Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Egil S

Denne EU saken mot Kina diskuterte vi i lunchen i dag.

EU skal ettergå kinesiske bilprodusenter å se om de mottar ulovlig statstøtte, for så å legge på en tilsvarende flat avgift på disse bilene, noe som rammer alle elbiler produsert i Kina.

Tesla, skulle ikke ettergås, men ville få samme avgift på sine kinesisk produserte biler.
Tesla har vistnok derfor gått til sak mot EU for å også bli ettergått.

i.o.m at Tesla mest sannsynlig ikke får like mye slik støtte, om noe, vil snittet trekkes ned og avgiften bli lavere dersom Tesla vinner frem.

Alternativt vil det blir vanskeligere for Tesla å selge biler fra fabrikkene i Kina i Eu.

spennende tider vi lever i :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

EU fremstår korrupt i denne saken.
De er helt klart kun interessert i å beskytte egen bilproduksjon.
Urett er urett uansett..og dette lukter det vondt av

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. november 2023, klokken 20:55EU fremstår korrupt i denne saken.
De er helt klart kun interessert i å beskytte egen bilproduksjon.
Urett er urett uansett..og dette lukter det vondt av
Helg..... :+1: ja ser den....det er klart de vil vil beskytte seg mot Kina.... Men korrupt&korrupt.....det er ikke helt likt alle ganger....

Jeg tenker slik...

Hvis Xi bruker statsstøtte for at Kina elbiler skal bli billigst å selge i alle land?  Det er vel også litt korrupt....på en måte.... Hvertfall veldig konkurranse vridende?

Nei, i denne saken stoler jeg faktisk litt mer på EU-systemet...enn jeg gjør på Xi....

.... Og jeg er ingen som roper hurra hurra hver gang for EU..... men når det er sagt så roper jeg aldri hurra for Xi heller.... Før han tør å velge rett side.... Ikke Putin siden....i Ukraina krigen....for å det det på den måten....som jo tråden handler om...

Tenker at Biden...han sa det rett ut...han.....diktator....han Xi.... :-1: 

https://www.reuters.com/world/biden-calls-xi-dictator-after-carefully-planned-summit-2023-11-16/

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. november 2023, klokken 08:29Hvis Xi bruker statsstøtte for at Kina elbiler skal bli billigst å selge i alle land?  Det er vel også litt korrupt....på en måte.... Hvertfall veldig konkurranse vridende?

Nei, i denne saken stoler jeg faktisk litt mer på EU-systemet...enn jeg gjør på Xi....

.... Og jeg er ingen som roper hurra hurra hver gang for EU..... men når det er sagt så roper jeg aldri hurra for Xi heller.... Før han tør å velge rett side.... Ikke Putin siden....i Ukraina krigen....for å det det på den måten....som jo tråden handler om...

Jeg er veeldig off topic her nå, men kunne du kuttet litt ned på bruk av punktum når du skriver, så blir det litt mer lettlest?

Når det gjelder selve saken - Jeg har ikke satt meg veldig inn i detaljene her, men er det noen vesentlige forskjeller mellom det Kina gjør og det USA har gjort siden syttitallet ifølge Reuters?
https://www.reuters.com/article/us-toyota-mazda-jobs-factbox-idUSKBN1AK2BI/ 

Ut fra teksten ser riktignok Kina sin variant ut til å være støtte direkte knyttet til eksport mens USA-varianten er uavhengig av dette, men begge deler gjør vel at bilprodusentene har kunstig lave kostnader?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på mandag 20. november 2023, klokken 13:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. november 2023, klokken 08:29Hvis Xi bruker statsstøtte for at Kina elbiler skal bli billigst å selge i alle land?  Det er vel også litt korrupt....på en måte.... Hvertfall veldig konkurranse vridende?

.... Og jeg er ingen som roper hurra hurra hver gang for EU..... men når det er sagt så roper jeg aldri hurra for Xi heller.... Før han tør å velge rett side.... Ikke Putin siden....i Ukraina krigen....for å det det på den måten....som jo tråden handler om...

Jeg er veeldig off topic her nå, men kunne du kuttet litt ned på bruk av punktum når du skriver, så blir det litt mer lettlest?

Når det gj......
:+1:

ToWalkOrDrive

Dersom Donald Trump blir president i USA, så har vi nesten et nytt diktatur. I tillegg vil han ha 10% toll på ALLE utenlandske varer.....Ganske drøyt hva Reuters kan rapportere, selv om han sier masse han ikke mener:

Trump would seek to decimate what he terms the "deep state" – the entrenched federal bureaucracy of career employees – through an executive order that would reclassify thousands of workers to enable them to be fired. That would likely be challenged in court. He has vowed to fire what he terms "corrupt" actors in national security positions and "root out" his political opponents.

Trump would require every federal employee to pass a new civil service test of his own creation. His team is also vetting scores of potential hires who could be counted on to implement his policies or perhaps investigate Trump's political enemies.

He would crack down on federal whistleblowers who are typically shielded by law and would institute an independent body to "monitor" U.S. intelligence agencies.

Trump has been critical of the U.S.'s support for Ukraine in its war with Russia and has said he could end the war in 24 hours if elected. He has argued that Europe should reimburse the U.S. for ammunition used in the conflict.

He would also roll back the Biden White House's electric-vehicle mandates...

He has said he would institute the death penalty for human traffickers and drug dealers. He also has suggested that looters of retail stores could be "shot" while on site.

Trump has floated the idea of a 10% tariff on all goods imported into the United States, a move he says would eliminate the trade deficit but one critics say would lead to higher prices for American consumers and global economic instability.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:19Dersom Donald Trump blir president i USA, så har vi nesten et nytt diktatur. I tillegg vil han ha 10% toll på ALLE utenlandske varer....
ToWalk... Takk for nyhetsinfo :+1:

Ja han Donald er noe for seg selv.... Sier han kan stoppe Ukraina på en dag og han rølper rundt med tøvprat.

Men den linjen han kjørte mot Kina ift endel næringer der han la på saftig toll, det likte jeg. For i de tilfellene der Kina som stat subsidierer landets varer slik at de kan selges billigere er ikke bra for konkurransen. Det som skjer på Kina statskontrollerte elbiler produsenter viser jo dette. Så fint at de får høy toll i EU og US.

Electric cars in Norway

Det begynner å dra seg til nå i bransjen.

Les om VW sjefen under fra gårsdagens nyhet.

Kina dumper jo prisene på sine statskontrollerte elbiler i tillegg til et vanskelig dyr-tid marked.

https://www.tv2.no/broom/bilsjef-vi-er-ikke-lenger-konkurransedyktige/16256368/

Kopi:

Ikke lenger konkurransedyktig
De neste tre årene skal bilprodusenten spare ikke mindre enn 10 milliarder euro (116 milliarder kroner), for å være best mulig rustet til å møte den stadig tøffere konkurransen i elbilmarkedet. Det melder Reuters.

ToWalkOrDrive

Det er ganske ille når VW varsler dette. VW er jo blant de som har gjort det best av ikke-kinesiske og ikke-Te-slasker.
Hvordan går det da med de andre produsentene??
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Tyder på at Kina elbilene subsidiert av det kinesiske partiet til Putin's gode venn, Xi, sliter i Norge.

Kopi fra nyhet den 18 nov i år:

«Vi har gått gjennom hele registreringsstatistikken så langt i år, og vi må helt ned på 20. plass på statistikken før vi finner det første kinesiske bilmerket.»

https://www.elbil24.no/nyheter/kinesisk-elbil-flopp/80554951

Electric cars in Norway

Herlig EU-utspill mot Kina.

Kopi og lenke, bilder under.

Kopi:
«European efforts to make China play by the rules are complicated by President Xi's family interest in electric vehicles.»

Og videre:

«That's because Xi's own family is directly involved in the drive to expand China's electric vehicle industry and stands to profit from government handouts and political patronage in building new factories to churn out the vehicles.»

https://cepa.org/article/eu-tells-china-to-stop-cheating-as-wintry-summit-nears/ :-X

Boikott My Ass

Da får vi også Boikotte Tesla i samme slengen, som driver med fag foreningsknusing. Enig i at organisering er frivillig, men nå har vi noe som heter Norske / Skandinaviske verdier, samfunnsverdier som Yankiene må se langt etter. Og dette vil Tesla innføre her også. Jeg vil gå så langt å si at kun svikere / kunnskapsløse folk uten historie støtter noe slikt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=65902.0
Bmw 530i G30

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bmw_Tryne på mandag 18. desember 2023, klokken 06:49Da får vi også Boikotte Tesla i samme slengen, som driver med fag foreningsknusing. Enig i at ...
Bmw....  :+1: Er det lov å melde at jeg ikke tenker slik. Det er noe helt annet det der med Teslasaken du nevner. Uten at jeg liker det.

Og denne strengen handler om at Xi støtter Putin som herjer i Ukraina. Vi kan derfor vise vår mening om dette ved å boikotte de statseide kinesiske elbil merkene. 

Electric cars in Norway

Jeg så ikke denne komme. Tyrkia rasler med knivene mot Kina elbil dominans.

Bra det :+1: Kansje tyrkerne også tenker at ved å ramme Xi så rammer de også Putin og hans krigsmaskin i Ukraina. Jeg vet ikke. Dette er jo stor politikk på et alt for høyt plan for lille meg ;D

Denne nyheten på Bloomberg er datert 8 des  https://www.bnnbloomberg.ca/turkey-moves-to-counter-rising-tide-of-chinese-ev-imports-1.2009308

Jeg oversatte hele den i google og kopi under:

Bloomberg) - Tyrkia slår ned på import av elektriske kjøretøy fra Kina, det siste landet som gjorde det etter at EU startet sin egen etterforskning av det asiatiske landets elbil-subsidier.

Selskaper som importerer elbiler til Tyrkia må ha minst 140 autoriserte bensinstasjoner fordelt jevnt over hele landet og åpne et kundesenter for hvert merke, ifølge et dekret fra handelsdepartementet publisert forrige måned. Det tyngende kravet er mye sett på som rettet mot kinesiske kjøretøy.

Import fra EU og land som har frihandelsavtaler med Tyrkia er unntatt fra dekretet. Importørene har bare frist til slutten av måneden til å overholde, en nesten umulig oppgave for mange.

Det plutselige skiftet markerer et tilbakeslag for selskaper som er involvert i salg av kinesiske biler i Tyrkia, Europas sjette største bilmarked. De søker modifikasjoner eller i det minste en forsinkelse, slik at de strengere regelverket ikke vil være så forstyrrende.

"Disse reglene er så tøffe at ikke et eneste merke er i samsvar med i dag," sa Erol Sahin, administrerende direktør i bilkonsulentfirmaet EBS. Det største problemet stammer fra kravet om at importører skal etablere bensinstasjoner selv, noe som vil komplisere avtaler med autoriserte tredjepartstjenester, sa Sahin.

Får popularitet
Elektriske biler blir stadig mer populære i Tyrkia, takket være den relative rimeligheten til kinesiske merker, samt anerkjennelsen av innenlandsbilen Togg og den nylige ankomsten av Elon Musks Tesla Inc. EV-salget økte nesten 10 ganger i år til november fra et år tidligere, viser data fra bransjeforeningen ODMD. De utgjør nå 7,1 % av alt personbilsalg.

De nye reglene er ment å bringe orden i en industri i rask utvikling og gjøre den i stand til å bevege seg fremover i et kontrollert miljø, sa en tjenestemann i Ankara til Bloomberg, på betingelse av vanlig anonymitet. Det er ingen planer om å revidere reglene eller utsette implementeringen av dem, sa tjenestemannen. "Det ville være synd om målet er at Togg skal selge noen tusen flere biler," sa EBSs Sahin. "Togg bør møte konkurranse på hjemmemarkedet også for å utvikle seg videre."

BYD Co., Kinas bestselgende bilselskap, planlegger et landsdekkende autorisert servicenettverk og har signert kontrakter med forhandlere for å levere tjenester til kunder, sa Ismail Ergun, daglig leder i BYD Tyrkia. "Hvis regelen implementeres som planlagt, kan importen måtte vente ved grensen i flere måneder," sa Ergun. "Begrunnelsen for reguleringen er riktig, siden den tar sikte på å beskytte kunden," sa Kagan Dagtekin, administrerende direktør i Dogan Trend Otomotiv, som distribuerer MG, et merke fra Kinas SAIC Motor Corp. "Men man bør være forsiktig med å ikke kaste babyen ut med badevannet. Konkurranselover og rettferdig tilnærming for det eksisterende forhandlerorganet bør tas i betraktning.»

Kina er Tyrkias største importør, og varer fra det asiatiske landet har spilt en rolle i å øke landets handelsunderskudd til nesten 100 milliarder dollar i november. Personbilimport er en stor bidragsyter til underskuddet.

Verdens nest største økonomi solgte elbiler verdt 184 millioner dollar til Tyrkia i løpet av de første 10 månedene i år, nesten det dobbelte av tallet i hele 2022. Tidligere i år innførte Tyrkia en ekstra toll på 40 % på import av elbiler fra Kina, og øker den totale tollavgiftssatsen til 50 %.
©2023 Bloomberg L.P.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 18. desember 2023, klokken 07:25
Sitat fra: Bmw_Tryne på mandag 18. desember 2023, klokken 06:49Da får vi også Boikotte Tesla i samme slengen, som driver med fag foreningsknusing. Enig i at ...
Bmw....  :+1: Er det lov å melde at jeg ikke tenker slik. Det er noe helt annet det der med Teslasaken du nevner. Uten at jeg liker det.

Og denne strengen handler om at Xi støtter Putin som herjer i Ukraina. Vi kan derfor vise vår mening om dette ved å boikotte de statseide kinesiske elbil merkene.
Musk er ute og kjører når det gjelder Putin, Russland, Disney, fagforeninger, Tate, antisemittisme og diverse høyreradikale konspirasjonsteoretikere.

Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Det hade vært best for Tesla hvis Musk solgte alt og forsvant ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA