Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:08Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Å sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator.

Kilde, med kvitteringer som kan hjelpe dere alle er å forstå at dette er misinformasjon.

https://twitter.com/RnaudBertrand/status/1748204699214573734

Vidar_S

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 24. januar 2024, klokken 13:21
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:08Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Å sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator.

Kilde, med kvitteringer som kan hjelpe dere alle er å forstå at dette er misinformasjon.

https://twitter.com/RnaudBertrand/status/1748204699214573734

Skal ikke påstå jeg kjenner fasiten her, men det mest fremstående argumentet hans virker å være "USA var verre i Afghanistan / Irak"... Jeg ser heller ikke noen beviser på at det som har dukket opp de siste årene om saken er misinformasjon. Det at talsmenn for Palestina går ut og kaller Kina "a true friend" tenker jeg er mer politikk enn en frikjennelse for ulike anklager.

Man kan jo lese en oppsummering på BBC:  https://www.bbc.com/news/world-asia-china-22278037

SitatIn December 2020, research seen by the BBC showed that up to half a million people were being forced to pick cotton in Xinjiang. There is evidence that new factories have been built within the grounds of the re-education camps.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:14Man kan jo lese en oppsummering på BBC:  https://www.bbc.com/news/world-asia-china-22278037

SitatIn December 2020, research seen by the BBC showed that up to half a million people were being forced to pick cotton in Xinjiang. There is evidence that new factories have been built within the grounds of the re-education camps.

Vidar :+1:  Takk for BBC lenken.

Ja dette er jo bare trist. Og det gir jo mening i at XI kinas leder støtter Putin i hans Ukraina krig når man ser hva XI holder på med i sitt eget land. Det er jo folkemord han bedriver.

Og så skal vi i Norge støtte opp under XI og hans regime med å kjøpe de billige "kina-elbilene lagt på statens bilfabrikker" som er sterkt subsidiert av XI for å kunne selges billigst mulig i Norge.

Nei takk til disse statlige "kina-elbilene", sier jeg. Vi bør kansje snarere som tråden heter gjennomføre en Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Kopi under fra BBC nyheten oversatt med google oversettelse:

Kina har blitt anklaget for å ha begått forbrytelser mot menneskeheten og muligens folkemord mot den uiguriske befolkningen og andre hovedsakelig muslimske etniske grupper i den nordvestlige regionen Xinjiang.

Menneskerettighetsgrupper mener Kina har arrestert mer enn én million uigurer mot deres vilje de siste årene i et stort nettverk av det staten kaller «omskoleringsleire», og dømt hundretusener til fengselsstraffer.

En serie politifiler innhentet av BBC i 2022 har avslørt detaljer om Kinas bruk av disse leirene og beskrevet rutinemessig bruk av væpnede offiserer og eksistensen av en skyte-for å drepe-politikk for de som prøver å rømme.

USA er blant flere land som tidligere har anklaget Kina for å ha begått folkemord i Xinjiang. De ledende menneskerettighetsgruppene Amnesty og Human Rights Watch har publisert rapporter som anklager Kina for forbrytelser mot menneskeheten.

Kina avviser alle anklager om menneskerettighetsbrudd i Xinjiang. Den kinesiske regjeringen - som snakket etter at detaljer om Xinjiang-politiets dokumenter ble publisert - sa at freden og velstanden som ble brakt til Xinjiang som et resultat av antiterrortiltakene var det beste svaret på "alle slags løgner".

Og videre kopi under:

Hva er anklagene mot Kina?
Flere land, inkludert USA, Storbritannia, Canada og Nederland, har anklaget Kina for å begå folkemord - definert av internasjonal konvensjon som "hensikten om å ødelegge, helt eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe".

Erklæringene følger rapporter om at, i tillegg til å internere uigurer i leire, har Kina tvangssterilisert uiguriske kvinner for å undertrykke befolkningen, separere barn fra deres familier og forsøke å bryte de kulturelle tradisjonene til gruppen.

USAs utenriksminister, Antony Blinken, har sagt at Kina begår «folkemord og forbrytelser mot menneskeheten» .
Det britiske parlamentet erklærte i april 2021 at Kina begår et folkemord i Xinjiang.
En FNs menneskerettighetskomité i 2018 sa at den hadde troverdige rapporter om at Kina holdt opptil en million mennesker i "kontraekstremismesentre" i Xinjiang.

Australian Strategic Policy Institute fant bevis i 2020 på mer enn 380 av disse «omskoleringsleirene» i Xinjiang, en økning på 40 % i forhold til tidligere estimater.

Analyse av data i de siste politidokumentene, kalt Xinjiang Police Files , viste at nesten 23 000 innbyggere – eller mer enn 12 % av den voksne befolkningen i ett fylke – var i en leir eller fengsel i årene 2017 og 2018. Hvis det ble brukt for Xinjiang som helhet, vil tallene bety internering av mer enn 1,2 millioner voksne uigurer og andre tyrkiske minoriteter.
Storbritannias utenriksminister Liz Truss sa at filene inneholdt "sjokkerende detaljer om Kinas menneskerettighetsbrudd".

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. januar 2024, klokken 15:44https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-forbigatt-av-byd-musk-sier-kineserne-vil-ta-over/s/5-95-1600965

Så Elon er imponert..

Er ikke du imponert over at de har klart dette da, på relativt kort tid?

Er forskjell på å være imponert og f.eks. henrykt eller stolt. Og det er fullt mulig å være både imponert og bekymret på samme tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 25. januar 2024, klokken 16:26
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. januar 2024, klokken 15:44https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-forbigatt-av-byd-musk-sier-kineserne-vil-ta-over/s/5-95-1600965

Så Elon er imponert..

Er forskjell på å være imponert og f.eks. henrykt eller stolt. Og det er fullt mulig å være både imponert og bekymret på samme tid.

Jeg er ikke imponert - jeg hadde forventet det.
BYD leverer mange flere modeller og mye mer utstyr for pengene enn Tesla - så at BYD selger bra, spesielt på hjemmemarkedet hadde jeg faktisk forventet.  Synes det er trist å se Elon snakke om handelshindringer for at de selv skal kunne konkurrere bedre.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. januar 2024, klokken 17:40

Så Elon er imponert..

BYD leverer mange flere modeller og mye mer utstyr for pengene enn Tesla - så at BYD selger bra, spesielt på hjemmemarkedet hadde jeg faktisk forventet.  Synes det er trist å se Elon snakke om handelshindringer for at de selv skal kunne konkurrere bedre.
Nå synes jeg det var mer en advarsel til andre bilprodusenter, ikke først og fremst for å fremme egne produkter.

Og det ser vi vel allerede ved at mange bilprodusenter ser ut til å slite i Kina, som er det største bilmarkedet.

Etterhvert vil disse fort slite også i egne hjemmemarkeder, om de ikke kommer seg ut av den fossile hengemyra og satser på å bygge skikkelige elbiler fra bunn av.

Selv er jeg bekymret både for egen del, når Kina ev. begynner å skvise konkurrentene skikkelig, og for europeiske bilprodusenter.

Jeg vil kjøre min stille protest, og vil ikke kjøpe elbiler fra kinesiske produsenter, og unngå "forkledde kinabiler" som kommer med andre merkers logoer.

Vi ser jo allerede en haug biler som Volvo EX30, Fiat 600 og Smart #1 som alle er varianter av Zeekr X.

Koreanske biler ser foreløpig ut til å være et godt alternativ, ved at de produserer i Korea og i Europa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 25. januar 2024, klokken 17:55
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. januar 2024, klokken 17:40

Så Elon er imponert..

Nå synes jeg det var mer en advarsel til andre bilprodusenter, ikke først og fremst for å fremme egne produkter.

Og det ser vi vel allerede ved at mange bilprodusenter ser ut til å slite i Kina, som er det største bilmarkedet.

Etterhvert vil disse fort slite også i egne hjemmemarkeder, om de ikke kommer seg ut av den fossile hengemyra og satser på å bygge skikkelige elbiler fra bunn av.

Selv er jeg bekymret både for egen del, når Kina ev. begynner å skvise konkurrentene skikkelig, og for europeiske bilprodusenter.

Jeg vil kjøre min stille protest, og vil ikke kjøpe elbiler fra kinesiske produsenter, og unngå "forkledde kinabiler" som kommer med andre merkers logoer.

Vi ser jo allerede en haug biler som Volvo EX30, Fiat 600 og Smart #1 som alle er varianter av Zeekr X.

Koreanske biler ser foreløpig ut til å være et godt alternativ, ved at de produserer i Korea og i Europa.

Disse koreanske bilene har vel alle ulike utfordringer med 12V - i alle fall sitter jeg igjen med det inntrykket etter å ha lest forumet her og en haug med andre nyheter.  Det har i alle fall gjort at jeg så langt ikke tør vurdere koreanske biler. Å komme til bilen en morgen i 33 minus og den ikke starter vil være den ultimate nedturen.

Kan gjerne velge bort kinesisk, men da må kvaliteten faktisk opp på en del andre merker også slik at de ligger på minst samme nivå som en del kinesere. Realiteten er jo at kina biler ofte nå har begynt å få bedre kvalitet enn mange konkurrenter - og det er jo en utfordring som må tas på alvor av bilprodusentene. Tesla burde f.eks lytte til kundene og ikke drive å barbere bilene sine for sensorer og hendler slik at de blir et reellt valg for tradisjonelle kunder som ikke bryr seg om selvkjøring, men vil kjøre selv. Og kvalitetskontrollen må opp før bilen dyttes ut fra fabrikk - vi vet jo at de faktisk kan - i alle fall så lenge ikke bilen er skrudd sammen i USA. Selv Boing klarer jo ikke levere  den kvaliteten vi må ha på fly om dagen, så noe er definitivt galt i USA. Skulle jeg tippe ville jeg anta at et og annet opioid offer har forsøkt å skru sammen noe de ikke burde og at kanskje et annet offer står i kvalitetskontrollen. Det er mye negativt med styresettet i Kina, men de som arbeider vet i det minste å gjøre jobben sin skikkelig hvilket helt klart kom for en dag da Tesla kom med biler fra Kina. Og der Tesla virkelig snudde bilbranjsen på hodet ved elektrifisering, så gjør Kina det samme mhp kvalitet og pris på bilene sine. Så her må rett og slett de andre produsentene skjerpe seg. Og akkurat denne konkurransen er bare positivt for å øke både effektivitet og kvalitet på bilene som leveres fra land utenfor Kina.  Innfører vi sanksjoner i form av handelshindringer så vil det trolig bare medføre at vi må betale mer for dårligere biler - og selv om det kan virke en liten stund, så vil det jo aldri fungere over tid. Kunden forventer kvalitet og kan ikke se at kinesere skal rulle rundt i biler som er mer driftsikre enn hva de selv sitter med. Og det er jo der hodepinen ligger i åpne demokratier - folk vil etterhvert se hvem som leverer kvalitet og vil ikke akspetere at de må ta til takke med dårligere varer. Det høres sikkert unektelig rart å skrive slik om Kina varer, men fakta er at jo at de leverer stadig bedre biler og annet til en rimeligere pris en konkurrentene. Dette var aldri tilfelle for 5-10 år siden - da var det mye billige drittvarer som kom fra den kanten - men nå begynner varene å miste stempelet drittvarer og faktisk levere kvalitet. Elon selv understreker jo det at de begynner å bli veldig dyktige - og personlig tror jeg ikke handelshindringer kan stoppe kvalitet dersom ikke de andre landene også begynner å levere minst like bra kvalitet. Så nå er det ikke lenger bare snakk om pris, men også kvalitet!

ToWalkOrDrive

Så Elon er imponert..

Leste ikke denne før nå. Elon bekymret for at alle blir utkonkurrert av kineserne. Første jeg tenkte: "kaste stein i glasshus". Dersom en ser på Europeisk bilproduksjon og salg av biler i Europa så kan en jo ta en titt på Tyskland. Der er jo Tesla det største ikke-tyske merket, lang framfor noen kinesiske merker, selv om de 55.000 Teslaene levert de 10 første månedene av 2023 bare utgjorde 2,3% av alle biler solgt i Tyskland i samme tidsperiode.

Poenget mitt er at Tesla ruller inn i mange land, uten tariffavtaler til de ansatte, i en bedrift som er "amerikansk". Dersom Tesla og andre skal beskyttes mot BYD, hvorfor skal ikke de europeiske bilprodusentene bli beskyttet mot Tesla?. Er jo ikke lenge før USA igjen er styrt av Trump som ikke aksepterer lovlige valg,.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. januar 2024, klokken 08:47Er jo ikke lenge før USA igjen er styrt av Trump som ikke aksepterer lovlige valg,.

Det der kan jo bli et sant h...vete for Europa på sikt.
Er jo mange røde lamper her som lyser dersom Donald kommer til makten i USA.
Trolig vil vi raskt kunne se ulike handelshindringer som er totalt nye - f.eks mellom USA og Europa,
mellom USA og Kina, mellom Kina og Europa osv...Frykter jo at det blir et salig kaos dessverre

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. januar 2024, klokken 08:47

Så Elon er imponert..

Leste ikke denne før nå. Elon bekymret for at alle blir utkonkurrert av kineserne. Første jeg tenkte: "kaste stein i glasshus". Dersom en ser på Europeisk bilproduksjon og salg av biler i Europa så kan en jo ta en titt på Tyskland. Der er jo Tesla det største ikke-tyske merket, lang framfor noen kinesiske merker, selv om de 55.000 Teslaene levert de 10 første månedene av 2023 bare utgjorde 2,3% av alle biler solgt i Tyskland i samme tidsperiode.

Poenget mitt er at Tesla ruller inn i mange land, uten tariffavtaler til de ansatte, i en bedrift som er "amerikansk". Dersom Tesla og andre skal beskyttes mot BYD, hvorfor skal ikke de europeiske bilprodusentene bli beskyttet mot Tesla?. Er jo ikke lenge før USA igjen er styrt av Trump som ikke aksepterer lovlige valg,.
Godt poeng.
Så tror jeg Musk her forsøker å skape lojalitet og "oss-vs-dem" hos early adopters som synes Tesla har blitt kjedelig og vil prøve noe nytt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Dersom Trump kommer til makten i USA så kan det jo også tenkes at flere i Europa ser til Kina..En diktator i USA er jo like skremmende som en i Kina. Er mye som kan endre seg de neste par årene. Trump 2.0 kan snu alt på hodet.

Electric cars in Norway

SitatDersom Trump kommer til makten i USA så kan det jo også tenkes at flere i Europa ser til Kina..

Ser den... Men nei det skjer aldri, tror nå jeg da

Husk at US valg er bare 4 år de oxo. Da er det blanke kort og på igjen.

EU kommer til å låse inne Kina med masse toll barrierer fremover, tror jeg. Bra det :+1: Det er det eneste som virker på slike som XI som støtter Putin 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA