaten.

Så kan man klappe seg på skuldren, og være stolt over det skikkelig flate landskapet på utsiden og ikke en levende sjel noe sted.

Kjenner jeg har null respekt for sånne uttalelser 🙈

Electric cars in Norway

SitatKjenner jeg har null respekt for sånne uttalelser 🙈
Helt enig

Boikott My Ass

Sitat fra: Radial på onsdag 13. mars 2024, klokken 11:21Nå øver jo USA, Japan og Taiwan rett utenfor Kina støtt og stadig, skal vi boikotte de også da?

Ja, vi bør boikotte alt som har med krig å gjøre. Det er selvfølgelig ikke de største våpen produsentene i verden enige i. I allefall ikke offisielt.

Men selvfølgelig, ser en litt vekk fra all elendigheten krig er, så er dette store inntekter / arbeisplasser for andre. Og hvor kommer så de største våpenprodusentene fra? Noen raske Google søk så finner dere ut av dette.

Og vi nyttige idioter som «tror» dette bare dreier seg om konflikt / krig mellom øst /vest . Kina / Usa, Russland / Usa, osv.

Mens det egentlig dreier seg alt for om business, penger osv..
Bmw 530i G30

Electric cars in Norway

De sliter med statskontrollerte statsstøtte Kina elbiler i England også. Autocar skriver om dette

Kopi:

Chinese car makers can undercut rivals in Europe because their production costs are heavily subsidised

https://www.autocar.co.uk/car-news/business-electric-vehicles/uk-promises-%E2%80%98robust-measures%E2%80%99-chinese-evs

Electric cars in Norway

Kina Tiktok blir nok snart stengt ute i usa pga ut av Apple play... da ryker nok den Kina statlige påvirket appen. 

Er de Kina statlig kontrollerte elbilene de neste ut i USA? Jeg vet ikke.

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 07:08Kina Tiktok blir nok snart stengt ute i usa pga ut av Apple play... da ryker nok den Kina statlige påvirket appen.

Er de Kina statlig kontrollerte elbilene de neste ut i USA? Jeg vet ikke.

Er vel kun polestar/volvo som er eneste kina bil i usa.
Model 3 2019 LR Rwd

Egil S

Mulig jeg har skrevet dette før, men Kina har jo hatt veldig lav arbeidskost.
De har betalt arbeiderne sine, i våre øyne småpenger.
Når jeg jobbet i Kina for ca 15år siden, tjente en kinesisk sveiser/mekaniker rundt 3000-3500kr i måneden, ca 1/10 del av en tilsvarende nordmann den gangen.
Jeg tror nok at de betaler de endel bedre nå, men om de har hatt en tredobling så er det fremdeles rundt 10.000kr i måneden.
Ingeniører og slikt har nok høyere lønninger, men sannsynligvis halvparten av hva de har i Europa.

Man kan derfor anta at kinesiske produsenter har halvparten av utviklingskosten (personal kost) til de europeiske produsentene, og 1/6-1/4 del av kostnaden for fabrikkarbeidere.

Får de subsidier i tillegg er det klart de har et enormt konkurransefortrinn.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Radial

Personalkost er nok mye rimeligere i Kina, på lik linje som India trolig er 1/10 av Kina igjen. men samtidig tror jeg personalkostnader er bransjemesssig "relativt" lave hos Tesla, siden veldig mye er automatisert og forenklet.

Automasjonens inntog har minsket forskjellene på personellkost mellom Vesten og Østen, og er en av grunnene til at det faktisk produseres en del her, selv i Norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatFår de subsidier i tillegg er det klart de har et enormt konkurransefortrinn.
Takk Egil for din innsikt på området. Slikt setter jeg stor pris på. Førstehåndsinfo fra deg om de kinesiske forholdene er gull verdt her inne :+1:

Ja jeg mener bestemt de får statlige subsidier direkte fra Xi apparatet. I tillegg vet vi jo at Xi har selv nærstående familiære bånd innenfor EV markedet. Det vil si Xi driver nok egen butikk i butikken, får å si det slik. Dette var det noen rapporter om for et års tid siden husker jeg. Se også en av mine nyheter lengre ned i denne strengen.

Nå begynner sanksjonsgrepet mot dette å stramme seg til både innad i EU samt i USA, se også en av mine nyheter om disse nye forholdene lengre ned i denne strengen.

Her har vel USA kommet lengst (se min nyhet oversatt med google lenket under og de to bildene) men Frankrike&Tyskland som er store på bilproduksjon har nå samlet sine ressurser i dette arbeidet med å få stoppet Xi ulovlige statlige elbil subsidiering i EU.

Mest på tegneplanet enda men jeg har forstått det slik at EU vil iverksette tollbarierer mot Xi iløpet av 2025.

Vi må bruke vår forbrukermakt overfor  kina og Xi når det gjelder elbiler slik at Xi og kina sier i fra til Putin at Putin må stoppe krigen i Ukraina
Hvis man ser bort fra at jeg ikke liker at Xi støtter Putins krig i Ukraina og derfor ønsker å boikotte alle Xi sine statsstyrte EV bilmerker så tror Jeg generelt på en sunn konkurranse innenfor bilproduksjonssegmentet. Men det må være like spilleregler. Vi kan ikke ha det slik at andre EV produsenter i andre land som prøver å få EV produksjonsvirksomheten til å gå i pluss, at de blir utkonkurrert av at Xi dumper ut nye kinaelbil merker rundt omkring i verden til en statsubsidiert mye lavere salgspris enn sine konkurrenter fra andre land.

Det handler om at vi må vise rygggrad. Vi som er fremst i verden på elbiler kan da ikke bare dilte etter kina på dette området, vi må vise at vi har moral vi også.

Fregattsaken
Et godt sammenlignbart eksempel er jo når de spanske fregattene vant konkurransen her i Norge da staten inviterte til konkurranse og de flotte vestlands verftene våre tapte, så viste det seg senere at spanske stat hadde subsidiert det spanske verftet som dermed vant på tilbudt lavest pris i tilbudet sitt.

En annen sak ang de fregatt saken er jo at de spanske fregattene vår bygd så dårlig at de måtte sendes til røkkes verft på vestlandet for omsveising og dokumentasjonskontroll - litt som mange av de dårlig bygde elektriske kina elbilene  ;D sa jeg det? Bare tulla...

jo da, mener det

neida bare tulla

les om spanskesjuken her (hi hi mener de råtne fregattene altså ;D https://www.nrk.no/okonomi/spanske-verft-tatt-i-juks-1.556325 )

#et-forsøk-på-lørdags-morgen-humor-her-inne

https://www.autoweek.com/news/a45223101/chinese-evs-coming-to-us-through-mexico/

hELgenen

Jeg er vel en av få her inne som ikke ser poenget med å drive boikott av Kina. Russland ja - Kina nei.
Kina har enn så lenge ikke vært en stat som har gått til angrip på en annen stat. De har store uenigheter om Taiwan, men tross det ikke gått til angrep på landet enn så lenge. Kina har heller ikke startet noen kriger andre steder i verden, slik som f.eks USA og Russland. Ja - Kina har manglende standarder, eller mer eller mindre fraværende standarder, mhp menneskerettigheter, men det er det også mange andre land i verden som har som vi ikke boikotter. Kina er også ganske så passiv i konflikten Russland har - og velger heller å samarbeide med hvem det skal være - litt slik som India gjør uten at noen sier høyt at vi skal boikotte India. Ja - faktisk har vel Norge nå sammen med Efta landene inngått en handelsavtale med India - et land som kjøper Russisk Olje og eksporter snart våre norske varer fra dem til Russland.

Så istedenfor å ta på seg en høyere moral enn man egentlig har - så synes jeg vi skal fortsette å drive handel med Kina på samme måte som vi driver handel med India. Er man imot kina handel så bør man også være imot f.eks India handel. Jeg tror verden faktisk trenger Kina i dette enorme prosjektet som kalles det grønne skiftet. Er det ett land verden er avhengig av for å nå dette målet - så er det Kina. Og Kina selv kan utgjøre en enorm forskjell for verdens klima ved selv å få orden på egne utslipp.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:39Jeg er vel en av få her inne som ikke ser poenget med å drive boikott av Kina. Russland ja - Kina nei.
Kina har enn så lenge ikke vært en stat som har gått til angrip på en annen stat. De har store uenigheter om Taiwan, men tross det ikke gått til angrep på landet enn så lenge. Kina har heller ikke startet noen kriger andre steder i verden, slik som f.eks USA og Russland. Ja - Kina har manglende standarder, eller mer eller mindre fraværende standarder, mhp menneskerettigheter, men det er det også mange andre land i verden som har som vi ikke boikotter. Kina er også ganske så passiv i konflikten Russland har - og velger heller å samarbeide med hvem det skal være - litt slik som India gjør uten at noen sier høyt at vi skal boikotte India. Ja - faktisk har vel Norge nå sammen med Efta landene inngått en handelsavtale med India - et land som kjøper Russisk Olje og eksporter snart våre norske varer fra dem til Russland.

Så istedenfor å ta på seg en høyere moral enn man egentlig har - så synes jeg vi skal fortsette å drive handel med Kina på samme måte som vi driver handel med India. Er man imot kina handel så bør man også være imot f.eks India handel. Jeg tror verden faktisk trenger Kina i dette enorme prosjektet som kalles det grønne skiftet. Er det ett land verden er avhengig av for å nå dette målet - så er det Kina. Og Kina selv kan utgjøre en enorm forskjell for verdens klima ved selv å få orden på egne utslipp.

Jeg respekterer ditt syndspunkt, men jeg ønsker at flest mulig bruker sin forbrukermakt. 

Kina og Russland har no om dagen en felles militær øvelse. Jeg synes det sier nok om Kina.

Øystein16

Sitat fra: Egil S på fredag 15. mars 2024, klokken 17:07Får de subsidier i tillegg er det klart de har et enormt konkurransefortrinn.
Norsk MVA-fritak for elbilar er rekna som statstøtte/subsidiering av kinesissk og andre land sin elbilproduksjon. I tilleg kommer økonomisk/praktisk diskriminering av nordmenn etter kor dei bur, kva økonomi dei har, kor dei køyrer, kva plass til bil dei har og andre sosiale/økonimiske faktorar.

Me kjøpte ein ladbar hybrid i 2015, og reknestykket vårt er særdeles gunstig etter snart 9 år. Målt mot bensinbruk veit me kva verdi større batteri/ekstern ladekostnad er verdt i kroner. Bilen har normale brukseigenskaper.

Det perfekte er det gode sin verste fiende.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 08:15Takk Egil for din innsikt på området. Slikt setter jeg stor pris på. Førstehåndsinfo fra deg om de kinesiske forholdene er gull verdt her inne :+1:

I 10 år jobbet jeg èn måned på og èn måned av rundt i hele verden.
Jeg var første gang i Kina i 2007 frem til 2016 tilbrakte jeg totalt 16 måneder i Kina.
De fleste av de mellom 2007 og 2009 før jeg tilbrakte noen år i Korea og Singapore før jeg hadde noen turer til Kina igjen i 2016, er godt kjent med asiatiske forhold.
Kina gjorde store framskritt fra 2007 til 2016, jeg vil anta de har fortsatt denne utviklingen de siste 8 årene.
De var flinke på sysselsetting, kjøpte et par joggesko og for å få til det måtte jeg innom 5 personer. Det gikk masse folk å plukket søppel i gatene og langs veiene (de hadde ikke søppelspann noe sted).
HMS var et ukjent begrep, trafikkregler var i beste fall "veiledende", menneskeverd var ganske forskjellig fra oss, den gangen levde de etter "skjebnen", var du utsatt for en ulykke og døde var det skjebnen som ville det slik (Derav total mangel på HMS). Arbeidsulykker var vanlige, ingen tok hensyn til andre på arbeidsplassen.
Nå må jeg si at fra 2007 til 2009 var det et kraftig løft og i 2016 var de kommet enda lenger, men langt fra norsk standard.
En annen ting vi la merke til var at alt var gjort 90%, hvordan noe så ut spilte ingen rolle dersom det var inni et skap eller bak et panel.
Et sikringsskap så bokstavlig talt ut som et "kråkereir", det var ingen grunn til at det skulle se bra ut, det var jo ingen som så det.
Det har gjort meg noe skeptisk til Kinesisk kvalitet, man vet liksom ikke hva som ligger bak fasaden.
Men som jeg sier, utviklingen i det landet gikk ekstremt raskt, så det kan ha skjedd mye der de siste 10 årene, de er flinke til å tilpasse seg der borte og om vestlige land har presset de på kvalitet og krav så kan jeg garantere at de har tilpasset seg raskt.

Samme så jeg i Korea, første gang jeg var der i 2008 var de få som snakket engelsk, når jeg kom tilbake i 2013 forsto de fleste selv om ikke alle pratet engelsk.
I korea er det knapt et bruktbil market, folk kjøpte ny bil og etter 8-10 år kjøpte de en ny, kvaliteten var dårlig, Hyundai hadde faktisk to separate produksjonslinjer frem til rundt 2010, èn for innenlandsmarkedet og èn for eksport med en høyere kvalitet.
I 2013-2015 var K-Pop 90% koreansk og noen engelske ord i refrengene, nå er de på hitlistene her i Norge.

Man kan si mye om disse landene, men driftige og tilpasningsdyktige er de.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 13:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 08:15Takk Egil for din innsikt på området. Slikt setter jeg stor pris på. Førstehåndsinfo fra deg om de kinesiske forholdene er gull verdt her inne :+1:

I 10 år jobbet jeg èn måned på og èn måned av rundt i hele verden.
Jeg var første gang i Kina i 2007 frem til 2016 tilbrakte jeg totalt 16 måneder i Kina.
De fleste av de mellom 2007 og 2009 før jeg tilbrakte noen år i Korea og Singapore før jeg hadde noen turer til Kina igjen i 2016, er godt kjent med asiatiske forhold.
Kina gjorde store framskritt fra 2007 til 2016, jeg vil anta de har fortsatt denne utviklingen de siste 8 årene.
De var flinke på sysselsetting, kjøpte et par joggesko og for å få til det måtte jeg innom 5 personer. Det gikk masse folk å plukket søppel i gatene og langs veiene (de hadde ikke søppelspann noe sted).
HMS var et ukjent begrep, trafikkregler var i beste fall "veiledende", menneskeverd var ganske forskjellig fra oss, den gangen levde de etter "skjebnen", var du utsatt for en ulykke og døde var det skjebnen som ville det slik (Derav total mangel på HMS). Arbeidsulykker var vanlige, ingen tok hensyn til andre på arbeidsplassen.
Nå må jeg si at fra 2007 til 2009 var det et kraftig løft og i 2016 var de kommet enda lenger, men langt fra norsk standard.
En annen ting vi la merke til var at alt var gjort 90%, hvordan noe så ut spilte ingen rolle dersom det var inni et skap eller bak et panel.
Et sikringsskap så bokstavlig talt ut som et "kråkereir", det var ingen grunn til at det skulle se bra ut, det var jo ingen som så det.
Det har gjort meg noe skeptisk til Kinesisk kvalitet, man vet liksom ikke hva som ligger bak fasaden.
Men som jeg sier, utviklingen i det landet gikk ekstremt raskt, så det kan ha skjedd mye der de siste 10 årene, de er flinke til å tilpasse seg der borte og om vestlige land har presset de på kvalitet og krav så kan jeg garantere at de har tilpasset seg raskt.

Samme så jeg i Korea, første gang jeg var der i 2008 var de få som snakket engelsk, når jeg kom tilbake i 2013 forsto de fleste selv om ikke alle pratet engelsk.
I korea er det knapt et bruktbil market, folk kjøpte ny bil og etter 8-10 år kjøpte de en ny, kvaliteten var dårlig, Hyundai hadde faktisk to separate produksjonslinjer frem til rundt 2010, èn for innenlandsmarkedet og èn for eksport med en høyere kvalitet.
I 2013-2015 var K-Pop 90% koreansk og noen engelske ord i refrengene, nå er de på hitlistene her i Norge.

Man kan si mye om disse landene, men driftige og tilpasningsdyktige er de.

Takk igjen for din innsikt. Selv har jeg Kina tur på min bucketlist men utsetter dette til de makropolitiske forhold har roet seg (noe. Jeg håper de gjør) 

Interessant det du nevner om at det var mye 90% ferdig arbeide. Det får meg til å tenke på gamle Ekornes gründeren (død nå tror jeg) som sa på tv at han merket seg at selv om det ble produsert en stol eller sofa der som hadde et lite rift, så betydde ikke det noe for arbeideren for den stolen eller sofaen var jo like god og svært dyr for kinesisk fabrikk arbeiderlønn. Men en norsk kunde vil jo ikke kjøpe en stol eller sofa her i norge til full pris, da den har defekter. 

Kanskje har dette endret seg nå der borte og at de har gode kvalitets kontrollører. Jeg vet ikke.

Det du sier om hms mangler er skremmende å lese. Jeg håper virkelig at dette med sikkert arbeidsforhold og fokus null skader, nå også har fått fokus i disse landene. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA