Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:08Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Å sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:08Ikke klart om Musk er bedre enn Xi og kineserne, men han har ikke makt til å sette folk i fengsel - foreløpig. Så gjenstår å se om X/Twitter og Musk blir viktig i det amerikanske valget, vil han støtte demokratiet eller støtte Trump og lage et amerikansk oligarki.

Å sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator.
Nei, hverken samfunnet han lever i, eller han selv har makt til det akkurat nå. Men han har innflytelse, særlig på en ymgre generasjon, som gan burde brukt klokt.

Så får vi se hva som skjer i årene som kommer etter valget. I endel stater i USA har republikanerne strammet hardt inn på kvinners rettigheter, abort, skeives rettigheter og dikterer innholdet i skolene. Bekymringsfullt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:26Nei, hverken samfunnet han lever i, eller han selv har makt til det akkurat nå. Men han har innflytelse, særlig på en ymgre generasjon, som gan burde brukt klokt.

Så får vi se hva som skjer i årene som kommer etter valget. I endel stater i USA har republikanerne strammet hardt inn på kvinners rettigheter, abort, skeives rettigheter og dikterer innholdet i skolene. Bekymringsfullt.
Ja, alt dette er jeg helt enig i. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatÅ sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator
Helt enig :+1:

Electric cars in Norway

Svært interessant fra TV2.

https://www.tv2.no/broom/na-haster-det-bilene-ma-bli-billigere/16313793/

Lenke over

Kopi og 2 bilder under

«Den andre er naturligvis kinesisk bilindustri, som på rekordtid har gått fra å snekre sammen blikkbokser med null stjerner i kollisjonstester, til å lage elektriske kjøretøy som flytter grenser.

Kineserne utvikler nå nye plattformer og bedre batteriløsninger i et tempo ingen andre er i nærheten av å matche.

De har heller ikke de samme utfordringene knyttet til kostnader som sine europeiske konkurrenter: Arbeidskraft har de mer enn nok av, lønningene er lave og moralen er god. Og kanskje viktigst: De sitter selv med alle naturressursene som trengs for å lage batteriene, den klart dyreste enkeltkomponenten i en elbil.

BYD, som i løpet av rekordtid har rukket å bli verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy, er blant kinesiske selskaper som lager «alt» in-house. Det gjør at de kan bygge elbiler 30 prosent billigere enn selv Tesla er i stand til, hevder de selv.»

Radial

Kineserne har satset på elbiler ganske lenge, da kommer man sammen med litt industri-spionasje ganske langt.

Man ser det ofte butter i feks software optimalisering, eller komplekse materialer som er vanskelige å "reverse-engineere" fra andre.

Bare se på feks flymotorer, der Kineserne fremdeles ikke klarer å lage avanserte turbinblader som holder god forventet levetid (de brenner opp).

Eller software i en hel-kinesisk bil, er vel bare Nio som nesten har fått dette til å fungere etter intensjonen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

edyrli

Da ser det ut som BYD har gjort alvor av planene om å etablere europeisk produksjon.
https://byd.no/nyheter/18034536/?title=byd-to-build-a-new-energy-passenger-vehicle-factory-in-hungary-for-localised-production-in-europe
Det betyr at flere av pengene og arbeidsplassene blir i europa. Vi er jo alle enige om at Et europeisk merke med Europeisk produksjon er det beste og det i mange tilfeller kan være lurt å styre unna kinesisk merke med kinesisk produskjon. Men siden mange europeiske merker har kinesisk produksjon er det jo greit å tenke over hva som er best av Kinesisk merke med europeisk produksjon eller europeisk merke med kinesisk produksjon.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

turfsurf

Sitat fra: edyrli på fredag 22. desember 2023, klokken 10:32Men siden mange europeiske merker har kinesisk produksjon er det jo greit å tenke over hva som er best av Kinesisk merke med europeisk produksjon eller europeisk merke med kinesisk produksjon.
Begge deler er jo sånn midt imellom. Prøver å unngå begge deler. F.eks derfor er Tesla Model 3 uaktuelt for oss til de får etablert produksjon i Europa.

Electric cars in Norway

SitatEller software i en hel-kinesisk bil, er vel bare Nio som nesten har fått dette til å fungere etter intensjonen.
Og MG, det de har i awd sin er jo bra. Men at ikke awd virka når jeg rygga bilen, der var litt sært synes jeg. Men fin bil :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 11:45
Sitat fra: edyrli på fredag 22. desember 2023, klokken 10:32Men 
Begge deler er jo sånn midt imellom. Prøver å 
Næ, synes ikke det er midt imellom. Vannskillet mitt går ved de kinesisk statseide elbilmerkene.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. desember 2023, klokken 15:22Næ, synes ikke det er midt imellom. Vannskillet mitt går ved de kinesisk statseide elbilmerkene.
Statseid eller statskontrollert? Veldig tynt skille der. Hva med NIO som er på børs, men som har blitt reddet av den kinesiske stat? Og som uansett er underlagt de?

Men vil heller ha utenlandske firma med fabrikk i Kina enn motsatt. Men så langt jeg kan unngå det, ikke det heller.

Electric cars in Norway

SitatStatseid eller statskontrollert? Veldig tynt skille der
Turf... :+1:
Ja ser den, men i min bok er dette så enkelt som trådens overskrift sier der. Hensikten er at alle kan bruke sin forbrukermakt ved å ikke kjøpe Kina elbiler som kontrolleres av Xi. Xi fremstår som Putins beste venn og Xi har ikke fordømmet Putins uhørte handlinger i Ukraina. Det er i dag ikke lov å handle russiske varer og jeg tenker vi forbrukere kan henge oss på ved å gjøre det jeg nevner ovenfor.

Kina elbil merkene kan ses her samt bilde som viser hva «Ola&Kari» mener. 41% vil ikke kjøpe kinesisk bil. Denne burde vært 100% etter min mening.

Her også en god artikkel om dette fra TU:

Kopi:

«Krigen polariserer
NHH-professor Tor W. Andreassen sier at det som nå skjer globalt, med splittelsen mellom Europa og Russland etter at de gikk til angrep på Ukraina, gir en polarisering mellom de totalitære regimene i øst og verdiene vi har i vest. Mens Europa står samlet mot Putins Russland, vender Russland seg østover.
Det kan gi oss i vest et ønske om å unngå å signalisere at man kjører en bil med tilknytning til et totalitært regime. Å bevisst velge vekk et kinesisk elbilmerke kan være et uttrykk for det.»

https://www.tu.no/artikler/derfor-er-noen-skeptiske-til-a-kjope-kinesisk-elbil/522239

https://www.google.com/search?q=kinabil&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgCECMYJxjqAjIHCAAQRRiwATIJCAEQIxgnGOoCMgkIAhAjGCcY6gIyCQgDECMYJxjqAjIJCAQQIxgnGOoCMgkIBRAjGCcY6gIyCQgGECMYJxjqAjIJCAcQIxgnGOoCMgkICBAjGCcY6gIyCQgJECMYJxjqAjIJCAoQIxgnGOoCMgkICxAjGCcY6gIyCQgMECMYJxjqAjIJCA0QIxgnGOoCMgkIDhAjGCcY6gIyCQgPECMYJxjqAjIJCBAQIxgnGOoCMgkIERAjGCcY6gIyCQgSECMYJxjqAjIJCBMQIxgnGOoC0gELNzE5NjAwNWowajeoAhOwAgE&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Boikott My Ass

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. desember 2023, klokken 23:04
SitatÅ sammenligne Musk med diagnosen hans med en diktator som setter millioner i konsentrasjonsleir blir bare dumt. Musk kommer med mange rare, forkastelige og idiotiske meldinger, men han er ingen morderisk diktator
Helt enig :+1:

Også Helt enig. Men det betyr ikke at en også samtidig kan velge å Bikotte Tesla. Da av andre grunner, nå tenker jeg på dette med den pågående «Fagforeningsknusingen» det prøves på her i Norden / Europa.  Her gjelder det å ha 2 tanker i hodet samtidig. (For de som klarer det)
Bmw 530i G30

Electric cars in Norway

SitatMen det betyr ikke at en også samtidig kan velge å Bikotte Tesla. Da av andre grunner, nå tenker jeg på dette med den pågående «Fagforeningsknusingen» det prøves på her i Norden / Europa.  Her gjelder det å ha 2 tanker i hodet samtidig. (For de som klarer
Ja ser den. Men jeg klarer altså ikke å boikotte pga såkalt fagforeniningsknusing. Det er jo en helt annen sak og grunn. Og så liker jeg jo mannen. Han har jo ordnet Starlink i Ukraina :+1:  for bruk i krigen mot Putin 

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på fredag 22. desember 2023, klokken 19:09Men det betyr ikke at en også samtidig kan velge å Bikotte Tesla.
Dette ble vel litt feil. Tolker det som om du mener at man velge å boikotte Tesla av andre grunner, uavhengig av hva man synes om EM. Som jeg er helt enig i.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA