Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: jlan på torsdag 16. mai 2024, klokken 09:39At de har samsvar kun med deteksjonsdelen av 62955, betyr vel at de ikke har byttet til reléer som er ihht 62955. Såvidt jeg kan se betyr det blant annet at det skal være mekanisk sammenkobling mellom kontaktene for alle fire ledere (to ledere for enfase bokser). Eksempel:  https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays

Easee har selv sagt at de nye og gamle boksene er fysisk like, men at det er endret i firmware og samsvarserklæringen på de nye.

Sitat fra: jlan på torsdag 16. mai 2024, klokken 09:39Det at Easee bruker separate reléer gjør blant annet at de kan velge faser, og skifte mellom enfase og trefase. Jeg tviler på at konkurrentene som bruker releer ihht 62955 vil akseptere at Easee får den fordelen.
Ja, det lukter mer popcorn, særlig fordi det kunne blitt lovlig med både fasemanipulering og full 62955 ved å sette inn ett ekstra rele.

THE

Sitat fra: tronde på torsdag 16. mai 2024, klokken 14:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 10:06Ref det svenskene tok opp med misbruk av laderne til å koble på annet utstyr (som jeg aldri har sett noen gang).

Jeg har lest på svenske forum at borettslag som har byttet ut motorvarmeranlegg til ladeanlegg har delt ut adaptere for kople motorvarmer til ladeboksen. Saken er svensk, og ESV er nok kjent med hva som skjer i Sverige.

Det er jo mulig å kjøpe adaptere i norske butikker også. https://bilxtra.no/mode3-t2-til-16a-schuko-adapt?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw3ZayBhDRARIsAPWzx8prqQEvno54zvNBABlRpNzsxl8rEcv-UC8pkWV7bij8FikRezKfrCwaAr_BEALw_wcB.

Jeg er usikker på hvordan dette fungerer siden ladebokser ikke gir strøm ut før kommunikasjon mellom bil og ladeboks er opprettet, men det ligger vel noe mikk i adapteren som simulerer et signal tilbake til ladeboksen om å slå på strømmen slik at det er fast 16A så lenge adapteren er koblet i type2-stasjonen?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ulvis

Adapter treng kun å sette opp korrekt motstandsverdi i "proximity" krets som forteller ladeboks at 'bil" er klar. Det foregår ingen kommunikasjon som sådan mellom ladeboks og bil. Pilotsignal for tilgjengelig strømstyrke er kun 1-vegs.
 AC ladeboks med pluggbar kontakt vil pr definisjon alltid vere definert som "ukjent last".
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Øyvind.h

Så adapter må manipulere boksen til å starte, med andre ord. Og dette kan nok Easee detektere ved å lese av ladestasjon.

Av titalls/hundretalls millioner ladeøkter lurer jeg på hvor mange som er bruk av tung brå last med adapter. Noen titalls? Kanskje noen hundre?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ulvis

Sitat fra: jlan på torsdag 16. mai 2024, klokken 09:39At de har samsvar kun med deteksjonsdelen av 62955, betyr vel at de ikke har byttet til reléer som er ihht 62955. Såvidt jeg kan se betyr det blant annet at det skal være mekanisk sammenkobling mellom kontaktene for alle fire ledere (to ledere for enfase bokser). Eksempel:  https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays

Det at Easee bruker separate reléer gjør blant annet at de kan velge faser, og skifte mellom enfase og trefase. Jeg tviler på at konkurrentene som bruker releer ihht 62955 vil akseptere at Easee får den fordelen.
Easee "slår inn åpne dører".... det har vel ikkje vore spørsmål til Easee sin RCD-DD (Detection Device)? Den komponenten skal kun detektere (glatt) DC feil strøm og initiere utkobling på anna vis. Men bryteprinsipp (allpolig eller enkeltvis) og kapasitet (gnistgap, etc) er jo det sentrale spørsmålet.
Med 60947-2 (Circuit Breakers) samsvar kan dei vere i mål.
#popkorn
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Electric cars in Norway

Står det noe mer spennende her da? Ligger på pluss :o  eller er dette samme artikkel om "renvasket seg...? som det ble lenket til under av deg RJK?

Anyone?

https://www.tu.no/?_ptid=%7Bkpdx%7DAAABAfVA6FDw8goKTHJLYkNUZVhwZRIQbHdhOGM3cDFwZTdlMmJodRoMRVg3VVJEV0tDWFRJIiUxODIwdGM4MGVnLTAwMDAzM3M0dmxoaWs3bGU1Y20wZTQ3azZnKhlzaG93VGVtcGxhdGVORzUwVUJCTVBTNUg2MAE6DE9URzNYTFhKVVdZTVJLdi0yMDI0LTA1LTE3LTA3LTE5LTA5LTM1Ny1BUHhjNHA5ZFh1ODhINEpwLTA5ZjQ5ZjRlZmE4ZmI4YzJhYjk2ZjczODFmYzdhMTkyWiUyYTAxOjc5OTphNjY6NGQwMDo5ODY2OmNlNWU6OTAwYTo4YjJhYgNkd2NozfSgsgZwAXgE

Det der ser (se bilde) ut som det ligger 2 stk nyheter der om Easee fra de siste dagene så derfor spør jeg dere her inne, som en nysjerrig kar..... som jeg er jo på Easee og jeg er så gla så gla for at det har ordna seg for Easee - Hurra hurra for både 17 mai og Easee sier jeg :+1:

https://www.google.com/search?q=tu.no+easee&oq=tu.no+easee&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYgAQYogQyCggEEAAYgAQYogQyBggFEEUYPDIGCAYQRRg8MgYIBxBFGEHSAQk1MDk3ajBqMTWoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8

RJK

Nå lenket ikke din link til noen direkte artikkel, men jeg la inn fra den artikkelen fra 2 dager siden om at Easee-laderne er renvasket!

Den artikkelen om at "Ingen kan ladestandardene bedre enn oss", får jeg ikke lest ennå, for jeg er ikke abonnent og får dermed som registrert og innlogget, bare lest en extra-artikkel i uka. Må derfor velge med omhu...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 17. mai 2024, klokken 11:22Må derfor velge med omhu...  8)
RJK. Ser den ja :+1: ja ja da er det bare å vente til det er en annen med tilgang som vet noe mer 

tronde

Fra Tu (Ingen kan disse standardene bedre enn oss).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

*
*

Fra ESVs vedtak i april    Du kan ikke vise dette vedlegget.

*
*

*
*

Fra forrige versjon av IEC 60947-2, som jeg tviler på er endret særlig mye på akkurat dette punktet

.

*
*

*
*

tronde

NEK har nå kommet med oppfølgingen til webinaret om elbillading.

Den siste delen er ikke så håpløs som den første, men man må være klar over at det ikke er karismatkerne som jobber med normer...

De sier også litt om overganger fra ladeboks til schuko hvor de tar opp forutsigbar feilbruk.
01:09:09

Begge ligger her
https://www.youtube.com/@norskelektrotekniskkomite/videos

Electric cars in Norway

Sitat fra: tronde på lørdag 18. mai 2024, klokken 18:50NEK har nå kommet med oppfølgingen til webinaret om elbillading.

Den siste delen er ikke så håpløs som den første, men man må være klar over at det ikke er karismatkerne som jobber med normer...

De sier også litt om overganger fra ladeboks til schuko hvor de tar opp forutsigbar feilbruk.

Begge ligger her
Takk for info og lenke

Ja han Eirik Selvik vet hva han snakker om. Det var gode spm og svar på disse.

Særlig brukervennlig er det dog ikke ikke. Da må få seg en youtuber med på laget. Denne del 2 videoen kunne fint vært delt opp i kapittel pr som. Og i tekst til video kunne kapittel med url vært lagt inn.

De har en vei å å gå med å lage bedre videos.

Når det er sagt så var det veldig god faglig innhold i del 2 og jeg synes del 2 var bedre enn de intervju i del 1 (unntak ang E.S. da :+1:)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. mai 2024, klokken 19:48
Sitat fra: tronde på lørdag 18. mai 2024, klokken 18:50NEK har nå kommet med oppfølgingen til webinaret om elbillading.

Begge ligger her
Takk for info og lenke

Særlig brukervennlig er det dog ikke ikke. Da må få seg en youtuber med på laget. Denne del 2 videoen kunne fint vært delt opp i kapittel pr som. Og i tekst til video kunne kapittel med url vært lagt inn.

Når det er sagt så var det veldig god faglig innhold i del 2 og jeg synes del 2 var bedre enn de intervju i del 1 (unntak ang E.S. da :+1:)
da har jeg lastet opp noen av spm de tok for seg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. mai 2024, klokken 19:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. mai 2024, klokken 19:48

Begge ligger her
Takk for info og lenke

da har jeg lastet opp noen av som de tok for seg.
.

Ulvis

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 18:25Så adapter må manipulere boksen til å starte, med andre ord. Og dette kan nok Easee detektere ved å lese av ladestasjon.

Av titalls/hundretalls millioner ladeøkter lurer jeg på hvor mange som er bruk av tung brå last med adapter. Noen titalls? Kanskje noen hundre?
Ladestasjon ser ikkje forskjell på bil eller adapter. Men, ja, adapter oppfører seg som om det var ein bil, om det er det du meinar med "manipulere". Antall økter utført med adapter er irrelevant. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA