Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: daktari på søndag 19. mai 2024, klokken 19:06
Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:02
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
De sa at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt norm slik at det i prinsippet er "lovlig". Deretter sa de at dette ikke betyr at produktet vil være lov å bruke i enhver sammenheng.

Elsäkerhetsverket har akkurat samme holdning som NEK, og de er høyere oppe i hierarkiet med lover og regler. De sier også at en utstyrsprodusent må ta hensyn til forutsigbart feilbruk, selv om det egentlig er forbudt.
Dette blir jo tull, for jeg kan fortsatt skru av lokket på stikkontakten og sette tunga over lederne. Eller enklere, to strikkepinner samtidig. Eller sette inn en avkappet ledning med løse ledere mellom tennene.

Du hopper over det grunnleggende problemet som er at Easee skulle være så mye smartere enn alle andre, og lage sine egne løsninger. Uten å forstå konsekvensene av det valget.

Dersom de hadde valgt å gjøre som de fleste andre, nemlig å følge harmoniserte normer, ville dette aldri vært et problem fordi de harmoniserte normene har bygget inn mye beskyttelse mot "forutsigbar feilbruk". Det var Easee som bevisst valgte å bruke svakere releer. Da er det også deres ansvar å vise at de releene er så gode at de oppfyller kravene til sikkerhet som ligger i de harmoniserte normene. Da kommer alle de ekle spørsmålene fra myndighetene om de har tenkt på en hel masse ulike muligheter for feil.

Ja, du kan skru av lokket på en stikkontakt, men ikke uten å bruke verktøy. Da er vi over i idioti eller hærverk, og det dekkes ikke av normer. De sier litt om det i webinaret også. Det med strikkepinner og to ledninger er bevisst vanskeliggjort for vanlige stikk i Norge, for her er det stort sett krav om barnesikring, men idioti kan man ikke regulere bort. Et adapter er ikke noe annet enn en skjøteledning for mange lekfolk, så idioti passer ikke der.

Det er greit at folk vil at det skal gå bra for Easee, men de har faktisk brukt kundene som forsøkskaniner, og de har i beste fall svært kreativ tilnærming til virkeligheten når de legger frem hva denne saken handler om. Jeg har lest stort sett alle de åpne saksdukumentene, og for meg er det et stort mysterium at noen står å heier på dem. De som heier kan umulig ha lest, men det er vel mye enklere å diskutere en sak når man slipper å bry hodet med plagsomme tekniske detaljer.

daktari

På hvilken måte vil en annen lader kunne beskytte mot ulovlig adapter eller strikkepinner?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: daktari på søndag 19. mai 2024, klokken 23:02På hvilken måte vil en annen lader kunne beskytte mot ulovlig adapter eller strikkepinner?

Det dreier seg ikke om at laderen skal beskytte mot feil bruk. Det dreier seg egentlig heller ikke om laderen, men om den funksjonen som Easee kaller jordfeilvern.

Et jordfeilvern skal fortrinnsvis fungere også når en kritisk feil opptrer. Ett viktig punkt for å oppnå det, er at relekontaktene i jordfeilvernet ikke smelter sammen ved høy last eller kortslutning, for da vil ikke vernet løse ut, og det blir stående full nettspenning på utgangen.

Easee har valgt å bruke releer som ikke er veldig kraftige, og de har i tillegg brukt dem i strid med produsentens datablad.

På grunn av dette påpeker ESV at det må gjøres grundige tester og analyser av påregnelige måter som de kontaktene kan påvirkes negativt.

Nå har Easee puttet den påståtte jordfeilvernfunksjonen inni ladeboksen, så da er det naturlig å spørre dem om de har vurdert muligheten for overlast av kontaktene ved at noen velger å kople til stor last via et adapter. Alle som jobber med dette ser at veldig mange kan finne det fornuftig å kjøpe et adapter for å få tilgang til mer effekt enn hva en vanlig kurs gir. Det er feil bruk av en ladeboks, men det går under "påregnelig feil bruk", og ikke idioti slik som strikkepinner er. Produktnormene prøver å ta hensyn til påregnelig feilbruk, men idioter kan man ikke regulere bort. Der hvor normene kommer til kort, kommer Darwin oss til unnsetning...

Jeg har lagt ut det meste av de sakspapirene som er bryet verdt å lese her på forumet fra tidlig i januar i år og nyere. Hvis noen ønsker mer, har jeg vist hvordan man finner ut hva som finnes, og hvordan man får dem gratis på mail fra ESV. Svenskene har utvist stor tålmodighet med Easee, og mye av det de skriver er godt begrunnet, og egnet som lærestoff.

Litt egeninnsats må kunne forventes :-)

daktari

I mine øyne en oppkonstruert problemstilling.

"Mange" kommer ikke til å kjøpe slike adaptere, og de vil ikke brukes med "større last" enn bilen vil.
Statistikken til Easee viser "sannsynlighet meget lav" i en RoS for feil, og adapterbruk er garantert enda mer marginalt.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 08:51I mine øyne en oppkonstruert problemstilling.

"Mange" kommer ikke til å kjøpe slike adaptere, og de vil ikke brukes med "større last" enn bilen vil.
Statistikken til Easee viser "sannsynlighet meget lav" i en RoS for feil, og adapterbruk er garantert enda mer marginalt.
Problemet er nok heller at du ikke vil forstå. Det er helt åpenbart at du ikke gidder å lese sakspapirene, og da klarer du heller ikke å se hva saken handler om.

En statistikk fra Easee som viser mer enn 0,4% enheter med kritiske feil er ikke "meget lav". 0,4% kritiske feil i et produkt som har vært på markedet i så kort tid er et svært stort tall.

daktari

Sitat fra: tronde på mandag 20. mai 2024, klokken 13:07
Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 08:51I mine øyne en oppkonstruert problemstilling.

Problemet er nok heller at du ikke vil forstå. Det er helt åpenbart at du ikke gidder å lese sakspapirene, og da klarer du heller ikke å se hva saken handler om.

En statistikk fra Easee som viser mer enn 0,4% enheter med kritiske feil er ikke "meget lav". 0,4% kritiske feil i et produkt som har vært på markedet i så kort tid er et svært stort tall.

Du har åpenbart ikke analysert feilene. Disse er av langt forskjellig art, ingen handler om sveisede releer.

Spørsmålet til deg er om du har interesser i andre selskaper?  Hva er dine bindinger?

For Easee virker å være tryggere enn det meste, og svenskenes angrep virker å være motivert av noe.

turfsurf

Jeg mener ESV og NEK er inkonsekvente. Hvis tilkoblingsutstyr (ladebokser og andre støpsler) skal være sikret mot mulig misbruk, så burde det vel være krav om foranmontert type B jordfeilbryter på alle støpsel. Hvis ikke, hvorfor?

Som nevnt tidligere, jeg er sikker på at det er mange flere som lader elbil med schuko enn det er folk som bruker adapter på type 2 ladeboks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tronde

Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 14:21Du har åpenbart ikke analysert feilene. Disse er av langt forskjellig art, ingen handler om sveisede releer.

Easee har selv levert testrapporter som viser sveisede releer, så problemet er der.
En kritisk feil er alltid en feil som påvirker sikkerhet, uansett hva feilen består i, og 0,4% etter så kort tid er veldig dårlig.

Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 14:21Spørsmålet til deg er om du har interesser i andre selskaper?  Hva er dine bindinger?

Tom for argumenter nå?

Nei, jeg har ingen som helst binding til noe som har med elbiler å gjøre. Jeg har ikke elbil eller ladeboks heller. Derimot så kan jeg elektroteknikk, og jeg har levd av å både reparere og utvikle elektronikk samt å få de produktene gjennom godkjenning hos Nemko. Det gir meg et visst grunnlag for å forstå hva saken egentlig handler om, og hvilke utfordringer og problemer ulike kretsløsninger og komponentvalg fører med seg.

Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 14:21For Easee virker å være tryggere enn det meste, og svenskenes angrep virker å være motivert av noe.

Ingen ting er som en god konspirasjonsteori.

Alle som gidder å lese saksdokumentene, og som har en minimums innsikt i elektro, ser at ESV har gjort akkurat det de skal gjøre i følge sitt mandat.

Grunnen til at Easee "virker å være tryggere enn det meste" kommer av at du sluker rått det de serverer.

Det er synd at Easee trakk saken, for da hadde det kommet frem at de ikke tester jordfeilbryteren, slik de hevder. De tester ikke med simulert lekkasjestrøm slik alle de fire mulige normene har et absolutt krav om. Uten den testen er det umulig å snakke seg til aksept fra noen, og all diskusjon om sammenkoplede releer, bryteevne og luftgap ville vært fullstendig irrelevant. Da hadde de endt opp med en dom på farlig produkt, og ikke bare et administrativt vedtak.

Både Easee Home og Charge har i dag staus som ulovlig å selge på grunn av dårlig sikkerhet. Den statusen blir stående, selv om de ikke pr. nå har krav om tilbaketrekking.

Den nye boksen har fått aksept for DC-vernet / RCD-DD, men det er ikke en jordfeilbryter, selv om Easee prøver å få det til å se slik ut i media.

tronde

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. mai 2024, klokken 16:05Jeg mener ESV og NEK er inkonsekvente. Hvis tilkoblingsutstyr (ladebokser og andre støpsler) skal være sikret mot mulig misbruk, så burde det vel være krav om foranmontert type B jordfeilbryter på alle støpsel. Hvis ikke, hvorfor?

Som nevnt tidligere, jeg er sikker på at det er mange flere som lader elbil med schuko enn det er folk som bruker adapter på type 2 ladeboks.

Se begynnelsen på det siste webinaret, så får du litt input på hvordan lokale normer henger sammen med den overodnede fra CENELEC.

Det er ikke slik at alt mulig utstyr skal være sikret mot alle typer misbruk. Utstyret skal være sikret mot de mest åpenbare typer feil bruk som man kan forvente at mange vil gjøre. Produktnormene tar høyde for dette, og man bygger inn det som ses på som et akseptabelt sikkerhetsnivå. Husk at produktnormene i hovedsak er harmoniserte over hele Europa, og ikke lokale.

Når det gjelder adapter og Easee spesielt, må vi huske på at Easee charge (fellesanlegg) er spesifisert for 80A forankoplet sikring. Det er kjent, lik det eller ikke, at det finnes store ladeanlegg i Sverige som har delt ut adaptere.

En kortslutning på noe som er sikret med 80A gir en skikkelig smell, og det forventes at ladeboksen tåler det når den også skal fungere som jordfeilbryter. De releene som Easee har valgt er i beste fall tvilsomme for den type bruk. Det finnes mange jordfeilbrytere med veldig mye kraftigere kontakter som kun er godkjent for 40A forankoplet sikring, så når ESV begynner å stille ekle spørsmål om de releene, er det helt på sin plass.

Når det gjelder type B på på alle kurser, er det mye som tyder på at det kommer, men først må prisen ned.

Omtrendtelig historikk:
Vi begynte med krav om jordfeilvarsling. Så kom krav om jordfeilbryter på hele huset. Det viste seg å vær dumt i Norge hvor vi fyrer med strøm, for en jordfeil ville stenge hele huset. Så kom krav om jordfeilbryter på utekontakter og våtrom, for nå i praksis å ha krav på hver kurs. Prisen sank, og kravene økte.

turfsurf

Sitat fra: tronde på mandag 20. mai 2024, klokken 17:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 20. mai 2024, klokken 16:05Se begynnelsen på det siste webinaret, så får du litt input på hvordan lokale normer henger sammen med den overodnede fra CENELEC.

Det er ikke slik at alt mulig utstyr skal være sikret mot alle typer misbruk. Utstyret skal være sikret mot de mest åpenbare typer feil bruk som man kan forvente at mange vil gjøre. Produktnormene tar høyde for dette, og man bygger inn det som ses på som et akseptabelt sikkerhetsnivå. Husk at produktnormene i hovedsak er harmoniserte over hele Europa, og ikke lokale.

Har sett webinaret. Jeg mener fremdeles det er mye større sannsynlighet for at noen lader elbil på schuko enn at noen plugger motorsaga inn i elbilladeren. Med elbilen følger det jo til og med ladeboks med schuko stikk klar til bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tronde

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. mai 2024, klokken 18:37Har sett webinaret. Jeg mener fremdeles det er mye større sannsynlighet for at noen lader elbil på schuko enn at noen plugger motorsaga inn i elbilladeren. Med elbilen følger det jo til og med ladeboks med schuko stikk klar til bruk.
Det holder lenge med at noen plugger inn en råtten motorvarmer til fossilbilen som kortslutter i et anlegg som er sikret med 80A. Det er slik de bruker det i Sverige. Motorvarmeranlegg som er bygd om til ladeanlegg, hvor mange forsatt trenger motorvarmer.

Feilbruk av ladeboks er definitivt noe man må tenke på, hvorfor mener dere det er galt ta hensyn til det når man skriver normer for helt nye produkttyper?

Schuko er fra rundt 1930. Den ville aldri blitt laget slik i dag, men det finnes noen milliarder av dem og søstervarianten med pinnejord i bruk i Europa, så det er helt urealistisk å bytte dem ut.

Ulvis

Støtter @tronde 100%.
Setter stor pris på saklig omtale og deling av materiale i denne saka.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: tronde på mandag 20. mai 2024, klokken 19:13Feilbruk av ladeboks er definitivt noe man må tenke på, hvorfor mener dere det er galt ta hensyn til det når man skriver normer for helt nye produkttyper?

Schuko er fra rundt 1930. Den ville aldri blitt laget slik i dag, men det finnes noen milliarder av dem og søstervarianten med pinnejord i bruk i Europa, så det er helt urealistisk å bytte dem ut.
Jeg vil tro de fleste her mener det er unødvendig å ta hensyn til søkte scenario.

B-vern kravet er jo ett godt eksempel der, mange elektriske apparater i huset kan levere likestrøm tilbake på nettet ved feilfunksjon utenom elbiler, men det har aldri vært krav om det før.

Og så synes jeg det er merkelig at NEK skal blande seg opp i funksjonelle hensyn (krav om sikring foran hver ladeboks f.eks). Hvorfor skal jeg måtte trekke to ekstra kurser ut i garasjen for å lade bilene mine samtidig.

Unnskyldningen om at det finnes mange schuko allerede holder heller ikke vann. Det kunne fint vært innført krav for nye installasjoner, og det meste her handler jo om bakenforliggende, ikke selve støpselet.

Kort sagt mye som gjør produkter og installasjon dyrere, vanskeligere og hindrer innovasjon.

Generelt er jeg imot kompliserende regelverk som har lite reell samfunnsnytte.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Generelt er jeg imot kompliserende regelverk som har lite reell samfunnsnytte.
Ja enig i det. Men ikke når det gjelder forhold knyttet til brannfare. Der er jeg for flest mulige sikkerhets lag, hvis det gjør det sikrere

Electric cars in Norway

Sitat...

SitatSpørsmålet til deg er om du har interesser i andre selskaper?  Hva er dine bindinger?

Tom for argumenter nå?

Nei, jeg har ingen som helst binding til noe som har med elbiler å gjøre. Jeg har ikke elbil eller ladeboks heller. Derimot så kan jeg elektroteknikk, og jeg har levd av å både reparere og utvikle elektronikk samt å få de produktene gjennom godkjenning hos Nemko. Det gir meg et visst grunnlag for å forstå hva saken egentlig handler om, og hvilke utfordringer og problemer ulike kretsløsninger og komponentvalg fører med seg.
Tronde :+1: Takk for at du bidrar. Jeg lærer mye av å lese alt det som skrives her inne

Og jeg er ingen stor trikker  ;D for å si det på den måten.... har ikke brevkurs der engang he he

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA